Pagina 4 van 6

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 12:47
door Yanaike
Maar met een hypothetische rechtstreekse buslijn of auto kan dat ook in de helft van de tijd, met nul overstappen en met bijna geen infrastructurele kosten?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 14:32
door lvdmoosdijk
In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

De verbinding Weert-Hamont zal ook niet leiden tot grote nieuwe stromen tussen beide plaatsen. Waarbij het hogere comfort natuurlijk wel aantrekkelijk is.
Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.

Ten aanzien van de kosten zit er waarschijnlijk wel een grote inconsequentie bij ProRail, maar ik wil het onderzoek graag erop naslaan: de kosten voor elektrificatie kan je natuurlijk niet geheel op het personenvervoer laten drukken.
Ook alle goederenvervoer heeft baat bij deze ontwikkeling. Voorwaarde daarbij is natuurlijk dat het spoor naar Nyrstar ook meegenomen wordt. Denkend in de energietransitie, past dit natuurlijk binnen de huidige ideeën.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 14:39
door Yanaike
lvdmoosdijk schreef: Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.
Denk je dat Eindhoven - Antwerpen en Eindhoven - Brussel sneller zijn via Weert, dan via Breda?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 15:57
door lvdmoosdijk
Dat scheelt natuurlijk niet veel. Maar als Antwerpen of Brussel niet je eindbestemming is, gaat er een voordeel ontstaan.

Er zijn veel meer bestemmingen net over de grens. Plannen NMBS voor de komende jaren (2020-2023) in Belgisch Limburg: https://www.slideshare.net/mobile/NMBSo ... e-limburg/

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 16:42
door Yanaike
En dat voordeel ontstaat niet met bijv. een snelbus Eindhoven - Turnhout of een snelbus Eindhoven - Neerpelt / Hasselt?

En behalve misschien Leuven, wat zijn wat jou betreft dan nog meer interessante eindbestemmingen in België vanuit Eindhoven?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 17:02
door ZO6176
Maar flixbus is dan toch in die markt gestapt?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 17:44
door Yanaike
Als er voldoende vervoersvraag blijkt te zijn, vast wel ja

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 18:10
door Statler Rail
De OV-markt Eindhoven - Antwerpen wordt inderdaad al bediend door FlixBus, die zo´n 12x per dag rijdt. Een ritje met de FlixBus kost 1 uur 20 minuten. De IC van Hamont naar Antwerpen doet er alleen al 1 uur en 34 minuten over.

Hamont - Weert is vooral interessant voor regionaal vervoer. Misschien dat Weert - Hasselt nog interessant kan zijn, met aansluiting op de trein van/naar Eindhoven. De verbinding tussen Nederland en Hasselt is vrij slecht namelijk.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 19:55
door lvdmoosdijk
Voor Belgisch Limburg zijn Eindhoven, Weert en in mindere mate Roermond populaire bestemmingen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 20:39
door ZO6176
Statler Rail schreef:De OV-markt Eindhoven - Antwerpen wordt inderdaad al bediend door FlixBus, die zo´n 12x per dag rijdt. Een ritje met de FlixBus kost 1 uur 20 minuten. De IC van Hamont naar Antwerpen doet er alleen al 1 uur en 34 minuten over.

Hamont - Weert is vooral interessant voor regionaal vervoer. Misschien dat Weert - Hasselt nog interessant kan zijn, met aansluiting op de trein van/naar Eindhoven. De verbinding tussen Nederland en Hasselt is vrij slecht namelijk.
Vrij slecht? Ronduit klote! Eindhoven ligt 20 kilometer van de Belgische grens. Veel werknemers, winkelend publiek vanuit België. Alleen kunnen die niet per OV. Ik weet dat DAF en Philips jaren lang (en misschien nu nog) een aantal busdiensten voor hun personeel hadden die best ver in België kwamen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 22:10
door waldo79
Voor DAF nog best logisch, aangezien die een grote vestiging hebben in Westerlo (grofweg tussen Hasselt, Turnhout en Antwerpen in).

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 22:23
door Durashift
lvdmoosdijk schreef:In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

(..)
Het kan een begin zijn om eens veldwerk te (laten) doen en te achterhalen waarvandaan die mensen rijden.. Ik denk vanuit het landelijk gebied uit de omgeving..

De vraag is dan of die mensen bereid zijn om eerst naar station Weert te rijden én dan op de trein te stappen.. of dat hun bestaande reisstructuur na opening spoorlijn voor personenvervoer nog steeds aantrekkelijker is.. :?:


trolly schreef:Leuke theorie hoor, maar ProRail voert niks uit. Daar huren ze aannemers voor in. (..)
Joh.. :shock: :?:

Volgens het beheerplan 2018 wordt er 665 miljoen euro uitbesteed aan werk.
Echter, ProRail 'harkt' ook 119 miljoen euro aan 'opbrengst uren eigen productie'.
Duss.. ProRail voert, kennelijk, ook nog wel wat zaken uit zichzelf uit.. :wink:
(..) ProRail heeft haar plannen opgesteld zodat deze passen bij de beschikbare middelen op de begroting 2018 van IenW en de gebruiksvergoeding die wij van de vervoerders ontvangen. (..)
Qua machinaties: een project 'iets opplussen' kan ervoor zorgen dat IenW een stok heeft om de MinFin mee te poeren voor extra poet uit de pot, : :wink:

Bron: https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... _2018_.pdf

Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: wo 31 jul 2019, 22:33
door Suus
Er is weinig bovenregionaal nut voor een trein tussen Hamont en Weert, misschien als spoorlijn 18 tussen Overpelt en Hasselt ooit nog eens opnieuw wordt geopend waar de Vlamingen zo van dromen (geloof er niets van...) dat het nog wat extra toegevoegde waarde creëert, maar voor Antwerpen ben je vanuit Eindhoven net zo snel via Breda en vanuit Roermond is Brussel via Luik ook goed te doen.

Enig voordeel is dat de kering van de trein in Hamont op dit moment 40 minuten duurt omdat er gekruist moet worden in Neerpelt, een verlenging naar Weert is dus zonder extra materieel- en personeelsinzet te realiseren vanuit Belgische zijde.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: do 01 aug 2019, 00:18
door RobertT
De keren dat ik in de trein tussen Weert en Eindhoven aanwezig was,reisden de meeste Belgen die in Weert waren ingestapt vooral door richting Randstad(Utrecht/Amsterdam).Die kwamen voornamelijk uit het grensgebied,Neerpelt/Hamont

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: do 01 aug 2019, 23:42
door lvdmoosdijk
Je bevestigt mijn punt:
lvdmoosdijk schreef:In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

De verbinding Weert-Hamont zal ook niet leiden tot grote nieuwe stromen tussen beide plaatsen. Waarbij het hogere comfort natuurlijk wel aantrekkelijk is.
Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.
Met reizen vanaf het meest nabije station, zal het autogebruik primair verminderen.
Een volgende groep reizigers zullen die reizigers zijn, die met de auto naar Hamont of Weert nu te omslachtig vindt.

Globaal dus dezelfde soort reizigers, die nu ook gebruik maakt van al onze stoptreinen.
De elektrificatie Hamont-Weert is voor mij vergelijkbaar met Landgraaf-Herzogenrath.
Niet vanwege Aken-Luik, maar vanwege betere reismogelijkheden in de directe nabijheid van het traject voor de grootste groep reizigers.
Secundair profiteren de reizigers die de verbinding gebruiken om op te stappen op het netwerk aan de andere kant van de grens.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 07:49
door huibf
Of de noodzaak er is voor een treinverbinding tussen Weert en Hamont weet ik niet.
Ik zou de verbinding wel toejuichen. De verbindingen zijn slecht of afwezig. De buurtbus in Achel is het net niet.

De stopper Hamont-Antwerpen is ontzettend langzaam. Wat een droevigheid is dat stukje. Overigens zou er ook in Budel dan een stopplaats mogen komen. Of iig een fietspad langs het spoor.
Met alleen een stopper zal het geen succes worden.

Persoonlijk vindt ik Flixbus geen OV. Ik weet niet waarom.

Er wordt niet eens onderzek gedaan naar verbindingen met België . Er zijn wel gesprekken tussen de busvervoeders maar die verzanden helaas. De wil is er ook niet. Een ook de Provincies zitten jammerlijkgenoeg achterover en komen niet in beweging. Alleen bij de woorden HOV en Flex een MaaS schiet men in de actiemodus.

Ik denk het het er niet meer van komt. Dus de beoogde busverbinding van Arriva moet maar weer eens worden opgepakt.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 09:38
door ZO6176
Als arriva in die busverbinding had geloofd dan was die er zeker gekomen.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 14:04
door trolly
Dat ligt waarschijnlijk net iets ingewikkelder, met verschillende overheden, concessies, subsidies en politieke urgentie. Zelfs een suf boemeltreintje heeft om de één of andere reden een groter sex appeal dan de pragmatische oplossing van gewoon eens per uur een bus. Dat kan er zelfs niet af bij wijze van experiment, terwijl van het lieve sommetje dat voor het spoorlijntje uitgetrokken gaat worden decennia lang zo'n bus zou kunnen rijden. Maar niet sexy dus, en uit een ander potje.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 14:09
door lvdmoosdijk
Vergeet niet dat elektrificatie meer doelen dient.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 14:14
door Yanaike
Zoals?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 14:28
door huibf
lvdmoosdijk schreef:Vergeet niet dat elektrificatie meer doelen dient.
Welke doelen?
Arbeidszekerheid voor de reparatiebedrijven :lol:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 15:31
door lvdmoosdijk
lvdmoosdijk schreef:Ook alle goederenvervoer heeft baat bij deze ontwikkeling. Voorwaarde daarbij is natuurlijk dat het spoor naar Nyrstar ook meegenomen wordt. Denkend in de energietransitie, past dit natuurlijk binnen de huidige ideeën.
Gebruik van moderne E-loks in plaats van diesel.

Nyrstar zelf doet volop mee: https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-lee ... ~a5f12453/

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 15:34
door Yanaike
Zoveel goederentreinen rijden er toch niet tussen Weert en Hamont? :?

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 15:49
door Wubbo
Als ik het goed heb wordt die fabriek elke werkdag bediend. Maar het aantal doorgaande treinen naar Weert is niet hoog, dat zijn (of waren) er enkele per week.

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Geplaatst: vr 02 aug 2019, 16:06
door Gebruikersnaam
Planmatig alleen op maandag doorgaande treinen tussen Weert en Hamont. Twee keer Antwerpen Noord -> Geleen-Lutterade DSM en één keer de andere kant op met Lineas als enige gebruiker.
De fabriek wordt 'bei Bedarf' ook op zaterdag bediend, ware het niet dat de zaterdagse trein negen van de tien keer is opgeheven.