Nee, want tussen de grens en Luik wordt het NMBS-tarief gehanteerd en de OV-studentenkaart is niet geldig in het buitenland. Een rit Maastricht - Luik zal met de studentenkaart gratis zijn tot de grens en daarna zul je moeten betalen.ThatPCDude schreef: ↑za 02 mar 2024, 15:19 Interessant, dat betekent dat er weer een gratis manier bij is gekomen voor studenten om de grens over te gaan
‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
- ThatPCDude
- Berichten: 405
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Maar er komen wel ov-chipkaartpaaltjes totaan Luik, die vervolgens dan weer niet compatibel zijn met Nederlandse ovc's en tarieven, waardoor je twee verschillende ovc systemen creëert
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bijna: wel compatibel met Nederlandse OV-chipkaarten (ervan uitgaande dat je dat met ovc's bedoelt), maar Nederlandse abonnementen en tarieven (waaronder dus het studentenreisproduct) zijn niet geldig op het Belgisch deel van het traject (maar wel op het Nederlandse trajectdeel). Voorbeelden van soortgelijke situaties binnen Nederland in onderstaande spoiler, waarbij gemeld moet worden dat dit slechts voorbeelden zijn en het nog niet duidelijk is of dit ook de uitwerking wordt op de drielandentrein. Het geheel blijft echter één ov-chipkaartsysteem.
- Spoiler: show
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoe zit dat eigenlijk met dagkaarten op een wegwerpchipkaart, zoals het Holland Travel Ticket? Gaat dat dan ook niet geldig zijn naar België ondanks dat je daar wel zou kunnen in- en uitchecken bij Arriva?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?ArrivaBas schreef: ↑ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De argumentatie vanuit Arriva vind ik op dit vlak (de grenstoeslag) nogal mager. Zowel in het openbaredienstencontract van de NMBS als in de concessie Hoofdrailnet van de NS (2015-2025, maar ook 2025-2033) is namelijk geen verplichting te vinden voor een grenstoeslag of een dubbel opstaptarief. Sterker: de NMBS heeft de vrijheid om te onderhandelen over het grensoverschrijdend tarief. De beperking die is gesteld luidt:DovaModaal schreef: ↑ma 11 mar 2024, 16:46 Ik ben niet 100% zeker of dit over hetzelfde bedrag gaat, maar de grenstoeslag (overgang concessie NS/NMBS) zal blijven op de Drielandentrein:Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat
hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen. Hier wordt op het moment nog hard aan gewerkt.
Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter, de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal
voorlopig blijven bestaan. Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
Dit maakt dan ook dat "conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens" erover onderhandeld kan worden en dat Arriva hier dus wel degelijk invloed op kan uitoefenen. Tuurlijk is Arriva mede afhankelijk van externe partijen, maar "geen invloed" is te makkelijk gezegd.Openbaredienstcontract NMBS, Artikel 15 lid 7 schreef:Voor elke grensoverschrijdende verbinding onderhandelt NMBS met de betrokken partners over een specifiek grensoverschrijdend tarief, zowel voor regelmatige als occasionele verplaatsingen, met inachtneming van de specifieke kenmerken van deze verbinding. Het gedeelte van de tarieven dat betrekking heeft op de dienst die op Belgisch grondgebied wordt verleend, volgt zoveel mogelijk een soortgelijke logica als die welke wordt toegepast op de niet-grensoverschrijdende verbindingen van het Referentieaanbod (= het Belgisch net, red.), met als doel de grensoverschrijdende betrekkingen vlotter te doen verlopen.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Waarom is NS nog steeds hierbij betrokken? De minister heeft eerder gezegd dat het wenselijk zou zijn dat Arriva het volledige traject overneemt, DMV een ontheffing van de bediening plicht in de HRN concessie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Niet daar, maar toen de trein naar Leer nog reed werd mijn vrij reizen abonnement ook voor het Duitse gedeelte van het traject gehonoreerd: ik hoefde daar niet voor te betalen.ZO6176 schreef: ↑ma 11 mar 2024, 22:17Heeft iemand dat ooit uitgeprobeerd een reis met ov-chipkaart van Aachen Hbf of West naar Aachen West of Herzogenrath?ArrivaBas schreef: ↑ma 11 mar 2024, 19:30 Aan de Duitse kant heb je ook de situatie dat je theoretisch tussen twee Duitse stations zou kunnen reizen met de OV-Chipkaart. Maar aangezien Arriva lid is van het lokale Verkehrsverbund kan ik mij voorstellen dat de paaltjes zo geprogrammeerd zijn dat bij reizen op saldo/bankpas tussen twee Duitse stations het AVV-tarief wordt afgeschreven. Zou zoiets niet mogelijk zijn voor de paaltjes die op station Visé, Bressoux en Liège-Guillemins komen te staan?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten