Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door playertwo »

Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

De snelle treinverbinding tussen Maastricht en Brussel blijft. De Belgische en Nederlandse spoorwegen NMBS en NS hebben daartoe maandag in Maastricht een contract getekend voor minimaal drie jaar.
De proef met de snelle trein tussen Brussel, Luik en Maastricht, ging in december 2006 van start en was volgens de NMBS zeer succesvol.
Het reizigersaantal van de Maastricht-Brussel Express steeg in twee jaar tijd met 125 procent, tot ongeveer 1240 reizen per dag.
De NMBS neemt het beheer, ook op Nederlands grondgebied, voor haar rekening. NS verzekert in Maastricht elk uur de aansluiting met een Intercity naar Eindhoven.

Bron: Nu.nl

Eijsden zal dus het nieuwe Soestduinen gaan worden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Caspar »

Dat laatste is wel postief, dat er een aansluiting komt in Maastricht. Waar komt in dat geval de rijtijd winst vandaan van de t800?
Overigens moet ik nog steeds eens die trein pakken vanaf Maastricht naar Brussel. Laatste keer dat ik vanuit Belgie naar Maastricht reisde kwam dat ding met 200km/h langs het perron in Leuven gestoomd waar ik stond te wachten. Uiteindelijk zat ik in een IC naar Eupen die ook over de HSL ging met 200 km/h. Helaas moest ik in Luik overstappen op een oud Belgisch treinstelletje naar Maastricht, aangezien de Brussel expres van dat uur naar Gouvy ging (ipv Maastricht in de spits) :(
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Ruben »

playertwo schreef:Eijsden zal dus het nieuwe Soestduinen gaan worden.
Inclusief buslijn die goed wordt gewaardeerd door de paar reizigers die het had.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Wubbo »

De 800 wordt versneld door een minuutje te winnen in het combineren/splitsen in Sittard, in de aankomsttijd in Eindhoven (uit zuidelijke richting) en door de rijtijden aan te passen aan de gerealiseerde rijtijden (dus wat speling te verminderen, om het plat uit te drukken).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door reisthijs »

Richting Maastricht gaat het om één minuutje, dat gewonnen wordt tussen Eindhoven en Weert. Aankmost/vertrek in Roermond, Sittard, Maastricht dus ook een minuut eerder.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Daantje »

Ze moeten dat ding extra laten stoppen in Leuven. Dan stimuleer je Nederlanders nog meer om daar te gaan studeren en die stad is die stop wel waardig denk ik.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Karl »

Daantje schreef:Ze moeten dat ding extra laten stoppen in Leuven. Dan stimuleer je Nederlanders nog meer om daar te gaan studeren en die stad is die stop wel waardig denk ik.
Maar is de Maastricht Brussel Express (MBE) niet vooral interessant voor mensen die naar Brussel (EU; kantoren) gaan? Wanneer je dan in Leuven zal stoppen (afremmen van 200 naar 0; stilstaan; optrekken naar 200) kost dat zo een aantal minuten, dan wordt de auto wellicht weer interessanter. Daarbij vraag ik mij af hoe interessant Leuven is voor Limburgers (anderen zullen toch over Antwerpen reizen) met universiteiten in Maastricht en Aken en Maastricht - Leuven zou je dan elke keer moeten betalen (geen SOV), voor mensen die 'op kot' gaan is die stop in Leuven vast geen extra stimulans om daar te gaan studeren.

Daarbij, wat is het voordeel dat er meer Nederlanders in Leuven gaan studeren?
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Caspar »

Een stop in Leuven kost 6 minuten extra reistijd. Leuven is wel een toeristische stad, waar veel Nederlanders een weekendje naar toe gaan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Geert »

Maar in het weekend rijdt dat ding niet (ook niet in 2009 als ik mijn verse spoorboekje mag geloven). Dan heb je er niet zoveel aan voor een weekendje weg (of je moet vrijdagmiddag al vertrekken en maandagochtend weer terugkomen, ofzo).
Karl schreef:Wanneer je dan in Leuven zal stoppen (afremmen van 200 naar 0; stilstaan; optrekken naar 200) kost dat zo een aantal minuten, dan wordt de auto wellicht weer interessanter.
Is de reistijd dan wel de belangrijkste drijfveer voor mensen om de trein te nemen en zou dat zo gevoelig zijn voor een paar minuten meer of minder?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door playertwo »

Als ik de ns-planner mag geloven wordt het wel een crossplatformoverstap, de s800 gaat voortaan van 3 in plaats van 2 (de s400 blijft op 4b).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Vinny »

Wat mij betreft komt de situatie van eind jaren '80 terug: Een doorgaande trein Maastricht - Knokke (stopt tussen Maastricht en Luik op alle tussengelegen stations) en een aantal maal per dag een IC Maastricht - Luik - Brussel/Luxemburg die de stations Mtr, Eijsden, Visé en Liége Bressoux en Leuven overslaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Wubbo »

Mja, die sneltreinen kan ik me nog wel herinneren. Die reden in aansluiting op de Thalys in Liege. De reizigers moest je met een vergrootglas zoeken.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Karl »

Geert schreef:Is de reistijd dan wel de belangrijkste drijfveer voor mensen om de trein te nemen en zou dat zo gevoelig zijn voor een paar minuten meer of minder?
Dat weet ik niet, maar - ook omdat dat ding niet in het weekeinde rijdt - ga ik er vanuit dat het met name gaat om beroepsbevolking en af en toe een toerist. Voor de werkende mens kost elk uur geld, dus hoe sneller je in Brussel bent, hoe beter.

Overigens kan het ook een psychologisch effect zijn, als je ergens 0h57 overdoet dan is dat veel korter dan 1h04, terwijl het maar zeven minuten scheelt.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door waldo79 »

Caspar schreef:Een stop in Leuven kost 6 minuten extra reistijd. Leuven is wel een toeristische stad, waar veel Nederlanders een weekendje naar toe gaan.
Volgens mij trekt het niet zoveel mensen uit het achterland van de Maastricht Brussel Express :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat het dan beter is om de MaastrichtBrusselExpress gewoon voorbij Leuven te laten rijden.
In Leuven stoppen immers ook al andere IC's tussen Brussel en Liège (zoals de 500 en 1700). Als de overstap in Liège-Guillemins nu iets korter wordt, dan is het nog mooi te doen.
Trouwens: ik zie net dat in de huidige drgl minimaal één trein per dag (de t433) wel in Leuven stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door M57 »

Leuven is een van de meest afgegeven bestemmingen voor het verkeer naar België. Ik denk dat het vechten is om plaats 3 met Gent, na Antwerpen en Brussel. Niet alleen dagjesmensen, maar vooral veel studenten en universiteitsmedewerkers pendelen tussen Nederland en Leuven.
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door giuseppe »

Maar het rare van het verhaal is ook nog eens dat in de huidige dienstregeling de tijd van de stop in Leuven is ingepland, maar daar dan niet stopt. Het zou wel kunnen dat dat eruit gaat met de lichte versnelling op het stuk Luik-Brussel Noord
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door playertwo »

Volgens de planner van DB stopt de s400 gewoon in Leuven :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snelle trein tussen Brussel en Maastricht blijft

Bericht door reisthijs »

Als je verder zoekt in de planner zie je dat de 400 slechts enkele keren per dag in Leuven stopt (de rit duurt dan een kwartier langer), de meeste keren wordt er dus niet gestopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten