Geen contant geld meer in brabantse bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door nvdw »

Het apparaat heet DC Light. Pin me er niet op vast maar volgens mij is het een variant van de DC800 van Kapsch (ook de leverancier van de validators en de achterliggende software, voorheen ProData).

Het ticketaanbod wordt gegenereerd aan de hand van de regio die in de Albatros is geselecteerd. Voor Brabant is blijkbaar gekozen voor een assortiment dat meteen de complete provincie dekt (er is namelijk wel een West- en Oost-Brabant in de regioselectie).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door gliderfighter »

In de Oost-Brabant versie heb je inderdaad het transferium kaartje, maar ook kaarten voor de Brabantliner etc.
In de praktijk gebruik je dus alleen de 3,75 en 6,00. Het bonnetje is van erg stevig papier gemaakt en is voorzien van zo’n zilverachtig streepje.
Dat de 8101 hem nu wel heeft is niet erg bijzonder, andere bussen incl 82xx hebben hem namelijk ook al.

Het systeem is wel rete snel, binnen 10s kwam het bonnetje er al uit
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Mr-W schreef:
Michael schreef:
Hainje schreef:Kan ik nu trouwens al met de dagkaartbonnetjes van Arriva terecht in de bussen van Hermes? Want bij Hermes liepen ze wat achter geloof ik, althans zoiets ving ik op tijdens de open dag.
Het dagkaartje is ook bij Hermes geldig dus ze moeten het accepteren lijkt me.
Als het nog de oude pinbonnetjes zijn van de categorie vodje dan zijn ze niet geldig. Hermes heeft die kaartjes nooit geaccepteerd.
Daar is al vrij snel na introductie van pinnen in de stadsbussen een oplossing voor gekomen. Namelijk een kaartje zoals het normale dagkaartje maar dan met een ander uiterlijk wat dus wel geldig is bij Hermes maar wat je met het transactiebonnetje moet tonen bij de chauffeur
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Jasper073 »

huibf schreef:
Ik ben de naam van het systeem even vergeten. Het gaat iig de Infoxx vervangen.
Maar is het scherm specifiek per lijn? Ik zie nl. dat ook de Brengkaartjes geprint kunnen worden. Nogal onzinnig als je in Breda bent.
Of de langeafstand ritkaartjes zijn ook specifiek geldig op bepaalde lijnen.
Ook de PRkaartjes zijn streekgebonden....
Dat zal denk ik nog aangepast worden.
Denk niet dat dat er Breng kaartjes verkocht kunnen worden gok ik.
Als ik meer weet laat ik wel iets weten :wink:
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door gliderfighter »

Arriva verkoopt ook breng kaartjes, namelijk op lijn 99. Chauffeurs in Uden hebben ook deze papieren kaartjes.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Het zou fijn zijn als het aantal oplaadpunten van de OV-chipkaart uitgebreid zou worden. En hoe zit het met Brabants dagkaartje. Verdwijnt dat dan ook?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibf »

Waarom zou het dalurendagkaartje verdwijnen als reden van cashloos betalen? Ik zie geen verband.
Enfin. Het kaartje blijft gewoon bestaan.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door gliderfighter »

lijntaxi schreef:Het zou fijn zijn als het aantal oplaadpunten van de OV-chipkaart uitgebreid zou worden. En hoe zit het met Brabants dagkaartje. Verdwijnt dat dan ook?
Wat versta je onder oplaadpunten? De apparaten in de bus of waar je zelf kunt betalen? Als je steeds saldo erop wilt zetten, adviseer ik je Automatisch opwaarderen, werkt heel goed. Maak dat kenbaar bij BRAVO, wie weet doen ze er iets mee.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Ik bedoel de oplaadpunten in supermarkten, op HOV-knooppunten zoals busstations, treinstations. belangrijke bushaltes.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 13 nov 2017, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door huibe »

Chipkaarten kan je opwaarderen (alleen met pin) bij alle AH-winkels en alle stations. Cash kan alleen op de stations met een loket/servicepunt.

In Brabant kan je de Brabantse dagkaarten in de voorverkoop kopen bij de servicewinkels van Arriva, de winkels van De Primera en bij de VVV.

Een redelijk netwerk van fysieke mogelijkheden lijkt me, zeker in de tijd van digitalisering.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Vandaag mogen ervaren, wat dat betekent pinnen in de bus. Het duurde een paar minuten langer, omat mensen zo nodig hun kaartje (draadloos) moesten pinnen/chippen. Terwijl er vlakbij een oplaadpunt stond voor de OV-chipkaart.
In het verleden hebben ze zoveel mogelijk loketten wegbezuinigd. Iedereen moet maar zo'n duur smart phone aanschaffen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door gliderfighter »

Als mensen hun OV moeten opladen kan dat in de bus. In Brabant is het echter zo dat je met een enkele ritkaart of een dagkaart vele euro’s goedkoper uitbent dan met de OV-Chipkaart reizen.
Ik snap je aangegeven probleem dus niet echt. De verbinding kan even slecht zijn door de locatie, maar anders heb je in 10 secondes je kaartje. Wat heeft een loket en een smartphone hier mee te maken?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Stefan »

Ik heb nog nooit minuten gedaan om een kaartje te verkopen...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Als er meer dan 6 mensen een kaartje moeten kopen op de bus met de pin, ben je zo 5 minuten verder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Suus »

Dan heb je wel een heel brakke implementatie van het pinsysteem. Ik herken lang stilstaan om te pinnen niet uit Amsterdam, waar het al maanden de enige verkoopmethode is.

Of iedereen vraagt eerst een kaartje, gaat daarna in de handtas op zoek naar de pinpas die uiteindelijk in hun broekzak zit om dan vervolgens ook nog eens niet contactloos te pinnen. Daar is geen kruid tegen gewassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RE: Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Michael »

Suus schreef:Of iedereen vraagt eerst een kaartje, gaat daarna in de handtas op zoek naar de pinpas die uiteindelijk in hun broekzak zit om dan vervolgens ook nog eens niet contactloos te pinnen. Daar is geen kruid tegen gewassen.
En dit is dus vaak het geval. De transactie zelf kost maar een paar seconden
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door nvdw »

En datzelfde is met contant geld nu ook al zo.

Het zal even onwennig zijn maar dat kan ook niet anders, gegeven het feit dat je bij de bus jarenlang niet kon pinnen terwijl dat elders al lang gebruikelijk was. Die moeten dus nu geregeld geld uit een automaat trekken om de bus te kunnen betalen, die stap kunnen ze overslaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door gliderfighter »

Vandaag alleen maar meegemaakt dat mensen met pinpas in de hand binnenkomen om een kaartje te kopen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Stefan »

lijntaxi schreef:Als er meer dan 6 mensen een kaartje moeten kopen op de bus met de pin, ben je zo 5 minuten verder.
Dat is écht onzin.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Dit is zeker geen onzin. Heb ik zelf mogen ervaren. Het is niet voor niets dat er niet gepind kon worden op de bus.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 nov 2017, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Stefan »

Prima. Ik rij bijna dagelijks van en naar Kinderdijk met de bus, maar ben nog nooit 5 minuten bezig geweest om alle kaartjes te verkopen... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

lijntaxi schreef:Dit is zeker geen onzin. Heb ik zelf mogen ervaren. Het is niet voor niets dat er niet gepind kon worden op de bus.
Was dat een bus zonder DC dan? Want wanneer alles (bedrag, pincode etc) ingevoerd moet worden op het pinapparaat zelf kan het inderdaad wel even duren.
🍉
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door lijntaxi »

Het was op zo'n hypermoderne Volansbus. Er moesten nogal wat handelingen verricht worden door zowel de buschauffeur als de reizigers. Vaak is het zo dat mensen er later achter komen, dat ze onvoldoende saldo hebben op hun OV-chipkaart. Ook komt het voor dat mensen geen OV-chipkaart bij zich hebben. Terwijl er een OV-chipkaart op tientallen meters loopafstand van waar de mensen stonden te wachten stond. In de tijd van de strippenkaart, zag je veel minder mensen in de bus betalen en hielden zowat alle mensen de strippenkaart gereed. Maar enkele mensen kochten een kaartje op de bus. Meestal was dit het geval bij de stadsdiensten. ^Op streeklijnen kwam dit maar incidenteel voor.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 nov 2017, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Hainje »

Dat het een moderne Volansbus is wil niet zeggen dat er al een DC ingebouwd zat. Verder denk ik dat je een iets te romantisch beeld hebt van de strippenkaart.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen contant geld meer in brabantse bus

Bericht door Wubbo »

En sowieso heeft "er laat achter komen dat je geen saldo hebt" verder niets te maken met wel of niet kunnen pinnen in de bus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten