Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3297
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 2 mei

Berichtdoor cassie127 » Di 24 Apr 2018, 23:54

trolly schreef:
Erno-BE schreef:2018 is toch wel het jaar van de falende internationale trein. Zowel gepruts op de lijn naar Osnabrück, als gepruts op beide lijnen naar Antwerpen. Gelukkig rijdt men naar Liège, Herzogenrath, Mönchengladbach, Oberhausen en Gronau wel netjes.


En naar Weener, uiteraard :')

En die naar Bad Bentheim rijdt ook zonder problemen
(zolang je maar de NS International/DB IC neemt)
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 26588,8 km, Bus: 1159,7 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (29-10)

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor hidihi » Wo 25 Apr 2018, 00:09

Ik denk dat die internationale treinen een sociaal experiment is. Ze willen kijken wat ze moeten doen voordat de klant weg loopt.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 827
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Statler Rail » Wo 25 Apr 2018, 00:23

Suus schreef:De gemoderniseerde stellen hebben ondertussen zelfs al een constructiewijziging ondergaan voor toelating in Nederland, er wordt een derde koplamp boven de cabineruit geïnstalleerd. Tot nu toe hadden de Varkensneuzen dat niet. Ook bij de Break wordt nu zo'n aanpassing bestudeerd. De gemoderniseerde Break is ook nog steeds niet is toegelaten in Maastricht, onder meer dus vanwege het gebrek aan een derde koplamp.

En er is nooit iemand in de EU op het idee gekomen om bassale kenmerken van treinen (zoals het aantal koplampen) te harmoniseren? In vergelijking met één Europees beveiligingssysteem is dat toch peanuts. :shock:

RobertT
Berichten: 162
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor RobertT » Wo 25 Apr 2018, 00:45

Eigenlijk snap ik het beleid van de NMBS ook niet zo met frontseinen.Klassieke stellen,Breaks,Duikbrillen en Varkensneuzen hebben ze niet,locomotieven allemaal wel volgens mij en ook de Dubbeldeks stuurrijtuigen,M4 Stuurrijtuigen,MS96,reeks 41 en de Desiro hebben ze wel.Nou is de Desiro natuurlijk een standaard fabrieksprodukt evenals de reeks 18,19 en 28
Hadden ze niet beter gelijk van begin af aan alles met 3 frontseinen kunnen uitrusten.Zeker ook omdat Belgie veel grensovergangen heeft.
En hoe zit dat in Aachen met de klassieke stellen?Is daar de afstand in Duitsland te kort?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Wo 25 Apr 2018, 05:57

Statler Rail schreef:
Suus schreef:De gemoderniseerde stellen hebben ondertussen zelfs al een constructiewijziging ondergaan voor toelating in Nederland, er wordt een derde koplamp boven de cabineruit geïnstalleerd. Tot nu toe hadden de Varkensneuzen dat niet. Ook bij de Break wordt nu zo'n aanpassing bestudeerd. De gemoderniseerde Break is ook nog steeds niet is toegelaten in Maastricht, onder meer dus vanwege het gebrek aan een derde koplamp.

En er is nooit iemand in de EU op het idee gekomen om bassale kenmerken van treinen (zoals het aantal koplampen) te harmoniseren? In vergelijking met één Europees beveiligingssysteem is dat toch peanuts. :shock:

Break (1981-1985) en Varkensneus (1975-1977) zijn zo oud dat Europese standaarden voor treinen (de TSI's van de ERA) nog een verre toekomstdroom waren.
Rame à l'approche

Durashift
Berichten: 2722
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Durashift » Wo 25 Apr 2018, 11:07

RobertT schreef:(...)Hadden ze niet beter gelijk van begin af aan alles met 3 frontseinen kunnen uitrusten.Zeker ook omdat Belgie veel grensovergangen heeft.(..)


Ik vermoed dat het in de jaren 80 / 90 nog niet zo'n probleem was. In deze tijden is het nou eenmaal wat strakker gesteld met toelatingsregels.. en spoorveiligheid(jihad) enzo..

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2868
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 2 mei

Berichtdoor Mr-W » Wo 25 Apr 2018, 20:02

Ferdinand schreef:Die Belgen hebben het volgens mij ook een stuk zwaarder met de NMBS dan wij met de NS...

Maar niet in hun portemonnee :wink:

Post
Berichten: 274
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Post » Wo 25 Apr 2018, 20:11

De klant bedoel je dan neem ik aan. Ik denk dat de Belgische belastingbetaler duurder uit is.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12017
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Apr 2018, 21:06

Sinds het Fyra-debacle moet bekend zijn geraakt dat er zowel in Nederland en België een materieelgebrek bestaat aan treinen die in beide landen zijn toegelaten. Jammer dat daar niet met meer voortvarendheid werk van gemaakt wordt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

KM46
Berichten: 11072
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor KM46 » Wo 25 Apr 2018, 21:10

Persoonlijk gezien vind ik dat er na het Fyra-debacle te veel gefocust wordt op de verbinding via de HSL tussen Nederland en België.

Dennenboom
Berichten: 760
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Dennenboom » Wo 25 Apr 2018, 21:32

Kennelijk is dit niet echt een probleem. Omroep Brabant en BN De Stem hebben aangaande deze pendel nog niets gemeld. Er zijn zelfs door de SP nog geen Kamervragen gesteld. Qua nieuwswaarde en urgentie dus nog minder belangrijk dan de Intercitystatus van Hoogeveen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12017
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Apr 2018, 22:39

Ik denk dat je die nog wel een keer gaat horen als reizigers er echt last van krijgen. Nu is dit waarschijnlijk alleen bij de die-hard lobby'ist bekend. En wellicht wordt de IC-Benelux Breda-Antwerpen als goed alternatief gezien.

Persoonlijk gezien vind ik dat er na het Fyra-debacle te veel gefocust wordt op de verbinding via de HSL tussen Nederland en België.
Ik vind dat er veel te veel gefocust wordt op de Benelux. Ik denk dat reizigers tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen, Brussel via de Thalys al voldoende bediend worden. Internationaal treinvervoer wordt niet uitgevoerd door filantropische instellingen. Het regionale aspect is iets waar overheden zich meer druk over moeten maken denk ik. Dus gewoon goede treinverbindingen Roosendaal-Antwerpen en Breda-Antwerpen inleggen en dan liever door naar bijv. Eindhoven. Dan bedien je ook een nieuwe markt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2953
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Zugführer » Zo 29 Apr 2018, 09:17

Discussie over de frontseinen afgesplitst naar hier
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (18-10): Trein 21.551 km - Bus 1926 km - Tram 250 km - Veer 64 km - Metro 41 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Di 12 Jun 2018, 12:33

Het gerucht gaat dat de gerenoveerde MS75 gisteren een toelating voor Roosendaal hebben gekregen. Ik kan nog geen bevestiging vinden.
Rame à l'approche

Dennenboom
Berichten: 760
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Dennenboom » Wo 15 Aug 2018, 09:36

Inmiddels half augustus en nog steeds geen nieuws. Heb er niet zo'n goed gevoel bij.....

PatrickM
Berichten: 1503
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor PatrickM » Wo 15 Aug 2018, 10:11

Heb 't eergisteren even nagevraagd: september, maar het zou zomaar oktober kunnen worden.
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Wo 17 Okt 2018, 10:55

Nieuwe update: De gerenoveerde Varkensneus zou nog één test moeten doorstaan om goedkeuring te krijgen voor Essen - Roosendaal. De NMBS hoopt dat dit voor de nieuwe dienstregeling van december 2018 geregeld is.
Rame à l'approche

playertwo
Berichten: 1071
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor playertwo » Wo 17 Okt 2018, 19:51

Wubbo schreef:Het was allemaal niet zo'n groot probleem geweest als er niet een behoorlijk aantal Belgische treinen rond Roosendaal (en Maastricht) door rood was gereden. Helaas hebben ze dat wel gedaan, en daar krijg je deze reflex van. Aangezien er ook allerlei goederentreinen door Roosendaal rijden en er richting Belgie altijd gekruisd moet worden omdat je van rechterspoor naar linkerspoor moet is dat ergens ook wel te bedenken. Had het materieel ATB(-VV) gehad was de frequentieverhoging helemaal niet zo'n probleem geweest.
In 2004 waren er plannen voor installatie van Crocodile rond Roosendaal en Maastricht. Is dat inmiddels ook gebeurt en in dienst gesteld?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Wo 17 Okt 2018, 20:00

Ze liggen er wel maar krokodillen lossen niets op. Als je met Memor door rood rijdt... gebeurt er niets. Memor is eigenlijk alleen nuttig voor de verwittiging van gele seinen.

Daarom hebben de meeste treinen in België nu TBL 1+, dat kan treinen tot stoppen brengen als ze door rood rijden.
Rame à l'approche

playertwo
Berichten: 1071
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor playertwo » Zo 21 Okt 2018, 09:22

Ik ken de nadelen van memor (en de voordelen van tbl1), maar eerst was er helemaal geen systeem aanwezig op de grensbaanvakken. Uiteindelijk zal er ook TBL1 moeten komen, maar dat zal niet aanwezig zijn op de niet gerenoveerde varkensneuzen. Tbl1 was er natuurlijk nog niet in 2004.

Dennenboom
Berichten: 760
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Dennenboom » Di 23 Okt 2018, 12:25

Er schijnt ook nog zo iets als ERTMS te zijn....

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4690
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Okt 2018, 12:53

playertwo schreef:Uiteindelijk zal er ook TBL1 moeten komen, maar dat zal niet aanwezig zijn op de niet gerenoveerde varkensneuzen.
TBL1+ is aanwezig op alle NMBS-treinen, of ze nu gerenoveerd zijn of niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Za 03 Nov 2018, 11:39

Inmiddels begint het aan de andere grensovergang ook nijpend te worden: ook daar is nog steeds geen toelating voor de gerenoveerde MS80 (Break). Er zijn nog tien stellen niet gemoderniseerd en voor de dienst op werkdagen zijn er zes nodig (weekend twee). Mogelijk wordt daarom op korte termijn de dienst in Guillemins geknipt om zo de tijd tot de komst van Arriva te overbruggen.
Rame à l'approche

en-es
Berichten: 667
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor en-es » Za 03 Nov 2018, 11:44

Er gaan inderdaad geruchten dat vanaf de nieuwe dienstregeling in Visé overgestapt moet worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37765
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Pendeltrein Essen - Roosendaal vanaf 26 mei

Berichtdoor Suus » Za 03 Nov 2018, 11:46

Dat gerucht is sowieso onjuist. Er is geen aangepaste dienstregeling voor 2019 aangevraagd. Met de huidige dienstregeling komen de treinen elkaar tussen Eijsden en Visé tegen. Dus of je nu knipt in Visé of Guillemins, het kost evenveel materieel: 2 stellen.

Mogelijk dat er verwarring is ontstaan over het dienstregelingsvoorstel van Arriva. Die willen nadat er toelating is voor België 2x/uur Maastricht - Eijsden gaan rijden. Omdat er in Eijsden niet gekeerd kan worden moet de trein die in Eijsden eindigt op het emplacement van Visé keren. Dat zal niet langs een perron zijn, dus de verbinding Maastricht - Visé blijft ook dan maar 1x/uur.
Laatst gewijzigd door Suus op Za 03 Nov 2018, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten