Etten-Leur: Vliegende vis pakt reiziger probleemloos in
Geplaatst: zo 30 nov 2008, 17:10
Vliegende vis pakt reiziger probleemloos in
door Jeannine Hermans. vrijdag 28 november 2008 | 07:48 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 november 2008 | 08:53
De nieuwe, snelle bus waarmee je in twintig minuten van Etten-Leur naar Breda rijdt, zorgt voor een toename van twintig procent reizigers. Dat is beduidend meer dan de landelijke cijfers.
"Ten opzichte van 2003 is het aantal reizigers landelijk gezien nauwelijks gestegen, op een index van 100 in 2003 naar 100,9 in 2007. Maar nu er sinds 2007 meer bussen rijden op de lijn Breda-Etten- Leur (en dat worden er nog meer), is het indexcijfer gestegen naar 119,7. Dat is twintig procent en we gaan voor de dertig", zegt projectcoördinator Frits Pilzecker. De Volans vliegt goed, beaamt hij.
Fase 1 van het HOV, Hoogwaardig Openbaar Vervoer Breda-Oosterhout-Etten-Leur, is zo goed als afgerond.
Op 14 december gaan de bussen volgens de nieuwe dienstregeling rijden en kan fase 2, richting Oosterhout, beginnen. Die moet begin 2011 klaar zijn.
Het heeft wat jaren van voorbereiding gekost, maar dan héb je ook wat. De gemeente zorgde voor een aparte busbaan aan de Bredaseweg en andere infrastructurele maatregelen.
Ook legt ze de haltes aan. Het eind is nog niet in zicht, want behalve de mooie, voor iedereen makkelijk toegankelijke bussen en de uiterst moderne bushaltes, ligt er ook nog eens 550.000 euro van het rijk klaar om een extra stop op het Trivium aan te leggen.
Wethouder Jean-Pierre Schouw is dik tevreden. "De eerste besprekingen waren in 1997, '98, waarna we in 2003 tot een overeenkomst zijn gekomen met de provincie en Breda en Oosterhout."
De extra halte op het Trivium was één van de wensen van het gemeentebestuur. "Er gaan daar veel jongeren naar het Munnikenheide College en het ROC. Die kunnen straks veilig op en uit de bus stappen."
Wel moet de wethouder nog in conclaaf met Rijkswaterstaat over de grond. Maar in 2010 moeten de halte en de aan- en aftakking van de A58 er toch liggen.
Schouw beaamt de woorden van Frits Pilzecker, dat de reizigersaantallen zijn gestegen.
"Bij een meting in het najaar van 2003 kwamen we uit op 55.000 per jaar. Nu zijn dat er al meer dan 65.000. En als op 14 december de bussen nog vaker gaan rijden, worden dat er ongetwijfeld nog meer."
Volans is een vliegende vis en het logo zoals dat werd ontwikkeld door ontwerpbureau Proforma, is overal terug te vinden. Zoals op de nieuwe bushaltes aan bijvoorbeeld de Bredaseweg.
Natuurlijk zijn ze hufterproof, oftewel (hopelijk) goed bestand tegen vandalisme. Maar ze zijn desondanks ook mooi. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de haltes. Zo komen er onder meer nog hoge lichtmasten en een banier met daarop de naam van de halteplaats.
Fietsers die met de bus naar Breda willen, kunnen hun karretje in een fietsenrek zetten en er komt een display, waarop precies is te zien hoe lang het nog duurt voor de bus eraan komt.
"Dat laatste geldt overigens niet alleen voor de Volans. De provincie wil die displays volgend jaar 'Brabant breed' ophangen en heeft daar reeds proeven mee gedaan in Tilburg en op de lijn Breda-Oosterhout", weet Pilzecker.
De Volans gaat straks zes keer per uur rijden. Hij doet er twintig minuten over, nu is dat nog een half uur. Bovendien begint de bus 's morgens vroeger te rijden en hij gaat 's avonds langer door. Op zaterdag rijdt de Volans vier keer, nu is dat twee keer per uur.
De lijnen 311 en 312 splitsen zich bij aankomst in Etten-Leur vervolgens op in streekbussen richting Roosendaal en Oud Gastel. Lijn 316 gaat naar het winkelcentrum.
Wie de bus instapt, ziet meteen dat de hele inrichting ruimer en vooral fleuriger is opgezet. Instappen gaat gemakkelijk en dat is niet alleen ten behoeve van mensen met een handicap, zegt Pilzecker. "Wat dacht je van mensen met volle boodschappentassen of een kinderwagen?"
Volgend jaar begint de provincie met een uitgebreid onderzoek naar welke mensen nu eigenlijk de bus nemen. Als de resultaten van dat onderzoek bekend zijn, kan de Volans daar weer op inspelen, zegt Pilzecker.
Eerder deze week bekrachtigden de vier partijen de samenwerkingsovereenkomst met een vervolgconvenant. De provincie heeft de opdracht gegeven dat de bus moet rijden. De gemeenten Breda, Etten- Leur en Oosterhout nemen de infrastructuur en de aanleg van de haltes voor hun rekening.
In totaal kost de Volans een dikke 25 miljoen euro, waarbij de provincie niet alleen haar eigen aandeel betaalt, maar ook de helft van de gemeentelijke kosten.
Op die manier blijft er voor Etten- Leur nog een bedrag tussen de twee en drie miljoen staan.
"Daar komen we wel mee uit", verwacht Jean-Pierre Schouw. Hij is blij dat de Volans rijdt, maar zou graag nog een uitbreiding zien. "Als het aantal reizigers inderdaad maar blijft toenemen, zou er eens gedacht moeten worden over een verlenging naar het industrieterrein. Nu moet je daar nog voor overstappen op een andere bus. En dan wellicht nog eens een doortrekking naar Roosendaal en vandaaruit naar Bergen op Zoom."
Maar daar hoeft de wethouder voorlopig niet op te rekenen, reageert Frits Pilzecker.
"Roosendaal heeft natuurlijk een treinstation. Dat is één van de redenen waarom de stroom busreizigers daar minder is. Daarom hebben we ons als eerste gericht op de 'dikke stromen', en dat zijn Etten- Leur-Breda en Breda-Oosterhout. Wel onderzoeken we een uitbreiding in Breda richting Hogeschool en het Amphiaziekenhuis en vandaar wellicht naar de Bavelse Berg." Toch blijft wethouder Schouw hopen. "Er is meer dan alleen een trein en een auto. Probeer het ook maar eens met een bus."
Om er dan heel eerlijk aan toe te voegen: "Of ik vaak met de bus ga? Nee, eigenlijk niet."
Bron: BN de Stem
door Jeannine Hermans. vrijdag 28 november 2008 | 07:48 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 november 2008 | 08:53
De nieuwe, snelle bus waarmee je in twintig minuten van Etten-Leur naar Breda rijdt, zorgt voor een toename van twintig procent reizigers. Dat is beduidend meer dan de landelijke cijfers.
"Ten opzichte van 2003 is het aantal reizigers landelijk gezien nauwelijks gestegen, op een index van 100 in 2003 naar 100,9 in 2007. Maar nu er sinds 2007 meer bussen rijden op de lijn Breda-Etten- Leur (en dat worden er nog meer), is het indexcijfer gestegen naar 119,7. Dat is twintig procent en we gaan voor de dertig", zegt projectcoördinator Frits Pilzecker. De Volans vliegt goed, beaamt hij.
Fase 1 van het HOV, Hoogwaardig Openbaar Vervoer Breda-Oosterhout-Etten-Leur, is zo goed als afgerond.
Op 14 december gaan de bussen volgens de nieuwe dienstregeling rijden en kan fase 2, richting Oosterhout, beginnen. Die moet begin 2011 klaar zijn.
Het heeft wat jaren van voorbereiding gekost, maar dan héb je ook wat. De gemeente zorgde voor een aparte busbaan aan de Bredaseweg en andere infrastructurele maatregelen.
Ook legt ze de haltes aan. Het eind is nog niet in zicht, want behalve de mooie, voor iedereen makkelijk toegankelijke bussen en de uiterst moderne bushaltes, ligt er ook nog eens 550.000 euro van het rijk klaar om een extra stop op het Trivium aan te leggen.
Wethouder Jean-Pierre Schouw is dik tevreden. "De eerste besprekingen waren in 1997, '98, waarna we in 2003 tot een overeenkomst zijn gekomen met de provincie en Breda en Oosterhout."
De extra halte op het Trivium was één van de wensen van het gemeentebestuur. "Er gaan daar veel jongeren naar het Munnikenheide College en het ROC. Die kunnen straks veilig op en uit de bus stappen."
Wel moet de wethouder nog in conclaaf met Rijkswaterstaat over de grond. Maar in 2010 moeten de halte en de aan- en aftakking van de A58 er toch liggen.
Schouw beaamt de woorden van Frits Pilzecker, dat de reizigersaantallen zijn gestegen.
"Bij een meting in het najaar van 2003 kwamen we uit op 55.000 per jaar. Nu zijn dat er al meer dan 65.000. En als op 14 december de bussen nog vaker gaan rijden, worden dat er ongetwijfeld nog meer."
Volans is een vliegende vis en het logo zoals dat werd ontwikkeld door ontwerpbureau Proforma, is overal terug te vinden. Zoals op de nieuwe bushaltes aan bijvoorbeeld de Bredaseweg.
Natuurlijk zijn ze hufterproof, oftewel (hopelijk) goed bestand tegen vandalisme. Maar ze zijn desondanks ook mooi. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de haltes. Zo komen er onder meer nog hoge lichtmasten en een banier met daarop de naam van de halteplaats.
Fietsers die met de bus naar Breda willen, kunnen hun karretje in een fietsenrek zetten en er komt een display, waarop precies is te zien hoe lang het nog duurt voor de bus eraan komt.
"Dat laatste geldt overigens niet alleen voor de Volans. De provincie wil die displays volgend jaar 'Brabant breed' ophangen en heeft daar reeds proeven mee gedaan in Tilburg en op de lijn Breda-Oosterhout", weet Pilzecker.
De Volans gaat straks zes keer per uur rijden. Hij doet er twintig minuten over, nu is dat nog een half uur. Bovendien begint de bus 's morgens vroeger te rijden en hij gaat 's avonds langer door. Op zaterdag rijdt de Volans vier keer, nu is dat twee keer per uur.
De lijnen 311 en 312 splitsen zich bij aankomst in Etten-Leur vervolgens op in streekbussen richting Roosendaal en Oud Gastel. Lijn 316 gaat naar het winkelcentrum.
Wie de bus instapt, ziet meteen dat de hele inrichting ruimer en vooral fleuriger is opgezet. Instappen gaat gemakkelijk en dat is niet alleen ten behoeve van mensen met een handicap, zegt Pilzecker. "Wat dacht je van mensen met volle boodschappentassen of een kinderwagen?"
Volgend jaar begint de provincie met een uitgebreid onderzoek naar welke mensen nu eigenlijk de bus nemen. Als de resultaten van dat onderzoek bekend zijn, kan de Volans daar weer op inspelen, zegt Pilzecker.
Eerder deze week bekrachtigden de vier partijen de samenwerkingsovereenkomst met een vervolgconvenant. De provincie heeft de opdracht gegeven dat de bus moet rijden. De gemeenten Breda, Etten- Leur en Oosterhout nemen de infrastructuur en de aanleg van de haltes voor hun rekening.
In totaal kost de Volans een dikke 25 miljoen euro, waarbij de provincie niet alleen haar eigen aandeel betaalt, maar ook de helft van de gemeentelijke kosten.
Op die manier blijft er voor Etten- Leur nog een bedrag tussen de twee en drie miljoen staan.
"Daar komen we wel mee uit", verwacht Jean-Pierre Schouw. Hij is blij dat de Volans rijdt, maar zou graag nog een uitbreiding zien. "Als het aantal reizigers inderdaad maar blijft toenemen, zou er eens gedacht moeten worden over een verlenging naar het industrieterrein. Nu moet je daar nog voor overstappen op een andere bus. En dan wellicht nog eens een doortrekking naar Roosendaal en vandaaruit naar Bergen op Zoom."
Maar daar hoeft de wethouder voorlopig niet op te rekenen, reageert Frits Pilzecker.
"Roosendaal heeft natuurlijk een treinstation. Dat is één van de redenen waarom de stroom busreizigers daar minder is. Daarom hebben we ons als eerste gericht op de 'dikke stromen', en dat zijn Etten- Leur-Breda en Breda-Oosterhout. Wel onderzoeken we een uitbreiding in Breda richting Hogeschool en het Amphiaziekenhuis en vandaar wellicht naar de Bavelse Berg." Toch blijft wethouder Schouw hopen. "Er is meer dan alleen een trein en een auto. Probeer het ook maar eens met een bus."
Om er dan heel eerlijk aan toe te voegen: "Of ik vaak met de bus ga? Nee, eigenlijk niet."
Bron: BN de Stem