‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Hainje schreef:Omdat zowel Maastricht - Aken als Maastricht - Luik onderdeel van het traject uitmaken die deze trein gaat rijden.
Okee, laten we hopen dat die drielandentrein er alsnog komt. En zo snel mogelijk.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Zou wel geniaal zijn als de Belgische overheid er met succes voor zorgt dat Arriva niet naar Liège kan rijden en dat de NMBS gewoon met MS80 tussen Maastricht en Liège blijft rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Hoezo Break? ILT weigert al drie jaar lang de gemoderniseerde Break toe te laten in Maastricht, vandaar dat de klassiekjes terugkeren ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Ja, hoezo Break eigenlijk? Waarom heten die dingen zo?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Nitein-Repart schreef:Zou wel geniaal zijn als de Belgische overheid er met succes voor zorgt dat Arriva niet naar Liège kan rijden en dat de NMBS gewoon met MS80 tussen Maastricht en Liège blijft rijden.
Geniaal in 'het elkaar tegenwerken en er als ambtenaar/minister toch dik voor betaald krijgen' inderdaad. Het is minder geniaal als je -zoals ik- al sinds jaar en dag als reiziger slachtoffer bent van het getreiter op deze lijn. :N :roll:
simpel en meedogenloos
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Getreiter op Maastricht-Liège? Het werd juist ieder jaar beter op die lijn. Strenger drugsbeleid in Maastricht waardoor er minder rare figuren in die trein zitten en de inzet van de MS80 dat voor een flinke comfortverbetering heeft gezorgd ten opzichte van de Klassieke Motorstellen. Getreiter was er tussen 2006 en 2012 toen er geen reguliere stoptrein op die lijn reed, daarna niet meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Nitein-Repart schreef:Getreiter op Maastricht-Liège? Het werd juist ieder jaar beter op die lijn. Strenger drugsbeleid in Maastricht waardoor er minder rare figuren in die trein zitten en de inzet van de MS80 dat voor een flinke comfortverbetering heeft gezorgd ten opzichte van de Klassieke Motorstellen. Getreiter was er tussen 2006 en 2012 toen er geen reguliere stoptrein op die lijn reed, daarna niet meer.
Wat je schrijft klopt allemaal, maar met een langjarig stiptheidspercentage van een schamele 38% (tenminste het tijdstip waarop ik de trein neem en inclusief een marge van 5 minuten) kan ik me niet voorstellen dat men er veel aan doet om dat te verbeteren. Daar treitert men de reiziger behoorlijk mee kan ik je zeggen. Bovendien doet men helemaal niets aan de overlast die massaal zwartrijdende jeugd uit Eijsden veroorzaakt, doordat zij met tientallen tegelijk hun fiets (proberen) mee te nemen in de trein (gelukkig past er slechts een beperkt aantal fietsen in de klassieke motorstellen). De NMBS-conducteur kan namelijk hun OV-chipkaart niet uitlezen en daar wordt door hen (en ook volwassen reizigers) schromelijk misbruik van gemaakt. Daar komt nog bovenop dat er heel wat ritten per week uitvallen om verschillende redenen, waaronder de slechte staat van het huidige materieel.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Dat klinkt toch meer als onvermogen dan onwil. Misschien dat de provincie toch iets meer er bovenop moet zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Vinny schreef:Dat klinkt toch meer als onvermogen dan onwil. Misschien dat de provincie toch iets meer er bovenop moet zitten.
Ik geloof dat provincie Limburg niet zo veel te zeggen heeft over deze lijn, omdat deze onder de concessie van het hoofdrailnet valt. Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij gaat NS en het Rijk over dit stukje spoor. Ondanks een aantal toezeggingen uit het verleden (nieuwere treinen, een halfuursdienst, betere punctualiteit) slaan ze nog geen deuk in een pakje boter. Het zal ze overigens ook bijster weinig interesseren.
Laatst gewijzigd door cherrypie op za 19 jan 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Nitein-Repart schreef:Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
Dat is natuurlijk speculeren, maar de meeste vertraging treedt aantoonbaar op vanuit Hasselt richting Luik. In het weekend (wanneer de lijn wordt ingekort met vertrekpunt Luik) is de trein veel vaker op tijd. Als Arriva in Luik start zou dat dus ook de stiptheid ten goede moeten kunnen komen.
simpel en meedogenloos
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Is er een bron van de punctualiteit van de grensoverschrijdende stoptreinen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

trolly schreef:Ja, hoezo Break eigenlijk? Waarom heten die dingen zo?
De NMBS heeft vanaf 1939 t/m 1979 steeds elektrische motorstellen in dienst genomen die alleen mechanisch gekoppeld (Henricot-koppeling) konden worden, verdere handelingen zoals elektrisch en pneumatisch koppelen moet gebeuren door een rangeerder. Dat waren de 10 series vanaf MS39 t/m MS73 en de vierledige MS75. Met de Break kwam er een nieuwe automatische koppeling (de GF-koppeling) die de tot dan toe heersende conventies bij de NMBS doorbrak. Voortaan konden treinen splitsen en combineren zonder rangeerder. Vanaf de Break heeft de NMBS alleen nog maar treinstellen met een GF-koppeling aangeschaft (uitzondering zijn de Thalys PBKA's, die hebben een Scharfenberg zoals in Frankrijk gebruikelijk).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Wubbo schreef:Is er een bron van de punctualiteit van de grensoverschrijdende stoptreinen?
Ik kan enkel spreken voor deze lijn, maar in de NS-app staat de punctualiteit in procenten vermeld. Eind december 2018 stond er online ook een overzicht van alle NL-lijnen van NS. Hierin stond het lijntje Luik-Maastricht als slechtst presterende lijn vermeld.
Laatst gewijzigd door cherrypie op zo 20 jan 2019, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Suus schreef:De NMBS heeft vanaf 1939 t/m 1979 steeds elektrische motorstellen in dienst genomen die alleen mechanisch gekoppeld (Henricot-koppeling) konden worden, verdere handelingen zoals elektrisch en pneumatisch koppelen moet gebeuren door een rangeerder. Dat waren de 10 series vanaf MS39 t/m MS73 en de vierledige MS75. Met de Break kwam er een nieuwe automatische koppeling (de GF-koppeling) die de tot dan toe heersende conventies bij de NMBS doorbrak. Voortaan konden treinen splitsen en combineren zonder rangeerder. Vanaf de Break heeft de NMBS alleen nog maar treinstellen met een GF-koppeling aangeschaft (uitzondering zijn de Thalys PBKA's, die hebben een Scharfenberg zoals in Frankrijk gebruikelijk).
Dank je voor de toelichting. Eerlijk gezegd was het koppelingverhaal me bekend, maar mag ik uit je verhaal opmaken dat naam Break over de breuk met de traditie van Henricotkoppelingen gaat?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

:pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

cherrypie schreef:
Nitein-Repart schreef:Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
Dat is natuurlijk speculeren, maar de meeste vertraging treedt aantoonbaar op vanuit Hasselt richting Luik. In het weekend (wanneer de lijn wordt ingekort met vertrekpunt Luik) is de trein veel vaker op tijd. Als Arriva in Luik start zou dat dus ook de stiptheid ten goede moeten kunnen komen.
Dat verbaast me een beetje, want ik meen dat Suus een keer heeft geschreven dat momenteel de treinverbinding door de NMBS wordt uitgevoerd met personeel (en materieel) uit Hasselt, en blijkbaar niet vanuit Luik. Het is dus de Vlaamse tak van de NMBS die de dienst uitvoert en dat personeel moet dus eerst vanuit Vlaams-Limburg naar Luik voor het de dienst kan beginnen.

Als Arriva de drielandentrein exploiteert dan is het wel van belang dat het personeel minimaal tweetalig (Frans en Nederlands) is. Dat zal nog lastig kunnen worden, want vooral Vlaams treinpersoneel zal dat kunnen, maar die mensen blijven natuurlijk voor de NMBS werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Tussen Liers en Glons is enkelspoor. Ik denk (maar weet niet zeker) dat dat nog wel eens een rol zou kunnen spelen in de vertragingen vanuit Hasselt. Rijdt Hasselt de trein overigens ook in het weekend?
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

umbusko schreef:Tussen Liers en Glons is enkelspoor. Ik denk (maar weet niet zeker) dat dat nog wel eens een rol zou kunnen spelen in de vertragingen vanuit Hasselt. Rijdt Hasselt de trein overigens ook in het weekend?
Ik weet niet zeker of het personeel in het weekend uit Hasselt komt. Aan het accent te horen zijn het meestal Walen die op zaterdag en zondag de stations omroepen in de trein, maar ook doordeweeks hoor ik nog regelmatig Nederlands met een Frans accent.
simpel en meedogenloos
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Statler Rail »

Om even terug te komen op het probleem met die drielandentrein: misschien heb ik het gemist, maar gaat het materieel van Arriva nu van ERTMS voorzien worden? Zo nee, dan lijkt het mij niet waarschijnlijk dat die trein er in de nabije toekomst nog komt. Het materieel voldoet nu simpelweg niet aan de Belgische toelatingseisen. Dat had Arriva toch moeten weten toen zij het materieel bestelde?
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Michael »

Het materieel is voorbereid op ERTMS dus het zou zo ingebouwd kunnen worden. Maar of ze de inbouw ervan nu al gaan doen ipv over een aantal jaar zou ik niet weten
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

En dat het technisch kan wil natuurlijk niet zeggen dat het qua kosten ook kan (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Vervoerders zijn niet dom, die bestellen materieel waarin contractueel een verplichting zit dat de fabrikant voor toelating moet zorgen. Stadler zal nu wel aan het zwoegen voor de een oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Suus schreef:Vervoerders zijn niet dom
Nou... :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten