Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door RobertT »

Ik vind het opvallend dat er nog steeds niets naar buiten komt over de bezuiniging op de stadsdienst Tilburg.Dat moet nu toch onderhand allang bekend zijn,of zijn de onderhandelingen zo lang dat er nog geen definitieve overeenstemming is.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

Lijn 13 verdwijnt inderdaad, daar in de plaats komt lijn 4. Lijn 4 heeft als eindpunt Station Rosmalen, 2x/pu en Vlietdijk, 2x/pu.
Lijn 4 zal doorrijden naar Kruiskamp.
Lijn 3 heeft dus als begin/eindpunt Station Rosmalen ipv Markt.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door huibf »

RobertT schreef:Ik vind het opvallend dat er nog steeds niets naar buiten komt over de bezuiniging op de stadsdienst Tilburg.Dat moet nu toch onderhand allang bekend zijn,of zijn de onderhandelingen zo lang dat er nog geen definitieve overeenstemming is.
Ik kan daar het volgende over melden:

Het voorstel voor het vrijmaken van deze dru’s is het terugbrengen van de frequentie op lijn 1 in de dalperiode op werkdagen van 6 naar 4 keer per uur.

De volgende onderbouwing: Lijn 1 rijdt samen met lijn 601 12 keer per uur naar Stappegoor.

De inzet van 12 ritten per uur is alleen in de aanvoer in de ochtend nodig vanuit buscapaciteit geredeneerd. De rest van de dag volstaan voor zowel de aan-, als afvoer ook 10 ritten per uur (1 keer per 6 minuten in plaats van 1 keer per 5 minuten een bus).

Lijn 1 heeft ook een functie voor het ROC aan de Reitse Hoevenstraat. In de dalperiode op werkdagen varieert het aantal in- en uitstappers tussen de 50 en 100. Dit aantal kan prima vervoerd worden met lijn 1 en lijn 327/328, die gezamenlijk dan 8 keer per uur rijden.

In de dienstregeling 2019 wordt de route van lijn 1 en lijn 327/328 verlegd van de Reitse Hoevenstraat naar de Ringbaan West.
Het ROC wordt dan ook ontsloten via haltes aan de Ringbaan West. Dat betekent dat het aantal buslijnen dat hier stopt groter wordt. De Volansbundel Tilburg- Waalwijk kan dan ook gebruikt door de ROC-leerlingen. Hierdoor is het 6 keer per uur rijden op lijn 1 op de noordelijke tak (CS – Noord) niet meer nodig en kan lijn 1 de gehele dag naar 4 keer per uur.
Op de zuidelijke tak (CS – Stappegoor) wordt dan een extra omloop op lijn 601 toegevoegd, zodat daar de frequentie op peil blijft. Hierdoor komen er 4 omlopen op lijn 601, zodat er 8 keer per uur met een gelede bus wordt gereden en 4 keer met een standaardbus (lijn 1). De dienstregeling aanpassing op lijn 1 in de komende dienstregeling past dus goed in de geplande wijziging in 2019.

De gemeente Tilburg kan zich vinden in dit voorstel.
De gemeente geeft ook aan zij geen hogere bijdrage aan de tijdelijke kosten van de verplaatsing van het busstation wil geven dan eerder is afgesproken, ook nu het er op lijkt dat de tijdelijke kosten hoger uitvallen.
Het ROB geeft aan dat zij het niet acceptabel vindt als de extra exploitatiekosten door de tijdelijke verplaatsing worden verhaald op de reiziger, en wil goed op de hoogte worden gehouden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Hainje »

Dan wordt de afstand tussen halte en ROC Wandelboslaan wel erg groot hoor. Voor de Rooi Pannen moet deze wijziging geen probleem zijn in mijn ogen en ook in de rest van de wijzigingen kan ik mij vinden.

Wellicht dat er in overleg met het ROC Wandelboslaan een 600-lijn ingelegd kan worden die aansluit op de lesuren van die school? Er ligt een rotonde voor de deur, dus keren kan prima. Wel moet er een nieuwe halte aangelegd worden. Maar dat hoeft echt niet met zoveel toeters en bellen als die T-haltes.
🍉
PHS

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door PHS »

Als dit de totale bezuiniging is, dan vallen de gevolgen inderdaad mee. Scholieren van de Rooi Pannen moeten wel wat langer gaan lopen, de Ringbaan West oversteken kan ook een tijdje wachten betekenen. De stoplichten zijn daar erg op auto's ingesteld. Wat betreft de capaciteit: dat moet waarschijnlijk net lukken. Er zal wel enige overloop zijn naar lijnen 2 en 3, omdat de omgeving Bernardusplein de bus op de Westermarkt zullen gaan nemen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door nvdw »

Hainje schreef:Dan wordt de afstand tussen halte en ROC Wandelboslaan wel erg groot hoor.
500 meter tegen 250 nu. Een stukje verder lopen zou toch geen probleem moeten zijn voor leerlingen van een school met opleidingen voor de gezondheidszorg...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Gothic-Writer »

Wat ik niet begrijp is waarom men er niet voor kiest om bijvoorbeeld lijn 1 in plaats van via de Ringbaan West, via de Postelse Hoeflaan te laten rijden, dan zou je ter hoogte van Petrus Canisiusstraat een vervangende halte kunnen maken, voor de wegvallende Reitse Hoevestraat.

Het verleggen van lijn 327/328 naar de Ringbaan West, is geen punt. Het punt van dat de verkeerslichten niet echt goed zijn afgesteld op fietsers/voetgangers, heeft te maken met de "groene golf" (ingesteld op 50km/h) die er is op de Ringbaan West.

Wat betreft CS-Stappegoor: "Haal wat popcorn en wat te drinken mensen, we hebben weer een nieuw hoofdstuk in soap-serie 'OV in Tilburg' ". De grootste vraag die ik heb over de 601: waarom vernummeren ze die niet gewoon naar 10?
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door RobertT »

Zoals ik al eerder opmerkte pakken studenten van stappegoor naar station gewoon de eerste de beste bus,of dat nu 1 of 601 is.Hierdoor loopt 1 al op stappegoor vaak vol s'middags waardoor overige reizigers na stappegoor het nakijken hebben.
Verder vraag ik me af of 1 vanaf de Ringbaan West weer terug naar het 2steden ziekenhuis rijdt,of dat de bussen gelijk de middenbrabantweg nemen naar Noord.Dit zou dan een verslechtering voor het ziekenhuis betekenen.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Ik zie nog steeds geen verandering qua halte op de Vlinderlaan bij ons op de Groote Wielen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Ideeën busvervoer Oost-Brabant

Bericht door lijntaxi »

De dienstregelingen voor Oost-Brabant staan al online. Wel gek dat ze dit nieet aankondigen op hun nieuwspagina.
https://www.arriva.nl/consumenten/actie ... nieuws.htm
En ook niet op de nieuwspagina van Bravo
https://www.bravo.info/nieuws

Hier staat te dienstregeling van Arriva:
https://www.arriva.nl/consumenten/reisi ... geling.htm

Je moet al weten welke lijnen al rijden en waar die lijnen stoppen, wil je de juiste lijn kunnen opvragen.
Daarnaast moet je hele tijd 2017 selecteren per lijn om de dienstregeling voor komend jaar te hebben. Niet echt gebruiksvriendelijk dus.
Dit is naar mijn idee veel te veel gehannes. Dit is niet bedacht vanuit de reiziger. Waarom kan is erg geen schematisch kaartje beschikbaar op de website van Arriva?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Etienne »

Stuur een mail naar Arriva.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Meltrain »

Bij veel vervoerders (zoals Arriva, Connexxion en Qbuzz) staan de nieuwe dienstregelingen al wel online, maar wordt daar pas half november ruchtbaarheid aan gegeven en wordt ook dan pas een overzicht met wijzigingen geplaatst.
Nog even geduld dus. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Somoht »

En als je het echt wilt weten, Voor alles behalve GVB en Qbuzz (incl Utrecht) staat iig de eerste week van de nieuwe dienstregeling al op Google Maps. ZItten vast nog fouten in gezien voorpublicaties, maar meeste zal vast goed zijn.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door RobertT »

Stadsdienst Tilburg wijzigt gelukkig niet veel.Belangrijkste verschillen met de huidige dienst:
-Lijn 1:In het dal een 15 min dienst ipv 10 min
-Lijn 2:Laatste rit naar Goirle een half uur later
verder vooral enkele minuten verschuivingen.Opvallend is wel de verschillende tijden tijdens week en zaterdag en of zondag,tot in de avond toe.
Tot nu toe was de vertrektijd vanaf het station 'savonds vrijwel altijd gelijk.Dit is bij 1,2,4,5,6,8 en 9 niet meer het geval.Daar ligt de vertrektijd op zaterdag en/of zondag anders als door de week,soms met maar 1 minuut afwijking
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door cassie127 »

Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Lijn 4 die de Laaghemaal bij de nieuwe halte bij de kruising met de Vlietdijk als eind halte heeft zal denk ik ook snel verdwijnen let maar op. Die is totaal nutteloos om alleen door Groote Wielen te rijden en als die bus geweest is, komt er 15min later nog een Lijn 4 Station Rosmalen die dan als Lijn 3 Centraal Station naar Den Bosch gaat.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

Waarom?
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Omdat het gewoon nutteloos is.
De Provincie / Arriva hadden ook gewoon Lijn 4 kunnen laten rijden zoals nu 13 doet van Groote Wielen naar Station Rosmalen en zo naar Den Bosch en dan vanuit daar naar de Kruiskamp. Waarom een aparte Lijn 4 die naar de Groote Wielen gaat om de 15min en dan rondje om de rotonde en paar minuten bij de nieuwe halte staat en dan dat zelfde rondje weer terug naar CS en dan naar Kruiskamp gaat.
En dan 15min later na de 1ste Lijn 4 komt er weer een die om het half uur rijd en wel naar Station Rosmalen rijd en via Hintham als 3 naar CS. In de ogen van de Provincie en Arriva zal dit wel niet nutteloos zijn maar ik denk dat het niet zo lang zal blijven bestaan zoals eerder het geval was met Lijn 4 Rosmalen via De Herven.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 16 nov 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Meltrain »

Lijn 4 rijdt toch ook precies zoals lijn 13 nu rijdt?
Blijkbaar denkt Arriva dat een kwartierdienst naar De Groote Wielen lonend is, dus wordt op dat traject elk kwartier gereden.
Mocht blijken dat dat niet zo is, zullen de toegevoegde ritten wel weer verdwijnen.

Wat ik ook positief vind, is dat de lijnen 3 en 4 voortaan tot middernacht rijden, net zoals lijn 1, 8 en 9.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Ja klopt, een bus als Lijn 4 rijd helemaal naar Rosmalen zoals nu de Lijn 13 doet.
Maar wat ik raar vind en ook zonde van geld of hoe je dat ook wil zien is het volgende.
De kwartierdienst naar De Groote Wielen is toppie, het wordt hier bij ons alleen maar groter qua woningen.
Maar in die kwartierdienst rijd een bus als Lijn 4 tot in de Groote Wielen en niet verder, en dan weer 15min later komt er weer een bus als Lijn 4 die wel de route van nu de Lijn 13 gaat rijden. Snap je wat ik bedoel ? waarom kan het niet gewoon een kwartierdienst zijn met de route zoals nu Lijn 13 rijd. Wat is het nut van twee verschillende bussen waarvan een tot aan de Groote Wielen rijd omkeert en weer terug naar CS om vervolgens naar Kruiskamp te rijden, en de Lijn 4 die daarna 15min later weer komt en wel naar Station Rosmalen rijd en verder als Lijn 3 nu. Daarom vind ik het nutteloos zie het er de nut er niet van in.
Wat ik ook toppie vind is dat ze idd tot middernacht rijden en dan ook tot aan de Groote Wielen ook de aller laatste bus.
Nu rijd de een na laatste t/m de Groote Wielen en de laatste maar tot aan de Markt / Centrum Rosmalen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 16 nov 2017, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Meltrain »

Er wordt blijkbaar geredeneerd dat een kwartierdienst naar de Groote Wielen wel lonend is en een kwartierdienst helemaal naar Rosmalen niet.
Daar is niks raars aan, dat is gewoon het vergelijken van (verwachte) reizigersaantallen en de kosten. Doorrijden naar het station van Rosmalen zorgt er zo te zien voor dat een extra bus nodig is, wat weer tot extra kosten leidt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

In de spitsrichting is het of een MAT-rit of een reguliere rit. Door meer aan te bieden gaan meer mensen met de bus, dus het wordt nog drukker. Lijn 3 iedere 15 minuten is zonde van het geld.
Daarnaast is Laaghemaal een rotonde en als je voorbij Markt gaat, is de eerste rotonde pas vlakbij de molenhoek.
Ik weet niet of je ook zelf in de bus zit ipv erachter rijden, maar na Groote Wielenlaan zitten vaak maar 2-3 mensen in de bus. Grootste gedeelte stapt eerder uit.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Jasper073 »

Het is een reguliere rit dan geen MAT zo ver ik weet.
Ik zit elke dag vanaf de Groote Wielen in de bus naar Hintham rij er dus niet achter heb geen auto meer. En de eerste rotonde is vlak na Station Rosmalen daarna de volgende is net voorbij de Molenhoek.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 16 nov 2017, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door gliderfighter »

De keus was of een MAT rit of een reguliere, regulier kan meer mensen vervoeren dan een MAT rit. De spitsrichting in de ochtend is Groote Wielen - CS en in de avond andersom. Je zit dus net in een rustige richting.
Ik ga er niet verder op in, aangezien de meningen zullen verschillen.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2018

Bericht door Rick Vlodrop »

In West-Brabant een enorme lijst aan wijzigingen, maar veelal ritje erbij ritje eraf. Paar grote zaken maar:
- Meer ritten 104/105 naar Vliegbasis Woensdrecht
- 312 in daluren elk half uur naar/van Roosendaal
- Nieuwe routes in Zundert, niet meer naar Wernhout
- Oosterhout - Breda elke 5 minuten een bus
- Minder ritten Brabantliner naar Utrecht
- Extra ritten Brabantliner naar Breda
- Nieuwe Nightliners naar Oosterhout en Zundert
Ik zie niet echt gekke dingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten