Pagina 1 van 4

Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 08:48
door Etienne
Arriva past buslijnen 90 en 96 aan
Nieuwe scholierenlijn 690

REGIO – Busvervoerder Arriva gaat een aantal aanpassingen doorvoeren op de buslijnen 90 en 96. Daarnaast komt er met ingang van december een nieuwe ‘scholierenbuslijn’, lijn 690.

Uit de bezettingscijfers van het eerste kwartaal van 2019 blijkt dat lijn 96 nauwelijks meer wordt gebruikt en dat er een verschuiving van mensen richting buslijn 99 heeft plaatsgevonden. De betere overstap in Uden maakt deze verbinding richting Oss beter benut dan de rechtstreekse verbinding.
Op het traject Schaijk-Grave gaat lijn 96 vanaf december parallel rijden met de nieuwe buslijn 690 (scholierenlijn).

Lees meer

---
Ik vermoed hiermee dat lijn 90 alsnog geknipt gaat worden en lijn 96 het deel Heesch - Grave voor rekening gaat nemen (met een of andere constructieve route) en dat deze aangevuld wordt met lijn 690.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: vr 21 jun 2019, 09:02
door regenmaker
Ik denk dat de 96 gewoon via Berghem blijft rijden en dat lijn 90 gaat eindigen in Heesch. Lijn 690 gaat de directe verbinding van Grave naar Den Bosch verzorgen. In het bericht van vorig jaar zou er vanuit Grave een nieuwe buslijn via Schaijk en Heesch naar Uden komen te rijden. Ik hoop overigens dat er in het weekend iets van een belbus komt tussen Oss, Berghem, Schaijk, Grave, Mill en Cuijk. Van mij apart een Arriva Vlinder.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: wo 26 jun 2019, 23:57
door lijntaxi
En dan te bedenken, dat er in de jaren 90 een rechtstreekse verbinding bestond
tussen Nijmegen en Den Bosch via Grave en Heesch.
Blijkbaar willen ze met de nieuwe dienstregeling de directe verbinding tussen Grave en Den Bosch herstellen.
Maar hoe zit het met de rechtstreekse verbinding tussen Schaijk en Nijmegen. Of worden mensen vanuit Schaijk geacht over
te stappen op lijn 99 of de fiets te nemen naar station Oss en vanuit daaruit met de trein naar Nijmegen.
Vanaf Nijmegen station met de Heyendaalshuttle naar de Radboud Universiteit, Radboud UMC en HAN.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: do 27 jun 2019, 23:38
door huibf
regenmaker schreef:Ik denk dat de 96 gewoon via Berghem blijft rijden en dat lijn 90 gaat eindigen in Heesch. Lijn 690 gaat de directe verbinding van Grave naar Den Bosch verzorgen. In het bericht van vorig jaar zou er vanuit Grave een nieuwe buslijn via Schaijk en Heesch naar Uden komen te rijden. Ik hoop overigens dat er in het weekend iets van een belbus komt tussen Oss, Berghem, Schaijk, Grave, Mill en Cuijk. Van mij apart een Arriva Vlinder.
Wat het ArenaLokaal schrijft klopt:

Lijn 96: Grave-Reek-Schaijk-Berghem-Oss (over de huidige route van 90 en 96) (ma-vr)
Lijn 90: Tussen Den Bosch en Schaijk ongewijzigd, daarna naar Oss. (dat laatste stuk niet in het weekend)
Lijn 190: Route van lijn 90 tussen Den Bosch en Schaijk daarna over de huidige route van lijn 90 naar Grave. (ma-vr)
Mogelijk buurtbus Schaijk--Berghem-Oss op zaterdag.

Al eerder is geschreven dat lijn 161 wordt opgeheven: https://www.bd.nl/oss/buslijn-161-nulan ... ~a5e18b95/

Geen belbus en geflex in Oost

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 15:40
door Busdb
https://s-hertogenbosch.raadsinformatie ... 4fd68d4799

Plannen voor 2020 zijn bekend


Lijn 90 gaat voortaan naar Oss
Lijn 654 krijgt meer ritten
Lijn 4 nieuwe route frequentie vakantie naar 2x per uur

Nieuwe lijn van maaspoort naar cs oude route 67

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 17:26
door PHS
En wat mij opviel:

- Lijn 154 wordt nog niet gestrekt langs Sint Michielsgestel;
- Lijn 305 groeit sterk en gaat vaker rijden in de spits(randen);
- Lijn 802 wordt geschrapt.
- Daarnaast nog een aantal lijnen in de gevarenzone, de herziening van het lijnennet rond Gilze, Rijen en Dongen heeft nog niet geleid tot een duidelijke verbetering. Lijn 631 krijgt nog een jaar respijt.
- Sterke daling van aantal reizigers op lijnen 4, 6 en 9 in Tilburg. Maar Arriva grijpt nog niet in.


En heeft iemand al het exploitatieplan van West-Brabant gezien? Ik ben benieuwd naar de uitwerking van BravoFlex in Bergen op Zoom.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 17:45
door Etienne
Moeten we weer wachten op de gemeente Heusden-Altena? :mrgreen:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: zo 07 jul 2019, 19:01
door huibf
PHS schreef: En heeft iemand al het exploitatieplan van West-Brabant gezien? Ik ben benieuwd naar de uitwerking van BravoFlex in Bergen op Zoom.
Ja gezien. Maar je zal toch moeten wachten tot Gemeente Heusden deze weer online zet. :?

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: ma 08 jul 2019, 00:13
door lijntaxi
Busdb schreef:https://s-hertogenbosch.raadsinformatie ... 4fd68d4799

Plannen voor 2020 zijn bekend
(...)
Bedankt voor deze informatie.
Vooral in de regio Oss-Heesch-Grave grote veranderingen op komst. Plus frequentieverhoging Volanslijn 305. Ik ben benieuwd hoe zit gaan communiceren.
Verder vind ik het interessant dat ze komen het het ideeën zoals hubs, pakketpunten en verbetering van fietsmogelijkheden. Mijn voorstel zou dan ook zijn om te stoppen met het vervangen van bestaande rotondes door zogeheten slimme verkeerslichten. Slimme verkeerslichten bepalen zelf niet, welk verkeer voorrang krijgt. Dat wordt bepaald door het bedrijf wat de slimme verkeerslichten afstelt. En die werken vaak op basis van hetgeen de gemeente, waar de verkeerslichten staan willen. Vaak kiezen die ervoor dat de de zijstraten van een doorgaande weg, vlot de doorgaande weg op kunnen. Dat bekent vaak voor de bussen doorrijden, wachten, doorrijden.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: ma 08 jul 2019, 00:19
door Chrysa
Ik heb bij een gemeente gewerkt en daar ging het toch echt andersom. :')

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: ma 22 jul 2019, 14:08
door BusOV40
De gemeente Bergen op Zoom en Provincie Brabant hebben de plannen mogelijk al zo te zien:

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~af6634fe/

Groet!

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: ma 22 jul 2019, 16:15
door huibf
Dan hebben ze het mis. In BoZ komen er geen wijzigingen komende jaren. Het is een plan voor over een paar jaar.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: ma 22 jul 2019, 21:24
door Daniel
Dat staat er ook gewoon. Gevaarlijk vindt ik wel die stelling dat er 's avonds over het algemeen mensen zijn die van het station naar huis willen. Immers, die mensen komen ook ergens vandaan en als ze bv. bij familie geweest zijn en 's avonds daarvandaan ook niet meer terug naar het station kunnen per bus ben je ze uiteindelijk helemaal kwijt als reiziger.
De kans op dat soort verkeer is bij twee relatief dicht op elkaar liggende steden als Bergen op Zoom en Roosendaal best wel aanwezig immers.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 23 jul 2019, 12:17
door lijntaxi
Wat is er tot nu toe bekend van de dienstregeling 2020 voor West- en Oost-Brabant???
Er komen blijkbaar veel veranderingen aan.
Wordt de oude interliner lijn 410 in ere hersteld?
Gaat er een rechtstreekse Bravo-directlijn komen van Nijmegen Station - Nijmegen Dukenburg - Grave Busstation - Zeeland Tweehekkenweg - Uden Hobostraat - Uden Busstation - Uden Velmolenweg - Veghel Muntelaar (Leijgraaf) - Veghel Bustation - St. Oedenrode afrit A50 - Eindhoven TUE - Eindhoven Station??

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 23 jul 2019, 12:21
door Yanaike
Ik zou zeggen, lees de posts en de links hierboven eens...

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 23 jul 2019, 13:03
door BusOV40
De wijzigingen voor Oost-Brabant zijn inderdaad al bekend. Tot op heden heb ik West-Brabant nog nergens kunnen vinden. We zullen nog geduld moeten hebben.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 23 jul 2019, 21:20
door huibf
Daniel schreef:Dat staat er ook gewoon. Gevaarlijk vindt ik wel die stelling dat er 's avonds over het algemeen mensen zijn die van het station naar huis willen. Immers, die mensen komen ook ergens vandaan en als ze bv. bij familie geweest zijn en 's avonds daarvandaan ook niet meer terug naar het station kunnen per bus ben je ze uiteindelijk helemaal kwijt als reiziger.
De kans op dat soort verkeer is bij twee relatief dicht op elkaar liggende steden als Bergen op Zoom en Roosendaal best wel aanwezig immers.
Ik moet iets rechtzetten, BN de Stem had het toch bij het rechte eind lijn 22 en 23 worden opgeheven. De streeklijnen worden in de stad geherstructureerd. En Bravoflex krijgt word ingevoerd.
lijntaxi schreef:Wat is er tot nu toe bekend van de dienstregeling 2020 voor West- en Oost-Brabant???
Er komen blijkbaar veel veranderingen aan.
Wordt de oude interliner lijn 410 in ere hersteld?
Gaat er een rechtstreekse Bravo-directlijn komen van Nijmegen Station - Nijmegen Dukenburg - Grave Busstation - Zeeland Tweehekkenweg - Uden Hobostraat - Uden Busstation - Uden Velmolenweg - Veghel Muntelaar (Leijgraaf) - Veghel Bustation - St. Oedenrode afrit A50 - Eindhoven TUE - Eindhoven Station??
Gemeente Den Bosch heeft het explotstieplan 2020 gepubliceerd.
En nee. Er komt geen rechtstreekse verbinding. De komende jaren zit het er ook niet in.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: do 25 jul 2019, 22:32
door lijntaxi
Gaat het bij de PVE om dit document:
Programma van eisen Europese aanbesteding concessie openbaar busvervoer West- en Oost-Brabant per 2015
http://docplayer.nl/57842336-Programma- ... -2015.html

Of heeft het genoemde document daar betrekking op??

Ik heb destijds bij de Hermeswinkel op het station het boek aangeschaft van de geschiedenis van de ZuidOoster. In die tijd was ook het boek te koop van de geschiedenis van de VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg - als ik me niet vergis). Beide bedrijven gingen op in Hermes.
In de jaren 30 van de vorige eeuw liep er een verbinding Nijmegen - Grave - Uden - Gemert - Eindhoven.
Dat was dus voor de komst van het A50-traject Oss - Eindhoven.
De komst van de A50 heeft de verbinding Nijmegen - Grave - Uden - Gemert - Eindhoven minder relevant gemaakt. Naast het knippen van lijnen.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: do 25 jul 2019, 23:27
door Chrysa
Als je nou gewoon terugleest. :')

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 07:53
door huibf
Exploatatieplan 2020 Brabant Oost met dank aan gemeente DenBosch

Https://s-hertogenbosch.raadsinformatie ... 4fd68d4799

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 22:21
door RobertT
deze stond al eerder hier online,maar toch nog een opmerking over die daling van de stadsdienst Tilburg en dan vooral lijn 4.
Er staat dat vooral de Cobbenhagenlaan minder studenten aan in/uitstappers had.Leg daarnaast de cijfers van NS over stationsgebruik,waarbij Tilburg Universiteit flink is gestegen.
Dan is mijn conclusie dat vooral door de problemen met de 1100 serie vorig jaar(veelvuldige uitval),de studenten uit de richting Eindhoven waarschijnlijk massaal zijn overgestapt van de combinatie 1100-Buslijn 4 naar 5200 naar Tilburg Universiteit.
Lijn 6 heeft een tijd werkzaamheden op zijn route gehad,een deel is waarschijnlijk naar lijn 5 gegaan

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: za 27 jul 2019, 22:28
door lijntaxi
huibf schreef:Exploatatieplan 2020 Brabant Oost met dank aan gemeente DenBosch

Https://s-hertogenbosch.raadsinformatie ... 4fd68d4799
Bedankt voor de informatie.

Er staan enkele interessante bevindingen in. Als twee buslijnen ergens naar toe gaan te weten lijn 96 en lijn 99, maar niet op dezelfde plek halteren, is men bereid verder te fietsen of te lopen mits de frequentie van de desbetreffende buslijn omhoog gaat.
Hier kan bij aanvullen dat dit weliswaar kan zijn inwoners van het dorp Zeeland. Maar hoe zit het mensen die in Zeeland willen of moeten zijn?
Die mensen wordt het een stuk lastiger gemaakt. Zeker als je (zwaar) bepakt bent.

En dan dit pracht citaat te lezen in het Brabants Dagblad webversie van zaterdag 27 juli:
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/een-n ... ~a16f6e4a/
"Op de Onderwijsboulevard is, met al die scholen, een grote vraag naar busvervoer. Op de Koningsweg, met voornamelijk dure advocatenkantoren, zitten weinig mensen te wachten op een bushalte. Je moet bussen brengen naar waar de vraag is.”

Ik verwacht dat met dienstregeling van 2021 of nog eerder de bussen gewoon weer op de Onderwijsboulevard gaan halteren in Den Bosch.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 30 jul 2019, 17:54
door BusOV40
Iemand al iets gezien van de plannen voor West Brabant? Ik heb het idee dat ze 'laat' zijn dit jaar :lol:

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: di 30 jul 2019, 18:35
door nvdw
Zoeken op exploitatieplannen voor 2020 levert mij nog geen resultaten op, ook niet bij onze 'hofleverancier', de gemeente Heusden.
lijntaxi schreef:Ik verwacht dat met dienstregeling van 2021 of nog eerder de bussen gewoon weer op de Onderwijsboulevard gaan halteren in Den Bosch.
Het is de wens van de gemeente geweest om de bussen van de Onderwijsboulevard te halen, want het moest een soort wandelpromenade worden. Is nog niet veel van gekomen, begrijp ik?

Maar als we dan toch gaan verwachten: ik verwacht dat er in 2021 nog steeds auto's rijden maar geen bussen.

Re: Dienstregelingen West- en Oost-Brabant 2020

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 15:36
door BusOV40
Ik heb contact gehad met Reizigersoverleg Brabant:

De plannen zelf zullen door de vervoerder bekend worden gemaakt. Dit middels een uitgebreide communicatiecampagne in de periode voorafgaand aan de dienstregelingswijzigingen half december.

Wat betreft ons advies geldt dat we nu midden in de adviesprocedure zitten. Dit advies zal later besproken worden met de vervoerders en provincie. Daarna beoordelen de Gedeputeerde Staten de plannen. Het zal dus al snel eind september worden voordat ons advies online staat.