‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gamma »

ThatPCDude schreef: za 02 mar 2024, 15:19 Interessant, dat betekent dat er weer een gratis manier bij is gekomen voor studenten om de grens over te gaan :D
Nee, want tussen de grens en Luik wordt het NMBS-tarief gehanteerd en de OV-studentenkaart is niet geldig in het buitenland. Een rit Maastricht - Luik zal met de studentenkaart gratis zijn tot de grens en daarna zul je moeten betalen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ThatPCDude »

Maar er komen wel ov-chipkaartpaaltjes totaan Luik, die vervolgens dan weer niet compatibel zijn met Nederlandse ovc's en tarieven, waardoor je twee verschillende ovc systemen creëert :?: :?: :?:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door iamthedutchdude »

Bijna: wel compatibel met Nederlandse OV-chipkaarten (ervan uitgaande dat je dat met ovc's bedoelt), maar Nederlandse abonnementen en tarieven (waaronder dus het studentenreisproduct) zijn niet geldig op het Belgisch deel van het traject (maar wel op het Nederlandse trajectdeel). Voorbeelden van soortgelijke situaties binnen Nederland in onderstaande spoiler, waarbij gemeld moet worden dat dit slechts voorbeelden zijn en het nog niet duidelijk is of dit ook de uitwerking wordt op de drielandentrein. Het geheel blijft echter één ov-chipkaartsysteem.
Spoiler: show
Denk aan RRReis Altijd Vrij: dat is wel geldig op RS22 (Kampen - Zwolle), maar niet op RS23 en IC23 (Zwolle Enschede). Hierdoor betaal je bijvoorbeeld voor een reis tussen Kampen en Raalte (Blauwnet, dus zonder tussentijds omchecken in Zwolle) slechts het trajectdeel Zwolle - Raalte, terwijl je op Kampen - Zwolle gratis reist.

Ander voorbeeld is lijn 83 tussen Nijmegen en Venlo: het abonnement Breng Vrij is alleen geldig tussen Nijmegen en Milsbeek Helweg, dus daarbuiten moet betaald worden. Een reis van Nijmegen naar Venlo reis je dus gedeeltelijk gratis (Nijmegen - Milsbeek Helweg) en gedeeltelijk betaald (Milsbeek Helweg - Venlo). Bij reizen op saldo met de OV-chipkaart wordt tussen Nijmegen en Milsbeek Helweg het kilometertarief van de concessie Arnhem Nijmegen gerekend en tussen Milsbeek Helweg en Venlo het kilometertarief van de concessie Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ArrivaBas »

Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Milco »

Hoe zit dat eigenlijk met dagkaarten op een wegwerpchipkaart, zoals het Holland Travel Ticket? Gaat dat dan ook niet geldig zijn naar België ondanks dat je daar wel zou kunnen in- en uitchecken bij Arriva?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ZO6176 »

ArrivaBas schreef: ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

Milco schreef: ma 11 mar 2024, 22:15 Hoe zit dat eigenlijk met dagkaarten op een wegwerpchipkaart, zoals het Holland Travel Ticket? Gaat dat dan ook niet geldig zijn naar België ondanks dat je daar wel zou kunnen in- en uitchecken bij Arriva?
Dat lijkt me wel.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door iamthedutchdude »

DovaModaal schreef: ma 11 mar 2024, 16:46 Ik ben niet 100% zeker of dit over hetzelfde bedrag gaat, maar de grenstoeslag (overgang concessie NS/NMBS) zal blijven op de Drielandentrein:
Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat
hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen. Hier wordt op het moment nog hard aan gewerkt.

Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter, de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal
voorlopig blijven bestaan.
Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
De argumentatie vanuit Arriva vind ik op dit vlak (de grenstoeslag) nogal mager. Zowel in het openbaredienstencontract van de NMBS als in de concessie Hoofdrailnet van de NS (2015-2025, maar ook 2025-2033) is namelijk geen verplichting te vinden voor een grenstoeslag of een dubbel opstaptarief. Sterker: de NMBS heeft de vrijheid om te onderhandelen over het grensoverschrijdend tarief. De beperking die is gesteld luidt:
Openbaredienstcontract NMBS, Artikel 15 lid 7 schreef:Voor elke grensoverschrijdende verbinding onderhandelt NMBS met de betrokken partners over een specifiek grensoverschrijdend tarief, zowel voor regelmatige als occasionele verplaatsingen, met inachtneming van de specifieke kenmerken van deze verbinding. Het gedeelte van de tarieven dat betrekking heeft op de dienst die op Belgisch grondgebied wordt verleend, volgt zoveel mogelijk een soortgelijke logica als die welke wordt toegepast op de niet-grensoverschrijdende verbindingen van het Referentieaanbod (= het Belgisch net, red.), met als doel de grensoverschrijdende betrekkingen vlotter te doen verlopen.
Dit maakt dan ook dat "conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens" erover onderhandeld kan worden en dat Arriva hier dus wel degelijk invloed op kan uitoefenen. Tuurlijk is Arriva mede afhankelijk van externe partijen, maar "geen invloed" is te makkelijk gezegd.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Ajaxcied »

Waarom is NS nog steeds hierbij betrokken? De minister heeft eerder gezegd dat het wenselijk zou zijn dat Arriva het volledige traject overneemt, DMV een ontheffing van de bediening plicht in de HRN concessie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

ZO6176 schreef: ma 11 mar 2024, 22:17
ArrivaBas schreef: ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?
Niet daar, maar toen de trein naar Leer nog reed werd mijn vrij reizen abonnement ook voor het Duitse gedeelte van het traject gehonoreerd: ik hoefde daar niet voor te betalen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten