Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »


* Topic Dienstregelingen SRE 2012: viewtopic.php?f=36&t=6434
* Topic Dienstregelingen SRE 2013: viewtopic.php?f=36&t=8038
* Topic Dienstregelingen SRE 2014: viewtopic.php?f=36&t=9272
* Topic Dienstregelingen SRE 2015: viewtopic.php?f=36&t=10221
* Topic Dienstregelingen SRE 2016: viewtopic.php?f=36&t=11921

* Topic Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027.
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017: viewtopic.php?f=36&t=12496
* Topic Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018: viewtopic.php?f=36&t=13249


2019 wordt het 3de jaar van de concessie Zuidoost Brabant. In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Specifieke zaken voor de dienstregelingen in 2019 worden, net als voorgaande jaren, vermeld op deze pagina. Uiteraard pas als deze openbaar gemaakt mogen worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:In dit topic bespreken we de nieuwe dienstregelingen en ideeën.
Voor ideeën is toch het 'Ideeën over OV' forumdeel, of zie ik het dan verkeerd?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Al een jaar of 8 staat het hier....
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Het advies van het ROB over de dienstregeling 2019 staat online:
https://www.reizigersoverlegbrabant.nl/alle-adviezen

Buiten de mogelijk invoering van Bravoflex Eindhoven, waar nog een grote onzekerheid over is, met grote gevolgen voor een aantal lijnen, is er niet heel veel spannends.

Het enige echte leuke is lijn 400 via WoensXL.

Heb je vragen. Stel ze gerust.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 06 aug 2018, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

400 via woensxl. Is deze dan nog wel vlugger dan 401? Nu scheelt het haast niks qua rijtijd 21 minuten voor 400 en 24 voor 401.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Lijn 401 op de huidige route is in theorie 21 minuten maar in de praktijk loopt deel veelvuldig op tot +10 minuten. Dit komt vooral de gehele route op de Boschdijk tussen Grote Beek en Station.

De reistijd voor 400 via HOV1 is begroot op 24 minuten. Via WoensXL zou dat ook 24 minuten worden, daarbij zal dit na de ombouw tot ongelijkvloerse kruising 1 minuut korter kunnen worden.

Er zitten op de HOV2 route t.o.v HOV1, 2 plussen.
- De halteinrichting maakt het inhalen veiliger.
- Eindhoven Noord krijgt weer een verbinding met Airport en zal dus het station wat ontlasten. Wat wellicht niet duidelijk is: 400 gaat alleen stoppen op WoensXL. Mogelijk in de toekomst ook bij Woensel Sportpark. Maar laten we eerst dit jaar gebruiken om te kijken wat het doet.

Persoonlijk is dit een overwinning, al sinds de invoering loopt dit verzoek.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Raymond »

Toch nog wel wat onduidelijkheden, blijft lastig zonder het oorspronkelijke exploitatieplan, te meer hier vooral op de negatieve aspecten wordt ingegaan, terwijl er ook nog verbeteringen nodig zijn die met de bespaarde DRU's bekostigd kunnen worden. Dat laten de exploitatieplannen (iig die van Arriva) veel beter zien.

Lijn 400 via WoensXL lijkt me nuttig, de punctualiteit via de Boschdijk was overdag toch al beroerd en via Montgommerylaan - Huizingalaan kan mooi worden doorgereden.

Businesscase IKEA is zonder meer info niks zinnigs over te zeggen, al vewacht ik daar eerder schrappen (ma-vr avond) dan uitbreiding. Zolang lijn 405 een kwartiersdienst houdt is dat te rechtvaardigen.

Over lijn 405 worden ook wat opmerkingen gemaakt, namelijk een frequentieverlaging in de avonduren op maandag t/m zaterdag. Op werkdagen kan dat tot 21:30 uur nog worden opgevangen met lijn 406 (tenzij lijn 406 in businesscase Ikea dan al wordt opgeheven), op zaterdagavond niet. Van een frequentieverlaging op zondagavond lijkt dan weer geen sprake, tenzij die al wel in de lijst met kleine aanpassingen stond. Overigens wel heel erg zonde als de kwartiersdienst in de avonden weer ongedaan wordt gemaakt. Die bussen rijden vanaf het station toch zeker niet leeg rond is mijn ervaring en maakt de bus wel een veel betere optie 's avonds, zeker nu van een echte treinknoop geen sprake meer is.

Het rondje Achtse Barrier weer een kant op uitvoeren, zoals vroeger, heeft ook wel een hoop nadelen. Een omloop 405 duurt nu 54 minuten, bij lijn 406 48 minuten. Slechts één kant op rijden spaart 9-10 minuten uit. Dan zou de bus in de wijk 4-5 minuten moeten wachten in de rustigere richting om een nette ligging te krijgen met lijn 406, maar dat zorgt voor extra reistijd bij reizigers. Dat was destijds ook precies de reden in de vorige concessie om de route in de Achtse Barrier in twee richtingen te gaan rijden en gaf de provincie in de Nota van Inlichtingen van de huidige concessie aan om deze reden een routewijziging niet te willen. Dan zou ik eerder kijken of de omloop op de 405 nog iets verkort kan worden door een kortere stilstand in de Achtse Barrier (de bussen zijn nu vaak te vroeg op het eindpunt), in combinatie met een langere keertijd van lijn 406 op Ekkersrijt (net als in de oude concessie). Ben het absoluut eens dat de huidige situatie ook vervelend is, maar de oplossingen zijn ook niet ideaal.

Wordt er eigenlijk wel eens gedacht aan frequentieverhoging op zondagmiddag op bijvoorbeeld lijn 2 en 4? Zeker met de vaste koopzondagen zie je dat de bus drukker is geworden op de HOV-assen waar nu al een kwartiersdienst is. De frequenties op zondag lijken immers nog steeds dorps in een deel van de stad.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Toch nog wel wat onduidelijkheden, blijft lastig zonder het oorspronkelijke exploitatieplan, te meer hier vooral op de negatieve aspecten wordt ingegaan, terwijl er ook nog verbeteringen nodig zijn die met de bespaarde DRU's bekostigd kunnen worden. Dat laten de exploitatieplannen (iig die van Arriva) veel beter zien.
De eigenlijke explotatieplannen zijn door een gemeente nog niet bewust of onbewust op haar raadsinformatie site gezet.
Raymond schreef:Businesscase IKEA is zonder meer info niks zinnigs over te zeggen, al vewacht ik daar eerder schrappen (ma-vr avond) dan uitbreiding. Zolang lijn 405 een kwartiersdienst houdt is dat te rechtvaardigen.
Over lijn 405 worden ook wat opmerkingen gemaakt, namelijk een frequentieverlaging in de avonduren op maandag t/m zaterdag. Op werkdagen kan dat tot 21:30 uur nog worden opgevangen met lijn 406 (tenzij lijn 406 in businesscase Ikea dan al wordt opgeheven), op zaterdagavond niet. Van een frequentieverlaging op zondagavond lijkt dan weer geen sprake, tenzij die al wel in de lijst met kleine aanpassingen stond. Overigens wel heel erg zonde als de kwartiersdienst in de avonden weer ongedaan wordt gemaakt. Die bussen rijden vanaf het station toch zeker niet leeg rond is mijn ervaring en maakt de bus wel een veel betere optie 's avonds, zeker nu van een echte treinknoop geen sprake meer is.
405/406 heeft alleen op zondag betrekking en gaat lijn 405 van een 15 naar een 30 minuten frequentie en deze gaan 1:1 over naar 406. In principe goed te rechtvaardigen. Alleen een stukje Barrier gaat dus een bus misssen. Maar lijn 2 en 4 rijden ook 2x per uur, met nagenoeg een gelijk aantal reizigers. Op zaterdag trekt lijn 2 overigens meer reizigers dan lijn 405, maar dat terzijde. Op een werkdag zit lijn 2 hier iets onder, maar moet het ook doen met een stuk minder ritten.
Dus wanneer rechtvaardigt een lijn meer ritten, als dat HOV is of het aantal reizigers ?

Raymond schreef: Wordt er eigenlijk wel eens gedacht aan frequentieverhoging op zondagmiddag op bijvoorbeeld lijn 2 en 4? Zeker met de vaste koopzondagen zie je dat de bus drukker is geworden op de HOV-assen waar nu al een kwartiersdienst is. De frequenties op zondag lijken immers nog steeds dorps in een deel van de stad.
Geen budget zonder elders te snoeien. Zoals je ook in het advies kunt lezen komen er twee lijnen bij, waaronder een buurtbus. De vraag is of deze uberhaubt over 2 jaar gecontinueerd kan worden.
Ook de vraag om meer ritten of andere bustypen op lijn 2,4 en 5 laat op zich wachten.
Als Bravoflex Eindhoven doorgaat gaat dit behoorlijk wat gevolgen hebben. Daar kan ik echter geen info over geven.
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door lvdmoosdijk »

huibf schreef:Persoonlijk is dit een overwinning, al sinds de invoering loopt dit verzoek.
Mooi, maar wat voegt het echt toe?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Yanaike »

huibf schreef:405/406 heeft alleen op zondag betrekking en gaat lijn 405 van een 15 naar een 30 minuten frequentie en deze gaan 1:1 over naar 406. In principe goed te rechtvaardigen. Alleen een stukje Barrier gaat dus een bus missen. Maar lijn 2 en 4 rijden ook 2x per uur, met nagenoeg een gelijk aantal reizigers. Op zaterdag trekt lijn 2 overigens meer reizigers dan lijn 405, maar dat terzijde. Op een werkdag zit lijn 2 hier iets onder, maar moet het ook doen met een stuk minder ritten.
Dus wanneer rechtvaardigt een lijn meer ritten, als dat HOV is of het aantal reizigers ?
Hoe zie jij eigenlijk de toekomst van lijn 2 en lijn 4? Gezien de reizigersaantallen zou het een logische stap zijn om lijn 2 en 4 ook de HOV-status te geven. Maar, in tegenstelling tot lijn 405, hebben lijn 2 en 4 een lagere gemiddelde snelheid en geen 'dedicated' HOV-infrastructuur.
lvdmoosdijk schreef:Mooi, maar wat voegt het echt toe?
De verbinding WoensXL - Airport en daarmee de verbinding Eindhoven Noord - Airport. Vooral relevant vanwege de (toenemende) bedrijvigheid rondom Eindhoven Airport en ook om zo het station te ontlasten.

Wat ik overigens wel apart vind is dat ze gekozen hebben om lijn 400 om te leggen via WoensXL en niet een aparte lijn voor de relatie Station - WoensXL - Airport hebben gemaakt. Ik zou zeggen dat lijn 400 en een potentiële nieuwe lijn over WoensXL toch een andere doelgroep hebben.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Het ommetje met de 400 zorgt wel wat voor extra inkomsten omdat er nu iets extra aan kilometers wordt betaald met de ov-chipkaart.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Yanaike schreef: Hoe zie jij eigenlijk de toekomst van lijn 2 en lijn 4? Gezien de reizigersaantallen zou het een logische stap zijn om lijn 2 en 4 ook de HOV-status te geven. Maar, in tegenstelling tot lijn 405, hebben lijn 2 en 4 een lagere gemiddelde snelheid en geen 'dedicated' HOV-infrastructuur.
Een eerlijke verdeling tussen HOV en niet HOV op basis van aanbod is wenselijk. Dus echt vraaggericht!
De huidige concessie stelt dat ook te zijn, helaas is dat niet de werkelijkheid.
Gezien de huidige infrastructuur voor met name lijn 4, is geleed inmidels een probleem. Met kleine aanpassingen kan ook lijn 2 met geleed.
Dat is de eerste stap voor groei.
Eventuele uitbreidingen kan alleen als bijvoorbeeld lijn 403 wordt teruggebracht naar 2x per uir na 19.00 uur.

Hoogzomer is nog zon dingetje
Yanaike schreef:
lvdmoosdijk schreef:Mooi, maar wat voegt het echt toe?
De verbinding WoensXL - Airport en daarmee de verbinding Eindhoven Noord - Airport. Vooral relevant vanwege de (toenemende) bedrijvigheid rondom Eindhoven Airport en ook om zo het station te ontlasten.

Wat ik overigens wel apart vind is dat ze gekozen hebben om lijn 400 om te leggen via WoensXL en niet een aparte lijn voor de relatie Station - WoensXL - Airport hebben gemaakt. Ik zou zeggen dat lijn 400 en een potentiële nieuwe lijn over WoensXL toch een andere doelgroep hebben.
Hoe wil je dat bekostigen? Feit is dat de route van HOV2 dis de meest betrouwbare en veilige route is. Daarnaast heb je meer reizigerspotentieel.
Wrang genoeg trok het stuk van lijn 103 de meeste reizigers tussen Station en WoensXL en juist dat stuk is gesneuveld..
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door regenmaker »

Ik vind het raar dat lijnen 2 en 4 niet naar 6x/uur gaan. Waarom toch maar vasthouden aan die kwartiersdienst?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Vraagje:
Hoe is de bezetting van lijn 10? Het wordt voornamelijk met klein materieel gereden of de 3408. Zie er nauwelijks reizigers gebruik van maken. De internationale school heeft ook de 608. De Schakel lijkt me ook niet zoveel potentie te hebben.

Waar ik me over verbaas is dat Stratum ten opzichte van Tongelre en Woensel veel buslijnen hebben. Stel dat lijn 12 zou verdwijnen en lijn 17 zou worden velengd naar Gijzenrooi. Dit lijkt me niet zo'n impact te hebben. Vanaf de Heezerweg is het niet zover lopen naar de Leenderweg of Peter Canisiuslaan. De winst in DRU's is dan enorm en zou gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld 2 of 4.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door regenmaker »

In de spitsuren wordt lijn 10 gereden met een amba van TCR en die amba zit behoorlijk vol.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Maar komen die reizigers van de schakel, internationale school of elders?
Waarom rijdt lijn 10 vanaf station niet over de boschdijk tot vredeoord. Denk als je dit doet lijn 8 in de spits niet ieder kwartier hoeft.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Gezien de huidige infrastructuur voor met name lijn 4, is geleed inmidels een probleem. Met kleine aanpassingen kan ook lijn 2 met geleed.
Dat is de eerste stap voor groei.
Geleed materieel in de stad lijkt me een stap om over te slaan en meteen naar 6x per uur gaan op die lijnen om zo meer reizigersgroei te creëren.
regenmaker schreef:Ik vind het raar dat lijnen 2 en 4 niet naar 6x/uur gaan. Waarom toch maar vasthouden aan die kwartiersdienst?
Ik heb t al voorgesteld om dat te doen ipv geleed materieel (4x per uur dure gelede dru vs 6x gewone dru)
ZO6176 schreef:Maar komen die reizigers van de schakel, internationale school of elders?
Waarom rijdt lijn 10 vanaf station niet over de boschdijk tot vredeoord. Denk als je dit doet lijn 8 in de spits niet ieder kwartier hoeft.
Dat is momenteel ook de route van lijn 10, alleen zonder stop :wink:
Reizigers van lijn 10 komen van de schakel, het vliegveld en de Internationale School.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door ZO6176 »

Ik bedoel dat lijn 10 ook de haltes van lijn 8 meepakt. Mijn vraag was echter wat de bestemming van de gebruikers van lijn 10is. Dat deze die haltes allemaal aandoedt snap ik. Maar stel dat de schakel nu geen reizigers oplevert. Dan zou lijn 10 kunnen tot de Internationale School met de haltes van lijn 8. Ik zie ook het nut niet waarom lijn 10 tot het vliegveld moet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door fogeltje »

Ik ben bekend met het principe DRU. Als je ergens extra capaciteit op een lijn wilt zetten, kost dat DRU die ergens anders (andere lijn of ander dagdeel bijvoorbeeld) af moet. Hoe zit dat DRU-technisch met Bravo-flex? "Kost dat geen DRU"? Zo nee, hoe bepalen ze die dan?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

Een DRU heeft een bepaalde geldwaarde.
Een Flexbusje (maar ook een belbus) heeft geen DRU maar kost uiteraard wel geld.

Ik zelf denk dat flexbussen uitermate slechte presteren wat betreft kostendekkingsgraad. Het busje en personeel staan altijd paraat.
De reiskosten zijn niet eens erg hoog.
Je zou bijna altijd je busje moeten vol hebben wil het een beetje rendabel zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat je de kosten het beste kan afwegen tegen de kosten van de stadsdienst Helmond met reguliere buslijnen. Ik weet niet of de kosten van de provincie t.o.v. de vorige situatie zijn toe of afgenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door fogeltje »

@Huib: dus stel buslijn xx wordt geheel opgeheven met Bravoflex als vervanging, kunnen dan de volledige DRUs overgeheveld worden naar andere lijnen of niet? En zo nee, hoe bepalen ze dan de geprojecteerde kosten en hoe verrekenen ze dat met vrijgekomen DRUs?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:@Huib: dus stel buslijn xx wordt geheel opgeheven met Bravoflex als vervanging, kunnen dan de volledige DRUs overgeheveld worden naar andere lijnen of niet? En zo nee, hoe bepalen ze dan de geprojecteerde kosten en hoe verrekenen ze dat met vrijgekomen DRUs?
Als lijn xx wordt opgeheven gaan deze DRU naar de kosten van Bravoflex. Als dat dan niet genoeg is dan moeten er elders nog DRU worden gezocht (dus ergens frequentieverlaging of lijndelen schrappen).
Of je gaat 'draaien' aan de Flexbusjes: minder busjes/langere wachtijd of de ritprijs omhoog of de bedieningsperiode korter.
regenmaker schreef:Ik denk dat je de kosten het beste kan afwegen tegen de kosten van de stadsdienst Helmond met reguliere buslijnen. Ik weet niet of de kosten van de provincie t.o.v. de vorige situatie zijn toe of afgenomen.
Dat klopt. Zo gaat het ook. Grofweg kan je stellen dat de vrijgekomen DRU uit lijn 52,53,54 en 555 zijn overgegaan. Met wat extra 1malig ontwikkelbudget.

Cijfers zijn niet openbaar. Het is ook geheel niet duidelijk wat de feitelijke gevolgen zijn:
- hoeveel reizigers zijn overgestapt op de overgebleven lijnen.
- hoeveel reizigers er zijn overgestapt op Bravoflex.
- hoeveel NIEUWE reizigers er zijn bijgekomen.
- hoeveel reizigers er zijn afgehaakt.
- kostendekkingsgraad (dus totale kosten minus inkomsten) van Bravoflex Helmond.

Gezien de zeer slechte bezetting van de oude stadslijnen kan het resultaat van Bravoflex Helmond wel eens positief uitpakken. Het is maar waar je de nadruk op legt. Kostedekkingsgraad of reizigersaantallen.

Elk gebied of stad zal zijn eigen Flexuitwerking krijgen. 1:1 kopieren is vragen om problemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door fogeltje »

Bedankt voor de toelichting huib, is mij een stuk duidelijker nu.

Ik blijf het jammer vinden dat men niet op zijn minst geprobeerd heeft Bravo-flex aantrekkelijker te maken maar juist de tijden van de oude stadsdienst hanteert (niet avonduren en niet zondag). Maar dat zal dan wel een DRU-verhaal zijn. Als je echt iets voor de reiziger wilt verbeteren, dan zou uitbreiding van de uren waarin gereden wordt er eentje zijn.

Zijn er cijfers openbaar voor de buurtbusjes uit Laarbeek? Ik vraag mij af of die levensvatbaar zijn.
"Een touringcar is geen bus"
sreglov
Berichten: 9
Lid geworden op: do 08 nov 2012, 15:34

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2019

Bericht door sreglov »

huibf schreef:Het advies van het ROB over de dienstregeling 2019 staat online:
https://www.reizigersoverlegbrabant.nl/alle-adviezen

Buiten de mogelijk invoering van Bravoflex Eindhoven, waar nog een grote onzekerheid over is, met grote gevolgen voor een aantal lijnen, is er niet heel veel spannends.

Het enige echte leuke is lijn 400 via WoensXL.

Heb je vragen. Stel ze gerust.
Ik zie via de link alleen het advies, niet de adviesaanvraag (tenzij ik niet goed kijk natuurlijk). In het advies lees ik niet concreet iets over Bravoflex voor Eindhoven. Welke (onzekere) plannen zijn er? Vraag me (en met mij hier en bij ROB) af hoe succesvol Bravoflex is. Mijns inziens is het feit dat het niet onder gewoon OV tarief valt een zorgelijke zaak. In Nijmegen was het aanvullend, in Helmond vervangend. Ik hoop niet dat er meer lijnen sneuvelen in Eindhoven. Lijn 13 is langzaam doodgebloed via 513.
400 via WoensXL vind ik alleen maar logisch, met het verdwijnen van 103 was er geen directe verbinding meer met Airport. Dat het een snelle verbinding is die alleen stopt op WoensXL is denk ik ook van toegevoegde waarde, zeker als er op dat busstation een goede overstap is op andere lijnen (2,3,9,322,404,405,406)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten