Veolia Limburg draait weer verlies

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Veolia Limburg draait weer verlies

Berichtdoor Daniel » Di 25 Nov 2008, 06:22

Veolia draait weer verlies

Door Paul Bots

Bus- en treinvervoerder Veolia lijdt dit jaar in Limburg opnieuw een miljoenenverlies. Directeur René de Beer verwacht het jaar met zo'n 2,5 miljoen euro in de min af te sluiten. Dat is een forse verbetering ten opzichte van 2007 toen Veolia 10,5 miljoen verloor.

Vooral de stakingen in het streekvervoer en de hoge dieselprijzen van afgelopen zomer zorgen voor de rode cijfers.

Het busvervoer lag in mei en juni van dit jaar wekenlang stil, of bussen reden gratis. Pas begin november zat de kaartverkoop weer op het peil van voor de acties, stelt De Beer. Dat komt onder meer doordat Veolia gedupeerde reizigers gratis kaartjes gaf.

Daar staat tegenover dat het bedrijf mede dankzij de stakingen door de overheid deels gecompenseerd wordt voor de hoge dieselprijs van afgelopen zomer. Inmiddels is die prijs weer flink gedaald.

Het aantal busreizigers blijft ondanks de stakingen dit jaar op hetzelfde niveau als in 2007, denkt de directeur. Toen werd een stijging van 29 procent ten opzichte van 2006 gehaald. De belangrijkste winst wordt echter gemaakt op het spoor. De Maaslijn van Roermond via Venlo naar Nijmegen vervoert naar verwachting 30 tot 50 procent meer mensen dan de NS vroeger op deze lijn deed. "Toen wij de offerte uitbrachten voor het vervoer in Limburg, rekenden we op een jaarlijkse stijging van 1 tot 3 procent", stelt De Beer. Veolia heeft inmiddels uitbreiding besteld voor de zes korte treinstellen op de Maaslijn. Zolang die niet gebouwd zijn, huurt Veolia twee treinen van de NS om de drukte te verwerken.

Op de Heuvellandlijn tussen Maastricht en Kerkrade vervoert Veolia inmiddels 50 procent meer mensen. Juist de opbrengsten van het treinvervoer zijn belangrijk, omdat die deels ook het busvervoer financieren. Overigens heeft de bestelde uitbreiding van de Veoliatreinen ook nadelen. Vanwege de kredietcrisis is de rente hoog. De leasemaatschappij waar Veolia de wagons van huurt, rekent die kosten door aan de vervoerder. Voordeel van de kredietcrisis is het feit dat Veolia weer makkelijker aan personeel kan komen. Vorig jaar lukte het amper om geschikte chauffeurs te vinden, nu kan Veolia weer kiezen, stelt De Beer.

Bron: Dagblad de Limburger
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast