Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door RobertT »

SLToilet schreef:Jammie, lekker leesvoer :-p. Maar toch lijkt weer wat zuurs in het eten te zitten waarvan we dus nog niet het fijne weten als het om Tilburg gaat.
De stappegoorlijn gaat overigens lekker zo, alle drukte wordt mooi afgevoerd op die lijn :pos:
Op zich wel,toch zag ik afgelopen maanden lijn 1 ook nog steeds vol zitten met studenten.Kennelijk kiest men gewoon de eerste de beste lijn die kant op
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door DrechtBlub »

Ik vind het grappig hoe arriva bij Den Bosch probeert af te dekken dat ze simpelweg ~30% van hun reizigers zijn verloren door de stadsbussen bijna compleet te halveren in frequenie en op rustige tijden weg te halen.
Ik blub in het Drecht.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Het enige positieve wat ik heb kunnen ontdekken in de plannen, is dat ik doordeweeks een uurtje later kan aankomen in Oss of Den Bosch. In plaats van om 23.00 uur rond 24.00 uur. Ook gaat er de nodige aandacht besteed worden aan allerlei marketingactiviteiten, zodat mensen beter op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Het beste wat ooit heeft kunnen gebeuren op het gebied van informatievoorziening is het gezamenlijk boekje dat de BBA en Hermes hadden uitgebracht bij de dienstregeling 1994/1995, waar zelfs achterin per lijn de haltes genoemd werden.
Nu is het zo'n uitzoekerij. Zeker als je geen beschikking hebt over de meest actuele lijnennetkaart.

Wat ik jammer aan de plannen vind:
- In de avonduren 2 keer per uur een bus van Oss naar Uden. In de huidige dienstregeling 3 bussen per uur.

Wat ik ook nog positief vindt dat ze onderzoek gaan doen naar het OV in de driehoek Oss - Nijmegen - Uden
Om heel specifiek te zijn bedoelen ze de gemeente Oss, de gemeente Nijmegen en de gemeente Uden? Als het antwoord daarop ja is, weet ik nog wel een aantal suggesties. Buurtbus 294 langer laten doorrijden in de avonduren tot 2030 vertrekken vanaf de Piekenhoef in Berghem naar station Oss.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ter aanvulling:
Mijn ervaring/gevoel is, dat het concept van HOV niet per definitie meer reizigers oplevert. Ik heb het idee, dat het aantal passagiers sterk achteruit is gegaan, sinds de route van de sneldienst (Volans 305/306 voorheen lijn 152 en 160 niet meer via de Bunders rijdt).
Ook haltes overslaan, terwijl de bus er toch voorbij rijdt, heeft er voor gezorgd dat mensen de desbetreffende reis niet maken of zoek gaan naar mogelijke alternatieven.
Ik zou dan bij deze willen voorstellen om in de avonduren, gewoon alle haltes aan te doen, waar de bus toch langs rijdt. En door middel van verkeerskundige aanpassingen zorgen voor een vlotte doorstroming. Dit maakt het openbaar vervoer uiteindelijk een stuk aantrekkelijker.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door BrengMe »

En waar baseer je dit gevoel op?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

BrengMe schreef:En waar baseer je dit gevoel op?
Meer 20 jaar buservaring.
En wel op de volgende buslijnen:
lijn 21 en 70 ZuidOoster vervolgens lijn 21 en 410 Hermes daarna lijnen 121 en 99 en verkorten van lijn 21 tot het traject Eindhoven - Beek en Donk
lijn 152 en 157 BBA vervolgens lijnen 153, 157 en 305; intussen ook de route van lijn 157 niet meer door wijk de Ploeg in Heesch vanwege de verkeersdrempel
lijn 71, 158, 90 en 160 BBA vervolgens opheffen van lijn 71 en verkorting route Den Bosch - Nijmegen tot Den Bosch - Grave
lijn 91 naar Nijmegen vervolgens inkorting route tot station Cuijk en niet meer via de vliegbasis Volkel

In Heesch stapten voor de routewijziging altijd best wel redelijk veel mensen op.
Hetzelfde geldt ook voor Veghel. Er stappen gewoon minder mensen op.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ter aanvulling: En niet te vergeten de ervaring met de interliner. Die gewoon ter vervanging van de sneldienst lijn 70 was.
Een sneldienstlijn omzetten naar een HOV lijn is gewoon window dressing. Snijden in lijnen en op minder plekken stoppen en minder vaak rijden zijn funest voor het gebruiksgemak van het openbaar vervoer. Al die plannenmakers zouden eens een paar maanden, alleen met de bus, fiets en benenwagen moeten gaan en dan kijken welke knelpunten ze tegen komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door huibf »

Ik denk dat gebruiker Lijntaxi een terecht punt heeft en ik deel die mening ook het zal ooj veel per regio afhangen.
Maar resume is de bus sneller maar neemt de totale reistijd meestal toe omdat je een takkeeind naar de halte moet lopen.

Ik heb nog nooi ergens cijfers gezien waaruit blijkt dat de reizigersaantallen zijn toegenomen. Kostenbesparend zal het wellicht wel zijn.

Geheel offtopic. In limburg zijn er Limburgliners gaan rijden die de dorpen nu aan de rand aandoen. Bijvoorbeeld in Nederweert, ze zijn wel vaker gaan rijden, dat dan weer wel.
Tot op heden zijn er niet meer reizigers gaan reizen.
Gevolg is dat delen van de Limburgliners weer teruggaan in frequentie. Maar de route blijft hetzelfde!
Althans dat is het voorstel van Arriva.

Dus dubbel pech. Frequentie terug naar de oude situatie (halvering) en nog verder lopen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door regenmaker »

Nederweert wordt elk halfuur nog bediend door lijn 74, dus die hebben niets te klagen. Verder rijden enkele HOV lijnen al een uursdienst, dus valt niet echt verder te verlagen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door JHPart »

Ik heb het volledige plan nog niet bekeken, maar hier snel wat reacties gezien.
Toch twee bedenkingen

Waarom in Tilburg alle lijnen naar de achterkant van het station? Kun je het lijnennet zodanig inrichten, zodat er een halte is aan de voorzijde of aan de overkant van het station?

Voor de lijnnummering van Arriva. Sommige stadslijnen hebben een heel hoog nummer, omdat het scholierenlijnen zijn. Is het niet logischer om die ook een stadsnummer te geven, maar dan bijvoorbeeld tussen 10 en 20?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Hainje »

De Spoorlaan gaat helemaal op de schop incl. het busstation. Dus dan is het gewoon niet handig om daar ook bussen te laten rijden (vertraging etc.)
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door huibf »

Voor de liefhebbers.
Explotatieplan Oost Brabant staat hier

https://www.google.nl/url?q=https://onl ... Plo9oJi3xQ

Volans 305 306 Buca: https://www.google.nl/url?q=https://onl ... fGQ2KgdIWQ

Met wat zoekwerk blijk gemeente Oss zijn vergaderingen te delen in het Ibabs platform.
Zoek op 'Arriva Ibabs' en wat zaken passeren de revue.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Chrysa »

Dat exploitatieplan zat ook al gewoon in de post waar ik het topic mee opende hoor. :p

Je andere link werkt niet bij mij.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door huibf »

Ah.. ik zie dat nu ook. Het document in je allereerste post was van West en Oost samen.
Sorry....
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

Stadsdienst Den Bosch gaat de volgende vorm krijgen:
Lijn 13 wordt lijn 4 en rijdt vanaf Rosmalen naar CS, om dan dezelfde route als lijn 1 nu ri Kruiskamp te rijden.

Lijn 3 blijft een halfuursdienst, lijn 4 wordt kwartier, waarbij Laaghemaal(Rosmalen Noord) de eindhalte zal worden 2x per uur en 2x per uur Rosmalen NS met de koppeling lijn 3.

Lijn 2 gaat lusje door Hambaken rijden, lijn 2 en 6 worden gecombineerd, waardoor Empel ook op zondag een bus krijgt.

Transferiumbussen gaan iedere avond tot rond 23:00 rijden. Iedere avond dus.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door huibf »

De frequentieverlaging op de Volans Oss gaan grotendeels niet door. Hiermee vervalt dan wel de ingeplande extra late Volansrit vanaf Eindhoven.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Michael »

De proef met buurtbuslijn 222 Terheijden-Oosterhout word op aandringen van de gemeente Drimmelen en de buurtbusvereniging met 1 jaar verlengd. Maar als blijkt dat er dan nog steeds geen voldoende reizigers zijn word hij alsnog opgeheven. Om zoveel mogelijk reizigers te kunnen bedienen gaat hij in Terheijden en Made een andere route rijden.

https://drimmelen.nieuws.nl/gemeente/28 ... te-rijden/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door lijntaxi »

Ik zou graag zien, dat er in navolging van het busboekje 1994/1995 met daarin opgenomen de gezamenlijke dienstregeling in Zuid Oost- Brabant en Oost brabant van destijds Hermes/BBA, voor 2018 weer een gezamenlijk busboekje verschijnt. Tot mijn spijt heb ik dit busboekje niet meer in mijn bezit. Het busboekje was echt het ultieme voorbeeld, hoe een busboekje met bijbehorende lijnennetkaart in elkaar moest zitten. Wat ook zeer ijzersterk was, was de opgenomen haltelijst achterin. Altijd handig. Zeker als je bedekt dat de Volanslijnen, bepaalde haltes over slaat, waar hij toch langs rijdt. Dat was met oude sneldiensten anders.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

In OVInfo staat de dienstregeling van in ieder geval de nieuwe lijn 4 in Den Bosch.

Grappig om te zien dat er de nieuwe halte Vlinderlaan is bijgekomen. Benieuwd hoe ze die gaan maken
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Met stoeptegels denk ik.

*duikt*
🍉
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

gliderfighter schreef:Stadsdienst Den Bosch gaat de volgende vorm krijgen:
Lijn 13 wordt lijn 4 en rijdt vanaf Rosmalen naar CS, om dan dezelfde route als lijn 1 nu ri Kruiskamp te rijden.

Lijn 3 blijft een halfuursdienst, lijn 4 wordt kwartier, waarbij Laaghemaal(Rosmalen Noord) de eindhalte zal worden 2x per uur en 2x per uur Rosmalen NS met de koppeling lijn 3.

Lijn 2 gaat lusje door Hambaken rijden, lijn 2 en 6 worden gecombineerd, waardoor Empel ook op zondag een bus krijgt.

Transferiumbussen gaan iedere avond tot rond 23:00 rijden. Iedere avond dus.
Over de Transferium bussen, daar wordt niets aan veranderd.
De gemeente heeft bezwaar dus zoals ze nu rijden, zo blijft het ook. Dus helaas gaan ze niet elke avond rijden tot 23:00 uur.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Hainje schreef:Met stoeptegels denk ik.

*duikt*
Het is dat die straat geen plek heeff voor een bushalte, anders had je ‘m langs horen vliegen
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Een ding snap ik niet helemaal.

In Rosmalen rijden er nu twee bussen Lijn 3 & 13.
In het centrum wordt Lijn 3 > 13 en andersom 13 > 3
Nu Lijn 4 erbij komt hebben we dan 3 bussen in Rosmalen of verdwijnt Lijn 13 en dat wordt dan de 4.
Zodat als je vanaf Centraal Station Den Bosch naar Rosmalen gaat dat in het centrum daar 3 Lijn 4 wordt die door rijd naar de Groote Wielen en vanuit daar Centraal Station en zo naar de Kruiskamp. Klopt dit of heb ik het fout.
Dus 3 Rosmalen via Hintham wordt in het centrum 4 Centraal Station via Groote Wielen.
En 4 Rosmalen via Groote Wielen wordt in het centrum 3 Den Bosch via Hintham.
Mijn vader ligt in het ziekenhuis dus die kan het nu niet helemaal goed uitleggen.
Laatst gewijzigd door Jasper073 op za 28 okt 2017, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Hainje »

Wat ik uit eerdere berichtgeving over Rosmalen heb begrepen krijgt lijn 13 het nummer 4. Routewijzigingen zijn niet blijven hangen.

Hopelijk heeft je vader niets ernstigs trouwens? :o
🍉
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Oke dus route hoe ze nu rijden blijven het zelfde als ik het goed heb alleen 13 wordt dus 4 met extra halte Vlinderlaan
bij ons op de Groote Wielen (wat ik wel vaag vind) er is geen plek daar voor of er zullen paar parkeerplaatsen daar voor gaan sneuvelen.

Qua mijn vader, hij heeft een operatie achter de rug van 3 a 4 uur.
Ze hebben 20 - 25cm van zijn dikke darm weggehaald omdat ie steeds heftige ontsteking had.
Alles is goed verlopen en gisteren hebben we gehoord in het JeroenBosch Ziekenhuis dat ie Maandag naar huis mag.
Dus hij is nog wel dan een tijdje thuis voor dat hij weer alleen op de Transferium gaat rijden.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten