‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De trein naar Eijsden komt pas als Arriva toelating heeft in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Sinds wanneer is het overigens niet meer mogelijk om vanuit Maastricht gekomen in Eijsden op het station te keren? Er zijn in een verder verleden nog wel eens spitsslagen Maastricht - Eijsden geweest.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat kan, mits je links rijdt want het overloopwissel in Eijsden is alleen met een sleutelkastje vanaf het perron te bedienen. Echter is het uitgaande van een gelijkblijvende grenstijd waarschijnlijk handiger om op emplacement Visé te gaan keren (zoals de bedoeling schijnt te zijn) omdat de huidige stoptrein zichzelf nagenoeg op station Eijsden kruist en een kering van 3 minuten inclusief omlopen van de machinist en bedienen van het sleutelkastje allicht wat krapjes is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar mag het spulletje wel op het emplacement in Visé komen dan? Want dat is toch ook België? :')
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dit liet Arriva weten n.a.v. mijn vraag of het mogelijk is om alvast tot Eijsden door te rijden in afwachting van toelating tot België.
"De wens om de Drielandentrein door te trekken naar Eijsden is begrijpelijk, maar helaas beveiliging technisch niet mogelijk. Het seinstelsel is er niet op ingericht om daar een trein te laten “keren”. De trein moet dan na aankomst in tegengestelde richting een groen sein krijgen en dat baanvak (in de terug richting) moet dan als rijweg worden ingesteld. En daar voorziet het systeem dus niet in, helaas".
"De wens om de Drielandentrein door te trekken naar Eijsden is begrijpelijk, maar helaas beveiliging technisch niet mogelijk. Het seinstelsel is er niet op ingericht om daar een trein te laten “keren”. De trein moet dan na aankomst in tegengestelde richting een groen sein krijgen en dat baanvak (in de terug richting) moet dan als rijweg worden ingesteld. En daar voorziet het systeem dus niet in, helaas".
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml vragen en antwoorden op de website van de Belgische Kamer.
Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En zo gaat ook het zoveelste proefballonnetje ter ziele.
Dat worden dus nog jaren oude, stinkende, verpauperde en bovenal vertragingsgevoelige Belgische treinstellen. Eijsden is het slechtst presterende station van Nederland.
Overigens worden de laatste maanden ook weer klassieke motorstellen ingezet tussen Maastricht en Luik, dus de ellende is compleet.
Dat worden dus nog jaren oude, stinkende, verpauperde en bovenal vertragingsgevoelige Belgische treinstellen. Eijsden is het slechtst presterende station van Nederland.
Overigens worden de laatste maanden ook weer klassieke motorstellen ingezet tussen Maastricht en Luik, dus de ellende is compleet.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als het aan de NMBS ligt niet, ze willen gemoderniseerde treinstellen inzetten als Nederland die toelaat.Plutona schreef:Dat worden dus nog jaren oude, stinkende, verpauperde en bovenal vertragingsgevoelige Belgische treinstellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar hoe heeft de NMBS precies kosten aan een trein die geëxploiteerd wordt door Arriva?cherrypie schreef:Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
NMBS moet de verbinding blijven aanbieden maar zou dat dan met Arriva-materieel en NMBS-personeel doen. Voor de NMBS is het echter goedkoper om eigen materieel in te zetten, en dus willen zij Arriva niet betalen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Zeg gewoon nee als NMBS tegen die constructie met Arriva in plaats van deze schimmige bewegingen.
Hoogst irritant en de reiziger heeft het nakijken.
Hoogst irritant en de reiziger heeft het nakijken.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar Arriva mag een internationale verbinding toch geheel zonder de NMBS aanbieden? en die hebben dan toch niks met de NMBS te maken?Z2N schreef:NMBS moet de verbinding blijven aanbieden maar zou dat dan met Arriva-materieel en NMBS-personeel doen. Voor de NMBS is het echter goedkoper om eigen materieel in te zetten, en dus willen zij Arriva niet betalen.
Dat de NMBS daarnaast, vermoedelijk vanuit de overheid of een of andere concessie deze verbinding aan moet blijven bieden en er dus desnoods met eigen treinen tussendoor blijft rijden is niet het probleem van Arriva lijkt me?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat mogen ze inderdaad, alleen is dat niet wat afgesproken is met Arriva. Dan zouden zij extra subsidie moeten krijgen voor het exploitatieverlies van de dienst naar Luik, want anders loont het voor hen ook niet (dat doet het voor NS en NMBS nu ook niet).
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Huh, dus als Arriva een nieuwe dienst begint (die beter aanslaat en daardoor mensen wegkaapt bij de NMBS/NS) moet NMBS daarvoor gecompenseerd worden? :')
En dan ook nog door Arriva zeker? Of gewoon door d'n Belgische Jean met de pet/belastingbetaler?
En dan ook nog door Arriva zeker? Of gewoon door d'n Belgische Jean met de pet/belastingbetaler?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
*O* *O* *O*cherrypie schreef:Als ik de antwoorden op de vragen van Vlaams Kamerlid Jef van den Bergh juist interpreteer zetten de NMBS & NS voorlopig in op het continueren van de lijn (Hasselt) - Luik - Maastricht, omdat de exploitatiekosten daarvan goedkoper zouden uitvallen dan het rijden met de Flirts van Arriva. Bekijk hier de http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... 926326.xml vragen en antwoorden op de website van de Belgische Kamer.
Overigens is het wel positief dat het perron in Visé nog deze lente wordt aangepast.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat klinkt al iets logischer, maar zelfs dan blijft mijn punt "als Arriva dat wil moet Arriva dat lekker doen", en moeten ze er dus zelf maar voor zorgen dat de boel winstgevend wordt.Z2N schreef:Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Arriva mag dat zeker doen, maar of ze het nog willen doen als blijkt dat er nu geen geld mee verdienen? (A)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Naast 'mogen' en 'willen' speelt in deze tranendalcasus ook nog 'kunnen'. Arriva kan qua regelgeving niet eens de grens over als de juiste (lees: door België vereiste) versie van ECTS ontbreekt. Ik weet niet of Arriva al bezig is met deze peperdure software-update, maar het zou me niets verbazen als dit project figuurlijk ontspoort... Ondertussen rijdt NMBS onbeveiligd met vertraagde rammelbakken door Maastricht.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 03 apr 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Vanuit Nederlands perspectief denk ik dat de NMBS het beste uitgekocht kan worden: op de verbinding werken momenteel Vlaamse treinbegeleiders (standplaats Hasselt) heeft Suus wel eens aangegeven. Dat zal dan Arriva-personeel moeten worden. Volgens mij is dat best mogelijk maar dan moeten ze in België gaan wennen aan een modernere bedrijfsvoering. Dat zal de vakbond wel weer niet leuk gaan vinden.Z2N schreef:Nee, Arriva zou extra gecompenseerd moeten worden als zij een dienst naar Luik willen beginnen. NMBS en NS blijven gewoon hun uursdienst bieden, omdat dat in de contracten van de betreffende vervoerders staat. Arriva mag open access een eigen dienst beginnen, maar doet dat niet omdat dat niet rendabel gaat zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nou, ik snap er weinig meer van..
Hoe zit dit dan met de concessie eisen? Heeft Arriva dit niet gegund gekregen op basis van het laten rijden van de 3 landen trein?
Hoe zit dit dan met de concessie eisen? Heeft Arriva dit niet gegund gekregen op basis van het laten rijden van de 3 landen trein?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er is onder de concessie voor het hoofdrailnet inderdaad geen bedieningsplicht voor station Eijsden. Het CDA en enkele andere politieke partijen proberen al jaren dit stukje spoor onder bevoegdheid van de Provincie Limburg te krijgen, tot op heden zonder succes. Zolang NMBS met boemeltjes blijft rijden zie ik overigens het overslaan van Eijsden als halte niet gebeuren.Wubbo schreef:Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Jawel, er is onder het hoofdrailnet wél bedieningsplicht voor station Eijsden. NS heeft dat uitbesteed aan NMBS.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En ten tijde van die IC hadden ze ontheffing ofzo?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten