Pagina 2 van 2

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 12:47
door regenmaker
Ja, maar je kan toch nog verder geld besparen en dat doen vervoerders graag. (A)

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 17:47
door ArrivaBas
Het is sowieso een foute besparing om op de stadsdienst van Tilburg frequenties te verlagen zolang het nergens anders is terug te zien in een betere basisbereikbaarheid. Lijn 4 is juist degene die de universiteit en andere scholen het best bedient. Zolang er geen intercity's stoppen op station Tilburg Universiteit heb je dan ondercapaciteit op deze verbinding, want de universiteit ligt te ver lopen van station Tilburg.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 20:18
door regenmaker
Volgens het exploitatieplan 2023 blijft juist de vervoersvraag op de lijnen 3, 4 en 8 achter bij de rest van de stadsdienst. Ook op de 601 zijn fors minder instappers ten opzichte van voor corona.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 21:18
door RobertT
Op lijn 2 na,rijden nu in de stadsdienst op werkdagen overdag praktisch alleen maar halfuursdiensten,waar voorheen op een aantal lijnen de frequentie veel hoger was.Door de rare verdeling over het uur op lijn 2,krijg je daar ook soort van halfuursdiensten(2 bussen binnen 5 minuten,dan weer 25 minuten niks).
Neem daarbij dat de lijnen 6-7-8 na 21 uur en lijn 3 na 19 uur niet rijden,dan is dat mijns inziens geen aantrekkelijk ov voor een stad met zo'n 200.000 inwoners.
Ik heb verschillende mensen in mijn omgeving al gehoord,die aangaven tegenwoordig niet meer met de bus te reizen omdat ze of 'savonds niet terug kunnen of geen lange tijd willen wachten op een bus

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: zo 14 jan 2024, 22:23
door huibf
Dat is het zelfde beeld als Eindhoven.
De 1 uursdienstregelingen op oa lijn 2, 4 en 5 kost gigantisch veel keuzereizigers.
Ikzelf ook. Ik neem zelfs nu eerder de auto naar het centrum van de stad of ik haal mensen daar op of zet ze af.
Dat zou daarvoor totaal niet in me opkomen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 04:49
door ZO6176
Idem bij mij. Niet alleen de uursdienst van lijn 2, ook het verdwijnen van lijn 3 in het weekend. Die had ik nog als alternatief. Soms kom je op een totaal verkeerde tijdstip aan met de trein en dan is het soms of 50 minuten wachten of een andere lijn tot woensxl en dan lopen naar de Tempel. Ik merk van mezelf dat ik dat wel beu wordt.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 06:55
door ArrivaBas
regenmaker schreef: zo 14 jan 2024, 20:18 Volgens het exploitatieplan 2023 blijft juist de vervoersvraag op de lijnen 3, 4 en 8 achter bij de rest van de stadsdienst. Ook op de 601 zijn fors minder instappers ten opzichte van voor corona.
Dat is niet zo gek ook. Toen studenten niet met het OV mochten reizen en toch op de hogeschool of universiteit moesten komen, zijn die overgestapt naar de auto en dat blijven ze nu doen met dit soort stiefmoederlijke bediening van de scholen.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 08:19
door regenmaker
Ja het is ook een beetje kip ei verhaal. Arriva gaf in het exploitatieplan ook aan dat lijn 2 in Den Bosch het slechtste herstel liet zien van alle stadslijnen maar dat het waarschijnlijk grotendeels te wijten viel aan het terugschalen naar 1x/uur gedurende de gehele week.

Ook heeft Arriva de intentie om alle stadslijnen in Tilburg weer tot middernacht in plaats van 21:00 uur te laten rijden, echter chauffeurstekort.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 08:27
door huibf
De meeste lijnen zullen ook wel terugkeren en ook de frequentie komt wel terug. Echter het chauffeurstekort, wat nog stukken erger is in ZOB is het probleem.
Er staan nog gigantisch veel DRU 'open'.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 15:23
door teun
Hoe zit het eigenlijk met de bussen voor de 656/657? Ik neem aan dat ze nog steeds door van Gompel gereden worden maar momenteel lijkt voor de 656 in ieder geval nog steeds een amba ingezet te worden. Gaat die op termijn er ook uit zoals bij TCR de bedoeling is?

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 20:51
door Chrysa
Dat is ZOB. (A)

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: ma 15 jan 2024, 23:46
door teun
Wat stom… :oops:

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: za 10 feb 2024, 11:38
door ThatPCDude
Ik zit net even te kijken in de situatie rondom het busvervoer in Baarle-Nassau/Baarle-Hertog en het viel me op dat de 132 en 137 daar sinds eind augustus vorig jaar gesplitst zijn. Ik vraag me nu wel af hoe de 132 nou eigenlijk het rondje maakt langs de Sint Janstraat, gezien alle eenrichtingsverkeer in de directe omgeving van de halte. Could someone enlighten me? :)

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: za 10 feb 2024, 12:13
door huibf
De Leliestraat was in het verleden twee richtingen voor bussen. De lijn gebruikt(e) deze route ook.
Er hing een bord 'uitgezonderd bussen van De Lijn'.
Dat bord is inmiddels weg. Zie ik op streetvieuw van april 2023.
Ik had verwacht dat ze alle een lusje rijden via de leliestraat, maar dan staat de haltepaal verkeerd.

Ik weet het dus niet.

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: za 10 feb 2024, 13:43
door Milco
Zou lijn 132 niet gewoon leeg door de Generaal Maczeklaan rijden en keren bij de rotonde?

Re: Dienstregeling West- en Oost-Brabant 2024

Geplaatst: za 10 feb 2024, 14:21
door kristuipan
We keren via de leliestraat, dus de 132, 137 en de belgische bus stoppen allemaal aan de kant waar niet de haltehaven ligt. Soms staan er drie bussen achter elkaar tijd af te wachten op de weg dus de situatie is niet helemaal perfect. De haltepalen staan wel goed.