Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Daniel »

Wat ik over Halsteren lees is dat lijn 111 vervalt, die rijdt als enige een andere route langs de westrand van het dorp. Naast de lijnen naar Tholen heb je trouwens ook nog lijn 310 door Halsteren, wat ook de meest voor de hand liggende route is naar Steenbergen. Zeker ook gezien de in m'n vorige bericht genoemde grote scholengemeenschap langs de route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door huibf »

In Halsteren blijft gewoon een bus rijden, alleen lijn 111 niet meer. Halsteren West moet dus aansluiten op de overige busliin over de Steenbergseweg.
Lepelstraat krijgt idd geen bus meer. Lepelstraat telt 25 instappers per dag en Halsteren 50. Met de huidige lijn 111.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door DrechtBlub »

Suus schreef:Ik zie echt geen enkele manier hoe je in een compacte plaats van 50.000 inwoners ooit een rendabele stadsdienst kan exploiteren, zeker rekening houdend met het feit dat meer dan 50% van de verplaatsingen binnen Bergen om Zoom nu al lopend of op de fiets gebeuren. Alleen de lijn naar de afgelegen wijk Bergse Plaat doet het nog aardig aldus de gemeente.
*NOTITIE: Cijfers van vorig jaar:
Afbeelding

Het gebruik is niet hoog, Kansloos/Nutteloos lijkt mij een stadsdienst als Den Bosch ook niet, maar ik moet zeggen dat ik; helemaal in vergelijking met andere steden van vergelijkbare grootte en compactheid ik het gebruik nog niet eens vind tegenvallen.

De telcijfers lijken trouwens ook de suggestie te wekken dat alle lijnen ongeveer dezelfde bezetting hebben per km die ze rijden met de huidige frquenties, dat zou betekenen dat 25 als langste route netto het meeste passagiers heeft, en 22 als de lijn met minder frequentie het minste, maar ze het niet direct slechter of beter doen dan elkaar met de huidige frequenties. (Gemiddelde snelheid op de 3 routes is vrijwel identiek, alleen de 25 is iets sneller.)

Ik heb geen idee hoe ik deze puzzel zou oplossen, maar ik vraag me (om het wel heel licht te zeggen) af of het opheffen van 2/3e van de stadsdienst en deze deels vervangen door streekbussen, Flex OV en Bravo Fiets de beste oplossing is.
Ik blub in het Drecht.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

Mijn voorstel voor Bergen op Zoom/Halsteren zou zijn een OV-hub maken ter hoogte van het huidig kruispunt Steenbergseweg/Eendrachtweg (N286).
De huidige carpoolplaats Afrit 26 Tholen iets verplaatsen, zodat het op de logische route van de bus ligt zowel van als naar Bergen op Zoom via Halsteren.
Mochten er in de toekomst uitbreidingsplannen komen van Lepelstraat in de richting van Halsteren, dan is het OV al op orde.
Tevens kunnen bij de nieuw te realiseren OV-hub Halsteren/Lepelstraat fietskluizen komen met OV-fietsen en de mogelijkheid om ook 's nachts je fiets te stallen.
Wat verder nog handig zou zijn een knop om een bus te bestellen op afroep.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

Plan voor spitsbus van Vrachelen naar Breda

OOSTERHOUT - Schoolgaande jongeren die vanuit Vrachelen in Oosterhout snel naar de opleiding in Breda willen, kunnen als de plannen doorgaan vanaf 2020 in een rechtstreekse bus stappen. Vervoersbedrijf Arriva overweegt om een extra spitsbus (lijn 324) van Vrachelen naar Breda te laten rijden. Wethouder mobiliteit, Marian Witte, van Oosterhout is enthousiast. De provincie hakt in september de knoop door.

Lees verder op: https://www.bndestem.nl/oosterhout/plan ... ~aec9b1da/ (Let op: Premium artikel)
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Een extra spitslijn lijkt mij welkom.
Wellicht kunnen ze overwegen in de avond elk kwartier te rijden. Zou veel handiger zijn met aansluitingen e.d.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Chrysa »

Wat is er mis met lijn 625?
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

Hoe wil je in de avond elk kwartier rijden met 3 lijnen die elk 1 keer per uur rijden? 3 keer per uur tussen Oosterhout en Breda is meer dan voldoende met het huidige passagiersaanbod in de avond. En ervanuit gaande dat je de aansluitingen op de trein bedoelt. Zo slecht zijn ze niet vind ik. 325 sluit aan op de sprinter naar Arnhem en de IC naar Den Haag. 326 sluit aan op de IC naar Eindhoven en de sprinter naar Dordrecht en de 327 sluit aan op de IC naar Roosendaal en Zwolle en de ICD naar Amsterdam
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Wat is er mis met lijn 625?
Lijn 625 is 1 rit in de ochtend die niet via Teteringen gaat. Maar over de A27 naar het Avans en NHTV. Lijn 324 gaat juist wel via Teteringen naar Breda en scheelt voor veel mensen uit Vrachelen een overstap op het busstation in Oosterhout. En gaat zowel in de ochtendspits als de middagspits rijden.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Vreemd genoeg is het exploitatieplan 2020 West-Brabant nog nergens te vinden :mrgreen: Wel sijpelen de plannen en opmerkingen uit het plan langzaam door:

https://www.bndestem.nl/breda/minder-br ... ~a46093cd/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

Nieuwe scholierenlijn 324 (Vrachelen in Oosterhout - Breda):

Even gekeken voor Gebint 143 Oosterhout, dat ligt in de wijk/buurt Vrachelen naar Breda station.
Kortste reistijd volgens 9292:
48 minuten
en langste 112 minuten.

Een rechtstreekse bus zou een goede oplossing kunnen zijn voor jongeren die daar wonen.
En natuurlijk ook voor andere bewoners of mensen die in Vrachelen willen of moeten zijn.
aantal inwoners Vrachelen-Noord (jaar 2017): 2380
aantal inwoners Vrachelen-Zuidoost (jaar 2017): 1110
volgens CBSinuwbuurt

Mogelijke route van lijn 324 Breda - Teteringen - Bredaseweg - Wilhelminastraat - Burgemeester Huijbregts-Schiedonlaan - Wetstadweg.
Vandaar uit zou de bus eventueel verder kunnen naar Made en verder richting Wagenberg en Terheijden om vervolgens weer op Breda Station uit te komen.
Of de bus rijdt verder naar de Bovensteweg, Centrum-West - Statendamweg en via de Bredaseweg en Teteringen terug naar station Breda.
Of de bus rijdt door naar Centrum-Oost en via de Tilburgseweg, Bredaseweg - Teteringen naar station Breda.

Of wordt er toch ergens in Vrachelen gekeerd??
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

Lijn 324 gaat vanaf Vrachelen via dezelfde route als de 328 naar het Busstation en vanaf daar dezelfde route als de 326/327 naar Breda vv. Begin-/eindhalte is net zoals bij lijn 325 en 328 Het Goorke. In de avonduren en in het weekend heeft Vrachelen sowieso een directe verbinding met Breda. Lijn 325 rijd dan vanuit Dommelbergen door naar Vrachelen
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Chrysa »

Blijft 328 ook nog rijden dan? 4x/uur lijkt me wel wat veel van het goede naar Vrachelen. Had nou ook niet echt het idee dat de huidige overstap zo dramatisch was, dus welk probleem dit oplost snap ik ook niet helemaal.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

328 blijft gewoon rijden. 324 gaat alleen in de spits rijden terwijl de 328 gewoon blijft rijden zoals nu ook het geval is. De 324 heeft ook als doel om extra capaciteit te bieden tussen Oosterhout en Breda en dat is hard nodig ook. En 4 keer per uur naar Vrachelen is wel veel ja. Maar hoe zou je het anders willen? lijn 328 keren op het busstation is geen optie. Daar heeft het busstation geen capaciteit voor. Die bus zou dan ruim 20 minuten in de weg staan en andere bussen hinderen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door JordiBrabant »

Je zou lijn 328 ook kunnen omleggen via het centrum van Oosterhout, de Wilhelminalaan en de Vlindervallei naar het Goorke.
Voordelen: de nieuwe vrij grote wijk Vlindervallei en andere nu slecht bediende delen van Oosterhout worden ontsloten. Reizigers uit Dongen krijgen meer rechtstreekse reismogelijkheden naar het centrum van Oosterhout (Mathildastraat).
Nadelen: De rechtstreekse verbinding tussen Dongen en Amphoa Oosterhout vervalt. De reistijd vanaf 't Goorke naar het Busstation neemt toe, deze route minstens 4 minuten langer per enkele reis. Dus wordt de dienst te krap, of moet een bus 28 minuten zijn tijd afwachten, of leeg door naar de stalling aan de havenweg, of misschien koppelen aan de 325.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Michael »

2 dingen waardoor jouw idee niet haalbaar is:

De vlindervallei is niet geschikt om met een bus doorheen te rijden.

Hetzelfde geldt voor de Wilhelminalaan en dan met name de kruising met de Bredaseweg is een probleem. Die bochten zijn niet haalbaar met een grote bus. 2 jaar geleden toen de Bovensteweg was afgesloten werd lijn 328 niet voor niks met een 8 persoonsbusje gereden.

Daarbij komt ook nog dat je met de brug zit die regelmatig open gaat. Is niet echt bevorderlijk voor de dienstregeling
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door JordiBrabant »

Ik bedoelde ook geen route door de vlindervallei maar een halte voor de vlindervallei bij de rotonde, de kruising Wilhelminalaan/ Bredaseweg is inderdaad een issue, waar ik overheen gekeken heb*. Er zitten zelfs 2 beweegbare bruggen in mijn routevariant, alleen weet ik uit mijn hoofd niet of ze allebei ongeveer even vaak openen. Hierbij verwijs ik het voorstel ook naar het archief.
*:
Spoiler: show
Voor wie geen lokale bekendheid heeft; bij deze kruising is een tijd geleden een fietsenmaker uitgekocht om de kruising ruimer te kunnen maker dmv een rotonde, vervolgens heeft de gemeente niets aan de verbouwd. Dit heeft een aantal jaar geleden zelfs de TV gehaald: https://youtu.be/N1O6unw0IWc?t=1m58s
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door lijntaxi »

Achter het bureau van mij zag het allemaal zo prachtig uit via de Bredaseweg - Wilhelminalaan naar Vrachelen.
Als het kruispunt zo lastig te nemen is met een grote bus, zou ik het volgende idee willen opperen:
parallelweg maken aan de rechterkant van de Bredaseweg tussen parkeerplaats 'De Warande' en de Bredaseweg zelf alleen voor lijnbussen.
Als dit gerealiseerd is daarna met de bus via de Wilhelminakanaal-zuid en Lage Molenpolderweg naar Vrachelen.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Ze zijn er aan uit; lijn 324 gaat dit jaar nog rijden:

https://www.bndestem.nl/oosterhout/nog- ... ~ae6c46ef/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door JordiBrabant »

De extra 324 gaan wel ten koste van (een aantal) spitsversterkers van de 326. Als dit de extra ritten zijn die al bovenop de kwartiersdienst komen ben ik akkoord. Op de route Oosterhout - Dongen - Tilburg komt de versterking in de dienstregeling te staan als 7½ minutendienst, dat kan ik alleen maar toejuichen mits TCR deze bussen laat communiceren met de digitale kanalen, of Arriva de bussen zelf rijdt. Als dat niet gebeurd gaat er een hele hoop onzin op Dongens DRISsen staan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door huibf »

De explotatieplannen van Arriva Brabant zijn door GS goedgekeurd.
Er zijn nav input van gemeenten ook nauwelijks wijzigingen gekomen. Dus de documenten die her en der al door gemeenten zijn gedeeld zijn dus zoals ze in 2020 ook werkelijkheid worden.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Zijn dit dan ook de enige wijzigingen? Ik ben verder nergens iets tegen gekomen van de streeklijnen of stadsdienst Breda tot op heden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door Etienne »

Met betrekking tot Steenbergen en omgeving vond ik dit document
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Bericht door BusOV40 »

Reizigersoverleg Brabant heft hun advies gepubliceerd:

https://www.reizigersoverlegbrabant.nl/ ... xploit.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten