NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Daniel »

NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’
D66 Tilburg verheugd met de door NS toezegde naamswijziging van station Tilburg West naar Tilburg Universiteit. Al enkele jaren is de gemeente Tilburg op aandringen van D66 en andere partijen bezig om de naam van dit station te veranderen. Medio 2006 weigerde de NS nog een gezamenlijk verzoek daartoe van de gemeente en de universiteit. De NS heeft nu laten weten alsnog medewerking te willen verlenen.

D66 Tilburg reageert verheugd op dit feit: “Na lang aandringen is het dan eindelijk gelukt. Dit is goed nieuws voor de verdere profilering van Tilburg als onderwijs- en studentenstad”, aldus Peter van Gool commissielid voor D66 Tilburg. Onduidelijk is nog wie de kosten van deze naamswijziging zal moeten dragen, maar dat hoeft geen probleem te zijn aldus Van Gool: “Het moet de universiteit en de gemeente iets waard zijn om dit te realiseren”. Naamswijziging van het station is wat de Democraten betreft ook logisch. “Station Tilburg West is sinds de komst van station Tilburg Reeshof niet meer het meest westelijk gelegen station van Tilburg, Dit is wat ons betreft een extra reden dit station nu te noemen naar de op slechts een honderd meter afstand gelegen Universiteit van Tilburg”, aldus Van Gool.

Bron: D66 Tilburg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door playertwo »

Station Tilburg West wordt Tilburg Universiteit

Met ingang van december 2009 wordt Station Tilburg West omgedoopt in Tilburg Universiteit. De gemeente Tilburg en de universiteit hebben hier jarenlang op aangedrongen bij de Nederlandse Spoorwegen.
De commissie van de NS die gaat over de naamgeving van stations voelde hier aanvankelijk niets voor. Dat de commissie nu overstag is gegaan heeft mede te maken met het feit dat op Station West een groeiend aantal passagiers uitstapt met als bestemming de Universiteit van Tilburg (UvT). Ook is de commissie ervan overtuigd geraakt dat UvT duurzaam op de huidige locatie gehuisvest blijft.

De gemeente Tilburg moet overigens financieel bijdragen aan de naamswijziging. Hoe hoog dat bedrag is, is volgens een woordvoerder van de gemeente nog niet bekend.

Brabants Dagblad

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met de CTA's :mrgreen:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Daan »

Tja, dat zal wel een aardige rompslomp geven om die naam overal te wijzigen. Wat ik me vanmorgen afvoeg: veranderd de afkorting in dit soort situaties ook? Dus Tbwt -> Tbu ofzo?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Vinny »

De afkorting zal wel worden gehandhaafd. Die veranderen ze niet zomaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

Daan schreef:Tja, dat zal wel een aardige rompslomp geven om die naam overal te wijzigen.
Daarom is het ook terecht dat het Tilburg geld gaat kosten.

De rompslomp geldt vooral voor de CTA's, verder hoeft er denk ik niet zo veel aangepast. Wel natuurlijk nieuwe stationsnaambordjes (leuk voor Fles) en er moet een nieuwe naam worden ingeproken voor de automatische omroep.

De koersrollen van Plan V zouden eigenlijk ook aangepast moeten worden, maar dat is eerder ook nooit gedaan, dus dat zal wel niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Caspar »

Vertrekstaten niet te vergeten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

Vertrekstaten ben ik niet vergeten, maar die worden toch al vervangen als de nieuwe dienstregeling ingaat. Als er toch al nieuwe moeten worden gemaakt, kan gelijk die naamswijziging worden meegenomen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Mark »

reisthijs schreef:De rompslomp geldt vooral voor de CTA's
Hmm ik herinner mij nog dat WTC er af ging op Asdz... en dat staat nu nog op zoveel CTA's... :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Ruben »

NS wacht echt op de magische introductie van de digitale CTA. in 2018.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dubbele P »

Inderdaad. In Duitsland heb je al op tig stations digitale CTA's en hier zijn we nog niet verder gekomen dan enkele onleesbare proefexemplaren langs de Gooilijn.

En van die stationsnaamwijzigingen word je toch echt ziek zo onderhand. Ik weet niet wat er heden ten dage toch zo hot is aan stations andere namen geven. Vooral de lokale politiek blijkt zoiets erg geil te vinden, maak ik altijd uit de berichten op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Suus »

Het valt toch wel mee? Alleen Amsterdam lukt het elke keer de stationsnamen te wijzigen om onzinnige toevoegsels te verwijderen of toe te voegen, voor de rest gebeurt het weinig volgens mij. Ik zat vandaag nog te denken, wanneer gaat Amsterdam Zuid hernoemd worden naar Amsterdam Zuidas :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dubbele P »

- Ede-Wageningen
- Lage Zwaluwe
- Rotterdam Centraal

Enkele voorbeelden van wat er onlangs in het nieuws is geweest en dan heb ik het gevoel er toch nog zeker eentje vergeten te zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door webguy »

- Bad Nieuweschans
- Veenendaal-De Klomp / Ede-De Klomp
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Stephan »

En Friesland niet te vergeten

Hardegarijp -> Hûrdegaryp
Grouw-Irnsum -> Grou-Jirnsum
Hilversum NOS -> Hilversum Noord

Wie volgt? :P
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door tsov »

Binnenkort waarschijnlijk meer in Fryslân, de gemeente Dantumadeel (Dantumadiel) heeft per 1 januari Fries als officiële taal aangenomen, waarmee de officiële plaatsnamen nu ook in het Fries zijn. Wellicht dus binnenkort station De Westereen en station Feanwâlden (Zwaagwesteinde en Veenwouden) :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dubbele P »

Dat bedoel ik maar :mrgreen:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Daan »

En dan zullen we het over de streepjes nog maar niet gaan hebben... :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

tsov schreef:Wellicht dus binnenkort station De Westereen en station Feanwâlden (Zwaagwesteinde en Veenwouden) :)
Bij Hardegarijp en Grouw-Irnsum heeft het wel 10 jaar geduurt voor de stationsnamen zijn aangepast... dat kan dus nog wel even duren voor het zover is.
Dubbele P schreef:- Rotterdam Centraal
Het enige wat daar speelt is Rotterdam graag de vertrouwde letters "Centraal Station" op de voorgevel van het nieuwe Rotterdam Centraal wil zien staan. Van een feitelijke naamswijzig is geen sprake.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Het valt toch wel mee? Alleen Amsterdam lukt het elke keer de stationsnamen te wijzigen om onzinnige toevoegsels te verwijderen of toe te voegen, voor de rest gebeurt het weinig volgens mij. Ik zat vandaag nog te denken, wanneer gaat Amsterdam Zuid hernoemd worden naar Amsterdam Zuidas :roll:
Door de metro's schalt het nog altijd hard WTC erachteraan. Ze hebben het daarin 2 weken volgehouden, totdat de overstapmogelijkheden aan de omroep toegevoegd werden, daarmee kwam WTC weer terug.
In tram 5 had het wel weer erbij gemogen, dat ding stopt dichterbij het WTC dan bij het station. Sowieso is de benaming Parnassusweg ook een beetje krom, die straat is nou niet de belangrijkste bestemming voor de reizigers daar, zit niets wat van belang is. De halte is juist nuttig voor het treinstation Amsterdam Zuid. Had dan gedaan:

Op de Parnassusweg: Station Zuid ipv Parnassusweg
Op de Strawinskylaan: World Trade Center / metrostation Zuid ipv Station Zuid
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Het valt toch wel mee? Alleen Amsterdam lukt het elke keer de stationsnamen te wijzigen om onzinnige toevoegsels te verwijderen of toe te voegen,
Dat "elke keer" valt ook wel mee. In de jaren '80 had je wat gedoe met Sloterdijk: eerst werd Sloterdijk veranderd in Sloterdijk Zuid, en kwam er een nieuw station Sloterdijk Noord, wat toen Sloterdijk Zuid werd opgeheven Sloterdijk ging heten. Maar dat was meer uit praktische overwegingen omdat er dus een tijdje twee Sloterdijken waren.

Verder is alleen Zuid een keer veranderd in Zuid WTC en twintig jaar later weer in Zuid, in ruil voor de toevoeging Arena bij Bijlmer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Geert »

*kick*

Iemand trouwens al opgevallen dat Tilburg West ook al de nieuwe naam Tilburg Universiteit heeft in de planner?

Wel slecht dat je na 13-12-2010 geen reizen meer kan plannen vanaf Tilburg West. Je moet dan maar net weten dat de naam veranderd is, je kunt nog wel de oude naam intypen (komt ook als suggestie) maar je krijgt de melding "Geen advies gevonden". :roll:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Frank »

Ach, in de Nijmeegse CTA van spoor 4a staat ook al Tilburg Universiteit aangegeven ipv Tilburg West. Dat kun je zien als je de trein van 23:48 naar Roosendaal neemt :wink: .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door fogeltje »

Ik vind de argumentatie "het is niet meer het meest westelijke station van Tilburg" overigens nog steeds kul, van het stadsdeel waar het in ligt heet wel West. Maar goed, als de universiteit blij wordt van deze naam en zelf ook betaald...what's next. Nijmegen Heyendaal wordt Nijmegen Universiteit?
"Een touringcar is geen bus"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door Dexter »

Oh jee, dan moet Maassluis West straks ook van naam veranderen als metrostation Maassluis Steendijkpolder is geopend. Dat ligt dan immers ook ten westen van Maassluis West.

Nu vind ik een windrichting als toevoeging van een plaatsnaam eigenlijk altijd onzin zolang er geen wijk of stadsdeel is, dat ook daadwerkelijk als zodanig bekend is in desbetreffende plaats.

Zoals bv. Dordrecht Zuid. Er is daar geen enkele wijk die zo heet, alleen dat station staat zo bekend. In zo'n geval doen ze er beter aan om het station naar de wijk te vernoemen waar het in of bij ligt, zoals Dordrecht Stadspolders.

Rotterdam Zuid is dan weer een voorbeeld waar de stationsnaam wel goed is gekozen, want het heet daar gewoon zo.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS Station Tilburg West wordt ‘Tilburg Universiteit’

Bericht door fogeltje »

En zo is dat in Tilburg dus ook, naar mijn weten heet die wijk gewoon West. Maar als "argument" voor de naamsverandering bleef men in Tilburg maar steeds aanvoeren dat de naam West niet meer goed was omdat er nu ook station Reeshof bestaat en West dus niet meer het meest Westelijke station is. Maar die naam sloeg dus volgens mij op de wijk West en was niet gekozen als "windrichting".
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten