Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Suus » do 02 jan 2020, 14:32

Ik acht de kans nihil dat er intercitylijnen uit het Hoofdrailnet worden gehaald en dat een dergelijke concessie naar een andere vervoerder dan NS gaat. Het rendement is veel te interessant voor de regering
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 939
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Statler Rail » do 02 jan 2020, 20:51

Klopt. Daarom moet het hele fenomeen "Hoofdrailnet" verdwijnen.

Stop de IC´s Den Helder - Amsterdam - Eindhoven - Venlo/Maastricht/Heerlen maar in een eigen concessie, de "IC A2-corridor". Geef vervolgens bonuspunten aan inschrijvers die met een bod komen waarin treinen minimaal 1x/uur doorrijden naar Aken en Luik. Geen exploitatiesubsidie, en opnieuw punten te verdienen als een percentage van de reizigersopbrengsten aan de overheid wordt afgedragen. Wedden dat dát de overheid méér oplevert en zorgt voor méér treinen dan wanneer de Nederlandse Staatsspoorwegen de verbinding cadeau krijgen?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7940
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Z2N » vr 03 jan 2020, 00:08

Ik vraag mij oprecht af of dat zo is. NS kan door de grote schaal van het hoofdrailnet zijn personeel efficiënt inzetten, binnen de beperkingen die vanuit de arbeidsrechten worden opgelegd. Een vervoerder met alleen de A2-corridor in zijn diensten heeft alsnog standplaatsen nodig in Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Venlo en minimaal 1 in Zuid-Limburg, als dat los van NS zit je ineens met dubbele standplaatsen op ten minste 7 stations. Daarnaast heb je natuurlijk dubbele onderhoudsbedrijven, bijsturingen en klantendiensten, hetgeen allemaal veel meer kost dan een aanvullende uursdienst naar Aken.

Privatisering is geen middel maar een doel. NS kan, als staatsbedrijf, verplicht worden door de eigenaar om extra treinen naar het buitenland in te leggen. Dat de staat dat niet doet is een politieke keuze, net als dat de staat NS niet verplicht om voor zover mogelijk nog efficiënter te werken.

On-topic: Verlenging van de IC in is de huidige dienstregelingsopzet inderdaad onmogelijk zonder dubbelspoor tussen Heerlen en Landgraaf. De enige optie om de trein wel in te plannen zonder extra is door de treinen naar Kerkrade om te buigen. Daarmee krijg je wel de inpassing voorbij Heerlen, maar moet je de overstap tussen de 800/2900 en de stoptreinen naar Kerkrade verbreken. Dat zal bij Arriva niet goed vallen, en bovendien vraag ik mij af of de winst van een rechtstreekse IC naar Aken het verlies van de overstap in Sittard (en daarmee vier verbindingen per uur tussen Eindhoven en Heerlen) compenseert in reizigersminuten.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Klaasje
Berichten: 6665
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Klaasje » vr 03 jan 2020, 10:03

Er is natuurlijk altijd wat te halen in financieel opzicht in de operatie. De vraag is hoeveel er overblijft van wat er gehaald is als een ministerie op voldoende dikte gebracht is en je meerekent dat sommige goede ontwikkelingen niet tot stand gaan komen omdat door de minimale marges voor ieder extraatje de handen wordt opgehouden. Je ziet het aan discussies als extra controle- en veiligheidspersoneel. NS doet dat gewoon, er zijn genoeg berichten in de regionale media te vinden over koehandel of het nodig is en voor extra subsidie. Logisch ook, het verdienmodel in een concessiestelsel met aanbestedingen is lager inschrijven (op de relevante zaken*) dan je concurrent en het gedurende de looptijd terug proberen te verdienen door niets meer dan gevraagd te doen en dat te minimaliseren. De huidige discussie rondom Qbuzz is daar ook een mooi voorbeeld van, het zou mij niets verbazen als Arriva inderdaad op het einde de treinen maar zeer minimaal onderhouden heeft. Dat is iets wat bij busconcessies ook aan de lopende band gebeurt maar wat niet zo in beeld is omdat er vaak nieuwe bussen komen. Dit zie je ook terug in andere vormen van langetermijninvesteringen die soms op termijn de kosten zouden kunnen drukken.

* Relevant in de vorm dat het volgens de aanbestedingsdocumenten meerwaarde oplevert. Dat vergt:
  • Een perfect beeld van wat gevraagd moet worden door een opdrachtgever (bestaat niet),
  • De balans in punten die de zaken opleveren moet juist in de documenten opgenomen zijn (is eigenlijk ook niet te doen)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12566
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Vinny » vr 03 jan 2020, 15:36

Statler Rail schreef:Klopt. Daarom moet het hele fenomeen "Hoofdrailnet" verdwijnen.

Stop de IC´s Den Helder - Amsterdam - Eindhoven - Venlo/Maastricht/Heerlen maar in een eigen concessie, de "IC A2-corridor". Geef vervolgens bonuspunten aan inschrijvers die met een bod komen waarin treinen minimaal 1x/uur doorrijden naar Aken en Luik. Geen exploitatiesubsidie, en opnieuw punten te verdienen als een percentage van de reizigersopbrengsten aan de overheid wordt afgedragen. Wedden dat dát de overheid méér oplevert en zorgt voor méér treinen dan wanneer de Nederlandse Staatsspoorwegen de verbinding cadeau krijgen?

Dat is een wat radicale oplossing om alleen maar de verbinding naar Aken te verbeteren :lol:

Het openbaar aanbesteden van het Hoofdrailnet, daar zou ik in principe wel voor zijn maar binnen de Nederlandse politieke verhoudingen ligt dit te gevoelig. Overigens met het dreigement om aan te gaan besteden kan ook wel wat verbetering bereikt worden: Het GVB is tegenwoordig qua dienstverlening en kostenefficiency vergelijkbaar met private vervoerders.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 3035
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor CamilleKreemers » za 04 jan 2020, 01:16

Klaasje schreef: De huidige discussie rondom Qbuzz is daar ook een mooi voorbeeld van, het zou mij niets verbazen als Arriva inderdaad op het einde de treinen maar zeer minimaal onderhouden heeft. Dat is iets wat bij busconcessies ook aan de lopende band gebeurt maar wat niet zo in beeld is omdat er vaak nieuwe bussen komen. Dit zie je ook terug in andere vormen van langetermijninvesteringen die soms op termijn de kosten zouden kunnen drukken.

* Relevant in de vorm dat het volgens de aanbestedingsdocumenten meerwaarde oplevert. Dat vergt:
  • Een perfect beeld van wat gevraagd moet worden door een opdrachtgever (bestaat niet),
  • De balans in punten die de zaken opleveren moet juist in de documenten opgenomen zijn (is eigenlijk ook niet te doen)

Dit kan je wellicht onderbrengen onder een eis, dat aangeeft dat gebreken gebleken in de eerste onderhoud van materieel door achterstallig onderhoud in rekening wordt gebracht bij de vervoerder, indien het materieel wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder of in korting wordt gebracht in de laatste uitbetaling.

en-es
Berichten: 1375
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor en-es » wo 05 feb 2020, 12:04

Volgens burgemeester Sjraar Cox van Sittard/Geleen wil NS een rechtstreekse IC naar Aken pas na 2031 overwegen.

Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor ICE11 » wo 05 feb 2020, 12:20

Laatst gewijzigd door Ardan op wo 05 feb 2020, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Suus » vr 07 feb 2020, 01:27

Ik begrijp dit wel. Er zou dan een materieelserie besteld moeten worden die geschikt is voor inzet in een klein stukje Duitsland. Heerlen is nu het eindpunt van een zeer lange binnenlandse treindienst en dat zal NS graag zo willen houden, waardoor je een zeer grote omloop hebt die volledig overgezet moet worden op materieel geschikt voor de inzet naar Duitsland. Dat zal niet direct rendabel zijn.

Laten we hopen dat Arriva snel mogelijkheden ziet om de treindienst naar Aachen 2x/uur te laten rijden.
Rame à l'approche

bartjemestrom
Berichten: 746
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor bartjemestrom » vr 07 feb 2020, 08:32

Om 2x/pu te kunnen rijden zal men toch spoorverdubbeling moeten doen tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath. De grootste bottleneck is Heerlen - Landgraaf.

reisthijs
Berichten: 5086
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor reisthijs » vr 07 feb 2020, 08:37

Suus schreef:Ik begrijp dit wel.
Vraag is dan waardoor die bezwaren in 2031 verdwenen zijn? Heeft het iets te maken met het eindigen van de concessie van Arriva?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

umbusko
Berichten: 1353
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor umbusko » vr 07 feb 2020, 10:42

Als er niets gebeurt, zullen die bezwaren er nog steeds wel zijn. Maar daar kan tegen die tijd weer over gedebatteerd worden. "Overwegen na 2031" klinkt mij in de oren als "we hopen op uitstel = afstel". En allicht is 2031 dan gekozen omdat er dan sowieso e.e.a. kan/zal veranderen.

Klaasje
Berichten: 6665
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Klaasje » vr 07 feb 2020, 13:01

2031 is het moment om over de na-volgende HRN-concessie na te denken. Wie weet ziet de wereld er dan wel heel anders uit.

BrengMe
Berichten: 1924
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor BrengMe » vr 07 feb 2020, 15:55

2031 is ook het jaar waarop de concessie Limburg afloopt, waar de treindienst Heerlen-Aken momenteel onderdeel van is.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42317
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Suus » vr 07 feb 2020, 16:34

bartjemestrom schreef:Om 2x/pu te kunnen rijden zal men toch spoorverdubbeling moeten doen tussen Heerlen, Landgraaf en Herzogenrath. De grootste bottleneck is Heerlen - Landgraaf.

Zijn er geen plannen voor Heerlen - Landgraaf? Ik weet dat station Herzogenrath een tweede eilandperron krijgt en een fly-over vanaf de ringlijn uit Alsdorf, waardoor de capaciteit rondom het station flink verbeterd.
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12442
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij

Berichtdoor Wubbo » vr 07 feb 2020, 20:48

Heerlen-Landgraaf staat inderdaad op de nominatie om verdubbeld te worden, ergens in de komende 2 jaar meen ik.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten