Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het blijft 1x/uur Maastricht- Luik. Desastreus voor de aansluitingen dus. Wat een kut oplossing.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bovendien heb je dan effectief minder capaciteit op het grensoverschrijdende stukje Eijsden-Visé, want de Breaks die nu rijden hebben 248 zitplaatsen waar de Flirts er maar 172 hebben.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik zit niet dagelijks in die trein, maar wordt dat voortaan staan dan?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als ik het goed begrijp krijg je straks dus:
- 1x/u Aken-Herzogenrath-Heerlen-Maastricht-Eijsden
- 1x/u Visé-Luik-Hasselt
- 1x/u Herzogenrath-Heerlen-Maastricht-Eijsden-Visé-Luik
Trek die eerste trein dan door naar Visé en biedt daar een overstap op de trein naar Luik-Hasselt, eventueel door het overslaan van Randwyck als het anders niet past qua kering (maar dat lijkt wel te lukken omdat je 12 minuten eerder uit Maastricht gaat en 12 minuten later aankomt. Keertijd zou nu -4 zijn en wordt dan 20 minuten)
- 1x/u Aken-Herzogenrath-Heerlen-Maastricht-Eijsden
- 1x/u Visé-Luik-Hasselt
- 1x/u Herzogenrath-Heerlen-Maastricht-Eijsden-Visé-Luik
Trek die eerste trein dan door naar Visé en biedt daar een overstap op de trein naar Luik-Hasselt, eventueel door het overslaan van Randwyck als het anders niet past qua kering (maar dat lijkt wel te lukken omdat je 12 minuten eerder uit Maastricht gaat en 12 minuten later aankomt. Keertijd zou nu -4 zijn en wordt dan 20 minuten)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De trein gaat ook keren in Vise, in Eijsden zou deze in de weg staan voor eventuele goederentreinen. Maar dat kan ook als LM zijn indien er geen perronspoor beschikbaar is in Vise op dat moment, daar heb ik geen kijk op.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Waarom is er geen perronspoor beschikbaar in Visé? Omdat de trein Visé-Luik-Hasselt daar dan staat te keren? Dat is één perronspoor, dan is de ander toch vrij? Goederentreinen hoeven daar geen last van te hebben omdat die niet via de perronsporen hoeven te rijden.
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 24 feb 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat was het idee van de "IC naar Aken" die alleen in de avonduren zou kunnen rijden als de 3900 niet rijdt.
Maar wie moet dat dan gaan rijden. Zowel NS als Arriva hebben er geen materieel voor.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Mijn laatste keren tussen Maastricht en Luik viel me wel op dat het drukker wordt. Maar ik heb niemand zien staan onderweg. Ik moet er wel bij zeggen dat die ervaringen pre-corona waren. Verder vraag ik me af of NMBS die verbinding zomaar opgeeft.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wordt die trein nu alleen door Belgische machinisten gereden? Ik weet van een paar jaar geleden dat het deels Belgisch en deels Nederlands personeel was.
Misschien dat NMBS accoord gaat met een machinistenwissel in Visé?
Misschien dat NMBS accoord gaat met een machinistenwissel in Visé?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maastricht - Luik wordt volledig gereden door NMBS-personeel, met name vanuit de standplaats Hasselt. Dit omdat het Waalse personeel gemiddeld gezien te weinig kennis van het Nederlands heeft om in Nederland te mogen rijden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Je zult e.e.a. met Wallonië moeten afstemmen. Denk dat je beter gewoon de status quo kan handhaven voor 2024. Daarna kun je altijd nog zien. Even oefenen met je Frans om wat zaken te regelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik zou er daarom ook niet zomaar van uitgaan dat de NMBS straks nog een trein uit Hasselt richting Visé laat rijden. Die doorkoppeling is niet meer nodig als ze niet meer naar Nederland rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het nieuwe contract van de NMBS is recent gepubliceerd in het Staatsblad, ik zal straks eens kijken wat daar over Maastricht in is opgenomen.
Wallonie gaat niet over treinen.Vinny schreef:Je zult e.e.a. met Wallonië moeten afstemmen. Denk dat je beter gewoon de status quo kan handhaven voor 2024. Daarna kun je altijd nog zien. Even oefenen met je Frans om wat zaken te regelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
In artikel 9, lid 5 is opgenomen dat elk station in de daluren op werkdagen en weekenden minstens 1x/uur per richting bediend moet worden, of minder als dat in 2023 ook nog het geval was. Dat houdt in dat er dus elk uur per richting 1 trein tussen Luik en Maastricht moet rijden, maar dat mag na overeenstemming met een buitenlandse operator (dus Arriva) ook een trein van een andere vervoerder dan NMBS zijn. De NMBS kan dus na onderhandelingen en een contract met Nederland, de provincie Limburg en Arriva (of een opvolger van Arriva) besluiten de treindienst Maastricht - Luik volledig over te doen aan Arriva zonder zelf nog extra treinen te rijden.Art 15. Grensoverschrijdend aanbod van de opdracht van openbare dienst
- Bij de inwerkingtreding van het Contract zal NMBS, in overleg met de bevoegde buitenlandse autoriteiten en de betrokken partners, de grensoverschrijdende bediening verzekeren van de volgende stations over de grens:
Deze lijst kan in de loop van het Contract worden aangevuld met een eventuele aanpassing van de Compensatie, die zal afhangen van de onderhandelingen die met de buitenlandse operatoren zullen worden gevoerd voor de ontwikkeling en aanpassingen van grensoverschrijdende bediening.
- in Duitsland: Aachen (via het grenspunt van Hergenrath-Frontiere);
- in Frankrijk: Lille en Maubeuge (via het grenspunt Blandin-Frontière voor de lijn Doornik-Lille, Moeskroen-Frontière voor de lijn Kortrijk-Lille en Erquelinnes-Frontière voor de lijn naar Maubeuge);
- in het Groothertogdom Luxemburg: Luxemburg (via het grenspunt Gouvy-Frontière voor de lijn Luik-Luxemburg, Sterpencih-Frontière voor de lijn Aarlen-Luxemburg en Athus-Frontière voor de lijn Athus-Luxemburg);
- in Nederland: Maastricht, Roosendaal en Breda (via het grenspunt Visé-Frontière voor de lijn Maastricht, Essen-Grens voor de lijn naar Roosendaal en Meer-Grens voor de lijn naar Breda).
- De in de eerste paragraaf genoemde grensoverschrijdende bediening, die wordt verleend ter nakoming van een openbaredienstverplichting in de zin van dit Contract, moet de andere diensten die onder dit Contract vallen zo dicht mogelijk benaderen met name wat betreft frequentie en amplitude van de dienst.
- Onder voorbehoud van het akkoord van en, waar nodig, in het kader van de overeenkomsten tussen de Belgische en buitenlandse bevoegde autoriteiten op wier grondgebied de diensten worden verleend, blijft NMBS haar initiatieven verderzetten (in termen van nieuwe grensoverschrijdende bedieningen of de versterking en verbetering van bestaande bedieningen). Dergelijke initiatieven worden uitgevoerd in gezamenlijk overleg met de buitenlandse operatoren. Ze beogen, rekening houden met het bestaande aanbod, een aantrekkelijke grensoverschrijdende bediening aan te bieden, die technisch haalbaar is en met een verdeling van kosten en baten tussen spoorwegoperatoren en tussen bevoegde instanties die aanvaardbaar is voor NMBS en de Belgische staat.
- NMBS houdt de Staat op de hoogte van elk initiatief met betrekking tot de ontwikkeling en organisatie van grensoverschrijdend vervoer in het kader van de opdracht van openbare dienst en van de resultaten van de technische en financiële haalbaarheidsstudies die in dit verband worden uitgevoerd. NMBS en de FOD Mobiliteit en Vervoer plegen onderling overleg in het kader van projecten waarbij de nationale of regionale overheden van buurlanden betrokken zijn. De Belgische en buitenlandse bevoegde autoriteiten blijven volledig bevoegd om specifieke bilaterale overeenkomsten over de organisatie van één of meer grensoverschrijdende bedieningen te sluiten of te wijzigen, overeenkomstig artikel 1.2 van Verordening 1370/2007.
- NMBS stelt de overeenkomsten die met buitenlandse operatoren zijn gesloten in het kader van de organisatie van grensoverschrijdende bedieningen ter beschikking van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
- De verplichtingen inzake informatie aan de reizigers worden beschreven in de Art.62 tot Art.66. Wat grensoverschrijdend vervoer betreft, stelt NMBS alles in het werk om gegevens die vrij toegankelijk zijn (open data) of met andere partners/operatoren worden gedeeld, te gebruiken om de verstrekking van kwaliteitsvolle informatie aan reizigers die over de grenzen reizen (aansluitingen, verstoringen, intermodaliteit enz.) te verbeteren, vooral aan boord van treinen en online. Omgekeerd werkt NMBS samen met partners en operatoren in aangrenzende landen en regio's om de reizigers uit die landen en regio's kwaliteitsvolle informatie te verstrekken.
- Voor elke grensoverschrijdende verbinding onderhandelt NMBS met de betrokken partners over een specifiek grensoverschrijdend tarief, zowel voor regelmatige als occasionele verplaatsingen, met inachtneming van de specifieke kenmerken van deze verbinding. Het gedeelte van de (niet-gereguleerde) tarieven dat betrekking heeft op de dienst die op Belgisch grondgebied wordt verleend, volgt zoveel mogelijk een soortgelijke logica al die welke wordt toegepast op de niet-grensoverschrijdende verbindingen van het Referentieaanbod, met als doel de grensoverschrijdende betrekkingen vlotter te doen verlopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Waarbij ik vernomen heb dat de trein Visé - Hasselt na Visé leeg door rijdt en gaat keren in Eijsden en dan weet leeg terug naar Visé
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Keren in Eijsden? Dat lijkt me raar als de trein van Arriva dat niet kan en om die reden juist doorrijdt naar Visé... Volgens mij liggen er ook geen wissels in station Eijsden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wissels zijn inderdaad weg, maar het sein op spoor 2 is nog wel een bediend sein. Alleen sta je op het hele uur in de weg voor de goederenpaden.Seat Ibiza schreef: ↑ma 27 feb 2023, 14:29 Volgens mij liggen er ook geen wissels in station Eijsden.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De vraag is of je met een kleine verschuiving een korte kering zou kunnen maken, in een van beide richtingen. De treinen kruisen nu tussen Eijsden en Visé. Alleen zal de NMBS er geen interesse in hebben naar Eijsden te rijden.
Het beste zou zijn om Arriva met de tweede trein in Visé (aan het perron!) te laten keren met een aansluiting op de NMBS. Of ja, liever gewoon door naar Luik maar dat is vast geen optie.
Het beste zou zijn om Arriva met de tweede trein in Visé (aan het perron!) te laten keren met een aansluiting op de NMBS. Of ja, liever gewoon door naar Luik maar dat is vast geen optie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Met de bestaande paden zouden beide treinen juist een mooie kering in Visé krijgen, dus lijkt het me ook logisch daar op elkaar aan te gaan sluiten.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar wie gaat zich inspannen om een kering langs het perron van Visé voor elkaar te krijgen? Provincie Limburg heeft niet echt belang. De Belgische autoriteiten ook niet, want aan minimale bedieningsplicht voor alle stations wordt voldaan.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Je hebt best kans dat de meeste treinen ook gewoon langs het perron zullen gaan keren en dat de variant met LM Eijsden - Visé alleen achter de hand gehouden is om conflicten op te lossen op moment dat er bijvoorbeeld een P-trein in de weg zit.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Er lijkt hier inderdaad een nieuw perron te liggen, alleen zie ik nog niet echt hoe het aangesloten is
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het perron en het spoor lijken alleen vernieuwd te zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 50 gasten