‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
DDietzen

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor DDietzen » ma 04 mei 2020, 16:28

cherrypie schreef:(...) Het beveiligingssysteem is immers al in het aanbestedingsproces. Dan hoeft inbouw volgens mij geen jaren te duren.

Vergeet niet de toelating, die moet je niet onderschatten bij DVIS. De Duitse ICE 3-neu (BR 407) zit daarvoor bijvoorbeeld ook al vele jaren in de wachtkamer.
(Ik geef toe, dit is een proof by example, als iemand een tegenvoorbeeld weet van (internationaal) materieel dat wél snel door de toelating heen kwam, laat ik me graag corrigeren :wink: )

cherrypie

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Berichtdoor cherrypie » ma 04 mei 2020, 16:39

Klopt, de toelating kan jarenlang aanslepen. In de communicatie van Arriva richting de pers wordt gesproken over inbouw van het beveiligingssysteem eind 2022. Ik vermoed echter dat men de inbouw eerder plant en dan de toelatingsaanvraag indient. Overigens hoop ik dat Arriva inmiddels wakker is geschrokken t.a.v. DVIS; men reed nietsvermoedend talloze testritjes door Vlaanderen en Wallonië, totdat daar voor hen 'plotseling' de ETCS-verplichting om de hoek kwam kijken.

Terzijde: een klassiek treinstel reed vandaag om 16:00u een testrit vanaf de grens richting Eijsden en daarna door naar Maastricht.
simpel en meedogenloos

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”