Stootblokken station Maastricht niet veilig

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Stootblokken station Maastricht niet veilig

Berichtdoor Marc » Vr 12 Dec 2008, 16:27

Stootblokken station Maastricht niet veilig
treinongeval op station Maastricht

De stootblokken van het station in Maastricht zijn verouderd en moeten zo snel mogelijk vervangen worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. In december vorig jaar ramde een intercity het stootblok aan het einde van het spoor in Maastricht. Hierbij vielen vijf gewonden. Naar nu blijkt was het stootblok niet geschikt om passagierstreinen 'gecontroleerd en veilig' tot stilstand te brengen.

Overigens werd het ongeluk veroorzaakt doordat de machinist te hard over het gladde spoor het station binnen was gereden.

Bron: L1

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Stootblokken station Maastricht niet veilig

Berichtdoor Dubbele P » Vr 12 Dec 2008, 18:29

Wat een bijzonder beknopt en incompleet bericht van L1. Geen wonder dat ze zo weinig kijkers hebben... :?

In Dagblad de Limburger / Limburgs Dagblad stond een veel uitgebreider artikel, waarin duidelijk wordt dat het hier om een landelijke aanpassing van de stootblokken gaat.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Stootblokken station Maastricht niet veilig

Berichtdoor Marc » Vr 12 Dec 2008, 18:35

Ah, dat heb ik vanmorgen niet kunnen lezen :wink:. Bij deze het artikel uit De Limburger:

Stootblokken gevaarlijk voor treinreizigers

Veel stootblokken op Nederlandse stations zijn gevaarlijk en moeten vervangen worden. Tot die conclusie komt de Inspectie Verkeer en Waterstaat na een onderzoek naar het ongeluk dat bijna een jaar geleden op het station in Maastricht gebeurde.

Maastricht
Van onze verslaggever

Acht mensen raakten gewond, toen een trein tegen een stootblok botste. Het Maastrichtse ongeluk kon gebeuren doordat de machinist te hard het station binnenreed, terwijl hij wist dat het glad was door regenval. Eerdere suggesties dat de rails glad waren geworden doordat mensen op het station de trein-wc hadden gebruikt, verwijst de inspectie naar het rijk der fabelen. Er lagen wel uitwerpselen op het spoor, maar uit het onderzoek blijkt dat die de rails niet glad maakten.

Volgens de inspectie vallen in Nederland vrijwel alleen gewonden in treinen als de machinist tegen een stootblok botst. Al in 2007 zijn daarom de voorschriften voor die blokken aangepast. ProRail heeft de bestaande blokken echter nooit vervangen. Daardoor kon in Maastricht de trein door het blok duwen, en zich deels in het achterliggende perron boren. Omdat het stootblok te weinig energie absorbeert, kwamen de passagiers die al bij de deur stonden om uit te stappen ten val.

Bron: Dagblad de Limburger, 12-12-2008

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Stootblokken station Maastricht niet veilig

Berichtdoor Stefan » Ma 15 Dec 2008, 07:44

Hoeveel gewonden waren het nou, 5 of 8? :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Stootblokken station Maastricht niet veilig

Berichtdoor Caspar » Ma 15 Dec 2008, 10:39

Dit was toch een zelfde soort voorval als vorige zomer in Enkhuizen?


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten