TBL1+ tot in Roosendaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
OVinspecteur
Berichten: 334
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » Di 26 Feb 2019, 23:42

Er wordt gewerkt aan realisatie van het Belgische beveiligingssysteem TBL1+ vanaf de grens bij Essen tot in Roosendaal, zo maak ik op uit de adviesaanvragen van NS aan het Locov voor 2020 en vorig jaar voor 2019 (https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-22913.01%20Bijlage%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202020_tcm118-375141.pdf, p. 11-12; https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-28028%20%20Rapport%20adviesaanvraag%20Dienstregeling%202019_tcm118-311526.pdf, p. 16). Met TBL1+ wordt een 2e trein per uur toegelaten op de grensoverschrijdende verbinding naar Roosendaal en komt wellicht meer (en moderner) Belgisch materieel in aanmerking om daar te rijden.

Op de website van Prorail verneem ik taal noch teken over dit project. Blijkbaar wordt de oplevering ook steeds uitgesteld. Weet iemand wat er gaande is?

OVinspecteur
Berichten: 334
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » Di 26 Feb 2019, 23:57

Interessant is in dit verband dat er bij de aanvraag voor 2019 melding wordt gemaakt van 2 minuten later vertrek / eerder aankomen te Roosendaal wanneer TBL1+ beschikbaar komt. In de adviesaanvraag voor 2020 wordt verder gesproken over 2 minuten reistijdreductie op de sprinter Dordrecht - Roosendaal (p. 13). Gaan de 5900 en de L-trein naar Antwerpen op elkaar aansluiten?

Dennenboom
Berichten: 898
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Dennenboom » Wo 27 Feb 2019, 09:19

Is het niet gewoon een onderdeel van de transitie naar ERTMS die voor dit traject op de rol staat? De bakens voor TBL1+ zijn eurobalises en kunnen ook voor ERTMS gebruikt worden.

reisthijs
Berichten: 4954
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor reisthijs » Wo 27 Feb 2019, 11:20

OVinspecteur schreef:Met TBL1+ wordt een 2e trein per uur toegelaten op de grensoverschrijdende verbinding naar Roosendaal en komt wellicht meer (en moderner) Belgisch materieel in aanmerking om daar te rijden.
Dat laatste verwacht iik niet, het zal waarschijnlijk blijven bij de reeds toegelaten type treinstellen. Misschien versnelt het wel toelating van de gemoderniseerde varianten.

TBL1+ zorgt er niet voor dat modern Belgisch materieel ineens wel onder 1500V kan rijden (Desiro) of onder viaducten past (M6-dubbeldekkers).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

OVinspecteur
Berichten: 334
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » Do 28 Mar 2019, 16:02

Deze kwestie heeft nu in ieder geval ook de aandacht getrokken van het Locov: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-54422%20advies%20dienstregeling%202020_tcm118-381554.pdf, pagina's 7-9.

Dat is positief. Hopelijk weten we snel meer.
Maar de kans is groot dat NS gewoon naar Prorail wijst en dan blijft het een doofpot.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten