Okee, laten we hopen dat die drielandentrein er alsnog komt. En zo snel mogelijk.Hainje schreef:Omdat zowel Maastricht - Aken als Maastricht - Luik onderdeel van het traject uitmaken die deze trein gaat rijden.
‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Zou wel geniaal zijn als de Belgische overheid er met succes voor zorgt dat Arriva niet naar Liège kan rijden en dat de NMBS gewoon met MS80 tussen Maastricht en Liège blijft rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hoezo Break? ILT weigert al drie jaar lang de gemoderniseerde Break toe te laten in Maastricht, vandaar dat de klassiekjes terugkeren ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, hoezo Break eigenlijk? Waarom heten die dingen zo?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Geniaal in 'het elkaar tegenwerken en er als ambtenaar/minister toch dik voor betaald krijgen' inderdaad. Het is minder geniaal als je -zoals ik- al sinds jaar en dag als reiziger slachtoffer bent van het getreiter op deze lijn. :NNitein-Repart schreef:Zou wel geniaal zijn als de Belgische overheid er met succes voor zorgt dat Arriva niet naar Liège kan rijden en dat de NMBS gewoon met MS80 tussen Maastricht en Liège blijft rijden.
simpel en meedogenloos
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Getreiter op Maastricht-Liège? Het werd juist ieder jaar beter op die lijn. Strenger drugsbeleid in Maastricht waardoor er minder rare figuren in die trein zitten en de inzet van de MS80 dat voor een flinke comfortverbetering heeft gezorgd ten opzichte van de Klassieke Motorstellen. Getreiter was er tussen 2006 en 2012 toen er geen reguliere stoptrein op die lijn reed, daarna niet meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Wat je schrijft klopt allemaal, maar met een langjarig stiptheidspercentage van een schamele 38% (tenminste het tijdstip waarop ik de trein neem en inclusief een marge van 5 minuten) kan ik me niet voorstellen dat men er veel aan doet om dat te verbeteren. Daar treitert men de reiziger behoorlijk mee kan ik je zeggen. Bovendien doet men helemaal niets aan de overlast die massaal zwartrijdende jeugd uit Eijsden veroorzaakt, doordat zij met tientallen tegelijk hun fiets (proberen) mee te nemen in de trein (gelukkig past er slechts een beperkt aantal fietsen in de klassieke motorstellen). De NMBS-conducteur kan namelijk hun OV-chipkaart niet uitlezen en daar wordt door hen (en ook volwassen reizigers) schromelijk misbruik van gemaakt. Daar komt nog bovenop dat er heel wat ritten per week uitvallen om verschillende redenen, waaronder de slechte staat van het huidige materieel.Nitein-Repart schreef:Getreiter op Maastricht-Liège? Het werd juist ieder jaar beter op die lijn. Strenger drugsbeleid in Maastricht waardoor er minder rare figuren in die trein zitten en de inzet van de MS80 dat voor een flinke comfortverbetering heeft gezorgd ten opzichte van de Klassieke Motorstellen. Getreiter was er tussen 2006 en 2012 toen er geen reguliere stoptrein op die lijn reed, daarna niet meer.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat klinkt toch meer als onvermogen dan onwil. Misschien dat de provincie toch iets meer er bovenop moet zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik geloof dat provincie Limburg niet zo veel te zeggen heeft over deze lijn, omdat deze onder de concessie van het hoofdrailnet valt. Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij gaat NS en het Rijk over dit stukje spoor. Ondanks een aantal toezeggingen uit het verleden (nieuwere treinen, een halfuursdienst, betere punctualiteit) slaan ze nog geen deuk in een pakje boter. Het zal ze overigens ook bijster weinig interesseren.Vinny schreef:Dat klinkt toch meer als onvermogen dan onwil. Misschien dat de provincie toch iets meer er bovenop moet zitten.
Laatst gewijzigd door cherrypie op za 19 jan 2019, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat is natuurlijk speculeren, maar de meeste vertraging treedt aantoonbaar op vanuit Hasselt richting Luik. In het weekend (wanneer de lijn wordt ingekort met vertrekpunt Luik) is de trein veel vaker op tijd. Als Arriva in Luik start zou dat dus ook de stiptheid ten goede moeten kunnen komen.Nitein-Repart schreef:Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Is er een bron van de punctualiteit van de grensoverschrijdende stoptreinen?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De NMBS heeft vanaf 1939 t/m 1979 steeds elektrische motorstellen in dienst genomen die alleen mechanisch gekoppeld (Henricot-koppeling) konden worden, verdere handelingen zoals elektrisch en pneumatisch koppelen moet gebeuren door een rangeerder. Dat waren de 10 series vanaf MS39 t/m MS73 en de vierledige MS75. Met de Break kwam er een nieuwe automatische koppeling (de GF-koppeling) die de tot dan toe heersende conventies bij de NMBS doorbrak. Voortaan konden treinen splitsen en combineren zonder rangeerder. Vanaf de Break heeft de NMBS alleen nog maar treinstellen met een GF-koppeling aangeschaft (uitzondering zijn de Thalys PBKA's, die hebben een Scharfenberg zoals in Frankrijk gebruikelijk).trolly schreef:Ja, hoezo Break eigenlijk? Waarom heten die dingen zo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik kan enkel spreken voor deze lijn, maar in de NS-app staat de punctualiteit in procenten vermeld. Eind december 2018 stond er online ook een overzicht van alle NL-lijnen van NS. Hierin stond het lijntje Luik-Maastricht als slechtst presterende lijn vermeld.Wubbo schreef:Is er een bron van de punctualiteit van de grensoverschrijdende stoptreinen?
Laatst gewijzigd door cherrypie op zo 20 jan 2019, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dank je voor de toelichting. Eerlijk gezegd was het koppelingverhaal me bekend, maar mag ik uit je verhaal opmaken dat naam Break over de breuk met de traditie van Henricotkoppelingen gaat?Suus schreef:De NMBS heeft vanaf 1939 t/m 1979 steeds elektrische motorstellen in dienst genomen die alleen mechanisch gekoppeld (Henricot-koppeling) konden worden, verdere handelingen zoals elektrisch en pneumatisch koppelen moet gebeuren door een rangeerder. Dat waren de 10 series vanaf MS39 t/m MS73 en de vierledige MS75. Met de Break kwam er een nieuwe automatische koppeling (de GF-koppeling) die de tot dan toe heersende conventies bij de NMBS doorbrak. Voortaan konden treinen splitsen en combineren zonder rangeerder. Vanaf de Break heeft de NMBS alleen nog maar treinstellen met een GF-koppeling aangeschaft (uitzondering zijn de Thalys PBKA's, die hebben een Scharfenberg zoals in Frankrijk gebruikelijk).
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
:pos:
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat verbaast me een beetje, want ik meen dat Suus een keer heeft geschreven dat momenteel de treinverbinding door de NMBS wordt uitgevoerd met personeel (en materieel) uit Hasselt, en blijkbaar niet vanuit Luik. Het is dus de Vlaamse tak van de NMBS die de dienst uitvoert en dat personeel moet dus eerst vanuit Vlaams-Limburg naar Luik voor het de dienst kan beginnen.cherrypie schreef:Dat is natuurlijk speculeren, maar de meeste vertraging treedt aantoonbaar op vanuit Hasselt richting Luik. In het weekend (wanneer de lijn wordt ingekort met vertrekpunt Luik) is de trein veel vaker op tijd. Als Arriva in Luik start zou dat dus ook de stiptheid ten goede moeten kunnen komen.Nitein-Repart schreef:Ik verwacht niet dat Arriva het veel beter kan doen. Internationale spoorlijnen kennen eenmaal een slechte punctionaliteit, vaak veroorzaakt in het buitenland. Alleen de boemels naar Weener en Enschede-Gronau scoren bovengemiddeld goed qua punctionaliteit voor internationale lijnen, maar die lijnen zijn nog redelijk losliggend. Laat Arriva zich aub eerst bewijzen op Heerlen-Aachen, voordat het de uitdaging op het Belgische net aangaat.
Als Arriva de drielandentrein exploiteert dan is het wel van belang dat het personeel minimaal tweetalig (Frans en Nederlands) is. Dat zal nog lastig kunnen worden, want vooral Vlaams treinpersoneel zal dat kunnen, maar die mensen blijven natuurlijk voor de NMBS werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Tussen Liers en Glons is enkelspoor. Ik denk (maar weet niet zeker) dat dat nog wel eens een rol zou kunnen spelen in de vertragingen vanuit Hasselt. Rijdt Hasselt de trein overigens ook in het weekend?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik weet niet zeker of het personeel in het weekend uit Hasselt komt. Aan het accent te horen zijn het meestal Walen die op zaterdag en zondag de stations omroepen in de trein, maar ook doordeweeks hoor ik nog regelmatig Nederlands met een Frans accent.umbusko schreef:Tussen Liers en Glons is enkelspoor. Ik denk (maar weet niet zeker) dat dat nog wel eens een rol zou kunnen spelen in de vertragingen vanuit Hasselt. Rijdt Hasselt de trein overigens ook in het weekend?
simpel en meedogenloos
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Om even terug te komen op het probleem met die drielandentrein: misschien heb ik het gemist, maar gaat het materieel van Arriva nu van ERTMS voorzien worden? Zo nee, dan lijkt het mij niet waarschijnlijk dat die trein er in de nabije toekomst nog komt. Het materieel voldoet nu simpelweg niet aan de Belgische toelatingseisen. Dat had Arriva toch moeten weten toen zij het materieel bestelde?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Het materieel is voorbereid op ERTMS dus het zou zo ingebouwd kunnen worden. Maar of ze de inbouw ervan nu al gaan doen ipv over een aantal jaar zou ik niet weten
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
En dat het technisch kan wil natuurlijk niet zeggen dat het qua kosten ook kan (A)
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Vervoerders zijn niet dom, die bestellen materieel waarin contractueel een verplichting zit dat de fabrikant voor toelating moet zorgen. Stadler zal nu wel aan het zwoegen voor de een oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Nou... :')Suus schreef:Vervoerders zijn niet dom
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten