Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Daniel » Do 04 Dec 2008, 11:48

Vrouw met kind geschept door intercity
Uitgegeven: 4 december 2008 09:15
Laatst gewijzigd: 4 december 2008 11:34


KAPELLE - Een vrouw en een kind van 4 jaar oud zijn donderdagmorgen in het Zeeuwse Kapelle geschept door een intercity. Daarbij zijn beiden om het leven gekomen. Dat meldt de politie.

De vrouw stond in de auto te wachten voor een dichte spoorwegovergang. Daar zou een stoptrein passeren, maar dat duurde lang.

Daarop besloot ze toch over te steken, maar op dat moment werd ze geschept door een intercity die van de andere kant kwam.

Brandweer

Het ongeluk op de bewaakte spoorwegovergang gebeurde rond 08.15 uur. Het kind werd buiten de auto gereanimeerd en de brandweer probeerde de beknelde volwassene uit de auto te bevrijden, maar rond 08.30 uur werden zij beiden opgegeven.

Bron: Nu.nl[flash=][/flash]
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor BR628 » Do 04 Dec 2008, 13:41

Tjee wat erg.. voor de mcn.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor Wubbo » Do 04 Dec 2008, 13:43

En voor dat kind. En alle anderen die erbij betrokken zijn natuurlijk.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor Daan » Do 04 Dec 2008, 13:58

Ongelofelijk dat men dat soort risico's nog steeds neemt... Zeker als je ook nog je kind in de auto hebt zitten... :(

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor Stefan » Do 04 Dec 2008, 14:06

Ik snap dat je niet te laat wilt komen, maar goed.. Ik zou zelf zo'n risico nooit nemen, die overweg blijft niet voor niets dicht, althans.. Normaal gesproken, en dat was deze keer ook het geval.

Maar goed, het is nog steeds vreselijk dat het gebeurd is. Iedereen veel sterkte.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor BR628 » Do 04 Dec 2008, 14:07

Men heeft haast he, stel je voor dat je 1 minuut later aankomt op de plaats van bestemming. DAT is het probleem in dit land.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor Chauf21 » Do 04 Dec 2008, 14:21

BR628 schreef:Men heeft haast he, stel je voor dat je 1 minuut later aankomt op de plaats van bestemming. DAT is het probleem in dit land.

Nee, dat is niet het probleem van dit land, dat is het probleem dat je zelf creëert (je kan immers ook later afspreken of eerder opstaan).

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor Daan » Do 04 Dec 2008, 16:37

Heb zelf ook het idee dat mensen steeds minder tegen wachten kunnen op een of andere manier...

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity

Berichtdoor webguy » Do 04 Dec 2008, 18:53

Het is ook "een schaap over de dam, dan volgen er meer", volgens een radiobericht waren er mensen die deze vrouw voor gingen met het slalomen...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Ruben » Vr 05 Dec 2008, 02:21

Ja en dan let je niet meer op, hoeveel mensen bekijken een kruising als ze niet de eerste zijn die oversteken?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Dec 2008, 10:43

Kuddegedrag? Het kan uw leven kosten!
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor playertwo » Vr 05 Dec 2008, 12:01

Inderdaad, misschien een goede slogan om het mensen duidelijk te maken.
Sterkte aan de MCM en de familie van deze niet al te slimme moeder.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor BR628 » Vr 05 Dec 2008, 12:16

Ik denk niet dat het echt zal helpen helaas. Over het algemeen leeft toch wel het idee van "mij overkomt het toch niet", dus tja :roll:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Daniel » Za 06 Dec 2008, 20:53

Stilstand trein leidde drama in
door Luc Oggel. zaterdag 06 december 2008 | 06:13 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 06 december 2008 | 19:57

KAPELLE - Het tragische ongeluk op de spoorwegovergang in de Dijkwelsestraat/Dijkwelseweg in Kapelle, waarbij donderdag een 32-jarige vrouw en haar vierjarige dochter om het leven kwamen, lijkt een noodlottige samenloop van omstandigheden.

De vrouw en ook andere automobilisten stonden donderdagochtend even na achten voor de gesloten spoorbomen te wachten voor de stoptrein richting Goes. Die stond stil op station Kapelle-Biezelinge en was zichtbaar voor de rij automobilisten op de Dijkwelseweg. De trein kwam echter niet in beweging. Volgens de reacties van treinreizigers op de PZC-website kwam dat doordat er in de trein een ruzie was ontstaan tussen conducteurs en een passagier die geen kaartje had en weigerde de trein te verlaten. Het oponthoud duurde naar verluidt minstens tien minuten. Omdat enkele automobilisten het wachten beu waren, slalomden zij tussen de halve slagbomen door. De 32-jarige vrouw, die aan de kant van de Dijkwelseweg stond, besloot hetzelfde te doen. Juist op dat moment passeerde de intercity uit Goes, die de auto van de Kapelse in volle vaart raakte. Getuigen hebben dat tegenover de politie verklaard.

Overigens kon zowel de politie Zeeland als de spoorwegpolitie gisteren niet bevestigen of er in de trein die stilstond, een probleem was met een lastige reiziger. "Wij worden niet altijd ingeschakeld", aldus een woordvoerder van de spoorwegpolitie.

Uit het ongeluk in Kapelle blijkt dat het kennelijk verleidelijk is om tussen halve slagbomen door te rijden als het lang duurt voordat de trein passeert. Volgens René Vegter van spoorwegbeheerder Prorail is er echter bewust voor gekozen om overgangen daarmee uit te rusten. "Dat is uit veiligheidsoverwegingen gedaan, om een vluchtmogelijkheid te creëren. We doen er wel veel aan om te zorgen dat mensen niet oversteken als de slagbomen dicht zijn. Bijzondere opsporingsambtenaren (boa's) controleren regelmatig en ook wordt voorlichting gegeven op scholen."

In Nederland vallen volgens cijfers van Prorail jaarlijks ongeveer twintig doden bij het oversteken van gesloten overgangen. Het gaat dan om voetgangers, fietsers en automobilisten. De spoorwegovergang in Kapelle staat gezien de historie niet bekend als risicovol, zegt Vegter.

Bij de herdenkingsplek bij de plaats van het ongeluk zijn inmiddels bloemen en knuffels neergelegd.

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Vinny » Zo 07 Dec 2008, 10:42

De trein kwam echter niet in beweging. Volgens de reacties van treinreizigers op de PZC-website kwam dat doordat er in de trein een ruzie was ontstaan tussen conducteurs en een passagier die geen kaartje had en weigerde de trein te verlaten. Het oponthoud duurde naar verluidt minstens tien minuten. Omdat enkele automobilisten het wachten beu waren, slalomden zij tussen de halve slagbomen door.
Ik ken de situatie daar ter plaatse niet, maar dit duidt erop dat er geen stop-/doorschakeling is?
Wel een triest verhaal zo... :cry:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Vinny » Zo 07 Dec 2008, 10:50

Eventjes het spoorboekje erbij gepakt: De stoptrein 12123 Rossendaal - Vlissingen komt om 08:18 aan in Kapelle-Biezelinge. De IC 2124 heeft als aankomsttijd 08:19 in Kruiningen-Yrseke, en zal dus zo rond 08:17 normalitair Kapelle-Biezelinge passeren. Ik neem aan dat hij een minutje vertraging had. 10 minuten zoals in het artikel gemeld staat lijkt mij toch wat overdreven. Waarschijnlijk is het een heel lange minuut geweest... (het is denk ik psychologisch om een minuut waar zulke drastische dingen in gebeuren te onthouden als een heel lange periode). Neemt niet weg dat het een naar verhaal is.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Geert » Zo 07 Dec 2008, 23:51

Vinny schreef:Ik ken de situatie daar ter plaatse niet, maar dit duidt erop dat er geen stop-/doorschakeling is?
Wel een triest verhaal zo... :cry:

Triest is het zeker.

Een stop/doorschakeling heeft er niet zoveel mee te maken: zo'n schakeling zorgt ervoor dat een trein die stopt niet meteen een veilig sein krijgt, maar na een bepaalde tijdsvertraging (enkele minuten) nadat de trein zich heeft aangekondigd. Op die manier blijft de overweg langer open. Als een trein echter te lang langs het perron staat (om wat voor reden dan ook) krijgt die trein ook met een stop/doorschakeling een veilig sein (en heb je dus een gesloten overweg), dus dat heeft hier niet zoveel mee te maken.

Die 10 minuten lijken me ook overdreven: na 5 minuten gesloten te zijn meldt een overweg zichzelf in storing en dan krijgen machinisten de opdracht de bewuste overweg met lagere snelheid te passeren. Aangezien de IC de auto 'in volle vaart' raakte zal dat hier wel niet gebeurd zijn en zullen de 10 minuten wel wat overdreven zijn.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor WSM » Wo 10 Dec 2008, 22:38

Even advocaat van de duivel spelen: stel dat een overweg zich na vijf minuten in storing meldt, na hoeveel tijd zijn de betrokken treinen voorzien van een aanwijzing om de overweg voorzichtig te benaderen?
Theoretisch kan een trein op volle snelheid een overweg naderen op het moment dat een overweg zich in storing meldt. Een aanwijzing is dan nog niet uitgegeven.

Aan de andere kant: de eerste melding op P2000 is van 08:19:46, dus dat zouden wel hele korte minuten zijn geweest.
TENZIJ: het niet trein t12123, maar trein t12121 met (de genoemde) tien minuten vertraging betrof!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Geert » Wo 10 Dec 2008, 22:59

WSM schreef:Theoretisch kan een trein op volle snelheid een overweg naderen op het moment dat een overweg zich in storing meldt. Een aanwijzing is dan nog niet uitgegeven.

Dat klopt helemaal, maar het lijkt mij dat die aanwijzing wel binnen enkele minuten uitgegeven is.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Chauf21 » Wo 10 Dec 2008, 23:07

Je kan je in dat kader ook afvragen waarop die 'vijf minuten' is gebaseerd. Ongetwijfeld zal het iets te maken hebben met geloofwaardigheid van de overweg (een kwartier lang dichte bomen zonder doorkomst van een trein kan andere weggebruikers frustreren), maar het is niet zo dat mensen zich bij exact 'vijf minuten' anders gaan gedragen. Ongetwijfeld zit daar ook nog een marge in. In hoeverre is het dan relevant hoeveel tijd er tussen 'storingsmelding' en 'aanwijzing' zit?

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor WSM » Wo 10 Dec 2008, 23:11

Deze kwestie wordt relevant als mensen het feit dat de trein 'in volle vaart' naderde, gecombineerd met het feit van de duur waarbinnen een overweg zich in storing meldt, gaan aanvoeren om de stelling dat de trein tien minuten stilstond te ontkrachten, zoals hieronder weergegeven:

geert schreef:Die 10 minuten lijken me ook overdreven: na 5 minuten gesloten te zijn meldt een overweg zichzelf in storing en dan krijgen machinisten de opdracht de bewuste overweg met lagere snelheid te passeren. Aangezien de IC de auto 'in volle vaart' raakte zal dat hier wel niet gebeurd zijn en zullen de 10 minuten wel wat overdreven zijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Dec 2008, 23:26

Je kan je in dat kader ook afvragen waarop die 'vijf minuten' is gebaseerd
Daar wordt wel onderzoek naar gedaan door analyse van camerabeelden. Mensen zijn echter geen computers: het is niet zo dat er na pak em beet vijf minuten een virtuele keukenwekker afgaat waarna mensen de overweg beginnen over te steken. Het is een kansverdeling: na 1 minuut is het vrijwel zeker dat mensen de overweg nog respecteren; na 10 minuten is het vrijwel zeker dat mensen de overweg gaan negeren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Geert » Wo 10 Dec 2008, 23:53

WSM schreef:Deze kwestie wordt relevant als mensen het feit dat de trein 'in volle vaart' naderde, gecombineerd met het feit van de duur waarbinnen een overweg zich in storing meldt, gaan aanvoeren om de stelling dat de trein tien minuten stilstond te ontkrachten, zoals hieronder weergegeven:

geert schreef:Die 10 minuten lijken me ook overdreven: na 5 minuten gesloten te zijn meldt een overweg zichzelf in storing en dan krijgen machinisten de opdracht de bewuste overweg met lagere snelheid te passeren. Aangezien de IC de auto 'in volle vaart' raakte zal dat hier wel niet gebeurd zijn en zullen de 10 minuten wel wat overdreven zijn.

Ik wilde dat niet als harde wetenschap beweren hoor, ik vond het alleen geen logische combinatie. :) Er is wel meer onbekend; reed die IC wel in volle vaart (of remde deze juist stevig af vanwege de aanwijzing?), wellicht lag de overweg wel 10 minuten dicht maar heeft de machinist van de doorgaande trein geen aanwijzing ontvangen, wellicht lag de overweg 6 minuten dicht maar leken het wel 10 minuten voor wachtende mensen, en noem maar op...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Vinny » Do 11 Dec 2008, 00:12

Je kunt met logisch redeneren een eind komen. Ik denk dus dat de feiten zich in anderhalve minuut hebben voltrokken. Het verklaart waarom er (nog) geen aanwijzing is geweest, het tijdstip van de melding komt vrijwel overeen met de doorkomsttijd van de IC. De stoptrein in de andere richting kan niet op het perron hebben staan wachten want dan zou de IC ook vertraagd zijn (tenzij die van spoor is gewisseld om de stoptrein in te halen en mij lijkt dat niet zo heel logisch). Een stoptrein eerder lijkt me nog onwaarschijnlijker, die zou dan meer dan een half uur vertraging hebben...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Vrouw met kind geschept door intercity in Kapelle

Berichtdoor Caspar » Do 11 Dec 2008, 02:25

In Polen worden overwegen nog gewoon ter plekke bediend, allicht voorkomt dat een aantal problemen? Zie hier:

Afbeelding


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast