‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gamma
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gamma »

ThatPCDude schreef: za 02 mar 2024, 15:19 Interessant, dat betekent dat er weer een gratis manier bij is gekomen voor studenten om de grens over te gaan :D
Nee, want tussen de grens en Luik wordt het NMBS-tarief gehanteerd en de OV-studentenkaart is niet geldig in het buitenland. Een rit Maastricht - Luik zal met de studentenkaart gratis zijn tot de grens en daarna zul je moeten betalen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ThatPCDude »

Maar er komen wel ov-chipkaartpaaltjes totaan Luik, die vervolgens dan weer niet compatibel zijn met Nederlandse ovc's en tarieven, waardoor je twee verschillende ovc systemen creëert :?: :?: :?:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door iamthedutchdude »

Bijna: wel compatibel met Nederlandse OV-chipkaarten (ervan uitgaande dat je dat met ovc's bedoelt), maar Nederlandse abonnementen en tarieven (waaronder dus het studentenreisproduct) zijn niet geldig op het Belgisch deel van het traject (maar wel op het Nederlandse trajectdeel). Voorbeelden van soortgelijke situaties binnen Nederland in onderstaande spoiler, waarbij gemeld moet worden dat dit slechts voorbeelden zijn en het nog niet duidelijk is of dit ook de uitwerking wordt op de drielandentrein. Het geheel blijft echter één ov-chipkaartsysteem.
Spoiler: show
Denk aan RRReis Altijd Vrij: dat is wel geldig op RS22 (Kampen - Zwolle), maar niet op RS23 en IC23 (Zwolle Enschede). Hierdoor betaal je bijvoorbeeld voor een reis tussen Kampen en Raalte (Blauwnet, dus zonder tussentijds omchecken in Zwolle) slechts het trajectdeel Zwolle - Raalte, terwijl je op Kampen - Zwolle gratis reist.

Ander voorbeeld is lijn 83 tussen Nijmegen en Venlo: het abonnement Breng Vrij is alleen geldig tussen Nijmegen en Milsbeek Helweg, dus daarbuiten moet betaald worden. Een reis van Nijmegen naar Venlo reis je dus gedeeltelijk gratis (Nijmegen - Milsbeek Helweg) en gedeeltelijk betaald (Milsbeek Helweg - Venlo). Bij reizen op saldo met de OV-chipkaart wordt tussen Nijmegen en Milsbeek Helweg het kilometertarief van de concessie Arnhem Nijmegen gerekend en tussen Milsbeek Helweg en Venlo het kilometertarief van de concessie Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8865
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ArrivaBas »

Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Milco »

Hoe zit dat eigenlijk met dagkaarten op een wegwerpchipkaart, zoals het Holland Travel Ticket? Gaat dat dan ook niet geldig zijn naar België ondanks dat je daar wel zou kunnen in- en uitchecken bij Arriva?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6052
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ZO6176 »

ArrivaBas schreef: ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

Milco schreef: ma 11 mar 2024, 22:15 Hoe zit dat eigenlijk met dagkaarten op een wegwerpchipkaart, zoals het Holland Travel Ticket? Gaat dat dan ook niet geldig zijn naar België ondanks dat je daar wel zou kunnen in- en uitchecken bij Arriva?
Dat lijkt me wel.
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door iamthedutchdude »

DovaModaal schreef: ma 11 mar 2024, 16:46 Ik ben niet 100% zeker of dit over hetzelfde bedrag gaat, maar de grenstoeslag (overgang concessie NS/NMBS) zal blijven op de Drielandentrein:
Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat
hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen. Hier wordt op het moment nog hard aan gewerkt.

Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter, de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal
voorlopig blijven bestaan.
Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
De argumentatie vanuit Arriva vind ik op dit vlak (de grenstoeslag) nogal mager. Zowel in het openbaredienstencontract van de NMBS als in de concessie Hoofdrailnet van de NS (2015-2025, maar ook 2025-2033) is namelijk geen verplichting te vinden voor een grenstoeslag of een dubbel opstaptarief. Sterker: de NMBS heeft de vrijheid om te onderhandelen over het grensoverschrijdend tarief. De beperking die is gesteld luidt:
Openbaredienstcontract NMBS, Artikel 15 lid 7 schreef:Voor elke grensoverschrijdende verbinding onderhandelt NMBS met de betrokken partners over een specifiek grensoverschrijdend tarief, zowel voor regelmatige als occasionele verplaatsingen, met inachtneming van de specifieke kenmerken van deze verbinding. Het gedeelte van de tarieven dat betrekking heeft op de dienst die op Belgisch grondgebied wordt verleend, volgt zoveel mogelijk een soortgelijke logica als die welke wordt toegepast op de niet-grensoverschrijdende verbindingen van het Referentieaanbod (= het Belgisch net, red.), met als doel de grensoverschrijdende betrekkingen vlotter te doen verlopen.
Dit maakt dan ook dat "conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens" erover onderhandeld kan worden en dat Arriva hier dus wel degelijk invloed op kan uitoefenen. Tuurlijk is Arriva mede afhankelijk van externe partijen, maar "geen invloed" is te makkelijk gezegd.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

Waarom is NS nog steeds hierbij betrokken? De minister heeft eerder gezegd dat het wenselijk zou zijn dat Arriva het volledige traject overneemt, DMV een ontheffing van de bediening plicht in de HRN concessie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

ZO6176 schreef: ma 11 mar 2024, 22:17
ArrivaBas schreef: ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?
Niet daar, maar toen de trein naar Leer nog reed werd mijn vrij reizen abonnement ook voor het Duitse gedeelte van het traject gehonoreerd: ik hoefde daar niet voor te betalen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Djeez
Berichten: 52
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Djeez »

Iemand al de dienstregeling gespot? Zou volgens mij vanaf 9 juni gaan rijden maar volgens de NS app nog geen rechtstreekse verbinding gezien.
ovforens
Berichten: 323
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ovforens »

Nog even afwachten. Met die Walen ben ik sowieso bevreesd dat er 1 voor 12 nog een kink in de kabel wordt gevonden.

Aan de moderatie: is het een idee als de topicnaam een wat algemenere naam krijgt?
MaartenD
Berichten: 715
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

In Hafas is de dienstregeling al ingevoerd. Treinserie 18900 Liège-Guillemins - Aachen Hbf met een kwartier stilstand in Maastricht.

Code: Selecteer alles

 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Bahnhof                           |  Ankunft  |  Abfahrt  |  Zug     |
 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
 | Liège-Guillemins                  |           |      07:08|  RE 18917|
 | Bressoux                          |      07:16|      07:17|  RE 18917|
 | Vise                              |      07:26|      07:27|          |
 | Vise(fr)                          |      07:28|      07:28|          |
 | Eijsden                           |      07:29|      07:29|          |
 | Maastricht Randwyck               |      07:35|      07:36|          |
 | Maastricht                        |      07:39|      07:54|          |
 | Meerssen                          |      07:59|      07:59|          |
 | Valkenburg(NL)                    |      08:04|      08:05|          |
 | Heerlen                           |      08:16|      08:18|          |
 | Landgraaf                         |      08:22|      08:22|          |
 | Eygelshoven Markt                 |      08:25|      08:25|          |
 | Herzogenrath(Gr)                  |      08:28|      08:28|          |
 | Herzogenrath                      |      08:29|      08:30|          |
 | Aachen West                       |      08:37|      08:38|          |
 | Aachen Hbf                        |      08:42|           |          |
 +-----------------------------------+-----------+-----------+----------+
Laatst gewijzigd door MaartenD op do 02 mei 2024, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5961
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Bemined »

NS International heeft het wijzigingsblad van juni wel al ingeladen en daar staat de 18900 dus als doorgaande trein. In de binnenlandse reisplanner zal dit waarschijnlijk over twee weken zichtbaar worden.
en-es
Berichten: 4486
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Die trein gaat er dan echt komen? Dan plan ik ergens in de zomer een dagje Euregioticket.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Milco »

Kon die stilstand in Maastricht nou echt niet korter? -0-
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7657
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Jammer voor de verbinding van Luik naar Valkenburg e.d.
DDietzen
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DDietzen »

Milco schreef: do 02 mei 2024, 18:24 Kon die stilstand in Maastricht nou echt niet korter? -0-
Dat heb ik bij de buren van Het Groot Belgisch Treinenforum al eens geopperd, maar toen kreeg ik te verstaan dat de overstap in Luik op de intercity richting Brussel (die rond :00/:30 daar halteert) en enkele lokale treinen rond datzelfde moment Heul Erg Belangrijk is. Een Infrabelmedewerker insinueerde dat het allemaal de schuld is van de Nederlanders die de dienstregeling op Maastricht-Aken niet verschuiven.

Als reactie vroeg ik of die Luikse overstappen werkelijk dusdanig Heul Erg Belangrijk zijn dat ze opwegen tegen:
  • de reistijdverlenging van een kwartier voor alle reizigers over Maastricht heen;
  • de inefficiëntie van materieel- en personeelsdiensten (voor het idee, met korte stop in Maastricht zou je met evenveel diensten elk halfuur naar Luik kunnen doorrijden i.p.v. elk uur);
  • een kwartier langere overstaptijd op alle aansluitingen in Maastricht, vooral op de intercity richting Amsterdam die me nogal relevant lijkt;
  • en, als je op Maastricht-Aken de dienstregeling inderdaad een kwartier zou draaien om de korte stop weg te poetsen, het verbreken van de aansluitingen in Heerlen richting Sittard/Eindhoven/Amsterdam en in Aken op de RE's richting Keulen.
Op die wedervraag heb ik natuurlijk geen antwoord gekregen :')
Laatst gewijzigd door DDietzen op do 02 mei 2024, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Milco »

Jammer! Als er dan al een kwartier oponthoud nodig is zou ik het eerder nog verdelen tussen Heerlen en Maastricht, indien inpasbaar uiteraard.

Ik neem aan dat men binnenkort ook de in- en uitcheckpalen gaat plaatsen op de Belgische stations?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2856
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE11 »

DDietzen schreef: do 02 mei 2024, 19:13 Een Infrabelmedewerker insinueerde dat het allemaal de schuld is van de Nederlanders die de dienstregeling op Maastricht-Aken niet verschuiven.
De Infrabelmedewerker heeft wel kennis ervan, dat de Nederlanders de dienstregeling naar Aachen niet alleen bepalen maar ook de Duitsers er mee mogen praten? Overigens heb ik hier aan de Duitse kant van iemand gehoord, dat de "pauze" in Maastricht ook is om vertragingen te compenseren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13212
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

En de aansluitingen in Luik zijn daadwerkelijk belangrijk genoeg om een stilstand in Maastricht te rechtvaardigen, het aantal doorgaande reizigers over Maastricht zou toch sowieso niet enorm zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Raymond
Berichten: 1192
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Raymond »

Gezien de verslechterde punctualiteit van de RE18 sinds deze kort keert in Aachen is die kwartier stilstand in Maastricht hard nodig. Als de RE18 iets te laat in Heerlen is, komt deze achter de RS18 terecht en dan heb je zelfs niet genoeg aan je buffer in Maastricht.
Voor personeel maakt het niet uit: die houden dan gewoon pauze in Luik in plaats van in Maastricht. Je hebt sowieso een extra setje personeel nodig voor een halfuursdienst, ongeacht de ligging. Je bent iets langer dan een half uur onderweg: met een uursdienst heb je dus twee setjes personeel nodig, met een halfsuusdienst drie.

Een verschoven ligging op Maastricht - Luik heeft alleen zin voor reizigers met bestemmingen tot aan Luik. Doorgaande reizigers over Luik heen zijn net zo lang onderweg als nu, alleen wordt de wachttijd verschoven van Maastricht naar Luik. Daarentegen zijn alle reizigers vanaf Maastricht tot Bressoux met bestemmingen voorbij Luik juist 11 minuten langer onderweg. Ook mijn beeld is dat je met een verschoven ligging meer reizigers benadeeld dan bevoordeeld.
Nitein-Repart
Berichten: 3576
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Nitein-Repart »

Alleen jammer dat de aansluiting in Liège op de trein richting Namur suboptimaal is. De IC naar Bruxelles via Namur rijdt net weg als de trein uit Maastricht aankomt en de overstap op de IC richting Charleroi en Mons is ook ongeveer een half uur (en in het weekend 55 minuten). Dat had allicht beter gekund. Maar de aansluiting richting Bruxelles via Leuven is het belangrijkste.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39204
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: do 02 mei 2024, 19:35 En de aansluitingen in Luik zijn daadwerkelijk belangrijk genoeg om een stilstand in Maastricht te rechtvaardigen
Als je een kwartier eerder uit Maastricht vertrekt biedt je die aansluitingen natuurlijk ook gewoon he ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13212
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Z2N »

Maar zijn die wel nodeloos lang. Rond het hele uur zijn er veel cruciale aansluitingen, van en naar Brussel, Eupen en Luxemburg, en die zo aantrekkelijk mogelijk maken is voor meer reizigers een verbetering.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten