Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor playertwo » Ma 24 Nov 2008, 23:00

Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

De snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel blijft. De Belgische en Nederlandse spoorwegen NMBS en NS hebben daartoe maandag in Maastricht een contract getekend voor minimaal drie jaar.
De proef met de snelle trein tussen Brussel, Luik en Maastricht, ging in december 2006 van start en was volgens de NMBS zeer succesvol.
Het reizigersaantal van de Maastricht-Brussel Express steeg in twee jaar tijd met 125 procent, tot ongeveer 1240 reizen per dag.
De NMBS neemt het beheer, ook op Nederlands grondgebied, voor haar rekening. NS verzekert in Maastricht elk uur de aansluiting met een Intercity naar Eindhoven.

Bron: Nu.nl

Eijsden zal dus het nieuwe Soestduinen gaan worden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Caspar » Ma 24 Nov 2008, 23:16

Dat laatste is wel postief, dat er een aansluiting komt in Maastricht. Waar komt in dat geval de rijtijd winst vandaan van de t800?
Overigens moet ik nog steeds eens die trein pakken vanaf Maastricht naar Brussel. Laatste keer dat ik vanuit Belgie naar Maastricht reisde kwam dat ding met 200km/h langs het perron in Leuven gestoomd waar ik stond te wachten. Uiteindelijk zat ik in een IC naar Eupen die ook over de HSL ging met 200 km/h. Helaas moest ik in Luik overstappen op een oud Belgisch treinstelletje naar Maastricht, aangezien de Brussel expres van dat uur naar Gouvy ging (ipv Maastricht in de spits) :(

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Ruben » Ma 24 Nov 2008, 23:17

playertwo schreef:Eijsden zal dus het nieuwe Soestduinen gaan worden.
Inclusief buslijn die goed wordt gewaardeerd door de paar reizigers die het had.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Wubbo » Di 25 Nov 2008, 00:12

De 800 wordt versneld door een minuutje te winnen in het combineren/splitsen in Sittard, in de aankomsttijd in Eindhoven (uit zuidelijke richting) en door de rijtijden aan te passen aan de gerealiseerde rijtijden (dus wat speling te verminderen, om het plat uit te drukken).

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor reisthijs » Di 25 Nov 2008, 11:56

Richting Maastricht gaat het om één minuutje, dat gewonnen wordt tussen Eindhoven en Weert. Aankmost/vertrek in Roermond, Sittard, Maastricht dus ook een minuut eerder.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Daantje » Di 25 Nov 2008, 12:17

Ze moeten dat ding extra laten stoppen in Leuven. Dan stimuleer je Nederlanders nog meer om daar te gaan studeren en die stad is die stop wel waardig denk ik.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Karl » Di 25 Nov 2008, 12:22

Daantje schreef:Ze moeten dat ding extra laten stoppen in Leuven. Dan stimuleer je Nederlanders nog meer om daar te gaan studeren en die stad is die stop wel waardig denk ik.

Maar is de Maastricht Brussel Express (MBE) niet vooral interessant voor mensen die naar Brussel (EU; kantoren) gaan? Wanneer je dan in Leuven zal stoppen (afremmen van 200 naar 0; stilstaan; optrekken naar 200) kost dat zo een aantal minuten, dan wordt de auto wellicht weer interessanter. Daarbij vraag ik mij af hoe interessant Leuven is voor Limburgers (anderen zullen toch over Antwerpen reizen) met universiteiten in Maastricht en Aken en Maastricht - Leuven zou je dan elke keer moeten betalen (geen SOV), voor mensen die 'op kot' gaan is die stop in Leuven vast geen extra stimulans om daar te gaan studeren.

Daarbij, wat is het voordeel dat er meer Nederlanders in Leuven gaan studeren?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Caspar » Di 25 Nov 2008, 12:42

Een stop in Leuven kost 6 minuten extra reistijd. Leuven is wel een toeristische stad, waar veel Nederlanders een weekendje naar toe gaan.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Geert » Di 25 Nov 2008, 13:57

Maar in het weekend rijdt dat ding niet (ook niet in 2009 als ik mijn verse spoorboekje mag geloven). Dan heb je er niet zoveel aan voor een weekendje weg (of je moet vrijdagmiddag al vertrekken en maandagochtend weer terugkomen, ofzo).

Karl schreef:Wanneer je dan in Leuven zal stoppen (afremmen van 200 naar 0; stilstaan; optrekken naar 200) kost dat zo een aantal minuten, dan wordt de auto wellicht weer interessanter.

Is de reistijd dan wel de belangrijkste drijfveer voor mensen om de trein te nemen en zou dat zo gevoelig zijn voor een paar minuten meer of minder?

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor playertwo » Di 25 Nov 2008, 15:12

Als ik de ns-planner mag geloven wordt het wel een crossplatformoverstap, de s800 gaat voortaan van 3 in plaats van 2 (de s400 blijft op 4b).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Vinny » Di 25 Nov 2008, 18:25

Wat mij betreft komt de situatie van eind jaren '80 terug: Een doorgaande trein Maastricht - Knokke (stopt tussen Maastricht en Luik op alle tussengelegen stations) en een aantal maal per dag een IC Maastricht - Luik - Brussel/Luxemburg die de stations Mtr, Eijsden, Visé en Liége Bressoux en Leuven overslaat.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Wubbo » Di 25 Nov 2008, 20:27

Mja, die sneltreinen kan ik me nog wel herinneren. Die reden in aansluiting op de Thalys in Liege. De reizigers moest je met een vergrootglas zoeken.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Karl » Di 25 Nov 2008, 20:39

Geert schreef:Is de reistijd dan wel de belangrijkste drijfveer voor mensen om de trein te nemen en zou dat zo gevoelig zijn voor een paar minuten meer of minder?
Dat weet ik niet, maar - ook omdat dat ding niet in het weekeinde rijdt - ga ik er vanuit dat het met name gaat om beroepsbevolking en af en toe een toerist. Voor de werkende mens kost elk uur geld, dus hoe sneller je in Brussel bent, hoe beter.

Overigens kan het ook een psychologisch effect zijn, als je ergens 0h57 overdoet dan is dat veel korter dan 1h04, terwijl het maar zeven minuten scheelt.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor waldo79 » Di 25 Nov 2008, 20:49

Caspar schreef:Een stop in Leuven kost 6 minuten extra reistijd. Leuven is wel een toeristische stad, waar veel Nederlanders een weekendje naar toe gaan.
Volgens mij trekt het niet zoveel mensen uit het achterland van de Maastricht Brussel Express :roll:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor Meltrain » Do 27 Nov 2008, 21:40

Ik denk dat het dan beter is om de MaastrichtBrusselExpress gewoon voorbij Leuven te laten rijden.
In Leuven stoppen immers ook al andere IC's tussen Brussel en Liège (zoals de 500 en 1700). Als de overstap in Liège-Guillemins nu iets korter wordt, dan is het nog mooi te doen.
Trouwens: ik zie net dat in de huidige drgl minimaal één trein per dag (de t433) wel in Leuven stopt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor M57 » Do 27 Nov 2008, 21:52

Leuven is een van de meest afgegeven bestemmingen voor het verkeer naar België. Ik denk dat het vechten is om plaats 3 met Gent, na Antwerpen en Brussel. Niet alleen dagjesmensen, maar vooral veel studenten en universiteitsmedewerkers pendelen tussen Nederland en Leuven.

giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: Zo 13 Jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor giuseppe » Do 27 Nov 2008, 22:20

Maar het rare van het verhaal is ook nog eens dat in de huidige dienstregeling de tijd van de stop in Leuven is ingepland, maar daar dan niet stopt. Het zou wel kunnen dat dat eruit gaat met de lichte versnelling op het stuk Luik-Brussel Noord

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor playertwo » Vr 28 Nov 2008, 02:36

Volgens de planner van DB stopt de s400 gewoon in Leuven :mrgreen:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Berichtdoor reisthijs » Vr 28 Nov 2008, 13:10

Als je verder zoekt in de planner zie je dat de 400 slechts enkele keren per dag in Leuven stopt (de rit duurt dan een kwartier langer), de meeste keren wordt er dus niet gestopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast