TBL1+ tot in Roosendaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
OVinspecteur
Berichten: 345
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » di 26 feb 2019, 23:42

Er wordt gewerkt aan realisatie van het Belgische beveiligingssysteem TBL1+ vanaf de grens bij Essen tot in Roosendaal, zo maak ik op uit de adviesaanvragen van NS aan het Locov voor 2020 en vorig jaar voor 2019 (https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-22913.01%20Bijlage%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202020_tcm118-375141.pdf, p. 11-12; https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-28028%20%20Rapport%20adviesaanvraag%20Dienstregeling%202019_tcm118-311526.pdf, p. 16). Met TBL1+ wordt een 2e trein per uur toegelaten op de grensoverschrijdende verbinding naar Roosendaal en komt wellicht meer (en moderner) Belgisch materieel in aanmerking om daar te rijden.

Op de website van Prorail verneem ik taal noch teken over dit project. Blijkbaar wordt de oplevering ook steeds uitgesteld. Weet iemand wat er gaande is?

OVinspecteur
Berichten: 345
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » di 26 feb 2019, 23:57

Interessant is in dit verband dat er bij de aanvraag voor 2019 melding wordt gemaakt van 2 minuten later vertrek / eerder aankomen te Roosendaal wanneer TBL1+ beschikbaar komt. In de adviesaanvraag voor 2020 wordt verder gesproken over 2 minuten reistijdreductie op de sprinter Dordrecht - Roosendaal (p. 13). Gaan de 5900 en de L-trein naar Antwerpen op elkaar aansluiten?

Dennenboom
Berichten: 1031
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Dennenboom » wo 27 feb 2019, 09:19

Is het niet gewoon een onderdeel van de transitie naar ERTMS die voor dit traject op de rol staat? De bakens voor TBL1+ zijn eurobalises en kunnen ook voor ERTMS gebruikt worden.

reisthijs
Berichten: 5157
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor reisthijs » wo 27 feb 2019, 11:20

OVinspecteur schreef:Met TBL1+ wordt een 2e trein per uur toegelaten op de grensoverschrijdende verbinding naar Roosendaal en komt wellicht meer (en moderner) Belgisch materieel in aanmerking om daar te rijden.
Dat laatste verwacht iik niet, het zal waarschijnlijk blijven bij de reeds toegelaten type treinstellen. Misschien versnelt het wel toelating van de gemoderniseerde varianten.

TBL1+ zorgt er niet voor dat modern Belgisch materieel ineens wel onder 1500V kan rijden (Desiro) of onder viaducten past (M6-dubbeldekkers).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

OVinspecteur
Berichten: 345
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor OVinspecteur » do 28 mar 2019, 16:02

Deze kwestie heeft nu in ieder geval ook de aandacht getrokken van het Locov: https://www.locov.nl/binaries/Locov%202019-54422%20advies%20dienstregeling%202020_tcm118-381554.pdf, pagina's 7-9.

Dat is positief. Hopelijk weten we snel meer.
Maar de kans is groot dat NS gewoon naar Prorail wijst en dan blijft het een doofpot.

Sam.h
Berichten: 26
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Sam.h » ma 25 nov 2019, 22:00

Zou het (lange termijn) niet beter passen om de NS Flirts op de 5900 te verlengen naar Essen (BE)? Flirts worden op termijn toegelaten tot België, de 5900 doet er nu 31 min over, dus extra inzet van materiaal kost het niet. Het bespaart ook niets aan de Belgische kant, maar je zou wel het één en ander beter kunnen afstemmen.

Wat zou je nodig hebben, wat zijn de grootste belemmeringen? ECTS op het traject, multicourant FLIRTS, de wens aan beide kanten om de stoptrein iets aantrekkelijker te maken?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44041
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Suus » ma 25 nov 2019, 22:06

Volgens mij is de grootste wens maar één relatief korte overstap op de verbinding Zeeland - Antwerpen. Volgens mij moet je dan vooral niet de treindienst in Essen gaan knippen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8861
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Z2N » di 26 nov 2019, 12:15

De 5900 gaat op termijn verlengd worden naar Goes. Bovendien kunnen de NS-Flirts niet in België rijden.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 151
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor MLouter » wo 27 nov 2019, 11:54

Sam.h schreef:Zou het (lange termijn) niet beter passen om de NS Flirts op de 5900 te verlengen naar Essen (BE)? Flirts worden op termijn toegelaten tot België, de 5900 doet er nu 31 min over, dus extra inzet van materiaal kost het niet. Het bespaart ook niets aan de Belgische kant, maar je zou wel het één en ander beter kunnen afstemmen.

Wat zou je nodig hebben, wat zijn de grootste belemmeringen? ECTS op het traject, multicourant FLIRTS, de wens aan beide kanten om de stoptrein iets aantrekkelijker te maken?


Dat de tricourante Arriva Flirts naar België gaan t.z.t. betekend niet dat de monocourante NS-Flirts dit ook kunnen.
Kost je een hoop stoppen en zekeringen als je ineens 3000V door een 1500V trein gooit.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600

Sam.h
Berichten: 26
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Sam.h » wo 27 nov 2019, 20:25

Dat de tricourante Arriva Flirts naar België gaan t.z.t. betekend niet dat de monocourante NS-Flirts dit ook kunnen.


Weet ik. Ik was op zoek naar de mogelijkheden hoe de verbinding Essen - Roosendaal verbeterd zou kunnen worden.

De huidige verbinding sluit op niets goed aan, en er staat veel materieel stil.

De IC Essen - Charleroi mag de grens niet over, buiten profiel. Dit zou ergens de grootste verbetering zijn

De 5900 zou ander materieel moeten krijgen, en wellicht door naar Goes.

Of is het vernamelijk een gebrek aan motivatie bij NS en NMBS. De Brussel benelux zit toch nog niet vol.

en-es
Berichten: 1721
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor en-es » wo 27 nov 2019, 22:08

NS en NMBS werken dat inderdaad tegen. Het is niet de bedoeling dat de IC Brussel concurrentie krijgt.
Nog steeds niet op reis en dat blijft voorlopig zo!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44041
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Suus » do 28 nov 2019, 00:56

En wat doen ze concreet om het tegen te werken? Volgens mij niets namelijk.

Het viaduct over de spoorlijn in Roosendaal precies over een duiker staat er al een jaar of 80, toen waren dubbeldekstreinen nog geen fenomeen in de Benelux. Aangezien er meerdere incidenten met treinen van de NMBS in Nederland zijn geweest snap ik de argumentatie van IL&T om niet zomaar meer treinen zonder beveiliging over het emplacement te laten rijden. Met TBL1 haalt ProRail nieuwe technologie in huis, dus dat leggen ze ook niet in twee dagen aan.
Rame à l'approche

reisthijs
Berichten: 5157
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor reisthijs » do 28 nov 2019, 18:30

en-es schreef:NS en NMBS werken dat inderdaad tegen.
Onzin. Een tweede trein tussen Antwerpen en Roosendaal is al jaren een wens van NS. De NMBS wil daar best aan meewerken door stoptreinen die nu in Essen keren door te laten rijden.

Alleen IL&T houdt het dus nog tegen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Statler Rail » zo 01 dec 2019, 16:20

Ik denk dat ILT niet iets per se "tegenhoudt", maar gewoon wil dat aan de regelgeving voldaan wordt. Voor een inspectiedienst die moet toezien op de naleving van de regelgeving vind ik dat ook niet zo´n gekke gedachte.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7405
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor trolly » zo 01 dec 2019, 16:42

Het leuke van dergelijke situaties is natuurlijk, dat je er nooit achter komt of NS dat echt wil, de NMBS daaraan meewerkt, er centen voor zijn en of de ILT geen totaal onredelijke eisen stelt. In principe is iedereen natuurlijk vóór, maar de praktijk wordt vaak een potje zwarteroetveegpieten.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Sam.h
Berichten: 26
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Sam.h » ma 02 dec 2019, 16:30

Wat misschien zou helpen is een duidelijke roadmap zou zijn met de verschillende te nemen stappen en een tijdlijn of iets dergelijks. Nu is het een beetje onduidelijk, er is ergens de intentie uitgesproken. Maar deze is volgens mij niet door alle partijen onderschreven. Daarom lijkt het of er geen actie wordt ondernomen.

Ik geloof heus wel dat er niet ergens een aantal partijen dit actief aan het tegenwerken zijn, geen groot complot tegen een betere verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. Iets meer duidelijkheid zou wel ideaal zijn.

(Edit)

Zijn net twee artikelen geplaatst
link1 en spoor pro link

Resume; er wordt een planstudie uitgevoerd door prorail over de kosten van TBL+. Als deze af is krijgen ze opdracht en budget om het uit te voeren. Daarna is het aan de vervoerders om het in te regelen qua materieel. Meest voor de hand ligt een tweede stoptrein, wens uit (lokale) politiek is sneltrein

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Vinny » wo 04 dec 2019, 20:38

Ik heb wel een beter idee qua bediening:
IC 05 en IC 07: Antwerpen Noorderdokken - Antwerpen Centraal - Brussel - Charleroi Zuid
IC 36 (vervangt IC-05): Roosendaal - Essen - Antwerpen Noorderdokken - Antwerpen Luchtbal - Antwerpen Centraal (Enkeldeks materieel, toegelaten in NL en België)
S 35 (vervangt S 32): Essen - [Alle tussengelegen stations] - Antwerpen Centraal
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

JordiBrabant
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor JordiBrabant » wo 04 dec 2019, 23:01

Gegeven hoe de Belgische treindiensten nu zijn ingedeeld: veel infrequente directe treinen naar Brussel, lijkt het me zeer onvoordelig voor de NMBS en politiek onverkoopbaar, om een directe verbinding met Brussel voor lijn 12 te schrappen. Treinen op de verbinding Essen-Antwerpen-Brussel-Charleroi rijden ook niet voor niets met dubbeldekkers: zeker in de spits zijn ze goed gevuld. Dus zomaar enkeldekkers er van maken gaat niet. Een extra trein naar Roosendaal is dus of die dubbeldekker met de dure infrawerken in Nederland, of de stoptrein die nu in Essen eindigt, of een extra IC Roosendaal - Essen - () - Antwerpen - (verder ergens aan vastgeknoopt.).
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44041
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Suus » do 05 dec 2019, 14:33

Voor België is 1x/uur een trein naar Brussel een reguliere bediening. En gezien het grote verschil in het aantal instappers van de stations op spoorlijn 12 waar de directe trein naar Brussel stopt en van de stations waar deze trein niet stopt, mag je vaststellen dat deze aan een behoefte voldoet:

Essen 1577
Wildert 204
Kalmthout 887
Kijkuit 173
Heide 996
Kapellen 1153
Sint-Mariaburg 167
Ekeren 992
Antwerpen-Noorderdokken 184
Antwerpen-Luchtbal 576
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Vinny » do 05 dec 2019, 20:01

Met de reizigersaantallen hierboven kun je beter de hele lijn opheffen en er een busbaan van maken :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44041
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Suus » do 05 dec 2019, 20:02

Nederlandse cijfers zijn in- en uitstappers, dit alleen instappers. Ze lijken daarvoor veel lager.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Statler Rail » vr 06 dec 2019, 11:32

Het zou al helpen als die stoptrein niet bij elke boom zou stoppen, maar af en toe een boom zou overslaan. Dan zou bovendien de capaciteit van het baanvak al direct toenemen, want die constant stoppende L-trein vreet capaciteit.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44041
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: TBL1+ tot in Roosendaal

Berichtdoor Suus » vr 06 dec 2019, 12:31

Zeg, station Kapellenbos is al gesloten!
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten