Pagina 1 van 12

‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: do 08 nov 2018, 23:29
door samsam538
Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht naar Luik (België). Arriva wil die ‘drielandentrein’ per december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen.


https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 08:11
door Dennenboom
Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:06
door Nitein-Repart
Is de IC Brussel nu wel een beetje betrouwbaar dan? Ik hoor er weinig over. Roosendaal-Antwerpen is nu ook al voor een lange tijd opgeknipt in Essen. Maastricht-Liège met MS80 was altijd een prima verbinding. Zeker toen de wietpas geïntroduceerd werd in Maastricht is de sociale veiligheid op Maastricht-Liège flink toegenomen. Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen. Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:27
door Yanaike
Nitein-Repart schreef:Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.


Geen voordelen? Wat dacht je van de rechstreekse verbinding Heerlen-Liège?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:37
door Meltrain
Nitein-Repart schreef:Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.

Dat lijkt me al genoeg reden om de lijn door Arriva uit te laten voeren. :wink:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:46
door Dennenboom
Yanaike schreef:
Nitein-Repart schreef:Ik zie liever dat de NMBS met MS80 blijft op Maastricht-Liège (zolang Arriva geen halfuursdienst naar Liège wil rijden zie ik geen voordelen van Arriva naar Liège) en laat Arriva eerst maar Maastricht-Aachen op poten krijgen.


Geen voordelen? Wat dacht je van de rechstreekse verbinding Heerlen-Liège?

Ook Eijsden zou twee keer per uur een trein krijgen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:51
door Nitein-Repart
Fijn voor Eijsden, maar voor de meeste reizigers heeft die tweede trein pas echt voordelen als hij doorrijdt naar Liège, die tweede trein hoeft uiteraard niet te stoppen in Visé en Bressoux

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 09:55
door Dennenboom
Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 10:23
door reisthijs
Het schijnt niet mogelijk te zijn om een trein uit Nederland langs het perron in Visé te laten keren. Dat lijkt meer een sein-technisch probleem dan een capaciteitsprobleem.

Dat betekent ook dat een knip van de treindienst aldaar niet mogelijk is.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 10:31
door Mr-W
Dennenboom schreef:Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.

Visé zal er zijn directe verbindingen met Brussel niet voor op willen geven om die 2e trein naar Nederland mogelijk te maken.
Dennenboom schreef:Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(

Men eist van nieuw materieel gewoon het European Train Control System, daar loopt Infrabel op voor vergeleken ons.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 10:34
door Suus
Beetje jammer dat dat systeem tussen Maastricht en Luik niet in gebruik is en het overgrote deel van de Belgische treinen dat ook nog niet hebben.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 10:56
door Mr-W
Ja, dus?
Dat vormt geen reden om dat systeem bij nieuw materieel niet te eisen. Het ouder materieel zal bij de NMBS langzaam uitstromen, terwijl nieuw materieel nog een jaar of dertig zal rondrijden.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 11:25
door Nitein-Repart
Mr-W schreef:
Dennenboom schreef:Door capaciteitsproblemen bij de zuiderburen schijnt de tweede trein nog wel België te kunnen halen, maar niet station Visé.

Visé zal er zijn directe verbindingen met Brussel niet voor op willen geven om die 2e trein naar Nederland mogelijk te maken.
Dennenboom schreef:Belgie is dan ook echt een voorbeeldland wat betreft spoorveiligheid. :(

Men eist van nieuw materieel gewoon het European Train Control System, daar loopt Infrabel op voor vergeleken ons.

Buiten een enkele spitstrein rijden er geen directe treinen meer tussen Brussel en Visé, de voormalige IC Brussel-Visé is verlegd naar Verviers (en Welkenreadt, aangezien je in Visé niet lekker kan keren en er in Welkenraedt een werkplaats is)

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 11:33
door Nitein-Repart
Meltrain schreef:
Nitein-Repart schreef:Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.

Dat lijkt me al genoeg reden om de lijn door Arriva uit te laten voeren. :wink:

Op de NMBS valt genoeg aan te merken, maar Arriva is echt niet de beste spoorvervoerder van Europa. De LiMAX vind ik aan de Duitse zijde een minder product dan de Euregiobahn van voor 2016, toen je vanuit Heerlen nog rechtstreeks naar Stolberg, Düren en in de zomer zelfs naar Heimbach kon sporen. Nu rommelt het zelfs aan de Belgische zijde waar voor 2007 en tussen 2012 en 2019 een prima trein reed (toegegeven, de Klassieke motorstellen zijn niet echt van deze tijd en de sociale veiligheid was tot aan de introductie van de Wietpas in Maastricht ondermaats, maar het reed wel).

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 11:58
door en-es
Het is al jaren bekend dat die drielandentrein zou komen en dat Arriva in Belgie gaat rijden. Wat ik mij afvraag: is er in die voorgaande jaren overleg geweest tussen NMBS en Arriva? Ik mag toch aannemen dat als je ergens een concessie start dat je bijv. onderzoekt aan wat voor eisen de treinen moeten voldoen? Heeft NMBS jaren geleden al gezegd dat ze het niks vonden en dat ze absoluut niet zullen meewerken?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 11:59
door Meltrain
Nitein-Repart schreef:Op de NMBS valt genoeg aan te merken, maar Arriva is echt niet de beste spoorvervoerder van Europa. <knip> Nu rommelt het zelfs aan de Belgische zijde waar voor 2007 en tussen 2012 en 2019 een prima trein reed (toegegeven, de Klassieke motorstellen zijn niet echt van deze tijd en de sociale veiligheid was tot aan de introductie van de Wietpas in Maastricht ondermaats, maar het reed wel).

Maar de treindienst die Arriva wil aanbieden is toch niet anders dan wat de NMBS nu aanbiedt (afgezien van de inkorting tot Liège in plaats van Hasselt)?

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:15
door Ajaxcied
en-es schreef:Het is al jaren bekend dat die drielandentrein zou komen en dat Arriva in Belgie gaat rijden. Wat ik mij afvraag: is er in die voorgaande jaren overleg geweest tussen NMBS en Arriva? Ik mag toch aannemen dat als je ergens een concessie start dat je bijv. onderzoekt aan wat voor eisen de treinen moeten voldoen? Heeft NMBS jaren geleden al gezegd dat ze het niks vonden en dat ze absoluut niet zullen meewerken?

Arriva heeft geen concessie gestart, ze hebben deze lijn gekregen als gevolg van het winnen van de limburgse concessie.

Nmbs is opzich geen voorstander maar wilt wel praten sinds een paar maanden, samenwerking met arriva zorgt voor meer werk!

De echte dwarsligger is de divv oftewel de belgische ilt.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:23
door en-es
Ja okee, maar als vanaf het begin al duidelijk is dat Belgie een moeilijk verhaal wordt dan hadden ze bij Arriva al aan de bel moeten trekken? Of dat nou aan de NMBS, divv of ilt ligt. Wat ik niet zo goed begrijp is dat al die problemen kort voor het opstarten van de dienst ontstaan. Om die reden weet ik ook niet of ik de schuld bij Belgie of Arriva moet leggen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:33
door Selivio
Je moet je bedenken dat de problemen in theorie al maanden bestaan, maar dat de partijen nog met elkaar in gesprek zijn/waren en hoopten die voor december op te lossen. Blijkbaar zijn ze nu tot de conclusie gekomen dat dat niet meer op tijd gaat gebeuren en dus brengen ze t naar buiten. Niet alles wordt direct in de media gemeld, zeker niet met internationale politiek...

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:39
door Ajaxcied
en-es schreef:Ja okee, maar als vanaf het begin al duidelijk is dat Belgie een moeilijk verhaal wordt dan hadden ze bij Arriva al aan de bel moeten trekken? Of dat nou aan de NMBS, divv of ilt ligt. Wat ik niet zo goed begrijp is dat al die problemen kort voor het opstarten van de dienst ontstaan. Om die reden weet ik ook niet of ik de schuld bij Belgie of Arriva moet leggen.

Juist daarom wil arriva samenwerken met nmbs, een paar maanden geleden zijn arriva en nmbs tot een akkoord gekomen(geen partnerschap maar inhuur) wat de weg heeft vrij gemaakt om met elkaar te gaan praten en proberen een contract te sluiten.


Volgens de nrc is de divv pas vorige maand met de eis van etcs gekomen.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:40
door Ajaxcied
Selivio schreef:Je moet je bedenken dat de problemen in theorie al maanden bestaan, maar dat de partijen nog met elkaar in gesprek zijn/waren en hoopten die voor december op te lossen. Blijkbaar zijn ze nu tot de conclusie gekomen dat dat niet meer op tijd gaat gebeuren en dus brengen ze t naar buiten. Niet alles wordt direct in de media gemeld, zeker niet met internationale politiek...

Voor december is nooit de bedoeling geweest, er is afgelopen zomer een akkoord bereikt tussen arriva en nmbs om met elkaar te gaan praten, van een deal is absoluut nog geen sprake.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:45
door umbusko
Nitein-Repart schreef: Maar nu heb ik het idee dat de gehele verbinding Maastricht-Liège op losse schroeven staat en dat er mogelijk nog een knip in Visé zit aan te komen, omdat vernieuwde MS80-stellen Nederland niet in mogen.

Wellicht is het nog een optie om weer met Klassiekjes te gaan rijden? En dan Herstal-Verviers met gemoderniseerde Breaks. :mrgreen:

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:48
door Nitein-Repart
Als de Klassiekers maar tijdelijk zijn op Maastricht-Liège, totdat de vernieuwde MS80 is toegelaten voor Maastricht. De MS80 is zoveel beter dan de Klassiekers.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:49
door en-es
Ajaxcied schreef:Voor december is nooit de bedoeling geweest, er is afgelopen zomer een akkoord bereikt tussen arriva en nmbs om met elkaar te gaan praten, van een deal is absoluut nog geen sprake.

Volgens mij is al in 2016 aangekondigd dat die trein zou rijden per december 2018. Dus het lijkt er op dat Arriva iets belooft heeft dat ze niet konden nakomen omdat ze er veel te laat mee aan de slag zijn gegaan.

Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik

Geplaatst: vr 09 nov 2018, 12:57
door Ajaxcied
Nee arriva heeft altijd gezegd dat belgie afhankelijk was van afspraken met de nmbs, drie maand geleden ofzo hebben ze in de adviesaanvraag al aangegeven dat ze maastricht-aachen per december gaan rijden(mits infra klaar is, dat is het) en belgie op zijn vroegst medio 2019.


Arriva heeft bij het inschrijven op de concessie al contact gehad met de nmbs, tot afgelopen zomer was het antwoord: nee.