Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor lijntaxi » Ma 23 Jul 2018, 23:47

Eventjes vlug het exploitatieplan voor 2019 bestudeerd.
Waarom niet lijn 254 doortrekken via de haltes Uden - Busstation, Uden - Koopmanstraat, Uden Wilhelminastraat en Uden - Burenstraat naar Veghel halte Muntelaar/Leijgraaf en via de rotonde aldaar terug keren via Mariaheide naar haltes Uden - Burenstraat, Uden - Wilhelminastraat, Uden - Koopmanstraat, Uden - Busstation, Uden - Kornetstraat, Uden - Ziekenhuis en van daaruit rechtstreeks naar Zeeland.
Het keren met bussen bij het Ziekenhuis is niet echt gemakkelijk. Een ontwerpfoutje???

Het zou handig zijn als men meer dacht vanuit de busreiziger.

Zo heeft men het plan opgevat om de (buurt)bussen te laten stoppen op station Ravenstein. Zodat dorpen rondom Oss een snelle verbinding hebben naar Nijmegen. Ook al is dat met een of meerdere overstappen.
Aangezien de spoorverdubbeling bij Ravenstein nog even op zich laat wachten, had men ook kijken om de nieuw voorgestelde route van lijn 96 door te trekken naar station Wijchen. Zodat mensen met overstap 4 keer een verbinding met Nijmegen en Arnhem.
Vanaf station Wijchen was ook een snelle verbinding mogelijk geweest met het ziekenhuis in Nijmegen en Radboud Universiteit en de HAN via
lijn 13 of 15.

Plutona
Berichten: 305
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Plutona » Di 24 Jul 2018, 01:52

Als je met lijn 96 naar Wijchen wil, moet je al de A50 en A326 op, dat kost teveel tijd.

Tom024
Berichten: 176
Lid geworden op: Zo 22 Feb 2015, 09:37

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Tom024 » Di 24 Jul 2018, 09:06

lijntaxi schreef:Eventjes vlug het exploitatieplan voor 2019 bestudeerd.
Waarom niet lijn 254 doortrekken via de haltes Uden - Busstation, Uden - Koopmanstraat, Uden Wilhelminastraat en Uden - Burenstraat naar Veghel halte Muntelaar/Leijgraaf en via de rotonde aldaar terug keren via Mariaheide naar haltes Uden - Burenstraat, Uden - Wilhelminastraat, Uden - Koopmanstraat, Uden - Busstation, Uden - Kornetstraat, Uden - Ziekenhuis en van daaruit rechtstreeks naar Zeeland.
Het keren met bussen bij het Ziekenhuis is niet echt gemakkelijk. Een ontwerpfoutje???

Het zou handig zijn als men meer dacht vanuit de busreiziger.

Zo heeft men het plan opgevat om de (buurt)bussen te laten stoppen op station Ravenstein. Zodat dorpen rondom Oss een snelle verbinding hebben naar Nijmegen. Ook al is dat met een of meerdere overstappen.
Aangezien de spoorverdubbeling bij Ravenstein nog even op zich laat wachten, had men ook kijken om de nieuw voorgestelde route van lijn 96 door te trekken naar station Wijchen. Zodat mensen met overstap 4 keer een verbinding met Nijmegen en Arnhem.
Vanaf station Wijchen was ook een snelle verbinding mogelijk geweest met het ziekenhuis in Nijmegen en Radboud Universiteit en de HAN via
lijn 13 of 15.


254:
- Dat red je niet met 1 busje. Bovendien rijst daar gewoon de 157.
- Met een buurtbusje kun je echt prima keren bij het ziekenhuis. En anders ligt 200m verderdop een soort keerlus bij de oprit naar de snelweg.

96:
- Want bij station Wijchen is er wel mogelijkheid om een 12m bus te keren??

BrengMe
Berichten: 1875
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor BrengMe » Di 24 Jul 2018, 09:14

Lijn 96 doortrekken naar Wijchen is sterk overbodig en zorgt alleen maar voor meer parallelliteit. De verbinding tussen Berchem en Nijmegen kan via Ravenstein en reizigers uit Schaijk kunnen naar Grave reizen en daar overstappen op bus 99. Reizigers naar het Radboud UMC en de universiteit kunnen in Grave overstappen op lijn 9. Veel verbindingen die jij voorstelt (ook met overstap) bestaan dus gewoon al.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor lijntaxi » Wo 25 Jul 2018, 00:21

BrengMe schreef:Lijn 96 doortrekken naar Wijchen is sterk overbodig en zorgt alleen maar voor meer parallelliteit. De verbinding tussen Berchem en Nijmegen kan via Ravenstein en reizigers uit Schaijk kunnen naar Grave reizen en daar overstappen op bus 99. Reizigers naar het Radboud UMC en de universiteit kunnen in Grave overstappen op lijn 9. Veel verbindingen die jij voorstelt (ook met overstap) bestaan dus gewoon al.


Er is juist een enorme behoefte aan een vlotte busverbinding van Grave naar Station Wijchen.
https://www.cda.nl/noord-brabant/grave/actueel/nieuws/cda-stelt-vragen-over-busverbinding-naar-wijchen/

06 juni 2018
CDA stelt vragen over busverbinding naar Wijchen

(...)

Tijdens de vergadering heeft Ben Peters namens het College aangegeven dat de wens voor de busverbinding naar Wijchen inmiddels bij de provincie is neergelegd en ook de komende periode hiervoor aandacht te vragen.De eerste stappen voor een rechtstreekse bus naar Wijchen vanuit Grave zijn hiermee gezet.

BrengMe
Berichten: 1875
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor BrengMe » Wo 25 Jul 2018, 00:25

Dus omdat een partij zich inzet voor een busverbinding tussen Grave en Wijchen, is er ook gelijk een enorme behoefte naar? Ja, dat zal wel :X

Een busverbinding tussen Wijchen en Grave klinkt mij wel als een goed idee, maar het lijkt mij verstandig om klein te beginnen. Een buurtbus lijkt me een prima optie, daar hoeft geen 12m bus voor verbruikt te worden.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1529
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Yanaike » Wo 25 Jul 2018, 10:33

Moeten de reizigers in die regio niet vooral naar Nijmegen i.p.v. naar Wijchen? :|

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8962
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Hainje » Wo 25 Jul 2018, 10:49

Voor reizigers richting Den Bosch kan het op zich wel interessant zijn, al ligt Ravenstein dan misschien meer voor de hand.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1529
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Yanaike » Wo 25 Jul 2018, 11:48

Of gewoon Oss...? Iets verder weg, maar dan heb je wel meteen een IC-station

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor lijntaxi » Wo 25 Jul 2018, 15:44

BrengMe schreef:Dus omdat een partij zich inzet voor een busverbinding tussen Grave en Wijchen, is er ook gelijk een enorme behoefte naar? Ja, dat zal wel :X

Een busverbinding tussen Wijchen en Grave klinkt mij wel als een goed idee, maar het lijkt mij verstandig om klein te beginnen. Een buurtbus lijkt me een prima optie, daar hoeft geen 12m bus voor verbruikt te worden.


Gemeente Grave:
Concept afsprakenlijst commissie Ruimte 5 juni 2018.doc

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=CuijkGraveMill&id=3e5249f9-0cff-447b-b083-cdba79cb4e72

De heer Burger stelt vragen over de samenvoeging van de busconcessies in Oost-Nederland waartoe de
nieuwe concessie Rijn-Waal behoort (voorheen Arnhem-Nijmegen), gezien de bijzondere positie van
Grave hierin op de grens van twee concessiegebieden. Hij geeft aan dat hier kansen liggen voor Grave,
gezien de brede wens voor een rechtstreekse busverbinding van en naar Wijchen. Ook maakt de huidige,
concessiegrensoverschrijdende lijn 99 (Nijmegen – Grave – Uden) straks mede onderdeel uit van de
concessie Rijn-Waal. Ook hier liggen kansen voor Grave, door bijvoorbeeld in te zetten op een versnelling
van deze verbinding en/of in Uden een koppeling te maken met het Volans netwerk. Hij vraagt het college
hoe zij aankijken tegen het voorstel voor drie grote busconcessies in Oost-Nederland, en specifiek de
positie die Grave inneemt. In hoeverre het college bereid is de wens voor een rechtstreekse busverbinding
met Wijchen
, als onderdeel van de nieuwe concessie, onder de aandacht te brengen bij de
concessieverlener. En in hoeverre het college bereid is om te onderzoeken of in de nieuwe concessie met
de grensoverschrijdende lijn 99 (Nijmegen – Grave – Uden) een kwaliteitsslag te realiseren is?
De heer Peters antwoordt dat concessieverlening een provinciaal thema is. De rechtstreekse
busverbinding met Wijchen is een breed gedragen wens in de verkiezingsprogramma’s
en van het college
mag verwacht worden dat ze dit onder de aandacht brengen van de provincie. Het verzoek is inmiddels bij
de provincie Gelderland ingediend. Op de andere vragen komt hij schriftelijk terug.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1529
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Yanaike » Wo 25 Jul 2018, 16:31

Ja... en welk punt probeer je hier mee te maken?

Dat een rechtstreekse busverbinding met Wijchen een breed gedragen wens is in de verkiezingsprogramma's, betekent nog niet dat er ook een reizigersbehoefte is naar een dergelijke verbinding.

nvdw
Berichten: 1674
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor nvdw » Wo 25 Jul 2018, 21:27

Maak een goede overstap mogelijk tussen lijn 15 en 99 bij die rotonde bij Alverna en die duizenden pendelaars tussen Wijchen en Grave hebben een goede verbinding zonder dat er een extra buslijn ingelegd hoeft te worden.

In eigen regio (lees Land van Heusden en Altena) blijft Arriva zich afvragen waarom het gebruik van de lijnen 120 en 121 op zaterdag nu zo tegenvalt. Wat vast niet meehelpt is dat de bussen in Gorinchem en op de Tol nergens meer lekker op aansluiten behalve op elkaar (en buurtbussen rijden er ook niet meer) waardoor het ook geen goede optie meer is om wat verder te reizen, bijvoorbeeld richting Utrecht en Breda. Die doorkoppeling met de 135 op zaterdag (dus niet meer overstappen op de Kromme Nol) kan misschien wel weer wat helpen.
Van die dingen, ja!

SuperGhost
Berichten: 2644
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Jul 2018, 23:25

Als Wijchen zo graag een busdienst naar Grave wilt, laat ze dan een van de buurtbussen verlengen naar Grave. Kun je wellicht ook meteen Balgoy meenemen, zodat dat dorpje ook weer een verbinding heeft.

Een buurtbus Beuningen - Wijchen - Balgoy - Nederasselt - Grave lijkt me een aardig lijntje. Als dat dan zeer succesvol zou blijken te worden, kun je altijd nog upgraden naar een normale buslijn.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor erjeebee » Do 26 Jul 2018, 08:04

Heeft zo'n buurtbus niet al bestaan in het verleden?
Als 2 buurtbussen
- Beuningen-Wijchen
- Wijchen-Grave
of misschien zelfs als 1?

Ik ben er vrij zeker van, maar het ouder wordende brein kan zich niet herinneren wanneer dat dan precies was noch wat de/het lijnnummer(s) van die lijn(en) was/waren.

Wellicht goed om eens te checken hoe succesvol die lijn(en) was/waren.
Today's (Sinterklaas-2018) google result for Queensland Rail fail: 1110000 results.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1529
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Yanaike » Do 26 Jul 2018, 08:54

Na wat googlen, kan ik dat bevestigen! Er heeft inderdaad een buslijn gereden tussen WIjchen en Grave. In eerste instantie als normale streekbuslijn (88, 86, 94), daarna als belbus/lijntaxi (94, 594), en tenslotte alleen nog maar als spitslijn (94), voordat de buslijn geheel werd opgeheven.

BrengMe
Berichten: 1875
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor BrengMe » Do 26 Jul 2018, 08:55

Klopt, aan het begin van deze eeuw reed er een lijn (5)94 tussen Beuningen, Wijchen en Grave. Deze lijn had echter maar een paar vaste ritten tijdens de spits en reed verder alleen op aanvraag. Dan kun je er donder op zeggen dat dat geen reizgers trekt.

Edit: Wat Yanaike zegt.

Maar resultaten uit het verleden hoeven niet tekenend te zijn voor de toekomst. In 2010 is er een buurtbus gerealiseerd tussen Wijchen en Beuningen en die doet het prima, dus ik denk dat een Buurtbus tussen Wijchen en Grave (via Balgoy) zeker potentie heeft.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Roeland
Berichten: 800
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Roeland » Do 26 Jul 2018, 09:26

lijntaxi schreef:Er is juist een enorme behoefte aan een vlotte busverbinding van Grave naar Station Wijchen.

Net zo'n grote behoefte als van Piekenshoef naar Sevenum?

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor lijntaxi » Do 26 Jul 2018, 11:37

Het ligt er maar aan hoe ze een buslijn Wijchen station - Grave busstation in de markt zetten. Want daar gaat het vaak mis. Ook als vaste busreiziger moet je te veel uit zitten te puzzelen om ergens te geraken. Dat geldt zeker voor mensen die weinig tot geen gebruik maken van de bus. Die mensen geven het dan op een gegeven moment op. Door goede marketing kan bus van Wijchen naar Grave wel eens een drukbezette lijn worden.

BrengMe
Berichten: 1875
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor BrengMe » Do 26 Jul 2018, 12:48

Hoe zou jij zo'n lijn dan in de markt zetten?

Lijnen tussen dorpen zullen nooit volle standaardbussen trekken, maar, zoals ik al zei, een buurtbus heeft zeker potentie.

Roeland schreef:Net zo'n grote behoefte als van Piekenshoef naar Sevenum?

:')
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6628
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor regenmaker » Za 28 Jul 2018, 08:39

Over de nieuwe dienstregeling: klik.

Samenvatting:
Lijn 90 wordt ingekort tot Den Bosch - Heesch.
Lijn 96 gaat naar Grave in plaats van Zeeland rijden en gaat de hele dag tussen Schaik en Oss rijden. Voor Zeeland komt er misschien een lijn 696.
Lijn 99 gaat niet meer door Zeeland, maar langs de provincialeweg.
Lijn 161 wordt lijn 261.
Lijn 294 gaat niet meer via Schaik rijden. Mogelijk extra lus door Oss. Het traject tussen Dieden en Ravenstein vervalt.
Lijn 296 gaat in beide richtingen dezelfde route tussen Oss en Ravenstein rijden. De lus vervalt.
Lijn 662 opheffen.

Veel van deze wijzigingen zijn voor 2020 gepland.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13641
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Meltrain » Za 28 Jul 2018, 10:37

Dat stond ook allemaal in de link die Chrysa plaatste. :Y
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1529
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Yanaike » Za 28 Jul 2018, 12:31

Klopt, maar ik denk dat Regenmaker gewoon even een samenvatting wil geven in dit topic, voor de mensen die niet van lezen en op links klikken houden? :)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6628
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor regenmaker » Za 28 Jul 2018, 12:47

Je moet wel erg ver naar beneden scrollen wil je het vinden. Ik denk dat de helft al is afgehaakt. :P
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5365
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor Etienne » Za 28 Jul 2018, 20:44

Deels sijpelden de voornemens van Arriva de afgelopen tijd al door. Die staan in het Exploitatieplan 2019 Oost-Brabant. Dat is onbedoeld naar buiten gekomen.

Dan moet het ook niet vrijgegeven worden in de gemeenteraden, waardoor het niet in de databank zichtbaar wordt/komt. :')
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2019

Berichtdoor lijntaxi » Ma 30 Jul 2018, 11:43

BrengMe schreef:Hoe zou jij zo'n lijn dan in de markt zetten?

Lijnen tussen dorpen zullen nooit volle standaardbussen trekken, maar, zoals ik al zei, een buurtbus heeft zeker potentie.


Nadeel van de buurtbus is, dat ie in de avonduren niet rijdt.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten