VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door ZO6176 »

Mee eens.
Een fatsoenlijjke spoorverbinding voor veghel, Uden, waalwijk en oosterhout en airport lijkt me zinvoller.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door huibf »

Niets mis met HOV. Maar wel zoals het nu gaat.
De drukke stadslijnen worden geslachtofferd te gunste van HOV waarin minder reizigers zitten.

Hov2 naar Nueunen ligt simpelweg verkeerd. Er is nooit gevraagd aan de vervoeder of dit de juiste route was.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Wubbo »

Maar dit onderwerp gaat over een spoortunnel.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Zugführer »

Berichten over een spoorlijn Eindhoven - Oss afgesplitst. Hier het graag bij de spoortunnel houden.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Zo'n 21.000 huizen en het liefst snel: Bouwen rond Fellenoord in Eindhoven moet anders, vindt GroenLinks

Bericht door Mr-W »

De gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan en Groenlinks heeft een voorstel voor de stationsomgeving inclusief verplaatsing van het emplacement:

EINDHOVEN - Rond de Fellenoord in Eindhoven kunnen maar liefst 21.000 woningen gebouwd worden, bijna drie keer zoveel als in de huidige plannen. Dat stelt GroenLinks in een manifest, waarin ook staat dat die bouw veel sneller kan dan gepland. Daarvoor moet wel de weg worden versmald, eventueel tijdelijk. Ruimte komt er door kantoren uit de plannen te schrappen.
https://www.ed.nl/eindhoven/zo-n-21-000 ... s3DkgwdwsZ
https://twitter.com/ED_Eindhoven/status ... 87586?s=20
https://twitter.com/evadebruijn/status/ ... 62724?s=20
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door TffpaA »

Klinkt in mijn optiek al een stuk realistischer dan dat hele spoortunnelidee van jaren terug, waar dit draadje oorspronkelijk over ging.
🗣
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door MaartenD »

Er staan nog wel een paar luchtkastelen in. Ze willen het opstelterrein verplaatsen maar geven daar geen alternatief voor. Waar moet dat heen? Rond Strijp? Tussen Eeneind en Helmond? Urkhoven? Voorbij Geldrop?
Of wordt doorstroomstation Eindhoven het volgende project van Prorail en eindigen we met een spoornetwerk waar alleen in de uithoeken van het land gekeerd en gepoetst kan worden?

En uiteraard de kicker in de laatste alinea. Het stokpaardje van de dagelijkse veel te veel giftreinen. De prognoses hiervoor zijn uiteraard extreem uitgerekt om het probleem gigantisch op te blazen. Een prognose van 40.000 wagons waar het er nu 8.000 zijn en stabiel is.
En dat zijn wagons. Dat is één trein per dag.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door TffpaA »

Dit is (helaas) nu eenmaal hoe de politiek werkt, he. Hoog inzetten, en niet al te veel op de narige details in gaan. Die komen later wel.

Of worden op dit forum uitgewerkt, inderdaad. Ik zie in de buurt van Eindhoven zo snel drie opties, waarbij ik de optie waarbij erjeebee meende mijn oude middelbare school te moeten offeren even laat voor wat 'ie is:
  • Tussen Nuenen en Helmond, thv Dierenrijk;
  • Ter hoogte van Urkhoven (dat dan waarschijnlijk zal moeten wijken);
  • Tussen de A67 en Heeze.
Allemaal opties die met hun voors en tegens komen (mbt dat laatste bijvoorbeeld sloop van huizen, bouwen in het groen, rangeerbewegingen over wat nu nog gelijkvloerse kruisingen zijn).
🗣
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Vinny »

Zoals wel vaker het geval: het plaatje is mooi, maar
- Praktische haalbaarheid: oeps even niet aan gedacht
- Financiële dekking: oeps even geen geld voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door MaartenD »

Financieel wordt het toch gedekt door het mooie vastgoedproject? Een miljoen voor een appartement van 200 m2 is in Eindhoven ook niet meer gek hoor.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Cas »

Juist met woningen loop je momenteel binnen, dat project wordt alleen maar meer waard met meer woningen ipv kantoren.
En natuurlijk is minder rangeercapaciteit recht naast het station niet fijn als je alleen maar treinen wil laten rijden, maar om dat nou letterlijk in het midden van de stad te willen...
Ik vind Eindhoven's grote-stad-claims meestal vooral aandoenlijk, maar voor zo'n stad naast een goed verbonden centraal station lijkt het me alleen maar logisch dat je de grond voor iets hoogwaardigers wil gebruiken dan een spoorparkeerplaats.

Er zijn genoeg vage hypes langs gekomen qua binnenstedelijke bouw, maar dit plan klinkt mij heel redelijk in de oren. Liever dit dan nog meer zielloze vinexwijken met gezinswoningen en 2 auto's voor de deur, want dan schiet je qua huizenmarkt en qua mobiliteit helemaal niks op.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Suus »

Zolang er aan beide kanten van de hoofdingang van Eindhoven Centraal nog een ordinaire parkeerplaats ligt zie ik nog niet direct de noodzaak het opstelterrein af te breken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door TffpaA »

Er valt aan beide kanten van het emplacement daar sowieso nog heel veel her te inrichten.

Nu denk ik dat de villabeweuners aan de Fuutlaan daar ook wat van gaan vinden, maar die moeten dan maar wennen aan het idee in een verdichtende stad te wonen.
🗣
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door waldo79 »

Cas schreef: di 25 jan 2022, 00:45 Juist met woningen loop je momenteel binnen, dat project wordt alleen maar meer waard met meer woningen ipv kantoren.
...
Ik vind Eindhoven's grote-stad-claims meestal vooral aandoenlijk, maar voor zo'n stad naast een goed verbonden centraal station lijkt het me alleen maar logisch dat je de grond voor iets hoogwaardigers wil gebruiken dan een spoorparkeerplaats.

Er zijn genoeg vage hypes langs gekomen qua binnenstedelijke bouw, maar dit plan klinkt mij heel redelijk in de oren. Liever dit dan nog meer zielloze Vinex-wijken met gezinswoningen en 2 auto's voor de deur, want dan schiet je qua huizenmarkt en qua mobiliteit helemaal niks op.
Eindhoven herbergt ondertussen 230.000 inwoners, dus zo kleinstedelijk is het niet meer. En wat betreft die laatste alinea trap je middenklasse Nederland wel aardig op hun tenen. En die Vinex-wijken komen dus ook niet op een centrumlocatie, maar langs de randen van plaatsen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door SuperGhost »

MaartenD schreef: ma 24 jan 2022, 09:42 Er staan nog wel een paar luchtkastelen in. Ze willen het opstelterrein verplaatsen maar geven daar geen alternatief voor. Waar moet dat heen? Rond Strijp? Tussen Eeneind en Helmond? Urkhoven? Voorbij Geldrop?
Laat ik een balletje opgooien: deels aan de oostzijde van Helmond en deels bij Weert (bij de splitsing met de voormalige lijn naar België is nog genoeg ruimte). Helmond en de regio willen geloof ik al jaren meer treinen tussen Helmond en Eindhoven, dus verleng de nu op Eindhoven kerende IC uit Den Haag naar Helmond en laat hem dan daar keren. Dan heb je op Eindhoven geloof ik al geen (structureel) kerende treinen meer?

Voor het overnachten van treinen lijken me Helmond en Weert ook praktischer dan Eindhoven, aangezien 's ochtends iedereen juist naar Eindhoven toe moet (en je de treinen dus liever in Weert/Deurne wilt opstarten) en 's avonds juist van Eindhoven terug wilt naar de regio...
PHS

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door PHS »

SuperGhost schreef: di 25 jan 2022, 14:50 Helmond en de regio willen geloof ik al jaren meer treinen tussen Helmond en Eindhoven, dus verleng de nu op Eindhoven kerende IC uit Den Haag naar Helmond en laat hem dan daar keren.
Vroeger reed de 1100 - toen nog als 1900 - door naar Venlo. In het pad van de 1900 zit nu de 3500. Je kunt de 1100 dus niet op een zinvolle manier doortrekken naar Helmond, tenzij je gaat schuiven met de 800, 3500 en de 3900, maar dan kom je in Limburg in de knel met de sprinters. Niet doen dus.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door ZO6176 »

En Helmond vindt het prima dat daar een opstelterrein komt met van alles erop en eraan?
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Cas »


waldo79 schreef: En wat betreft die laatste alinea trap je middenklasse Nederland wel aardig op hun tenen. En die Vinex-wijken komen dus ook niet op een centrumlocatie, maar langs de randen van plaatsen.
De huizencrisis draait dan ook vooral om een gebrek aan starterswoningen, en in mindere mate om gezinswoningen voor de middenklasse. Juist daarom moet er dus ruimte gemaakt worden op centrumlocaties, de plek bij uitstek voor huizen voor deze doelgroep. Natuurlijk komen die vinexwijken niet in het centrum, maar als er geen ruimte wordt gemaakt op plaatsen als deze hou je qua nieuwbouw alleen maar vinex-achtige wijken (of beter gezegd, ruim opgezette wijken aan de stadsrand met gezinswoningen) over.

Edit: en dan gaat het me natuurlijk om binnenstedelijke verdichting, niet per se om het schrappen van het opstelterrein. Alhoewel ik er bij blijf dat schaarse grond in het midden van de vijfde stad van Nederland beter gebruikt kan worden dan voor een opstelterrein/werkplaats, merkt Suus terecht op dat andere ruimteverspilling als grote parkeerplaatsen recht voor een centraal station nog hogere prioriteit hebben voor verdichting.
Laatst gewijzigd door Cas op di 25 jan 2022, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door ArrivaBas »

Vanuit de bril van de ruimtelijke ordening krijg ik al met al niet de indruk dat de stedenbouwkundigen die aan dit project gewerkt hebben voor de volle 100% in kaart hebben welke belangen er nu in dit gebied spelen, en welke alternatieve locaties het meest kansrijk zijn voor beide zijden van de medaille binnen dit project. Helemaal perfect alles in kaart hebben is schier onmogelijk, maar met een klein beetje extra research hadden de adviseurs kunnen achterhalen dat op een opstelterrein niet alleen maar treinen geparkeerd staan en er ook klein onderhoud plaatsvindt aan het materieel. Dat er een enorme opgave rondom woningbouw ligt zal ik niet bestrijden, maar de adviseurs en politici kunnen zich wat mij betreft wat altruïstischer opstellen en kijken naar een alternatieve locatie voor de realisatie van deze grote uitdaging. Ik zie zelf bijvoorbeeld het meeste potentieel in het in de hoogte gaan bij het saneren van naoorlogse wijken als er binnen de stadsgrenzen niet voldoende ruimte is voor een grote wijk met veelal laagbouw. Hoogbouw is ten dele de manier waarop Tilburg de eerdergenoemde uitdaging aanpakt.

Het Eindhovense spooremplacement huisvest naast de faciliteiten die nodig zijn bij het dagelijkse onderhoud van treinen ook nog een kuilwielenbank, waar treinen behandeld kunnen worden voor het verhelpen van vierkante wielen. Omdat een spooremplacement van een dermate grote omvang niet zonder meer en voor weinig verplaatst kan worden hadden de betrokken partijen de aanwezigheid hiervan veel zwaarder mee moeten wegen in hun gebiedsvisie.

Het verplaatsen van de NS-activiteiten van Eindhoven naar Helmond kan aldaar wel een kleine bijdrage leveren aan de lokale economie vanwege de extra werkgelegenheid die het kan bieden, maar ik denk dat het, als het überhaupt tot een sanering van het stationsgebied van Eindhoven Centraal gaat komen, dan interessanter wordt om deze faciliteiten direct verder door te schuiven in de richting van Venlo, omdat Arriva daar al in Blerick gevestigd is met onder meer een onderhoudslocatie van Stadler.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door waldo79 »

@Cas: heldere uiteenzetting :Y
@arrivabas: in letterlijke zin zal er eerst nog een grootscheepse sanering van het spooremplacement moeten plaatsvinden om de grond voor bebouwing geschikt te maken (bodem bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door ArrivaBas »

Dat de bodem verontreinigd is kan je al in de verte zien aankomen. Het hele spoornet rondom Eindhoven bestaat al sinds de 20e eeuw inclusief de opgeheven takken. Dus naast eventueel gemorst slijpsel van de treinwielen heb je ook nog eventuele bodemvervuiling van de stoomlocs die er gestationeerd waren aan het begin van de vorige eeuw. Ook bodemverontreiniging is een kwestie van gedegen onderzoek doen, en het laaghangend fruit daaromtrent kun je al bereiken via Topotijdreis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Wubbo »

In Groningen is het hele emplacement, inclusief mogelijkheid om te tanken, ook verplaatst naar ergens buiten het centrum. Is niet gratis, maar de ruimte die je er voor terugkrijgt heeft zoveel betekenis voor het levendig maken van je stad dat je daar best een leuke afweging voor kan maken. Treinen keren kan best in het "weiland" (zie Breukelen, Uitgeest en Hoofddorp), en opstelterreinen hoeven echt niet midden in het centrum te liggen (zie Lelystad Opstel, Hoofddorp Opstel, Groningen de Vork). Ik zie wel ruimte bij Boxtel, Heeze en Helmond. Als je dan zorgt dat je in Eindhoven direct 2 (of 4) extra perronsporen aanlegt op de vrijgekomen ruimte en wat keerspoortjes zoals op de Flevolijn gemeengoed zijn, en zorgt voor een vrije kruising bij Tongelre kan het spoor er wel weer een flink aantal jaren tegen.
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door MaartenD »

Cas schreef: di 25 jan 2022, 16:54
De huizencrisis draait dan ook vooral om een gebrek aan starterswoningen, en in mindere mate om gezinswoningen voor de middenklasse. Juist daarom moet er dus ruimte gemaakt worden op centrumlocaties, de plek bij uitstek voor huizen voor deze doelgroep.
Dat is in totale tegenspraak met elkaar. Centrumlocaties bestaan uit dure grond. Op dure grond bouw je dure woningen, of iig woningen die je voor veel geld kunt verkopen / verhuren. Daar bouw je geen startersappartementen.
Het is veel profijtelijker om je woningen voor € 5000/m2 te verkopen dan voor € 1000/m2. De kosten voor het gebouw veranderen er niet door.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten