Pagina 7 van 26

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 22:25
door Yanaike
Geen idee...

Je zou dit document eens kunnen lezen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 486w6hamzw

En anders even googlen op 'Eijsden Hoofdrailnet' als je het echt wilt weten allemaal.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 22:33
door cherrypie
Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 22:36
door reisthijs
En die is er nog steeds niet, ook bij de huidige concessie (2015-2025) staat Eijsden niet vermeld in de lijst met stations die NS verplicht moet bedienen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 22:40
door Yanaike
cherrypie schreef:Op basis van de informatie achter diezelfde link deed ik mijn uitspraak over de bedieningsplicht. Er staat letterlijk: "Conclusie: juridisch gezien is er nu geen sprake van een bedieningsplicht."
Dat document stamt uit 2006.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0017795/2015-01-01 Hier staat, in bijlage van artikel 1, dat Maastricht-Eijsden, in ieder geval vanaf 2015 onder het HRN valt. Wat er tussen de tijd van de IC Brussel-Maastricht en nu allemaal is veranderd, en hoe juridisch de bediening van Eijsden werd geëijsd, mag je zelf uitzoeken als je daar zin in hebt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 04 apr 2019, 12:43
door cherrypie
Dit nieuwsbericht geeft een inkijkje in het spel (A) dat voor het grote publiek op de achtergrond wordt gespeeld.

https://www.tijd.be/dossier/rekenmeeste ... 14130.html

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 04 apr 2019, 14:01
door Durashift
^^ Ja, maar de Arriva verbinding is internationaal. Vergelijkbaar met ICE dus. Valt buiten de openstelling van binnenlands verkeer vanaf 2020 in België, lijkt mij.

Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 04 apr 2019, 14:09
door Michael
Durashift schreef:Daarnaast lees ik in dat artikel dat Veolia in NL een treindienst rijdt.. maar dat is toch verleden tijd?
Sinds Arriva in Limburg rijdt is dat inderdaad verleden tijd ja. www.tijd.be is blijkbaar niet op de hoogte daarvan

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 04 apr 2019, 17:02
door Aking
Dus de tijd is niet heel erg bij de tijd?

Maar het is wel weer duidelijk dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat ja :X

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 04 apr 2019, 17:15
door Vinny
Wubbo schreef:Ja, en volgens mij zijn er ook afspraken met NS dat zij dan niet meer naar Eijsden hoeven te rijden (dat is nog hoofdrailnet). Ik lees in dit verhaal eigenlijk vooral "wil niet" in plaats van "kan niet" of "kunnen we niet betalen".
Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden, en wat mij betreft wordt de verbinding door het Waals gewest en de provincie Limburg als opdrachtgever uitbesteed aan de huidige en mogelijk toekomstige exploitant van de Drielandentrein. Volgens mij moet het mogelijk zijn om elk uur een stoptrein en in de spitsuren een snellere intercity in te leggen en dit relatief rendabel te exploiteren. Het blijft natuurlijk een lijn die een lands- en taalgrens overgaat en dus sowieso minder reizigers zal trekken dan een willekeurige verbinding in de Randstad, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 12:04
door KL577
Vinny schreef: Ik lees in het verhaal dat de NMBS bedieningsplicht heeft voor Visé (Wezet) en Liège-Bressoux, en dat maakt de exploitatie daarmee duurder vermoed ik. Zelf denk ik dat er nog eens goed naar de hele spoorlijn gekeken moet worden,
Maar het is natuurlijk ook van de gekke dat dit nu pas boven tafel komt. Je zou toch mogen verwachten dat de provincie Limburg dit soort details had uitgezocht, uitgewerkt en afgestemd met de Belgische collega's, vóórdat de aanbestedingsprocedure van start ging. Het bevestigt mijn 'somberman'-vermoeden dat veel provincies op ambtelijk niveau totaal niet zijn uitgerust om deze en allerhande andere dossiers uit te voeren.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 20:50
door cherrypie
Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 20:57
door huibf
Wat een soap. En ondertussen rijden er de meest aftandse treinen op het traject.

Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.

Enig idee wie er het meest gebruikt maakt van het grensoverschrijdende deel. Walen of Nederlanders?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 21:05
door cherrypie
Als frequente reiziger tot Eijsden vanuit Maastricht schat ik dat er na Eijsden richting Visé en verder met name Walen, gevolgd door Vlamingen en overige buitenlanders genieten van alles wat NMBS te bieden heeft.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 21:21
door Vinny
Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 21:29
door Aking
Huh, dus wacht effe...

De Walen liggen de Duitsers in Nederland dwars omdat de Vlamingen met een vercrackt boemeltje boemelen? _O- :')

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 21:51
door Hainje
Only in/with Belgium.....

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 22:04
door The Greyhound
Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: ma 08 apr 2019, 22:05
door Aking
:') :X

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 09 apr 2019, 09:22
door Dennenboom
The Greyhound schreef:
Vinny schreef:Het vreemde is dat de verbinding helemaal geen Vlaamse stations bedient, maar wel vanuit de Vlaamse tak van de NMBS geëxploiteerd wordt. Het enige stukje Vlaanderen waar de trein doorheen rijdt is de Voerstreek; het tweetalige gebied iets onder Eijsden, maar waar geen station staat. Ik heb dus wel de indruk dat er wat taaltwisten en vakbondspolitiek op de achtergrond een rol spelen. Tja, zo kennen we de Belgen zou ik zeggen...
Door Vlaams personeel in te zetten kan die NMBS in ieder geval garanderen dat er Nederlandstalig personeel op de trein zit. In het verleden was dit niet altijd het geval wat door Nederland terecht als een veiligheidsrisico gezien werd. Er zijn in Maastricht een paar keer treinen opgeven omdat de machinist geen Nederlands bleek te spreken.
Dit issue speelt overigens ook binnen België zelf. Tegenwoordig krijgt lang niet iedereen in Wallonië Nederlands op school.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-v ... ~abfb263e/
https://radio1.be/zorgwekkend-dat-leerl ... ten-volgen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 09 apr 2019, 09:32
door reisthijs
huibf schreef:Als Nederland gewoon ook eens gaan dwarsliggen en de treinen van NMBS niet meer toelaten vanaf Eijsden Grens.
Dat doet Nederland dus al. De recent gemoderniseerde Breaks mogen de grens niet over daarom zet de NMBS nu die aftandse tweetjes in.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 15 mei 2019, 09:31
door cassie127
Plaats het hier maar even...
Wellicht tijdelijke stop voor trein Maastricht - Aken per 1 juni
Er bestaat een aanzienlijk risico dat de treinen die Arriva momenteel inzet op het traject Maastricht-Aken vanaf 1 juni niet meer mogen rijden. De Drielandentrein, die nu nog maar tussen twee landen pendelt, heeft een tijdelijke vergunning gekregen en die loopt op 1 juni 2019 af. Uit een brief van de gedeputeerde Hubert Mackus van Limburg blijkt dat het twijfelachtig is of er voor die datum een nieuwe vergunning kan worden verleend aan Stadler.

Stadler heeft bij de ILT wel een aanvraag ingediend voor een nieuwe vergunning, maar volgens Mackus kan die vergunning pas verleend worden als alle noodzakelijke informatie is aangeleverd voor een inhoudelijke beoordeling. Daardoor kan de inspectie nu nog geen nieuwe vergunning afgeven. Het resultaat daarvan is dat de treinen dus per begin juni niet meer ingezet mogen worden op het Nederlandse en het Duitse spoor.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/05/15/w ... er-1-juni/

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: wo 15 mei 2019, 10:32
door en-es
Kwam al in een ander topic ter sprake. Maar inderdaad verschrikkelijk amateuristisch als het echt zo blijkt te zijn.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: za 25 mei 2019, 11:55
door playertwo
cherrypie schreef:Dagblad de Limburger (NL) heeft inmiddels een artikel online gezet naar aanleiding van de antwoorden in de Belgische Kamer:

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190408_ ... jn-te-duur
Artikel is alleen niet correct. Rondom Luik is er al deels ERTMS geïnstalleerd.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 25 jun 2019, 09:44
door umbusko
(Via Somda)

NMBS onderzoekt inmiddels een frequentieverhoging in december 2020 naar een halfuursdienst doordeweeks, zie hier (downloadt pdf) (pagina 34).
EN SEMAINE
• Les relations S41 Liers – Liège – Verviers, S42 Liers – Liège – Seraing – Flémalle et S43 Liers – Liège – Visé – Maastricht circulent toutes les 30 minutes tout au long de la journée en semaine

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: di 25 jun 2019, 10:47
door ODRAIL
Is van dit PDF document ook een Nederlandse versie beschikbaar?