Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door racingweirdo »

Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo
Uitgegeven: 28 september 2008 22:00
Laatst gewijzigd: 28 september 2008 22:01

VENLO - In Venlo is zondagavond een locomotief van een goederentrein ontspoord en in brand gevlogen. Dat meldden brandweer en politie.
ANP

De elektrische bovenleiding werd stukgetrokken. Treinverkeer van en naar het spooremplacement in Venlo is niet meer mogelijk.

Er zijn geen gewonden. Nadere bijzonderheden ontbreken nog.
(c) ANP

Bron: Nu.nl
Laatst gewijzigd door Cookie op zo 28 sep 2008, 23:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd aan bronvermelding; titel aangepast
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daniel »

Op nu.nl is inmiddels een foto van het ongeval te vinden...
Afbeelding

Bron: Nufoto.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Geert »

En een wat uitgebreider bericht inmiddels, en een prognose: zeker geen elektrisch treinverkeer tot zondag.

Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo
Uitgegeven: 28 september 2008 22:00
Laatst gewijzigd: 29 september 2008 08:13


VENLO - In Venlo is zondagavond een locomotief van een goederentrein ontspoord en in brand gevlogen. De brandweer kon het vuur snel doven. Dat meldden brandweer en politie.

De elektrische bovenleiding werd stukgetrokken. Treinverkeer van en naar het spooremplacement in Venlo is niet meer mogelijk. Er zijn geen gewonden.

Het ongeval gebeurde rond half tien, toen drie aaneengeschakelde locomotieven op een verkeerd spoor terechtkwamen. De voorste ramde het stootblok aan het eind van dat spoor, bij het station.

De andere twee duwden de voorste locomotief vervolgens van de rails, waarbij deze de hoogspanning raakte en in brand vloog.

Rookontwikkeling
Door de grote hoeveelheid bekabeling in de cabine ontstond er flinke rookontwikkeling. Deze leverde volgens de brandweer geen gevaar op voor de volkgezondheid.

Doordat de locomotief bij het raken van de hoogspanningsmast onder spanning kwam te staan, kon de brandweer niet direct beginnen met blussen. Toen de spanning van de trein af was had de brandweer het vuur snel onder controle.

Tot zondag
Nog zeker tot zondag rijden er geen elektrische treinen van en naar Venlo. De dieseltreinen van Veolia op de Maaslijn Roermond-Nijmegen rijden wel. Dat liet ProRail maandag weten.

Bron: Nu.nl
------
Als ik zo de actuele vertrektijden bekijk lijkt de s5200 doorgetrokken naar Blerick, s1900 rijdt tot Eindhoven, en de treinen van Veolia rijden niet rechtstreeks Nijmegen - Roermond v.v. maar met een overstap in Venlo.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daan »

Zo, die was goed raak... :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Vinny »

Er rijden eveneens geen treinen tussen Venlo en Kaldenkirchen. Van mijn collega's had ik begrepen dat er werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen waren, dus wat de ICE's en CNL's nu doen weet ik niet. De enige operationele geëlektrificeerde grensovergang met Duitsland is nu Bad Bentheim grens. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Wubbo »

Via Emmerich is gewoon treinverkeer mogelijk, al weet ik niet of er nog beperkingen zijn qua enkelspoorrijden etc.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door playertwo »

Met een dieselloc voor de CNL kom je wel langs Venlo als de route over Emmerich gestremd is. Dat kleine stukje kunnen ze wel op de accu doen om te zorgen dat de treinverlichting e.d. aanblijft.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door webguy »

De beperkingen bij Emmerich zijn vandaag voorbij :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door BR628 »

Vinny schreef:Er rijden eveneens geen treinen tussen Venlo en Kaldenkirchen. Van mijn collega's had ik begrepen dat er werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen waren, dus wat de ICE's en CNL's nu doen weet ik niet. De enige operationele geëlektrificeerde grensovergang met Duitsland is nu Bad Bentheim grens. :roll:
Bwhehe, jij werkt bij ProRail, en je bent niet eens op de hoogte wat er nu werkelijk gaande was de afgelopen 6 weken bij Emmerich :roll: Stakker!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Vinny »

In welk land ligt Emmerich nou eigenlijk?

Je gaat mij toch ook niet vragen wat er bij Wladiwodstok aan de hand is :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door JeePee »

Ik vind dat werkzaamheden bij Em - die dus grote gevolgen hebben voor de treinenloop in NL - toch bekend dient te zijn bij prorail. Maar goed, het niet weten verklaart ook wel weer het een en ander. Aan de andere kant, hekjes op de Maliebaan plaatsen en roltrapgebruikers aan de kant duwen is ook belangrijk :roll:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Ruben »

Tsja als je niet weet wat er in Emmerich aan de hand is zit je voor niets de treintjes het grensbaanvak op te sturen!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Geert »

Om maar weer ontopic te gaan: ProRail heeft zijn prognose weer ingetrokken.

Nog geen prognose stremming Venlo
Uitgegeven: 29 september 2008 10:26
Laatst gewijzigd: 29 september 2008 10:27


UTRECHT/VENLO - ProRail heeft, in tegenstelling tot wat de organisatie eerder maandag bekendmaakte, nog geen prognose over de stremming van het treinverkeer in Venlo. Dat zei een woordvoerster van ProRail maandag.

ProRail liet eerder weten dat tot komende zondag geen elektrische treinen van en naar Venlo kunnen rijden. Maar een prognose valt pas te maken als een zondagavond ontspoorde locomotief is weggetakeld. Dat gebeurt maandagochtend.

Het voertuig ramde zondag een stootblok bij het station, raakte een hoogspanningsmast en vloog in brand. Sindsdien is de bovenleiding uitgeschakeld. Zolang de stremming van het treinverkeer duurt, rijden er bussen.

Kranen
Om 10.00 uur maandagochtend begonnen twee grote kranen met het weer op de rails zetten van de ontspoorde trein. De trein maakte deel uit van drie aaneengeschakelde locomotieven, die vlak voor het ongeval 42 wagons met kolen vanuit Rotterdam met bestemming Duitsland hadden losgekoppeld, liet vervoerder Railion weten.

De machinist rangeerde de drie locomotieven om 42 lege wagons aan te koppelen voor een rit naar de Maasvlakte in Rotterdam, toen de locomotieven op een verkeerd en doodlopend spoor bij het station terecht kwamen.

Steenkool
Railion vervoert dagelijks acht treinen met steenkool vanuit Rotterdam via Venlo naar Duitsland. Dit transport wordt nu omgeleid via Emmerich.

Aan boord van de verongelukte trein bevindt zich een zwarte doos met gegevens over onder meer snelheid en rembewegingen. Die wordt maandag uitgelezen. Railion hoopt daardoor meer te weten te komen over de oorzaak van de ontsporing en daaropvolgende brand.

Bron: Nu.nl
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daan »

Kolen gaan toch over Emmerich?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daniel »

Kolen en erts komen allebei weleens langs in Dordrecht, dus over de Brabantroute gaat't in ieder geval allebei. Waar het dan daadwerkelijk de grens over gaat durf ik niet te zeggen, je kunt immers altijd nog via Den Bosch - Nijmegen ri. Emmerich.
Zal ongetwijfeld afhangen van waar de kolen heen moeten :wink:

Maargoed, geheel toevallig werd m'n t2214 vanmorgen tijdens de haltering op Rotterdam Blaak ingehaald door een kolen- danwel ertstrein die ik daar eigenlijk zelden zie... er is dus zowiezo iets omgeleid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daan »

Erts ging geloof ik altijd via Vl en kolen via Em, maar met al die omleidingen van afgelopen tijd ben ik het overzicht een beetje kwijt. Wie het wel weet, mag het zeggen :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Vinny »

Erts ging geloof ik altijd via Vl en kolen via Em, maar met al die omleidingen van afgelopen tijd ben ik het overzicht een beetje kwijt. Wie het wel weet, mag het zeggen
Ik vermoed via Heerlen (dieslelloc), of via Visé en dan die goederenlijn die daar ligt. In ieder geval: maandag (vanaf vandaag) is Emmerich dus weer open.
Ik vind dat werkzaamheden bij Em - die dus grote gevolgen hebben voor de treinenloop in NL - toch bekend dient te zijn bij prorail.
Fijn hoor. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het weten; mijn collega's die het vanochtend vertelden bijv.; Ik zelf niet, ik ben immers niet de wandelende ProRail encyclopedie, die van 100 werkzaamheden per week alle ins en outs weet. Ik heb het veel te druk met het bepalen waar de hekwerken op Maliebaan moeten komen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door ODRAIL »

Reiziger Ddrs schreef:Maargoed, geheel toevallig werd m'n t2214 vanmorgen tijdens de haltering op Rotterdam Blaak ingehaald door een kolen- danwel ertstrein die ik daar eigenlijk zelden zie... er is dus zowiezo iets omgeleid.
Dit zijn zeker geen omleidingen. Ik zie langs de route Rotterdam - Utrecht (en verder via Arnhem naar Duitsland) regelmatig kolentreinen rijden. Toen ik nog (dit was van 2004 t/m 2006) reisde van Nieuwerkerk aan den ijssel naar Rotterdam Lombardijen zag ik ze 's middags bijna dagelijke met mijn trein paralel rijden van Rotterdam Lombardijen tot aan Rotterdam Blaak. Oja nag een tip: kijk eens op de site van Rolandrail :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daniel »

Ehm, hoe kan je dat nu zo zeker stellen? Er zijn er inderdaad ook die planmatig via die route rijden, maar aan de buitenkant kan je echt niet zien of ik nu de 47777 met +40 gezien heb of een omgeleide trein (er gaan er in de vroege ochtend namelijk ook al een aantal via Venlo vanaf de Kijfhoek normaalgesproken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Geert »

Kijkend naar de actuele vertrektijden rijdt de s1900 weer vanaf Venlo :!: Veolia rijdt nog altijd met een geknipte dienst (verplichte overstap in Venlo).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Wubbo »

Zo te zien rijdt alles weer daar ja (inclusief de trein naar Duitsland). Alleen wordt zo te zien alles afgehandeld op spoor 3 en 4. Veolia lijkt vanaf hier gezien ook normaal te rijden, zonder knip.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daantje »

Op teletekstpagina 751 staat er ook niets meer over beperkingen in Venlo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Geert »

Treinverkeer bij Venlo hervat
Uitgegeven: 30 september 2008 09:15
Laatst gewijzigd: 30 september 2008 09:40


VENLO - Reizigerstreinen rijden sinds dinsdagochtend weer volgens de dienstregeling van een naar Venlo. Spoorbeheerder ProRail heeft dat gemeld. Het treinverkeer was tot en met maandagavond gestremd door een aanrijding zondagavond.

Zondag ramde een locomotief een stootblok bij station Venlo. Het voertuig raakte een hoogspanningsmast en vloog in brand. De bovenleiding moest worden uitgeschakeld.

De intercity Eindhoven-Venlo heeft ruim een dag niet gereden. Alle andere elektrische treinen reden niet verder dan de nabijgelegen stations Blerick of Kaldenkirchen (Duitsland). Reizigers werden met bussen vervoerd.

Bron: Nu.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door Daniel »

Hmm, opvallend dat op Somda gemeld wordt dat er 1x per uur tot Venlo gereden wordt en ook een keer per uur tot Blerick. Dat komt ook mooi overeen met de melding hier dat alles op 3 en 4 behandeld wordt, want dan kan je immers maar één IC tegelijk kwijt (en dat ding staat er 35 min.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Trein ontspoort en vliegt in brand in Venlo

Bericht door playertwo »

En inmiddels rijdt Veolia van spoor 1a en 1b en de s1900 van spoor 4b (beetje kort voor een IC van 11 bakken maar goed), waarbij de s1900 al met vertraging start in Venlo :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten