‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Commendatore »

sirvinniei schreef: vr 11 aug 2023, 21:59 Hasselt-Maastricht via Luik is anders wel flink om
Het scheelt qua reistijd normaal minder dan een kwartier en het is aanzienlijk comfortabeler dan de bus, zeker met bagage.
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Ah, fijn. Goed om te weten!
simpel en meedogenloos
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Seat Ibiza »

Commendatore schreef: vr 11 aug 2023, 22:32 Het scheelt qua reistijd normaal minder dan een kwartier en het is aanzienlijk comfortabeler dan de bus, zeker met bagage.
Kwartier verschil? 1 uur en 6 minuten met de bus, of 1 uur 35 minuten met de trein, maakt verschil van bijna half uur. Of zijn er momenten dat dit anders is?
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Commendatore »

Ik zie nu dat ik waarschijnlijk inderdaad niet goed gekeken heb. Dan nog zou ik met bagage en/of als ik de tijd heb de trein pakken i.v.m. comfort.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ZO6176 »

Ondanks dat bijna een half uur langer is zou ik ook de trein pakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ik zou dat nu niet doen, want er zijn langdurige tunnelwerken in Luik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

En er zijn natuurlijk meer reisbewegingen dan die tussen begin- en eindpunt.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door PatrickM »

ZO6176 schreef: za 12 aug 2023, 13:44 Ondanks dat bijna een half uur langer is zou ik ook de trein pakken.
Ook als de trein dik 6 keer zo duur is?
Als je verder reist dan Hasselt is de bus naar Bilzen en daar overstappen op de trein gegarandeerd sneller.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Commendatore »

Hoe betrouwbaar is die busverbinding? (Voor mij zou die onderdeel zijn van een veel langere reisketen, dus serieuze vertraging of uitval kan al snel een probleem worden.)
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door sirvinniei »

Trein vervoer in België staat nou ook niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid.
Ik heb geen onderschrift
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Commendatore »

Zeker in vergelijking met Duitsland valt dat allemaal reuze mee. (Maastricht-Luik-Hasselt is alleen wel net één van de verbindingen die ik als wat minder betrouwbaar ervaar.)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door ZO6176 »

PatrickM schreef: za 12 aug 2023, 20:36
ZO6176 schreef: za 12 aug 2023, 13:44 Ondanks dat bijna een half uur langer is zou ik ook de trein pakken.
Ook als de trein dik 6 keer zo duur is?
Als je verder reist dan Hasselt is de bus naar Bilzen en daar overstappen op de trein gegarandeerd sneller.
De keren dat ik in die regio reis is met het Euregio kaartje. Maar vind met de bus helemaal niks.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Maar dat heeft vooral met persoonlijke voorkeuren te maken en je reist maar incidenteel in de regio. De verbinding Maastricht - Hasselt via Luik is tot stand gekomen omdat die voor NMBS exploitatietechnisch handig is.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gebruikersnaam »

Bij de zuiderburen van Het Groot Belgisch Treinen Forum wordt gemeld dat Arriva 'veel te laat' het toelatingsdossier heeft ingediend en daardoor zeer waarschijnlijk niet in december van start kan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

:') :') :')
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Spoorwegamateurs :shock:
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Cas »

Op HGBTF heeft men het niet zo op alles dat niet NMBS is, ik zou je van die kwalificaties niet zo veel aantrekken :') Je zal toch met moderne treinen rijden in België, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Arriva treft overigens zeker blaam wat betreft de late inleverdatum, maar het klinkt alsof Infrabel het ze zeker niet leuker of makkelijk maakt, wat als effect heeft dat alleen ervaren maatschappijen als de NMBS door het proces heen komen.
請勿靠近車門
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door DDietzen »

Niet heel HGBTF over één kam scheren, de auteur van dat specifieke bericht werkt bij Infrabel en staat bekend op dat forum om vrij fel te zijn in het verdedigen van zijn werkgever, en regelmatig ook van NMBS als wederhelft van de 'gevestigde spoorwegorde'. Ik lees meer dan genoeg NMBS-kritiek op HGBTF, deze Shrek is eerder het uiteinde van het spectrum dan het midden ervan.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

Gebruikersnaam schreef: di 19 sep 2023, 10:36 Bij de zuiderburen van Het Groot Belgisch Treinen Forum wordt gemeld dat Arriva 'veel te laat' het toelatingsdossier heeft ingediend en daardoor zeer waarschijnlijk niet in december van start kan.
Om hier verderop in te gaan. De reisplanner op de NMBS Website kent de nieuwe dienstregeling en die laat gewoon nog de NMBS S trein zien ipv de RE 18.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cherrypie
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 19:50

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door cherrypie »

Ik zie wel dat NMBS er dan een vreemde dienstregeling op na zou houden. Er is namelijk steeds een trein die 1 uur vroeger vertrekt en ook een trein die 1 uur later vertrekt per dag. Daarnaast is er geen verschil meer tussen weekend en doordeweeks. Voorts is de vertrektijd net iets anders.
simpel en meedogenloos
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De RE18 zal dan ook pas getoond worden als de treinen zijn toegelaten in België. En dat is dus nog niet het geval. Dat er problemen waren was mij al een paar weken duidelijk, want bij de eerste publiekspresentatie van de Arriva FLIRT in België vorige maand wilde Arriva nog niets zeggen over de publieksstart, maar hoe groot het probleem nu is, is mij niet helemaal duidelijk. Alle berichtgeving is behoorlijk gekleurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

cassie127 schreef: di 19 sep 2023, 19:38Om hier verderop in te gaan. De reisplanner op de NMBS Website kent de nieuwe dienstregeling en die laat gewoon nog de NMBS S trein zien ipv de RE 18.
Ik zit net even te kijken voor een doordeweekse dag in januari. Ik krijg niet gewoon nog de S-trein te zien, wel een L-trein Luik-Guillemins - Maastricht met een drie minuten kortere reistijd en treinnummers in de serie 18900, dezelfde serie die nu gebruikt wordt voor de RE18.
De S43 die nu nog naar Maastricht gaat rijdt in de nieuwe dienstregeling alleen nog tussen Hasselt en Luik-Guillemins.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

Cas schreef: di 19 sep 2023, 14:34 Op HGBTF heeft men het niet zo op alles dat niet NMBS is, ik zou je van die kwalificaties niet zo veel aantrekken :') Je zal toch met moderne treinen rijden in België, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.

Arriva treft overigens zeker blaam wat betreft de late inleverdatum, maar het klinkt alsof Infrabel het ze zeker niet leuker of makkelijk maakt, wat als effect heeft dat alleen ervaren maatschappijen als de NMBS door het proces heen komen.
Loket 3b en natuurlijk formulieren in foutloos Frans indienen. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door MaartenD »

Formulier A 38 moet nog ingevuld worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Bericht door umbusko »

Ja hoor! :')

Drielandentrein vertraagd tot volgend jaar
Bron: 1Limburg.

Men heeft het nu over 'eerste helft 2024', wat dat dan ook moge betekenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten