Sneltrein op Maaslijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Dubbele P »

Sneltrein op Maaslijn

Roermond, Venlo en Nijmegen worden na 2020 mogelijk via een sneltreindienst met elkaar verbonden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt de mogelijkheid om het enkel spoor van de huidige Maaslijn op enkele plaatsen te verdubbelen.

Roermond/Venlo
Door Paul Bots

Zo zou niet alleen de sneltreindienst een kans krijgen, maar ook het goederenvervoer beter van de lijn gebruik kunnen maken. De verdubbeling van het spoor zou nodig zijn tussen Blerick en Venray, en tussen Tegelen en Swalmen.
Volgens raildirecteur Frank van Setten van Veolia is een sneltreindienst tegen die tijd wenselijk. Berekeningen voorspellen dat in 2020 het aantal reizigers met bijna de helft is toegenomen. Een sneltrein heeft volgens hem echter alleen zin als die ook veel tijdwinst oplevert. "Wij doen nu een uur en twintig minuten over het traject Nijmegen-Roermond. Wil je dat terugdringen tot een uur, dan moet je nogal wat aanpassingen aan het spoor doen." Het ministerie verwacht in het voorjaar van 2009 knopen door te hakken.
Veolia verzorgt momenteel de treindiensten op de Maaslijn. In 2020 is de huidige concessie van die vervoerder echter al enkele jaren verlopen. Van Setten verwacht op korte termijn vooral veel van enkele kleinere maatregelen, zoals aanpassingen van wissels waardoor de maximumsnelheid omhoog kan, die Verkeer en Waterstaat ook onderzoekt en waar ook in het voorjaar uitsluitsel over wordt verwacht.
De ingrepen, die in 2012 klaar moeten zijn, zijn inmiddels ook al besproken tussen ProRail, Provincie en Veolia. Het gaat om aanpassing van enkele wissels, zodat de maximum snelheid omhoog kan. Ook zijn ingrepen bij de stations nodig, zodat treinen sneller op kunnen trekken. Momenteel zet een beveiliginssysteem de trein stil als die snel optrekt, terwijl de acceleratie helemaal niet onveilig is.
Van Setten kijkt verder samen met ProRail naar de mogelijkheid om treinen op meerdere plekken te laten kruisen op het enkele spoor van de Maaslijn. Nu leidt de vertraging van één trein vaak tot een kettingreactie omdat de tegemoetkomende trein moet wachten.

Bron: Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door WSM »

De ingrepen, die in 2012 klaar moeten zijn, zijn inmiddels ook al besproken tussen ProRail, Provincie en Veolia. Het gaat om aanpassing van enkele wissels, zodat de maximum snelheid omhoog kan. Ook zijn ingrepen bij de stations nodig, zodat treinen sneller op kunnen trekken. Momenteel zet een beveiliginssysteem de trein stil als die snel optrekt, terwijl de acceleratie helemaal niet onveilig is.
Wie snapt dit laatste?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Het enige dat ik kan bedenken is optrekken naar een hogere snelheid dan dat ATB-NG leuk vindt, dat zou dan te verhelpen zijn door de ATB-bakens te verplaatsen. Maar da's een gok van mijn kant, echt rijmen kan ik het ook niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door deadlock »

Dat probleem was toch opgelost? Ik kan me herinneren dat ik ging tourtimen en dat we voorin mee mochten met een buffel waarom de afremcurve weergegeven werd en de trein moest tot aan het volgende baken altijd 5km/h rijden vanaf het vertrek van het perron.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door WSM »

Is de seinopvolging op de meeste maaslijnstations niet groen dwergsein -> snelheidsvermeerderingsbord na het wissel? Hoe zou dat te stringente restricties in de ATB opleveren?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Geert »

Als je op binnenkomt met een rood sein voor de trein is inderdaad (bij vertrek) je maximale snelheid 5 km/h totdat je weer een ATB-NG-baken tegenkomt, ongeacht of het sein veilig of onveilig is. Bij veel stations op ATB-NG-lijnen is dat opgelost door bij de stations lussen te leggen zodat de trein eerder het signaal van het baken oppikt, maar het zou kunnen dat dat op de Maaslijn niet het geval is.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Daan »

Als je op een station moet kruisen met de tegentrein, is bij binnenkomst de uitrijder nog rood. En dat houdt de ATB vast, en als de uitrijder dan uiteindelijk groen toont, denkt de ATB nog steeds dat ie rood toont. Met als resultaat dat je dan met 10 km/h het baken vlak voor het sein moet passeren, en dán pas kan je optrekken naar een hogere snelheid omdat de ATB dan weer weet dat je groen hebt. Da's het nadeel van ATB-NG, dat het met bakens werkt. En hier op de Noordelijke Nevenlijnen werkt het ook zo, heb ook al vaak genoeg een snelremming meegemaakt omdat de mcn toch iets te hard over het baken ging.

EDIT: Ja zeg, is Geert me weer voor... :lol:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door WSM »

Bedankt, nu snap ik het.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Suus »

Ik heb het niet meegemaakt op de lijn Alphen - Gouda, er worden alleen snelremmingen uitgevoerd als er toch nog een passagier meewil.

Ik vind het wel opvallend dat er niet meteen wordt gesproken over een volledige verdubbeling, een goedkopere methode is niet altijd beter, maar als dit verhaal klopt dan zou dan wel mooi zijn :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Als je op binnenkomt met een rood sein voor de trein is inderdaad (bij vertrek) je maximale snelheid 5 km/h totdat je weer een ATB-NG-baken tegenkomt, ongeacht of het sein veilig of onveilig is. Bij veel stations op ATB-NG-lijnen is dat opgelost door bij de stations lussen te leggen zodat de trein eerder het signaal van het baken oppikt, maar het zou kunnen dat dat op de Maaslijn niet het geval is.
Mijn voorbeeld is specifiek de Maaslijn maar wel al jaaaaaaaren geleden. Middelbare school en ik mocht officieel nog geen tabak kopen dus meer dan 11 jaar geleden :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door deadlock »

Spoorstroomlopen zijn zo gek nog niet :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Linkerspoor »

Ik vind 2020 nogal laat. Volgens mij moet dat best eerder mogelijk zijn. En waarom zou je het dan niet eerder invoeren.
De "vorige" keer had men met het aantal treinen (/de lengthes van de treinen) ook heel goed de groei ingeschat...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Sneltrein op Maaslijn

Bericht door Dubbele P »

Heb je helemaal gelijk in! Toen ik de kop van het krantenartikel las, begon ik al bijna enthousiast te worden. Even later las ik dat het pas in 2020 gepland is. Beetje blijmaken met een dode mus dus (dat rijmt :? ). Zeker wanneer er straks nog een paar nieuwe stations langs de Maaslijn geopend worden, is het helemaal niet meer te doen om even vanuit Roermond naar Nijmegen te reizen. En het zijn maar 80 kilometer!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten