‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Zal mij benieuwen of dit allemaal doorgaat. Komt wel vaker voor dat Arriva voorbarig is.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: zo 03 mar 2024, 10:07 En of je TffpaA niet wil stimuleren met zijn paaltjespraatjes, IIVQ.
Het is wachten op de eerste Nederlands-Duitse paaltjespaartjes.
🗣
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

Z2N schreef: zo 03 mar 2024, 09:46 De paaltjes in Duitsland zijn in het Duits. (A)
Is dat naderhand aangepast of zo?

Hier staan ze op een plaatje van Herzogenrath en Aachen West in het Nederlands.

https://twitter.com/desbarts/status/1081906683776065546
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

In Aken heb ik ze vorig jaar ook in het Duits gezien, dus dat zou goed kunnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Omdat het hier over paaltjesplaatjes gaat. Hier check ik op 8 mei 2023 in op Aachen Hbf.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door TffpaA »

Een taalfluïde paaltje.

Kom daar maar eens om.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: zo 03 mar 2024, 09:59 Ik zie de Belgen nog eerder vallen over de volgorde van de omroep. Zou Arriva die zo geprogrammeerd hebben dat op Waals grondgebied eerst Frans komt?
Volgorde? Volgorde?! Niks volgorde, in Wallonië uitsluitend in het Frans. (A)

(Ik vind dat een van de meest kenmerkende uitwassen van het schizofrene België: als je met de IC van Brussel naar Luik gaat krijg je in Brussel de omroep tweetalig, in Leuven alleen in het Nederlands en in Luik alleen in het Frans. Zowel de automatische omroep als de omroep van (vaak dezelfde!) conducteur.)
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Djeez »

Dus ik neem aan dat we de ov-paaltjes over een aantal weken al kunnen zien staan langs de Belgische route? Of weten ze dit nog uit te stellen tot december en dat we al blij zijn dat er überhaupt een trein rijdt vanaf juni? En krijgen we straks 3x te maken met personeelsuitval? Nederlands, Duits en Belgisch personeel.. is Duits personeel ziek kom je alsnog niet verder dan Heerlen/Maastricht, mag je met de vervangende bus naar Aken en dan vervangend naar Luik? :lol: Al met al lekkere vertraging ondertussen sinds de start van Arriva concessie in Limburg _O- nu maar hopen op niet al te veel personeelsuitval, defect materiaal, defect spoor en andere rare eisen en vergunningen. Oh ja en natuurlijk werkzaamheden. Mag hopen dat ze die niet gepland hebben na de start in de eerste weken, maar niks zal mij verbazen. Ook daar dus 3x kans per land op straks.

Valt me trouwens nog mee dat ze in België überhaupt akkoord zijn gegaan want ze zijn heel erg gericht op controles van migratie de laatste tijd. Dus vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen naar Luik en reken op vertragingen in de trein bij identiteitscontrole.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

Je moet in België sowieso je paspoort of ID-kaart bij je hebben.
(Vroeger was er een uitzondering voor grenswerkers die binnen 25km van de grens woonden en binnen 25 km van de grens werkten, alsmede inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, de Baarles en Castelré, die mochten binnen 25 km van de grens de identificatieplicht voldoen met een nationaal ID-bewijs zoals rijbewijs, maar die regeling kan ik zo niet meer vinden dus wellicht afgeschaft)
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Is het zo erg dan. Ik reis over twee weken van Luik naar Maastricht namelijk.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

Nee. Ik ben het afgelopen half jaar 6x over die grens gereisd en 0x gecontroleerd, al stond er laasts wel Belgische geuniformeerden met hond op station Eijsden (en stapten ze niet in de trein ri Luik).

Van al mijn 100en reizen kan ik maar 1 controle herinneren, en dat leverde geen vertraging op.

Mijn ervaring met Franse politie is dat het wel helpt als je niet naar drugs ruikt, of zwart of arabisch van huidskleur bent. :(
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 03 mar 2024, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Cas »

In 1.5 jaar afwisselend in België wonen en tussen Nederland en België pendelen is er nog nooit naar m'n ID gevraagd, dus zorgen zou ik me zeker niet maken.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Ben zelf ook nooit gecontroleerd op deze verbinding. Heb wel eens gezien hoe de Koninklijke Marechaussee het perron in Maastricht met hekken afsloot. Of dat ze op station Eijsden stonden.
Laatst gewijzigd door en-es op zo 03 mar 2024, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door April064 »

Ik ben in de afgelopen 3 maanden 12 keer een Belgische grens overgestoken (exclusief toen ik naar Baarle-Nassau ging), en ik ben geen enkele keer gecontroleerd, dit was 4 keer met de trein (Eurostar Red), 2 keer met lijn 19 tussen Hulst en Breda, en 6 keer met de auto. Het valt dus behoorlijk mee met de grenscontroles. Ik heb ook geen controles van ander verkeer gezien toen ik met de bus/auto ging.
zij/haar/hen/hun
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Djeez schreef: zo 03 mar 2024, 13:50 Valt me trouwens nog mee dat ze in België überhaupt akkoord zijn gegaan want ze zijn heel erg gericht op controles van migratie de laatste tijd. Dus vergeet zeker je paspoort niet mee te nemen naar Luik en reken op vertragingen in de trein bij identiteitscontrole.
Wat een nonsens. Er rijdt al een trein, er rijdt straks nog steeds een trein, en er controleert helemaal niemand. Ja, de conducteur, of je een kaartje hebt. Laatst werd deze uitgekafferd door een onbeschofte Nederlander met een NS-abonnement, die een kaartje Luik-Visé gekocht had en vond dat het feit dat hij geen kaartje Visé-Visé grens had de fout van de Belgische spoorwegen was. :') Hij was zo verbaal agressief dat de conducteur na een minuut of 8 dacht, ja meneer, het is goed.

In Visé is het nieuwe perron klaar (of soort van klaar?), en nam ik al een bordje waar met "voie 3". Echter nog steeds geen stationsnaambordje te bekennen. :') Van OV-chipkaartpaaltjesinfrastructuur heb ik nog geen spoor gezien.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Oh ja, en wat betreft paaltjes: dit is van een uur geleden. (A)

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ThatPCDude »

Gelukkig al inclusief vandalistische schade, begint alweer op NL te lijken *O* *O*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

IIVQ schreef: zo 03 mar 2024, 15:43
Mijn ervaring met Franse politie is dat het wel helpt als je niet naar drugs ruikt, of zwart of arabisch van huidskleur bent. :(
In België heeft de Franse politie niets te zoeken en niets te zeggen :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door dennistd »

MaartenD schreef: zo 03 mar 2024, 09:40Je moet sowieso al door hoepels om in het buitenland een OV-Chipkaart aan te schaffen, en ik betwijfel of veel Belgen dat sowieso zullen doen. Je kunt daar ook online een kaartje in de NMBS app kopen.
Sinds OVpay is inchecken wel een stuk makkelijker geworden voor buitenlanders ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Dan nog, in Leer kun je gewoon chipkaarten kopen. Zo'n automaat kun je in Luik ook neerzetten. Liefst met een taalknop zodat reizigers in het Engels, Duits, Frans en Nederlands hun vervoersbewijs kunnen aanschaffen. En natuurlijk de regionale vervoersbewijzen die in Nederland geldig zijn, zoals het Euregioticket verçhippen. Kun je gewoon in België in- en uitcheken. Reuze handig. :Y

Voor incidentele reizigers uit Wallonië en Duitsland blijven de bestaande papieren vervoersbewijzen die worden uitgegeven door de NMBS en de DB gewoon geldig lijkt me?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

"Het" Euregioticket bestaat niet (bij iedere deelnemende maatschappij die het verkoopt ziet dat er anders uit) en welk voordeel verchippen zou opleveren is me ook niet helemaal duidelijk. Het kaartje is al geldig, waarom zou je dan in vredesnaam nog in- en uit willen checken? De versies uit de NS- en Arriva-automaat zijn al eenmalige chipkaarten, overigens.

Het belangrijkste lijkt me dat er voor beide landen normale, redelijke tarieven komen voor de reis op dit traject. Zodat je niet langer €5,30 kwijt bent voor de twee minuten van Eijsden naar Visé. Of dat dan chipkaarten zijn of e-tickets maakt niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Dat is de grenstoeslag, dat staat wel los van de discussie over papieren of electronische vervoersbewijzen.
Het kaartje is al geldig, waarom zou je dan in vredesnaam nog in- en uit willen checken?
Om poortjes mee te kunnen openen, als die op de stations geplaatst worden (Heerlen, Maastricht).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Het enige station in Limburg met poortjes is Sittard en ik zie dat voorlopig niet veranderen. De grenstoeslag is daarnaast verdwenen tussen Eygelshoven Markt en Herzogenrath toen het tariefsysteem van Arriva werd ingevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DovaModaal »

umbusko schreef: do 07 mar 2024, 20:26 Het belangrijkste lijkt me dat er voor beide landen normale, redelijke tarieven komen voor de reis op dit traject. Zodat je niet langer €5,30 kwijt bent voor de twee minuten van Eijsden naar Visé.
Ik ben niet 100% zeker of dit over hetzelfde bedrag gaat, maar de grenstoeslag (overgang concessie NS/NMBS) zal blijven op de Drielandentrein:
Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat
hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen. Hier wordt op het moment nog hard aan gewerkt.

Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter, de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal
voorlopig blijven bestaan.
Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
En wat dit betreft:
Voor incidentele reizigers uit Wallonië en Duitsland blijven de bestaande papieren vervoersbewijzen die worden uitgegeven door de NMBS en de DB gewoon geldig lijkt me?
...en de elektronische tickets in de app, lijkt me? En niet alleen voor de "incidentele'" reizigers overigens, want voor vaste reizigers gelden dezelfde tariefvoorwaarden als voor occasionele reizigers.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op ma 11 mar 2024, 18:04, 3 keer totaal gewijzigd.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DovaModaal »

In dat antwoord van Arriva staat expliciet dat ze Arriva-OV-chipkaartpalen willen in de Belgische stations, en in Eijsden zal naast een nieuwe Arriva-paal de NS-paal blijven:
Om er echter toch voor te zorgen dat Nederlandse reizigers met de OV-Chipkaart / OVpay kunnen doorreizen naar België, zijn we
voornemens om, bij formeel akkoord van NMBS en NS, vanaf de start van de drielandentrein in- en uitcheckpalen van Arriva te installeren op de stations Liège-Guillemins, Bressoux, Visé en Eijsden, deze laatste naast de NS check-in check-uit paal.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten