‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Yanaike »

Geen idee...

Je zou dit document eens kunnen lezen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 486w6hamzw

En anders even googlen op 'Eijsden Hoofdrailnet' als je het echt wilt weten allemaal.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 08 apr 2019, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

En die is er nog steeds niet, ook bij de huidige concessie (2015-2025) staat Eijsden niet vermeld in de lijst met stations die NS verplicht moet bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Yanaike »

cherrypie schreef:Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."
Dat document stamt uit 2006.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0017795/2015-01-01 Hier staat, in bijlage van artikel 1, dat Maastricht-Eijsden, in ieder geval vanaf 2015 onder het HRN valt. Wat er tussen de tijd van de IC Brussel-Maastricht en nu allemaal is veranderd, en hoe juridisch de bediening van Eijsden werd geëijsd, mag je zelf uitzoeken als je daar zin in hebt.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Dit nieuwsbericht geeft een inkijkje in het spel (A) dat voor het grote publiek op de achtergrond wordt gespeeld.

https://www.tijd.be/dossier/rekenmeeste ... 14130.html
simpel en meedogenloos
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Durashift »

^^ Ja, maar de Arriva verbinding is internationaal. Vergelijkbaar met ICE dus. Valt buiten de openstelling van binnenlands verkeer vanaf 2020 in België, lijkt mij.

Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Michael »

Durashift schreef:Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Sinds Arriva in Limburg rijdt is dat inderdaad verleden tijd ja. www.tijd.be is blijkbaar niet op de hoogte daarvan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Dus de tijd is niet heel erg bij de tijd?

Maar het is wel weer duidelijk dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat ja :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden, en wat mij betreft wordt de verbinding door het Waals gewest en de provincie Limburg als opdrachtgever uitbesteed aan de huidige en mogelijk toekomstige exploitant van de Drielandentrein. Volgens mij moet het mogelijk zijn om elk uur een stoptrein en in de spitsuren een snellere intercity in te leggen en dit relatief rendabel te exploiteren. Het blijft natuurlijk een lijn die een lands- en taalgrens overgaat en dus sowieso minder reizigers zal trekken dan een willekeurige verbinding in de Randstad, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door KL577 »

Vinny schreef: Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden,
Maar het is natuurlijk ook van de gekke dat dit nu pas boven tafel komt. Je zou toch mogen verwachten dat de provincie Limburg dit soort details had uitgezocht, uitgewerkt en afgestemd met de Belgische collega's, vóórdat de aanbestedingsprocedure van start ging. Het bevestigt mijn 'somberman'-vermoeden dat veel provincies op ambtelijk niveau totaal niet zijn uitgerust om deze en allerhande andere dossiers uit te voeren.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
simpel en meedogenloos
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door huibf »

Wat een soap. En ondertussen rijden er de meest aftandse treinen op het traject.

Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.

Enig idee wie er het meest gebruikt maakt van het grensoverschrijdende deel. Walen of Nederlanders?
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Als frequente reiziger tot Eijsden vanuit Maastricht schat ik dat er na Eijsden richting Visé en verder met name Walen, gevolgd door Vlamingen en overige buitenlanders genieten van alles wat NMBS te bieden heeft.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

Huh, dus wacht effe...

De Walen liggen de Duitsers in Nederland dwars omdat de Vlamingen met een vercrackt boemeltje boemelen? _O- :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Hainje »

Only in/with Belgium.....
🍉
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Aking »

:') :X
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Dennenboom »

The Greyhound schreef:
Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.
Dit issue speelt overigens ook binnen België zelf. Tegenwoordig krijgt lang niet iedereen in Wallonië Nederlands op school.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-v ... ~abfb263e/
https://radio1.be/zorgwekkend-dat-leerl ... ten-volgen
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

huibf schreef:Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.
Dat doet Nederland dus al. De recent gemoderniseerde Breaks mogen de grens niet over daarom zet de NMBS nu die aftandse tweetjes in.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

Plaats het hier maar even...
Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht - Aken per 1 juni
Er bestaat een aanzienlijk risico dat de treinen die Arriva momenteel inzet op het traject Maastricht-Aken vanaf 1 juni niet meer mogen rijden. De Drielandentrein, die nu nog maar tussen twee landen pendelt, heeft een tijdelijke vergunning gekregen en die loopt op 1 juni 2019 af. Uit een brief van de gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg blijkt dat het twijfelachtig is of er voor die datum een nieuwe vergunning kan worden verleend aan Stadler.

Stadler heeft bij de ILT wel een aanvraag ingediend voor een nieuwe vergunning, maar volgens Mackus kan die vergunning pas verleend worden als alle noodzakelijke informatie is aangeleverd voor een inhoudelijke beoordeling. Daardoor kan de inspectie nu nog geen nieuwe vergunning afgeven. Het resultaat daarvan is dat de treinen dus per begin juni niet meer ingezet mogen worden op het Nederlandse en het Duitse spoor.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/05/15/w ... er-1-juni/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Kwam al in een ander topic ter sprake. Maar inderdaad verschrikkelijk amateuristisch als het echt zo blijkt te zijn.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door playertwo »

cherrypie schreef:Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
Artikel is alleen niet correct. Rondom Luik is er al deels ERTMS geïnstalleerd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

(Via Somda)

NMBS onderzoekt inmiddels een frequentieverhoging in december 2020 naar een halfuursdienst doordeweeks, zie hier (downloadt pdf) (pagina 34).
EN SEMAINE
• Les relations S41 Liers – Liège – Verviers, S42 Liers – Liège – Seraing – Flémalle et S43 Liers – Liège – Visé – Maastricht circulent toutes les 30 minutes tout au long de la journée en semaine
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ODRAIL »

Is van dit PDF document ook een Nederlandse versie beschikbaar?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten