Pagina 17 van 19

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 07:47
door Roeland
Wellicht omdat in andere concessies veel meer bussen rijden?
De remise Oostburg bedient blijkbaar alleen (deels) de lijnen 1,5 en 42. En Sint-Maartensdijk natuurlijk alleen de Thoolse lijnen (102, 107, 108, 209, 603 en een handvol schoollijnen). Daarvoor hoef je dus geen megastallingen te hebben zoals in de Randstad.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 09:51
door PatrickM
De onderaannemers rijden ook nog het nodige, Van Oeveren heeft een stuk of 20 bussen en AMZ ook nog iets van 5-10.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 12:27
door ICE11
En er rijden ook niet alle CXX-bussen alleen diensten van "hun" eigen stalling. Bij voorbeeld is een omloop (of zelfs meerdere) op de 133 waar een Middelburgse bus vanuit Oude Tonge een rondje naar Bergen op Zoom en terug rijdt en dan pas weer terug naar Middelburg. Of een Van Oeveren bus welke op de 133 in Middelburg aankomt rijdt niet direct terug maar eerst nog een rondje 52/53.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 20 nov 2023, 13:47
door CamilleKreemers
Ah, ik snap het. Tholen en Zierikzee rijden deels door Van Oeveren, wat niet in de lijst staat, dank je voor de opheldering

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 11:23
door QuinnTT
https://www.ovpro.nl/bus/2023/11/27/kri ... rgadering/
Hij wil nog eens zorgvuldig kijken “welke vaste lijnen we behouden en welke we niet behouden om te vervangen door flexibele lijnen”
Wat mij betreft alle :D Lijkt er wel op dat het toch aankomt dat het niet zo'n geweldig plan is..

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 12:59
door CamilleKreemers
De provincie zal zijn mening niet aanpassen verwacht ik. Er is veel sociale tegenstand tegen dit plan, echter ben ik benieuwd wanneer de provincie een bus genoeg passagiers vindt hebben. Ik zal dat schoolbussen minimaal 20 scholieren moest vervoeren om behouden te blijven.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 27 nov 2023, 13:07
door teun
Dat men (ervan uitgaande dat deze bron betrouwbaar is) intern een afname van 75% procent van het aantal reizigers verwacht is toch wel frappant… :')

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 09 dec 2023, 09:23
door Huup
ICE11 schreef: ma 20 nov 2023, 12:27 Bij voorbeeld is een omloop (of zelfs meerdere) op de 133 waar een Middelburgse bus vanuit Oude Tonge een rondje naar Bergen op Zoom en terug rijdt en dan pas weer terug naar Middelburg.
......
Welke omlopen zijn dat? Ik ken ze niet.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 09 dec 2023, 10:34
door Huup
Education schreef: wo 15 nov 2023, 16:47 Wellicht was het een idee om naast de petitie een rendabel en goed alternatief vervoersplan aan te bieden.
Zoveel input gelezen dat moet toch lukken?
Inderdaad. Zeker op Walcheren met zn 120.000 vaste inwoners en 100000-en vakantiegangers zou een herzien lijnennet goed kunnen werken. Voorwaarde is dan wel dat het hele hubidee wordt losgelaten. Mijns inziens gaat het de reiziger niet zozeer om snelheid van verplaatsing, als wel om het gemak: halte om de hoek zowel bij instappen als bij doeladres, en liefst zonder overstap. En die mogelijkheid is er echt wel.
Zo zou je de lijnen 52 en 53 kunnen combineren met een stadslijn Vlissingen Middelburg. Je maakt dan een volwaardige ringlijn over Walcheren. Zeker wanneer je deze lijn vanaf Scheldeplein direct naar Middelburg laat rijden, bv via de Nwe Vlissingseweg. Dus direct van centrum naar centrum.
Het eerder hier geopperde idee om lijn 58 niet over te laten gaan in 57 kun je ondervangen met een doorsteek bij station Vlissingen waarmee de lijnen elk half uur worden gecombineerd. Lijn 57 wordt dan ook een halfuursdienst. Laat je die in Souburg via de Stemerdinglaan rijden ipv spoorparallel, heb je goede kans op extra reizigers. En je benadrukt een snelle Middelburg Vlissingen verbinding.
Gezien het reizigersaanbod in Meliskerke en Biggekerke zou je kunnen overwegen de 53 niet meer door of langs die dorpen te laten rijden. Dan ontstaat er ook een redelijk snelle verbinding van Domburg/Westkapelle/Zoutelande/Koudekerke naar Vlissingen en met 1 overstap ook naar Middelburg (ln56).
Bigge en Melis zouden dan afhankelijk worden van buurtbus of vraagafhankelijk vervoer.
En zo zijn er meer vrij voor de hand liggende verbeteringen die dit unieke stukje Zeeland vooruit kunnen helpen.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 09 dec 2023, 14:54
door CamilleKreemers
Huup schreef: za 09 dec 2023, 09:23
ICE11 schreef: ma 20 nov 2023, 12:27 Bij voorbeeld is een omloop (of zelfs meerdere) op de 133 waar een Middelburgse bus vanuit Oude Tonge een rondje naar Bergen op Zoom en terug rijdt en dan pas weer terug naar Middelburg.
......
Welke omlopen zijn dat? Ik ken ze niet.
https://busposities.nl/omlopen/2023-12-08/cxx/690001
Deze doet het sowieso

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: za 09 dec 2023, 18:16
door PatrickM
Dat is een Zierikzeese, geen Middelburgse. Er zijn er twee die van de 133 overgaan op de 102 (1 van CXX en 1 van Van Oeveren), en 2 bussen van St. Maartensdijk die op hetzelfde moment overgaan van 102 op 133. Vermoedelijk zodat bussen van St. Maartensdijk niet leeg naar de werkplaats in Middelburg gereden hoeven te worden voor onderhoud. Dat zie je bijvoorbeeld bij deze omloop gebeuren, daar wordt de bus in Middelburg gewisseld voor een andere.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 10 dec 2023, 10:17
door ICE11
Bedankt voor opheldering, ik denk dat ik dan juist het wisselen van de bus in Middelburg zo geinterpreteerd had, dat dit ook een Middelburgse bus was.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 19:39
door ICE11
Sinds lijn 133 niet meer door Burgh-Haamstede rijdt pakken minder mensen de bus:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/162 ... k-gebruikt

Het lijkt dus alsof de provincie met haar plan de mensen uit de bus te verdrijven slaagd..... :X

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 23:11
door huibf
Goede zaak dat het niet werkt. Nou nog een overheid die die flauwekul van hubs, flex, maas en al dat soort inzin stopt en weer een normale bus laat rijden.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 10 feb 2024, 01:35
door nvdw
Of dat geld voor de flexhandel gewoon steekt in het aanleggen van twee of drie bushaltes aan de N57. Nu is het dubbel stom: twee keer een tijdrovende inprikker en de inwoners van Burgh zitten een roteind van een halte af, waardoor ze meer reistijd moeten maken dan die 133 ze ooit kan teruggeven.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 10 feb 2024, 10:00
door Philip
En omdat de 'proef' niet is geslaagd, neem ik aan dat de oude situatie wordt hersteld? Of is de oplossing volgens de gedeputeerde om de deelfietsen ook op andere plekken in te mogen leveren? Heeft hij echt zo'n plaat voor z'n kop?

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 10 feb 2024, 10:10
door ZO6176
Ik denk het laatste. Vervoersbedrijven voeren zelf toch ook regelmatig onderzoeken uit. Er komen suggesties per mail binnen, klachten etc. Ideeën van chauffeurs etc.Hier kun je toch ook de route mee optimaliseren?

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: za 10 feb 2024, 11:31
door huibf
Philip schreef: za 10 feb 2024, 10:00 En omdat de 'proef' niet is geslaagd, neem ik aan dat de oude situatie wordt hersteld? Of is de oplossing volgens de gedeputeerde om de deelfietsen ook op andere plekken in te mogen leveren? Heeft hij echt zo'n plaat voor z'n kop?
Hij weet gewoon niet beter. Dat kan, maar dan zou het verstandig zijn om niet op de plek te blijven zitten.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: zo 11 feb 2024, 18:53
door CamilleKreemers
Is er al nieuws over deze concessie?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 13:47
door CamilleKreemers
Elke rotonde zou een halte moeten hebben daar. Dat kan al reizigers terugtrekken. Toch denk ik dat Zeeland behoorlijk wordt uitgekleed door de provincie door het vasthouden aan hun "belbus is beter" idee

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 15:30
door Milco
Gek hé dat lijn 133 nu minder reizigers trekt? In plaats van door het dorp rijden de bussen naar twee onaantrekkelijke hubs aan de randen van het dorp, vooral die keerlus van betonplaten in Westerschouwen ziet er op Streetview nogal provisorisch uit. En de totale reistijd voor de bus zelf is er niet korter mee geworden, want in plaats van door het dorp te rijden worden er nu twee lusjes gereden...

Laat die bus lekker door het dorp kachelen. Geen hond heeft er last van en de passagiers kunnen instappen waar zij dat willen. De bus moet naar de reiziger toekomen en niet andersom.

Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 17:17
door ICE11
ZO6176 schreef: za 10 feb 2024, 10:10 Ik denk het laatste. Vervoersbedrijven voeren zelf toch ook regelmatig onderzoeken uit. Er komen suggesties per mail binnen, klachten etc. Ideeën van chauffeurs etc.Hier kun je toch ook de route mee optimaliseren?
Ik weet niet hoe het in NL in elk detail werkt, maar hier in D mogen de vervoerders de routes maar in - zeer - beperkte mate aanpakken zonder toestemming van de opdrachtgever (bij ons zijn dat de gemeenten).

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 19:06
door QuinnTT

Milco schreef:En de totale reistijd voor de bus zelf is er niet korter mee geworden, want in plaats van door het dorp te rijden worden er nu twee lusjes gereden...
Vd. Maas zegt: "Het positieve is een snellere buslijn vanaf Zierikzee naar Middelburg en Vlissingen. Je bent dan minuten eerder." Daarbij vergeet hij te vermelden dat het letterlijk om minuten gaat, 2 minuutjes ofzo die je tijdens het wachten in Renesse weer kwijt bent. Ook in de andere richting zorgt de "tijdwinst" er niet voor dat je in Middelburg een bus of trein eerder naar Vlissingen kunt pakken...

De route is trouwens niet alleen in Burgh en Haamstede "versneld", in Serooskerke is de bus ook via een rotonde aan de rand van het dorp gaan rijden ipv door het dorp.

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 21:05
door Globetrotter
En in Serooskerke loopt eenzelfde pilot?

Re: Aanbesteding Zeeland

Geplaatst: ma 12 feb 2024, 21:50
door ZO6176
Maar dan hebben de vervoerders dan toch goed ingeschat om hier niet op in te schrijven.