Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

Bericht door Meltrain »

Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB
ANTWERPEN - In de Antwerpse haven landde dinsdag een Amerikaanse locomotief uit de Tweede Wereldoorlog. De dieselloc die in 1945 meehielp aan de bevrijding van Europa krijgt een plekje bij de Stoomtrein Goes Borsele.

Hij heeft wekenlang gevaren, even heel kort 'gevlogen', tien jaar stilgestaan en daarvoor zo'n zestig jaar gereden op het spoor. Dinsdag landde de bevrijdingslocomotief na een vaartocht van 18 dagen op de kade van de Antwerpse haven. Met een korte vlucht door de lucht zette een havenkraan het 65 ton wegende cadeautje op een dieplader. Die bracht de ruim 70 jaar oude oorlogsveteraan vervolgens naar zijn nieuwe thuis: de Stoomtrein Goes Borsele.

Bron en meer: PZC

Deze locomotief is van hetzelfde type als de NS-serie 2000 die van net na de Tweede Wereldoorlog tot eind jaren 50 in Nederland heeft gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

Bericht door AppleMoose »

Om dit mogelijk te maken, werd er een crowdfundingactie gehouden. Als ik het artikel van destijds in een van de treinhobbybladen goed herinner, heeft deze locomotief ook daadwerkelijk in Nederland gereden en bevond zich het meest in originele staat van alle overgebleven 2000'en.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

Bericht door Meltrain »

Of déze locomotief (USA 7989) ook in Nederland heeft gereden, durf ik niet te zeggen, maar de USA 7985 had bij de NS het nummer 2004.
Van de drie mogelijkheden was deze loc veruit de beste, maar lange tijd onbekend omdat hij op een afgesloten fabrieksterrein stond.
Alle info is te vinden op de site van de SGB.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Bevrijdingslocomotief uit Iowa is nieuwste aanwinst voor SGB

Bericht door Lijn 45 »

Volgens een recent artikel heeft deze loc niet in Nederland gereden. Wel in andere delen van Europa. De machine is in 1946 weer naar de VS getransporteerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten