Pagina 1 van 2

Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: za 05 aug 2017, 20:05
door Daniel
Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’
EINDHOVEN - Reizigersorganisatie Rover is woedend op de NS vanwege de chaotische situatie in Eindhoven. Er rijden geen intercity’s naar Den Bosch en Tilburg op de drukke zaterdag waarop veel mensen naar de Canal Parade in Amsterdam wilden. "Een van de medewerkers van NS verklaarde dat de regio Zuid een aantal bussen had besteld en dat amper de helft is geleverd. De verwachting van NS was dat de reizigers wel zouden omrijden”, zegt René Valk.
De NS erkent dat er te weinig bussen waren. "Dat is heel vervelend", zegt een woordvoerder. "Maar het is lastig te voorspellen hoeveel mensen we kunnen verwachten. Ook denk ik dat er in Eindhoven veel mensen stonden uit Limburg. Als zij eerder op de app hadden gekeken, hadden ze gewoon kunnen omreizen via Nijmegen."

Lees verder

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: za 05 aug 2017, 22:19
door gliderfighter
Ik heb vandaag naar Maastricht gereisd vanuit Den Bosch, via Eindhoven. Ik keek nog goed in OVinfo, maar ik zag helemaal niets van een bus die iedere 5 minuten vertrok, iets wat vaak wel het geval is. Ook reed alleen de IC Heerlen tot Boxtel en niet die van Maastricht, samen met de Sprinter die normaal naar Deurne gaat. Vanuit Boxtel kon je dus om :27/:57 of om :05/:35 naar Den Bosch komen, fijne overstap tijden. In Boxtel stonden in de ochtend maar een 5-tal bussen, snel en stopbussen. De poortjes waren zelfs gesloten in Boxtel, dus je moest wel uitchecken om met de bus mee te kunnen(Ja, je kon inchecken bij de bussen, maar dat ene doosje zou je zo over het hoofd zien) Daarna 20 minuten wachten in Eindhoven voor de IC Maastricht.

Mensenmassa in Eindhoven en op de terugreis ging de snelbus half leeg weg, terwijl er nog 100 man stond te wachten. Die werden dus maar in de stopbus geduwd, waarna we de overstap in Boxtel bijna mistten ri Den Bosch.

Al met al, gelet op het feit dat er blijkbaar bussen niet waren gekomen;
Als er vervangende bussen Den Bosch-Boxtel rijden, rijdt er iedere 5 minuten een bus, maar Boxtel-Eindhoven niet -o-

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: za 05 aug 2017, 22:21
door Aking
Ook denk ik dat er in Eindhoven veel mensen stonden uit Limburg. Als zij eerder op de app hadden gekeken, hadden ze gewoon kunnen omreizen via Nijmegen."
Die vermaledijde kutreizigers ook altijd

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: za 05 aug 2017, 22:51
door Daniel
Tja, als die reizigers wel omgereisd hadden was de kop waarschijnlijk geweest "Reizigersorganisatie Rover woedend op Arriva: 'Veel te kleine treinen ingezet op omreisroute'" :P
Omreizen lijkt me in dit geval met een verbussing op een relatief kort traject niet altijd even zinvol. En sterker nog, als die reizigers in de app hadden gekeken dan kregen ze nieteens dat omreisadvies via NIjmegen gekregen: de reisplanner stuurt je voor alles wat ik zogauw kan bedenken met de bus via Eindhoven.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 00:34
door sirvinniei
Aking schreef:
Ook denk ik dat er in Eindhoven veel mensen stonden uit Limburg. Als zij eerder op de app hadden gekeken, hadden ze gewoon kunnen omreizen via Nijmegen."
Die vermaledijde kutreizigers ook altijd
...en alleen omdat ze wat bootjes willen zien

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 08:16
door gliderfighter
Daniel schreef:Tja, als die reizigers wel omgereisd hadden was de kop waarschijnlijk geweest "Reizigersorganisatie Rover woedend op Arriva: 'Veel te kleine treinen ingezet op omreisroute'" :P
Omreizen lijkt me in dit geval met een verbussing op een relatief kort traject niet altijd even zinvol. En sterker nog, als die reizigers in de app hadden gekeken dan kregen ze nieteens dat omreisadvies via NIjmegen gekregen: de reisplanner stuurt je voor alles wat ik zogauw kan bedenken met de bus via Eindhoven.
Ik kreeg daadwerkelijk ook een advies via Nijmegen, naar dat zou wel 15 minuten langer duren dan met de bus. En NS kennende zou je met slim zijn vast wel een bus eerder kunnen pakken en een overstap van 27 minuten kunnen vermijden. Dat hebben we geweten.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 09:10
door PHS
Het lijkt mij lastig inschatten hoe de reizigersstroom naar de Gay Pride eruitziet bij werkzaamheden. Een deel gaat misschien niet, een ander deel gaat misschien via Nijmegen. Sommigen zullen eerder vertrekken, anderen juist op dezelfde tijd als andere jaren. Ik vermoed dat ze bij NS hebben gehoopt op een mooie spreiding en dus minder businzet. Die bussen zijn namelijk niet gratis :idea:

Wel erg flauw van NS om de schuld meteen bij de reiziger te leggen.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 09:36
door Tom024
In Tilburg leek het wel soepel te lopen. Het viel me wel op dat er geen bussen stonden te bufferen, normaal is dat wel zo bij werkzaamheden.
De bussen die reden zaten wel allemaal goed vol, maar van wat ik heb gezien geen lange rijen.

Heeft vast ook te maken met de combinatie vakantietijd en een algeheel tekort aan chauffeurs voor treinstremmingen.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 09:57
door Gothic-Writer
De "buffer" voor de pendelbussen vanuit Tilburg is dit keer niet op de Spoorlaan zelf, maar aan de andere kant van het station op de Burgemeester Brocxslaan (Noordzijde station Tilburg).

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 10:33
door Daniel
olof schreef:Ik vermoed dat ze bij NS hebben gehoopt op een mooie spreiding en dus minder businzet. Die bussen zijn namelijk niet gratis :idea:
Wel erg flauw van NS om de schuld meteen bij de reiziger te leggen.
Vooral flauw ja om te zeggen dat de reiziger eerder in de app had moeten kijken omdat ze dan wel hadden gezien dat ze via Nijmegen konden reizen. Net nog eens in de reisplanner zitten kijken namelijk: uitsluitend voor reizen vanaf Roermond komen er adviezen via Nijmegen uit, maar dan is het alsnog een half uur sneller om via Eindhoven met de bus te reizen!

En dan nog het gek vinden dat je reizigers massaal naar Eindhoven komen???

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 14:35
door PHS
Maar dat was niet het enige foutje van die dag: http://www.ed.nl/eindhoven/stuur-water- ... ~a304b35f/

Kan ik hieruit opmaken dat de NS uit het hele land bussen (zonder GPS) heeft laten aanrukken? Of is dit gewoon een foutje in de briefing geweest? :')

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 14:58
door Hainje
Heb zelf één keer TVV gereden, het enige wat ik kreeg was een wat vage routebeschrijving op papier. Geen TomTom oid.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 17:49
door Daniel
Incidenteel zie ik ze wel met TomTom met geprogrammeerde route rijden, maar vaak ook niet inderdaad (recent nog een NS bus gehad die een station vergat).

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 22:01
door Durashift
olof schreef: (..)

Wel erg flauw van NS om de schuld meteen bij de reiziger te leggen.
Nah, dat doet de NS toch niet?

Ze erkennen dat het foutief is ingeschat. Reizigers hádden wellicht kunnen omreizen. Ga goed voorbereid op weg, zegt Rijkswaterstaat ook bij wegwerkzaamheden.

Okay, dat de omreisadviezen wellicht beter hadden gekund, soit.
Ik vind het wel 'makkelijk' van Rover en Twitterende reizigers om het maar weer bij de NS neer te leggen..
Heeft Rover vooraf dan een reisadvies / waarschuwing uitgegeven?
Zij kunnen toch ook proactief hun achterban / het publiek informeren?

Ik bedoel, als je een reis plant.. kan je bijna niet om de verstoringenpagina heen op de webpagina's.
Dus, reizigers kunnen weet hebben van de werkzaamheden. Dát de interpretatie en de gevolgen daarvan voor incidentele treinreizigers wellicht niet te overzien zijn door gebrek aan reiservaring, kan ik mij voorstellen.

Maar ja, denken die reizigers dan dat zij de enige zullen zijn, op weg naar A'dam voor de Pride?
Die Pride is er niet alleen op zaterdag.. men had ook doordeweeks naar het event kunnen gaan.. maar ja, dan geen bootje kijken hè.. :evil:

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 22:08
door MdJ
Volgens mijn zijn die reizigers wel geïnformeerd dat er werkzaamheden waren, maar dat er bij de planning teveel van het omreisscenario en afhakingsscenario is afgegaan. En dus minder mensen zouden moeten reizen met de bus.

Vervolgens is het te verwachten mensen bij de bus dus hoger dan verwacht; Dan gaat het niet passen bij de bussen. En je kunt mensen niet verbieden om geen gebruik van NS bussen te maken... Je kunt ze hooguit adviseren een andere route te nemen.( En die route is niet gekozen omdat a) de reistijd groter was of b) het comfort (aantal keren overstappen e.d.)

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 22:34
door huibf
Feit is dat ze simpelweg te weinig bussen hadden. Zeker bij een dusdanig evenement. Had die 15 bussen die uiteindelijk zijn nabesteld toen het in Eindhoven dreigde mis te gaan gewoon extra ingezet. Beter 15 bussen teveel die pas worden ingezet als het nodig is.
Een geschatte extra tijd van 30 minuten is roch echt wat anders dan ruim 3 uur!

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: zo 06 aug 2017, 22:47
door Vinny
Ik denk dat "men" wat onderschat hoe de corridor Boxtel-Eindhoven de afgelopen jaren - ook 's avonds en in het weekend - uitgegroeid is tot een ader van het spoorwegnetwerk, dat ook nog eens moeilijk te omzeilen valt. Zwolle ('t Harde - Meppel) is ook een tamelijk precair traject, waar ik zelf de verbussing eens op een zondagavond volkomen in de soep heb zien gaan. Zwolle en Eindhoven zijn de twee grootste spoorknooppunten van Nederland die buiten de randstad liggen en waarvan het aantal reizigers behoorlijk is toegenomen de afgelopen jaren en op toch al een hoog niveau ligt.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 01:48
door microshit
Misschien eens een idee om met ROVER en anderen om tafel te gaan zitten, om te kijken wat er sowieso beter kan met het TVV? Alleen al op m'n pendel Tiel Passewaaij - Culemborg het volgende meegemaakt:
- Geen eendudige halteplaats: soms pal voor 't station, soms op de bushalte op de parallel lopende weg
- Chauffeur die in Buren bedacht dat 'ie verkeerd reed naar Geldermalsen (noot: dan ben je al 2 borden voor A15 Geldermalsen voorbij)
- Geldermalsen - Culemborg over eenbaans weggetjes door de velden ipv de nabije provinciale weg
En zelfs een keer iemand die Tiel - Utrecht (als stopdienst) door de passagiers genavigeerd moest worden.

Of een geval waarbij Utrecht - Geldermalsen verbust was, en men vanaf daar per trein verder kon. Bussen strak in een kwartierligging, ook in de reisplanner gezet, maar met de rijtijden te krap waardoor je die aansluiting nooit kon halen.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 02:16
door JWM
Voor NS is TVV noodzakelijk kwaad en de touringcarbranche is redelijk 'verrot' in Nederland. Dat levert vaak liefdeloos vervoer op.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 06:27
door Suus
TVV is de afgelopen jaren wel iets geprofessionaliseerd. Met de partytent, het voorsorteren op richtingen, vertrekstaat met busdienstregeling en bij kleine stations vaste bordjes waar de halteplaats is voor TVV-bussen.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 08:11
door huibf
Ik ben het eens met Suus. De info aan de TVV halten is echt stukken verbeterd. Als ik dan voor regio Zuid spreek.
Goede bewegwijzering aan de halten voor de richtingen enzo.
Dus daar ligt het niet aan.

Alleen nu nog wat extra reservebusjes. Zeker op een as als Eindhoven- Boxtel en dan heb ik het niet over 1 of 2. Maar direct een tiental.
Leg de kosten neer bij Prorail. De verekenen dat het het totale budget van het project.

Onreizen via de Maaslijn. Met alle, nog steeds idotierie, van omchecken? Als ze DAT nu eens zien als probleem.

Afschuiven van problemen, dat is een NSgedachte. De reiziger de schuld geven van de drukte..... tja.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 09:17
door Gekko123
En zelfs met de beperkte groep omreizers bleken de treinen van Arriva te klein te rijden op de Maaslijn. Zag een tweet voorbij komen zaterdag dat ze met solo GTW 2/8 reden en dat er mensen vanaf Boxmeer richting Nijmegen achter moesten blijven op het station omdat ze er echt niet meer bij pasten.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 10:09
door fogeltje
Valt mij eerlijk gezegd nog mee dat er geen 2/6 ingezet is.

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 10:13
door JWM
Ja, laten we cynisch doen over de materieelinzet van Arriva. :N

Re: Reizigersorganisatie Rover woedend op NS: ‘Dit is een enorme blunder’

Geplaatst: ma 07 aug 2017, 10:43
door Aking
huibf schreef:Afschuiven van problemen, dat is een NSgedachte. De reiziger de schuld geven van de drukte..... tja.
Hoe is het niet de schuld van de reiziger dan? Zonder die reizigers was er nooit drukte! *O*