VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Mr-W »

Er zou dwars door Eindhoven een spoortunnel moeten komen tussen Strijp-S en stadsdeel Tongelre. Dat stellen PvdA en VVD.

De partijen dienen vanavond een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering. Daarin roepen ze het stadsbestuur op de ambitie voor een tunnel in de lange-termijn-visies op te nemen.
Studio040.nl
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Hainje »

Gelukkig dat ze zelf aangeven dat het voor een langetermijnvisie bedoeld is. Zou natuurlijk een beetje suf zijn om een net opgeleverd station weer helemaal overhoop te halen. Maar dat je uiteindelijk niet aan ondertunneling ontkomt lijkt mij evident.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Wubbo »

Ik ben heel benieuwd hoe ze dit voor zich zien. Moet het station dan ook in de tunnel? Hoe doe je dat met het opstelterrein dat je in Eindhoven echt wel dicht bij het station nodig hebt? Kun je dan nog een vrije kruising bij Tongelre realiseren, want het moment dat je die nodig hebt komt ook rap dichterbij?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd zie ik hier geen enkel nut voor een ondertunneling. In Delft kon men het nog combineren met een verdubbeling van het aantal sporen, maar wat is hier het infrastructurele nut van?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door huibf »

Is een herhaling van 5 jaar terug...

Overmorgen gaat het over een tram.

Laat ze het eens over echt belangrijke zaken hebben.
- Groen licht voor overstekende bussen op de ring.
- Groter busstation.
- Minder HOV en meer stadsbussen.
- Station Airport.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Mr-W »

Het is weer verkiezingstijd, de dwaze plannen komen weer bovendrijven :')
Wubbo schreef:Hoe doe je dat met het opstelterrein dat je in Eindhoven echt wel dicht bij het station nodig hebt? Kun je dan nog een vrije kruising bij Tongelre realiseren, want het moment dat je die nodig hebt komt ook rap dichterbij?
Misschien kun je nog in Acht een opstelterrein realiseren, anders kom je al snel uit op verplaatsen naar Weert en Venlo?
Suus schreef:Eerlijk gezegd zie ik hier geen enkel nut voor een ondertunneling. In Delft kon men het nog combineren met een verdubbeling van het aantal sporen, maar wat is hier het infrastructurele nut van?
Niets, men wil de grond gebruiken voor bebouwing.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door MdJ »

Mr-W schreef:Het is weer verkiezingstijd, de dwaze plannen komen weer bovendrijven :')
Wubbo schreef:Hoe doe je dat met het opstelterrein dat je in Eindhoven echt wel dicht bij het station nodig hebt? Kun je dan nog een vrije kruising bij Tongelre realiseren, want het moment dat je die nodig hebt komt ook rap dichterbij?
Misschien kun je nog in Acht een opstelterrein realiseren, anders kom je al snel uit op verplaatsen naar Weert en Venlo
Weert staat 's nachts al vol. Venlo zal niet meer ruimte hebben.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Wubbo »

Venlo is ook vol. Bovendien is Venlo wel erg ver weg om de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] te keren.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Mr-W »

De Intercity Den Haag Eindhoven moet op termijn weer doorrijden naar Venlo :wink:
MdJ schreef: Weert staat 's nachts al vol. Venlo zal niet meer ruimte hebben.
Weert heeft volgens mij een rangeerterrein wat niet volledig is geëlektrificeerd, daar zou je dan enkele treinen nog kwijt kunnen door die sporen ook te elektrificeren. In ieder geval geeft dit aan hoe complex zo'n ondertunneling is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:De Intercity Den Haag Eindhoven moet op termijn weer doorrijden naar Venlo :wink:
Ik weet niet wie je dat heeft aangepraat, maar dat is toch echt niet de bedoeling. NS heeft Venlo al meerdere jaren geleden op de hoogte gesteld dat ze een trein naar Utrecht zouden krijgen en dat ook zo zou blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Mr-W »

Dat staat gewoon te lezen in diverse visiedocumenten. Hier heb je er alvast een.http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lange ... pooragenda
Suus schreef:NS heeft Venlo al meerdere jaren geleden op de hoogte gesteld dat ze een trein naar Utrecht zouden krijgen en dat ook zo zou blijven.
Dat blijft tot dat er voldoende materieel beschikbaar is. Het aantal reizigers dat over Eindhoven heen reist was 60% richting Tilburg en 40% richting Den Bosch. Ik vraag me af hoe je aan het idee komt dat de verbinding Venlo Utrecht in beton is gegoten.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door MdJ »

Mr-W schreef:De Intercity Den Haag Eindhoven moet op termijn weer doorrijden naar Venlo :wink:
MdJ schreef: Weert staat 's nachts al vol. Venlo zal niet meer ruimte hebben.
Weert heeft volgens mij een rangeerterrein wat niet volledig is geëlektrificeerd, daar zou je dan enkele treinen nog kwijt kunnen door die sporen ook te elektrificeren. In ieder geval geeft dit aan hoe complex zo'n ondertunneling is.
Ook daar staat in de nacht materieel. (Of is buiten exploitatie)
Althans, in de jaardienst. Er zijn meer partijen dan NSR.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Wubbo »

Los van welke trein er ook door gaat rijden naar Venlo: er blijven structureel treinen vanuit de Randstad keren in Eindhoven. Dat moet dus wel ergens kunnen plaatsvinden.

Weert heeft lang niet de mogelijkheden die Eindhoven biedt: er zijn geen mogelijkheden om treinen te reinigen etcetera, en in Eindhoven staan veel meer meters trein dan er in Weert passen, zelfs als je heel Weert onder de draad brengt en alles tot de nok vol zet. Je moet daar dus echt een alternatief voor maken.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door RobertT »

Hoe denken ze station Eindhoven onder de grond te krijgen?Er liggen daar 2 fietskelders en als je tot tongelre ondergronds wilt krijg je toch echt problemen met de splitsing met de lijnen naar Venlo en Weert.(denk ook aan hellingen voor goederentreinen)
Nee,ik zie dit weer als een politiek die totaal niet weten waar ze het over hebben,om van het eventuele prijskaartje nog maar te zwijgen
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door erjeebee »

Kruising Tongelre hoeft natuurlijk niet perse.
Je kunt net als bij Boxtel wat flyovers/diveunders knutselen tussen Best en Eindhoven en daar regelen dat treinen op het juiste spoor belanden
En dan bij Tongelre simpelweg niet kruisen.
Ik ben het eens met Wubbo dat opstelterrein/ keringen een veel groter issue is.

Je zult
OF het opstelterrein ook ondergronds moeten gooien
OF het spoor tussen het station en Eeneind moeten verdubbelen en voor Eeneind aan de noordkant een opstelterrein moeten aanleggen.
OF ...... nee, ik heb geen beter idee.

O nee, tussen Ehv en Eeneind loopt de Dommel. Opstelterrein daar en de Dommel ondergronds gooien gaat m waarschijnlijk niet worden.
Dus dan moet je al tussen Eeneind en Helmond gaan zitten met je terrein.

Kortom
Haken
Ogen
en een heleboel Euri (ik benadruk: een HE-LE-BOEL)
......... do I need to say more.

Laat deze ballon maar lekker doorstijgen tot ie uit het zicht verdwenen is (= na de verkiezingen)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door trolly »

Allereerst: ik ben totaal niet bekend met de lokale situatie. Maar kan dat opstelterrein niet ten noorden van de lijn naar Venlo komen, zo'n beetje tussen de Insulindelaan en de Tongelreseweg? Ik neem toch aan dat die tunnel niet per sé tot voorbij Tongelre hoeft te lopen.

Dat was de oplossing — maar over welk probleem hebben we hier nou eigenlijk?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Dennenboom »

erjeebee schreef: Laat deze ballon maar lekker doorstijgen tot ie uit het zicht verdwenen is (= na de verkiezingen)
En zo zit het. Misschien leuk om een Topic te openen met Verkiezingsgerelateerde plannen die toch nooit wat worden? :D
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Roeland »

Dennenboom schreef:Misschien leuk om een Topic te openen met Verkiezingsgerelateerde plannen die toch nooit wat worden? :D
Je weet het maar nooit met verkiezingsonzin... Misschien was in 1994 het doldwaze verkiezingsidee om in Amsterdam een Noordzuidlijn aan te leggen, ook wel in dat topic terechtgekomen. Om (tot onze grote schrik) vervolgens toch in de besluitvorming (en de uitvoerings ellende) terecht te komen...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door Yanaike »

Die Noord-Zuidlijn werd in 1968 al voorgesteld. Zo'n dwaas verkiezingsidee was het dus niet, het was gewoon een 'copy-paste' van een al eerder genoemd plan. Zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen in het OV van voorstellen die telkens weer terugkomen en dan toch weer in de koelkast verdwijnen, maar misschien toch ooit gebouwd gaan worden. Zie bijvoorbeeld ook de metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein of de spoorlijn Utrecht - Breda.
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door erjeebee »

@Trolly,
Kan, na slopen en elders herbouwen van het Lorentz Casimir Lyceum.

@Dennenboom
Goed plan. We hebben al een topic met onze eigen wilde plannen. Gooi er maar een topic naast voor de Wilde Plannen Der Politici Die We Geen Werkelijkheid Zien Worden.
Mocht een van de WPDP'DWGWZW's in de toekomst per ongeluk toch werkelijkheid worden, dan kunnen we altijd nog een "Shame On Us We Were Wrong" topic openen en nederig toegeven hoe fout onze inschatting tig jaar geleden was. :oops:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door trolly »

Ik dacht zelfs dat Lorentz kon blijven staan, maar ik ken zoals gezegd de plaatselijke toestand niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door erjeebee »

Ik denk dat je eerder de omvang van een opstelterrein onderschat :D
Anyway, de ballon is al bijna uit zicht.....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door trolly »

Valt mee hoor, er ligt er daar ter vergelijking toevallig net eentje in de buurt. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je het opzet, en ik vrees dat het rijtje huizen aan de Borneolaan wèl plat gaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door erjeebee »

En tadaaaaaaa.
De ballon is uit zicht.
Over tot de orde van de dag... (morgen nationale feestdag hierrrrrrr....bierrrrrr en bbq)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: VVD en PvdA: Spoortunnel van Strijp-S tot Tongelre

Bericht door SLToilet »

huibf schreef:Is een herhaling van 5 jaar terug...

Overmorgen gaat het over een tram.

Laat ze het eens over echt belangrijke zaken hebben.
- Groen licht voor overstekende bussen op de ring.
- Groter busstation.
- Minder HOV en meer stadsbussen.
- Station Airport.
Sowieso meer stations. Bij Acht of de luchthaven is gewoon een gapend gat in het netwerk: bij Acht omdat daar een enorm groot achterland is van inwoners en bedrijven die, mocht de luchthaven nooit bestaan hebben, ALLANG en breed een station moesten hebben en hadden gekregen in iedere andere provincie. De luchthaven loopt het gevaar op het oostelijk halfrond achter te lopen bij andere steden met écht snelle OV-verbindingen. Sterker nog: er zijn derdewereldlanden met kleinere luchthavens die nu al per spoor zijn of worden verbonden met de stad of naar elders. het gevaar zit hem vooral in de rem op de groei en aantrekkelijkheid, omdat de auto niet voor iedereen handig is en Zaventem (waar ook Ryanair zit+TUI en Brussels Airlines voor vakantievierders en zakenlui) en Düsseldorf (onderschat Eurowings niet+Condor, Germania voor vakantievierders) in de komende jaren per trein stukken sneller bereikbaar worden.

Maar dan nog: Tongelre, misschien wel twee of drie stations kunnen erbij, en als de fusie met Nuenen doorzet en meer activiteiten plaatsvinden rond Eeneind: nog een station! Maar Als we het toch over dit budget hebben: kunnen we gelijk praten over Veldhoven-Gestel(dat zijn al 4 stations)-Centrum-A50-corridor naar Nijmegen. Dat zet ook nog eens zoden aan de dijk in de slechtst per spoor bereikbare provincie in de hele Benelux. Een bereikbaarheidsvisie in plaats van alleen de prestige van een tunnel.
Want wat levert de tunnel precies op? Meestal niet bijzonder veel bouwruimte, of je moet al heel duur gaan boren, en dat voor minimaal vier, tot acht sporen lokaal bij het centrum. Je kan er alleen parken en misschien kantoren o.i.d. kwijt die leunen op de zijkant. Prioriteit lijkt me duidelijk: eerst meer stations aan de randen van Eindhoven zelf, en dan eerst de barrière Fellenoord wegnemen.

Overigens ben ik niet per definitie tegen HOV, maar het is momenteel slechts een babbeltrucje waarmee lijnen halfbakken worden aangepast ten koste van andere lijnen. Dat kan echt beter. Maak er dan echt een complete sneltram van of anders gewone bussen, die dan natuurlijk wel veel vaker absolute prioriteit krijgen bij alle verkeerslichten dan vandaag.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten