‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor DDietzen » ma 04 mei 2020, 16:28

cherrypie schreef:(...) Het beveiligingssysteem is immers al in het aanbestedingsproces. Dan hoeft inbouw volgens mij geen jaren te duren.


Vergeet niet de toelating, die moet je niet onderschatten bij DVIS. De Duitse ICE 3-neu (BR 407) zit daarvoor bijvoorbeeld ook al vele jaren in de wachtkamer.
(Ik geef toe, dit is een proof by example, als iemand een tegenvoorbeeld weet van (internationaal) materieel dat wél snel door de toelating heen kwam, laat ik me graag corrigeren :wink: )

cherrypie
Berichten: 43
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor cherrypie » ma 04 mei 2020, 16:39

Klopt, de toelating kan jarenlang aanslepen. In de communicatie van Arriva richting de pers wordt gesproken over inbouw van het beveiligingssysteem eind 2022. Ik vermoed echter dat men de inbouw eerder plant en dan de toelatingsaanvraag indient. Overigens hoop ik dat Arriva inmiddels wakker is geschrokken t.a.v. DVIS; men reed nietsvermoedend talloze testritjes door Vlaanderen en Wallonië, totdat daar voor hen 'plotseling' de ETCS-verplichting om de hoek kwam kijken.

Terzijde: een klassiek treinstel reed vandaag om 16:00u een testrit vanaf de grens richting Eijsden en daarna door naar Maastricht.
simpel en meedogenloos

umbusko
Berichten: 1956
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor umbusko » za 27 jun 2020, 12:03

De werkzaamheden in Visé schieten op: volgens iemand anders die vandaag door Visé kwam moet de helft van het (nieuwe, hoge) perron en het spoor naar Maastricht nog afgewerkt worden, maar zijn ze druk bezig.

cherrypie
Berichten: 43
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor cherrypie » za 27 jun 2020, 12:07

umbusko schreef:De werkzaamheden in Visé schieten op: volgens iemand anders die vandaag door Visé kwam moet de helft van het (nieuwe, hoge) perron en het spoor naar Maastricht nog afgewerkt worden, maar zijn ze druk bezig.


Dat klopt, ik was er eergisteren en men is nu bezig met het plaatsen van de rails aan de rechterkant van het perron (in zuidelijke kijkrichting). De andere kant van het perron ziet er al goed uit!
Laatst gewijzigd door cherrypie op za 27 jun 2020, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Suus » za 27 jun 2020, 12:21

Wow. Nu gaat Visé op mijn verdachtenlijstje. Stations waarvan de aanwezigheid van nieuwe bordjes niet kan worden uitgesloten *O*
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 3163
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor CamilleKreemers » za 27 jun 2020, 14:53

cherrypie schreef:Klopt, de toelating kan jarenlang aanslepen. In de communicatie van Arriva richting de pers wordt gesproken over inbouw van het beveiligingssysteem eind 2022. Ik vermoed echter dat men de inbouw eerder plant en dan de toelatingsaanvraag indient. Overigens hoop ik dat Arriva inmiddels wakker is geschrokken t.a.v. DVIS; men reed nietsvermoedend talloze testritjes door Vlaanderen en Wallonië, totdat daar voor hen 'plotseling' de ETCS-verplichting om de hoek kwam kijken.

Terzijde: een klassiek treinstel reed vandaag om 16:00u een testrit vanaf de grens richting Eijsden en daarna door naar Maastricht.

Wat is DVIS? Daarnaast waarom stelt NMBS ETCS verplicht als het nergens op hun spoor ligt en zover ik weet er ook geen plannen zijn om het te installeren? Is het puur een vertragingsmiddel om hun treinen te beschermen dat ook vergeleken wordt met antiek materieel?

DDietzen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor DDietzen » za 27 jun 2020, 15:13

Een minuutje googelen doet wonderen: DVIS is de Belgische veiligheidsinstantie voor het spoor en regelt dus alle toelatingen voor materieel.

NMBS stelt geen ETCS verplicht, dat doet DVIS.

ETCS ligt juist al op behoorlijk veel delen van het Belgische spoor, Nederland kan daar nog flink wat van leren. Waar ProRail in 2050 integraal ETCS wil op het hoofdrailnet, mikt Infrabel op 2025. Bekijk eens dit ETCS-draadje van de buren bij HGBTF.

Puur regeltechnisch staat DVIS in z'n recht om de Arriva Flirts te weigeren aangezien het sinds enkele jaren verplicht is voor alle *nieuwe* materieel om ETCS te hebben. Maar daarmee is het wel heel wrang dat het resultaat van die weigering is dat er mínder veilige treinen moeten blijven rijden (immers, de Belgische roestbakken hebben geen ATB maar de Flirts wél TBL), en komt het de NMBS ook verdacht goed uit dat zo de concurrentie op het Belgische spoor nog enige jaren buiten de deur kan worden gehouden.

en-es
Berichten: 1743
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor en-es » za 27 jun 2020, 15:16

Ik denk dat NMBS niet van plan is de spoorlijn aan Arriva over te dragen.
Nog steeds niet op reis en dat blijft voorlopig zo!

bartjemestrom
Berichten: 777
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor bartjemestrom » za 27 jun 2020, 23:14

Ik hoorde dat Arriva het samen zou gaan rijden. De Belgische machinisten op de FLIRT. Doet men nu ook op Heerlen-Aachen waar ook Duitse machinisten op de FLIRT rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12661
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Vinny » zo 28 jun 2020, 10:38

Een beetje flirten doet wonderen: Franstalige Belgische machinisten die in dienst zijn bij het meest logge overheidsbedrijf ter wereld laten werken voor een goeddeels privaat Duits/Brits bedrijf in Nederland *trein*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Suus » zo 28 jun 2020, 14:28

Vinny schreef:meest logge overheidsbedrijf ter wereld

Doe eens niet zo dramatisch.
Rame à l'approche

Jay20
Berichten: 92
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Jay20 » zo 28 jun 2020, 15:15

Vinny schreef:Een beetje flirten doet wonderen: Franstalige Belgische machinisten die in dienst zijn bij het meest logge overheidsbedrijf ter wereld laten werken voor een goeddeels privaat Duits/Brits bedrijf in Nederland *trein*


Ik denk dat de SNCF logger is :mrgreen:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8900
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Z2N » ma 29 jun 2020, 13:41

Zolang de NMBS geen machinisten omtovert tot trambestuurders om te bezuinigen op de personeelskosten zal dat wel meevallen. (A)
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34244
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Daniel » ma 29 jun 2020, 19:26

Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen

Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot. Deze opdracht bevat ook het begeleiden van de toelating van de treinen met het nieuwe systeem GUARDIA in Nederland, België en Duitsland. Tot dit deel van de treinenvloot behoren ook de 8 reeds aangeschafte multi courante treinstellen die worden ingezet op de internationale treinlijn (RE18) van Arriva in Limburg. Arriva is hiermee de eerste regionale vervoerder in Nederland die opdracht geeft om haar treinstellen geschikt te maken voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De eerste treinen met het nieuw ingebouwde systeem zullen in 2022 gereed zijn voor ingebruikname.

Stadler zal 36 FLIRT treinen van Arriva, rijdend in Limburg, van het ETCS-veiligheidssysteem GUARDIA voorzien. Acht van deze treinen werden speciaal gemaakt voor de inzet op het grensoverschrijdende traject in Limburg (RE18). Om deze reden is ook de zgn. homologatie van het systeem in alle betrokken landen onderdeel van deze opdracht. Arriva is de eerste regionale vervoerder in Nederland die een contract ondertekent voor de inbouw van een ETCS-systeem in haar treinen.

Voor Stadler is dit de eerste opdracht om treinen te voorzien van haar ETCS-systeem.
Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de homologatie. De installatie van GUARDIA in de treinen wordt gedaan door Stadlers Service Center in Nederland. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen, voorzien zijn van het systeem, komen in 2022 beschikbaar zodat die ingezet kunnen worden op het internationale treintraject RE 18.
Anne Hettinga, voorzitter van de Raad van Bestuur van Arriva Nederland: “Met deze ondertekening maken we nog maar eens duidelijk dat wij als Arriva veel waarde hechten aan veiligheid en innovatie. Het is mooi om in dit landelijke én Europese programma als regionale vervoerder koploper te zijn.”

Jürg Gygax, directeur van de service-divisie van Stadler: “Wij zijn bijzonder trots dat wij deze opdracht mogen uitvoeren. Dat wij deze treinen met het GUARDIA-systeem voorzien en met die inbouw van een ETCS-systeem meteen voor meer landen aan de toelating werken, is voor ons een belangrijke mijlpaal. Wij verheugen ons op deze meerjarige opdracht met Arriva als partner.”

ERTMS is dé Europese digitale standaard waarmee het spoor voor volgende generaties geschikt wordt gemaakt. Het is een combinatie van een systeem in de trein (ETCS) én in het onderliggende spoor. Zo blijft Nederland mobiel en bereikbaar én het maakt het treinverkeer veilig en sneller. Door deze Europese standaard wordt het eenvoudiger om landsgrenzen te passeren. Het ETCS-systeem GUARDIA omvat de installatie van zowel hardware als software in de trein. Het stelt de machinist in staat om de positie, snelheid en aanvullende gegevens van de trein te visualiseren, waarbij al deze details worden doorgegeven aan het controlecentrum.

Bron: Persbericht Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44118
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor Suus » ma 29 jun 2020, 19:40

In dit persbericht wordt alles minstens drie keer herhaald. Wel fijn dat er eindelijk schot in de zaak zit om de treinen geschikt te maken voor België.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten