Lobby voor spoor langs A27

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Lobby voor spoor langs A27

Bericht door Daniel »

Lobby voor spoor langs A27
Door CHANTAL BLOMMERS

DORDRECHT / GORINCHEM - De verkeerswethouders van Dordrecht, Gorinchem, Utrecht, Breda en Oosterhout brengen gezamenlijk een 'lobby-document' uit voor een spoorlijn tussen Breda en Utrecht. "Alle steden hebben direct belang bij de aanleg van deze spoorlijn,'' zegt de Dordtse wethouder F. van den Oever. "Iedereen heeft andere belangen bij de spoorlijn.

Voor Dordrecht is van belang dat er ook goederentreinen op het traject rijden. Er rijden op het moment zoveel treinen op onze spoorlijnas, daar moet hoe dan ook iets aan gebeuren.''

Volgens Van den Oever raakt de veiligheid in het geding door de vele treinen tussen Rotterdam en Breda. "Wij pleiten al jaren voor een extra spoorlijn om de druk op de oude lijn te verminderen.''

De wethouders spraken ook over de indeling van het gebied en de mogelijke stations. "Het is voor ons belangrijk om onze status als intercity station te behouden,'' zegt Van den Oever. De plannen om een spoorlijn tussen Breda en Utrecht aan te leggen, zijn niet nieuw.

Sinds maart zijn de plannen weer actueel. Bouwbedrijf BAM en ingenieursbureau Goudappel Coffeng kwamen toen met een nieuwe opzet voor een treinverbinding. Die zou volgens BAM tegelijkertijd met de verbreding en vernieuwing van de A27 kunnen worden aangelegd, om kosten te beperken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt hoeveel geld hiermee te besparen is.

De wethouders willen hun document voor de uitkomst van dat onderzoek aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanbieden. Later volgt overleg met de provincies Noord-Brabant, Zuid-Holland en Utrecht en de kleinere gemeentes langs de lijn.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door reisthijs »

Volgens Van den Oever raakt de veiligheid in het geding door de vele treinen tussen Rotterdam en Breda. "Wij pleiten al jaren voor een extra spoorlijn om de druk op de oude lijn te verminderen.''
Hoe denken ze dat een nieuwe lijn Utrecht-Breda de druk op de lijn Rotterdam-Breda kan verminderen? Of je moet bij Gorinchem een aansluiting maken op de Betuweroute, dan zou je goederentreinen met een grote boog om Dordrecht heen kunnen sturen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door Vinny »

Een andere routering voor doorgaande goederentreinen. In plaats van Utrecht - Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen, nu Utrecht - Breda - Antwerpen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door Justin »

Iemand van OVNL had toch meegewerkt aan een onderzoek naar deze spoorlijn? Ik ben het documentje (PDF) kwijt, ik heb hem nu juist nodig, omdat ik een simpele netwerkanalyse moet maken van het spoornet voor een vak op de uni... Wie was dat ook alweer, en heeft iemand het nog?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door webguy »

BR628 heeft de foto gemaakt voor het rapport geloof ik, en werkt(e?) bij het adviesbureau dat het heeft gemaakt...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door BR628 »

Precies dat inderdaad, en ook niet meer dan dat. En inderdaad, werkte ;)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door Tochjo »

Justin schreef:onderzoek naar deze spoorlijn? Ik ben het documentje (PDF)
Visienota spoorverbinding Breda - Utrecht?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lobby voor spoor langs A27

Bericht door Justin »

Ja die! hartstikke bedankt :D! Heb ik ook weer meer referentiemateriaal tenminste :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten