Beweging in plan voor spoor Vlissingen-Antwerpen
Geplaatst: do 18 dec 2008, 08:59
Beweging in plan voor spoor naar Antwerpen
door Joeri Wisse. woensdag 17 december 2008 | 07:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 december 2008 | 12:25
MIDDELBURG - Een directe spoorverbinding van Vlissingen-Oost met de haven van Antwerpen is een stap dichterbij gekomen.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft groen licht aan de provincie Zeeland gegeven om met een plan te komen voor het ontbrekende stuk spoor. In dat plan moet het nut en de noodzaak van een directe verbinding worden aangetoond. Ook moet door die opzet meer duidelijkheid ontstaan over de kosten en baten van de spoorlijn.
Gedeputeerde Toine Poppelaars heeft binnenkort gesprekken met het Antwerpse havenbedrijf, dat een financiële bijdrage moet leveren aan het ongeveer 100 miljoen euro kostende plan. "In Vlissingen-Oost zijn veel Antwerpse belangen. Ondernemingen als Sea-invest en Cobelfret hebben met het spoor een goede verbinding met de Antwerpse haven. Ze zijn dan niet meer afhankelijk van het getij of van het vrachtverkeer."
Goederentreinen die van Zeeland naar Antwerpen willen, moeten nu nog via Roosendaal en Dordrecht rijden. Dat levert naast verkeersdruk ook veiligheidsrisico's op. Met het nieuwe spoor, dat ongeveer na de brug over het Schelde-Rijnkanaal van het Zeeuwse hoofdspoor moet aftakken, kunnen goederentreinen rechtstreeks naar Antwerpen rijden.
Het plan moet dit voorjaar bij het ministerie liggen. "Dan kan de minister het nog opnemen in de investeringsbegroting." Poppelaars houdt rekening met een voorbereidingstijd van zeven à acht jaar.
Bron: PZC
door Joeri Wisse. woensdag 17 december 2008 | 07:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 17 december 2008 | 12:25
MIDDELBURG - Een directe spoorverbinding van Vlissingen-Oost met de haven van Antwerpen is een stap dichterbij gekomen.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft groen licht aan de provincie Zeeland gegeven om met een plan te komen voor het ontbrekende stuk spoor. In dat plan moet het nut en de noodzaak van een directe verbinding worden aangetoond. Ook moet door die opzet meer duidelijkheid ontstaan over de kosten en baten van de spoorlijn.
Gedeputeerde Toine Poppelaars heeft binnenkort gesprekken met het Antwerpse havenbedrijf, dat een financiële bijdrage moet leveren aan het ongeveer 100 miljoen euro kostende plan. "In Vlissingen-Oost zijn veel Antwerpse belangen. Ondernemingen als Sea-invest en Cobelfret hebben met het spoor een goede verbinding met de Antwerpse haven. Ze zijn dan niet meer afhankelijk van het getij of van het vrachtverkeer."
Goederentreinen die van Zeeland naar Antwerpen willen, moeten nu nog via Roosendaal en Dordrecht rijden. Dat levert naast verkeersdruk ook veiligheidsrisico's op. Met het nieuwe spoor, dat ongeveer na de brug over het Schelde-Rijnkanaal van het Zeeuwse hoofdspoor moet aftakken, kunnen goederentreinen rechtstreeks naar Antwerpen rijden.
Het plan moet dit voorjaar bij het ministerie liggen. "Dan kan de minister het nog opnemen in de investeringsbegroting." Poppelaars houdt rekening met een voorbereidingstijd van zeven à acht jaar.
Bron: PZC