Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Wubbo »

Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Een buslijn tussen Uden en Veghel - via Den Bosch - naar Utrecht is één van de mogelijkheden die wordt bekeken om de druk op de A2 te verminderen. De bus zou in de spits over de vluchtstrook langs de files mogen om zo een echte concurrent voor de auto te vormen.

Lees verder
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door dnmw2705 »

Zouden ze in theorie beter autotreinen kunnen laten rijden tussen Den Bosch en Utrecht :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door ZO6176 »

En hoeveel mensen rijden iedere dag van Veghel en Uden naar Utrecht? Als het echt zo veel is kan de bus 's-Hertogenbosch beter overslaan.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Gekko123 »

Ik meen me te herinneren dat er een tijdje een NS-bus heeft gereden tussen Utrecht en Uden of Veghel om de treinen op met name Utrecht - Den Bosch te ontlasten (toen reed de 3500 nog met ICM). Maar zeker weten doe ik dat ook niet meer...
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Chrysa »

Dat was een half jaar geleden, maar die zijn weer opgeheven omdat er volgens mij niemand in zat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Hainje »

Als men serieus een bus willen laten concurreren met de auto dan lijkt het mij wijzer om langs de weg aparte busbanen aan te leggen waar de bus altijd met 100 km/u overheen mag rijden. Met het gebruik van vluchtstroken moet je als chauffeur toch bedacht zijn op onoplettende automobilisten etc. Daardoor kun je bij file dus nergens echt doorrijden en is de rijtijdwinst beperkt in vergelijking met de auto, om nog maar te zwijgen over de trein.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door reisthijs »

Juist, eerst hebben ze dit idee dus gelanceerd als concurrent met de trein, dat werkte niet, er zat bijna niemand in die bussen, en nu wordt dit kansloze idee hergebruikt als concurrent voor de auto? :X
Chrysa schreef:Dat was een half jaar geleden, maar die zijn weer opgeheven omdat er volgens mij niemand in zat.
[wiki]NS-bus Veghel Busstation - Utrecht CS/Croeselaan[/wiki]
[wiki]NS-bus Waalwijk Busstation - Utrecht CS/Croeselaan[/wiki]
[wiki]NS-bus 's-Hertogenbosch Station - Utrecht Cambridgelaan[/wiki]
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Gekko123 »

Het was niet bedoelt als concurrent van de trein, maar juist als aanvulling op als poging om de drukte in met name de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] te verminderen. Dat dit geflopt is moge duidelijk zijn...

Echter hadden die NS-bussen ook als nadeel dat ze erg weinig haltes aandeden, waardoor alle mogelijke winst die je met bussen kan pakken (dichtbij vertrekpunt opstappen en dichtbij aankomstplek uitstappen) weer teniet doet. Als ze nu toegaan naar normale buslijnen zoals de BrabantLiners of QLiners zie ik ze eerder een succes worden.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Durashift »

Is de filedruk dan zo gigantisch hoog op dat stuk A2?

Die weg is nu toch aardig breed tussen Den Bosch en Utrecht d8 ik.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door Michael 1988 »

Ik rij iedere werkdag van mijn woonplaats naar Oss en ik zie vaak files staan vanaf de A59 (afkomstig van Oss) in de richting van Utrecht. Ook heb ik gemerkt dat tussen Utrecht en Den Bosch tussen Geldermalsen en Zaltbommel in de keren dat ik naar Amsterdam moest doordeweeks file staat. Dus ondanks de (min of meer) verbrede snelweg staat daar tegenwoordig nog steeds regelmatig een file.

Overigens vind ik het plan zelf niet zo'n geweldig idee. Tussen Uden en Den Bosch rijden nu al 1 (of 2) buslijnen en tussen Veghel en Den Bosch 2 buslijnen. Als er nog een erbij komt zal dit een heftige concurrent worden voor Arriva. Voor tussen Den Bosch en Utrecht als treinvervangende bus lijkt mij ook niet noodzakelijk vanwege het spoorboekloos rijden wat ze binnenkort op dit trajectdeel willen introduceren.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Plan: Buslijn tussen Uden/Veghel, Den Bosch en Utrecht om verkeer A2 te ontlasten

Bericht door OmniLezer »

Ik voel precies mee met de persoon boven mij.
De bus moet rechtstreeks naar Utrecht gaan van Uden of Veghel. Je hebt bus 306 die je doodsteekt met deze buslijn. Die loopt nu zo goed. Daarnaast gaat het tussen Utrecht en Den Bosch dan heel weinig volk trekken.
Je kunt wel wat haltes meepakken in Uden/Veghel en Utrecht, maar Den Bosch zou ik niet aandoen in zijn geheel. Meestal komt het volk voor Utrecht ook uit de steden om Den Bosch heen.

Daarnaast zou ik die Setra's van Syntus inzetten. Die zijn hier perfect voor. Dat terzijde.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten