Lobby voor spoor langs A27
Geplaatst: di 14 okt 2008, 20:23
Lobby voor spoor langs A27
Door CHANTAL BLOMMERS
DORDRECHT / GORINCHEM - De verkeerswethouders van Dordrecht, Gorinchem, Utrecht, Breda en Oosterhout brengen gezamenlijk een 'lobby-document' uit voor een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. "Alle steden hebben direct belang bij de aanleg van deze spoorlijn,'' zegt de Dordtse wethouder F. van den Oever. "Iedereen heeft andere belangen bij de spoorlijn.
Voor Dordrecht is van belang dat er ook goederentreinen op het traject rijden. Er rijden op het moment zoveel treinen op onze spoorlijnas, daar moet hoe dan ook iets aan gebeuren.''
Volgens Van den Oever raakt de veiligheid in het geding door de vele treinen tussen Rotterdam en Breda. "Wij pleiten al jaren voor een extra spoorlijn om de druk op de oude lijn te verminderen.''
De wethouders spraken ook over de indeling van het gebied en de mogelijke stations. "Het is voor ons belangrijk om onze status als intercity station te behouden,'' zegt Van den Oever. De plannen om een spoorlijn tussen Breda en Utrecht aan te leggen, zijn niet nieuw.
Sinds maart zijn de plannen weer actueel. Bouwbedrijf BAM en ingenieursbureau Goudappel Coffeng kwamen toen met een nieuwe opzet voor een treinverbinding. Die zou volgens BAM tegelijkertijd met de verbreding en vernieuwing van de A27 kunnen worden aangelegd, om kosten te beperken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt hoeveel geld hiermee te besparen is.
De wethouders willen hun document voor de uitkomst van dat onderzoek aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanbieden. Later volgt overleg met de provincies Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht en de kleinere gemeentes langs de lijn.
Bron: Algemeen Dagblad
Door CHANTAL BLOMMERS
DORDRECHT / GORINCHEM - De verkeerswethouders van Dordrecht, Gorinchem, Utrecht, Breda en Oosterhout brengen gezamenlijk een 'lobby-document' uit voor een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. "Alle steden hebben direct belang bij de aanleg van deze spoorlijn,'' zegt de Dordtse wethouder F. van den Oever. "Iedereen heeft andere belangen bij de spoorlijn.
Voor Dordrecht is van belang dat er ook goederentreinen op het traject rijden. Er rijden op het moment zoveel treinen op onze spoorlijnas, daar moet hoe dan ook iets aan gebeuren.''
Volgens Van den Oever raakt de veiligheid in het geding door de vele treinen tussen Rotterdam en Breda. "Wij pleiten al jaren voor een extra spoorlijn om de druk op de oude lijn te verminderen.''
De wethouders spraken ook over de indeling van het gebied en de mogelijke stations. "Het is voor ons belangrijk om onze status als intercity station te behouden,'' zegt Van den Oever. De plannen om een spoorlijn tussen Breda en Utrecht aan te leggen, zijn niet nieuw.
Sinds maart zijn de plannen weer actueel. Bouwbedrijf BAM en ingenieursbureau Goudappel Coffeng kwamen toen met een nieuwe opzet voor een treinverbinding. Die zou volgens BAM tegelijkertijd met de verbreding en vernieuwing van de A27 kunnen worden aangelegd, om kosten te beperken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt hoeveel geld hiermee te besparen is.
De wethouders willen hun document voor de uitkomst van dat onderzoek aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanbieden. Later volgt overleg met de provincies Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht en de kleinere gemeentes langs de lijn.
Bron: Algemeen Dagblad