Pagina 10 van 10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 10:21
door Cas
Naar Luik zal nooit lukken, want vanaf de grens is het NMBS, niet Arriva, dat de huidige drielandentrein rijdt. Ik betwijfel ten zeerste dat NMBS mee zou werken aan dit plan, en zonder hun medewerking kom je ook nergens. Naar Aken zou niet eens een enorm slecht plan zijn als die trein toch al rijdt en zichzelf redelijk bedruipt, vliegen vanaf Schiphol of reisjes naar Amsterdam zijn vanuit daar natuurlijk ook aantrekkelijk. Je kan nu al met twee overstappen om 00:49 op Maastricht staan voor de nachttrein, maar daar wil je het ook niet op gokken vanuit Aken.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 10:42
door MaartenD
Omdat de 18977 niet naar Maastricht doorrijdt. Maar met die trein en twee overstappen haal je de nachttrein naar Schiphol ook nog in Sittard. Koppel dan de 18977 aan de 32588, en je elimineert ook de overstap in Heerlen.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Aachen Hbf              |        |  23:46 | RE 18977 |1. 9N FB EH OC TO WV |
 | Heerlen                 |  00:12 |  00:22 | 32588    |2. FB RO        |
 | Sittard                 |  00:42 |  01:15 | NZ 32701 |3. RP NF K2 RO  |
 | Schiphol (Airport)      |  03:21 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
En dan in Sittard combineren natuurlijk. Rijden ze nog altijd met twee stellen?

De 18977 rijdt dan eigenlijk wel een half uur te vroeg. Zou het een groot bezwaar zijn om de 18977 een half uur later te rijden? Ik weet niet wat daar allemaal nog aan andere treinen in de weg rijdt maar na middernacht is er toch altijd wel een pad te vinden lijkt me.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 10:56
door ZO6176
Maar waarom niet vanuit Heerlen via Maastricht naar Schiphol. Ik zou zelf geen bezwaar hebben met een iets langere rijtijd in de nacht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 12:23
door ICE11
MaartenD schreef: di 14 nov 2023, 10:42 Omdat de 18977 niet naar Maastricht doorrijdt. Maar met die trein en twee overstappen haal je de nachttrein naar Schiphol ook nog in Sittard. Koppel dan de 18977 aan de 32588, en je elimineert ook de overstap in Heerlen.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Aachen Hbf              |        |  23:46 | RE 18977 |1. 9N FB EH OC TO WV |
 | Heerlen                 |  00:12 |  00:22 | 32588    |2. FB RO        |
 | Sittard                 |  00:42 |  01:15 | NZ 32701 |3. RP NF K2 RO  |
 | Schiphol (Airport)      |  03:21 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
En dan in Sittard combineren natuurlijk. Rijden ze nog altijd met twee stellen?

De 18977 rijdt dan eigenlijk wel een half uur te vroeg. Zou het een groot bezwaar zijn om de 18977 een half uur later te rijden? Ik weet niet wat daar allemaal nog aan andere treinen in de weg rijdt maar na middernacht is er toch altijd wel een pad te vinden lijkt me.
Met de nieuwe dienstregeling vanaf december rijdt de 18977 niet meer en in plaats daarvan komt een 18928 met vertrek 0:17 in Aachen.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 14:15
door MaartenD
Prima! En die trein gaat ook niet verder dan Heerlen, dus als je die naar Sittard doortrekt heb je daar als Arriva de keus: overstap op de nachttrein aanbieden of combineren.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 17:00
door umbusko
Een extra late trein van Luik naar Maastricht is overigens wel welkom: vanuit Brussel moet je in de huidige dienstregeling vóór 21:00 uur vertrekken om nog in Maastricht aan te kunnen komen. Ter vergelijking: Brussel-Maastricht is maar 100 km, Amsterdam-Maastricht is 200 km en daar kun je nog na 23:00 uur vertrekken. Even naar een concert in Brussel zit er dus niet in, maar vanuit Amsterdam na een concert naar Maastricht heb ik vaker gedaan. Gelukkig gaat de nieuwe serie 16900 een uur langer doorrijden, daarmee schuift het al naar 22:00 uur.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 18:05
door sirvinniei
Ik heb ook het idee dat Belgen over het algemeen veel vroeger hun laatste treinen rijden.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: di 14 nov 2023, 20:53
door RobertT
Klopt,vaak zijn rond 22.00 al de laatste treinen van een station vertrokken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 24 feb 2024, 08:55
door Djeez
Gaat weer lekker de laatste tijd.. elke dag uitval. Beetje (on) voorspelbaar zo.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 24 feb 2024, 09:30
door umbusko
Inderdaad, de RE18 is weer eens notoir onbetrouwbaar geworden. Zeker richting Duitsland neem ik vrijwel altijd weer gewoon de bus.

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 04 mei 2024, 16:27
door verfmeer
Er komen voorlopig toch geen directe intercities tussen Eindhoven en Aken: https://nos.nl/artikel/2519213-trein-va ... -boemeltje

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 04 mei 2024, 17:10
door en-es
Goh, dat had ik nou niet verwacht. :mrgreen:

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 04 mei 2024, 19:39
door ICE11
"Groeimetropool" voor Aachen is dan toch iets overdreven. En wat de laatste zin betreft deze is ook journalistieke onzin, want volgens mij is het aantal reizigers welke tot nu toe van Aachen naar Luik via Maastricht reisde tegenover diegene via Verviers niet noemenswaardig....

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 04 mei 2024, 20:07
door VIRM
The Greyhound schreef: ma 04 sep 2023, 20:58
Vinny schreef: ma 04 sep 2023, 18:00 Europees spoornet, 20 jaar na dato: een doorgaande verbinding tussen twee buitenlandse steden nog steeds niet mogelijk :evil:
Er rijdt toch al een trein tussen Heerlen en Aachen. Zorg gewoon voor een goed cross-platform overstap in Heerlen en je hebt een robuuste verbinding naar Eindhoven en verder tegen beperkt investeringen. Zo groot zal de belangstelling voor een trein zonder overstap tussen Eindhoven en Venlo ook weer niet zijn.
En het omchecken afschaffen...?
ICE11 schreef: ma 13 nov 2023, 19:28 Na wens van D66 moet de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol toekomstig ook naar Aachen en Luik rijden. Arriva wordt nu gevraagd om het voorstel te onderzoeken: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -101395565
Is het niet zinvoller om te kijken of de nachttrein vaker dan éénmaal per week kan gaan rijden, in plaats van doortrekken naar het buitenland?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: za 04 mei 2024, 21:07
door Gydo
Dat wat D66 wil lijkt mij best haalbaar: viewtopic.php?f=57&p=844270#p844270

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 mei 2024, 08:02
door VIRM
Ja, die trein kun je vast in theorie in een dienstregeling inpassen. Maar gaat dat ook reizigers trekken? Of kun je meer reizigers trekken door meerdere dagen in de week te gaan rijden tussen Maastricht en Schiphol?

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Geplaatst: zo 05 mei 2024, 08:51
door Gydo
Ik denk dat laatste...