Brabant: Met de bus niet altijd beter. Dus...
Geplaatst: vr 09 jan 2009, 22:46
Met de bus niet altijd beter. Dus...
door Florence Imandt. vrijdag 09 januari 2009 | 07:35 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 | 18:53
RIT1 : Wat ben ik een bofkont. Dat ik elke ochtend gewoon in de auto kan stappen om naar mijn werk te gaan.
Dat denk ik meer dan eens tijdens mijn bustocht Bergen op Zoom- Breda. Maar vooral wanneer ik sta te blauwbekken op het overstapstation in Oud Gastel, waar de aansluitende bus pas na een half uur komt.
Maar voor de hand liggend is het natuurlijk ook niet om een dagelijkse pendel van veertig kilometer per bus te maken. Een blik op www.9292ov.nl leert immers dat de geschatte reistijd twee uur en elf minuten is, terwijl je er met de trein of de auto een half uur tot een uur over doet. Ik moet om kwart over zeven vertrekken om om half tien op de redactie te zijn, zegt de site. Het is kwart over tien als ik het BN/DeStem-moederhuis binnenstap. Reistijd: drie uur.
Tja. Hoe kan dat nou toch, vraag ik aan busmaatschappij Veolia, dat zo'n aansluitende bus niet komt opdagen. Voorlichter Piet van den Bosch meldt na enig speurwerk dat mijn aansluitbus elders op de route een ongeluk kreeg en niet verder kon. "Het weer is erg slecht, hè. Daardoor ontstaan glijpartijen, technische problemen en dus ook vertragingen."
Met winters weer is het openbaar vervoer altijd van slag, weet ook de voorlichter van de provincie. Misschien is deze week daarom ook niet zo geschikt voor een bussentest. Maar och, het idee dat de tariefsverlaging acuut zal leiden tot massaal busgebruik, filevermindering en een gezonder milieu, hadden ze bij de provincie toch al niet. "Het gaat erom dat de actie 'De bus. Beter dus' het busvervoer op een ludieke manier onder de aandacht brengt", zegt Sonja van der Graaf. "Elke automobilist die overweegt om eens met de bus naar een pretpark of een winkelcentrum te gaan, is er één. En voor mensen die met de bus móeten, is de prijsverlaging alleen maar fijn."
Daarnaast zijn ook de dienstregeling en het buscomfort verbeterd, zegt ze. " Daar trekken we elk jaar in ieder geval acht miljoen euro voor uit."
Maar van die verbeteringen merkt Marianne uit Lepelstraat nog niet veel. Twee keer per week gaat ze met de bus naar haar werk in Etten-Leur. "Sinds de nieuwe dienstregeling is het in Oud Gastel steeds mis. Het mag dan goedkoper zijn, beter is het nog niet."
Anne uit Dinteloord knikt. Ze moet elke dag naar Oudenbosch, waar ze als kapster werkt. Een paar minuten te laat komen, vinden ze daar niet erg, een half uur is wat anders. Staande het koude oponthoud in Oud Gastel belt Anne de klantenservice van Veolia. Na een lang gesprek zegt ze: "Ze maken er een officiële klacht van. Nou ja, afwachten."
Maar gelukkig zijn er ook tevreden passagiers, zoals Ursula uit Halsteren. Ze moet om tien uur in Roosendaal zijn en is extra vroeg vertrokken. "Vandaag is mijn eerste dag bij Dirk van de Broek. Toen ik in Bergen werkte, ging ik ook altijd met de bus. Ideaal hoor: warm, comfortabel, goedkoop. En veiliger dan de trein."
RIT 2: Breda-Zuid - BN/DeStem Breda.
Wie: Geert Nijland
Van mijn huis in Breda-Zuid tot het kantoor van de krant aan het Spinveld doe ik er gemiddeld met de auto tien minuten over. Oké, ik verlies met dit winterse weer een minuut of vijf aan het ijsvrij krabben van mijn auto.
Ik doe er nu dus vijftien minuten over. Twintig jaar geleden heb ik voor het laatst een bus genomen. Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik haat bussen. Toch laat ik dit primaire gevoel met gemak van mij afglijden. Het experiment voer ik im- mers uit op kosten van de baas. Het begint teleurstellend. De bus arriveert niet om 8.46 uur, maar om 8.51 uur bij de halte aan de Ginnekenweg. Eenmaal op mijn plek valt het mij op dat de bus een stuk luxer is dan die uit mijn jeugd. En dat informatiescherm waarop elke halte keurig van tevoren wordt aangegeven... Briljant! In het centrum stap ik over op lijn 2 naar de Haagse Beemden. Ik hoef niet te wachten. Keurig op tijd stap ik even later de redactie op. De reis heeft 25 minuten geduurd.
Rond 11.00 uur ga ik naar huis om mijn auto te halen. Na twintig minuten is de bus er nog niet. Ik stap in de volgende bus, die drie minuten te vroeg is. In het centrum moet ik overstappen. Er ontwikkelt zich een horrorscenario. De bus rijdt om het half uur en ik heb hem net gemist. Pas als ik alle lijndiensten (stad en streek) voorbij heb zien komen - sommige zelfs meerdere keren - arriveert lijn 7 naar het Ruitersbos. Toch nog blij dat hij er eindelijk is, stap ik in een bloedhete bus.
Uiteindelijk doe ik er een uur en vijf minuten over om thuis te komen. Voor mij vertrekt de volgende bus weer over twintig jaar.
RIT 3: Breda - Oosterhout
Wie: Astrid van der Heiden
Als student beschouw ik mezelf als OV-expert. Zou ik met de auto van Oosterhout naar de krant gaan, dan ben ik, volgens de routeplanner, twintig minuten onderweg. Dezelfde reis duurt met het openbaar vervoer één uur en kost drie euro. Maar dan kun je wel dezelfde dag weer terug. Maar dat is voor mij en het grootste deel van mijn medepassagiers niet belangrijk. Wij hebben een OV- jaarkaart. Daarmee kunnen studenten gratis met het openbaar vervoer reizen. Als doorgewinterde busgebruiker vind ik het grote voordeel van de bus dat je rustig wakker kunt worden, mits je het geluk hebt nog een zitplaats te bemachtigen. De ochtendbus naar Breda zit namelijk vol met studenten die gezamenlijk bij de Avans Hogeschool weer uitstappen. Vandaag heeft de bus wat vertraging. In plaats van om 8.36 uur komt de bus om tien voor negen aan op de halte waar ik moet overstappen. Die aansluiting mis ik dus. De volgende bus die mijn richting op gaat, komt om 8.58 uur. Om kwart over negen kom ik op mijn eindbestemming aan. Vijftien minuten later dan gepland, maar wel lekker wakker.
RIT 4: Stampersgat - Roosendaal
Wie: Wim van den Broek
Zin in een stevige ochtendwandeling? Neem de bus. "Een enkeltje Stampersgat-RBC-stadion?", vraag ik de buschauffeuse als ik om 7.44 (acht minuten te laat) bij halte Fabriekstraat instap. Niet dat ik nou zo'n groot voetbalfan ben, maar daar zit ons Roosendaals kantoor nu eenmaal. Om 8.35 uur, als we door de Jan Vermeerlaan rijden met bestemming Wouw, druk ik op de stopknop. Vandaar is het nog 'slechts' 25 minuten schuifelen over de gladde trottoirs naar de Borchwerf, waar ik stipt om negen uur tot mijn verbazing toch een bushalte ontwaar. Slechte voorbereiding dus.
RIT 5: Lepelstraat - Bergen op Zoom
Wie: Sanne Schelfaut
Heel even is de verleiding groot als mijn buurvrouw vraagt of ik niet mee wil rijden naar Bergen op Zoom. "Ik zet je wel even af!" Maar dat was niet de afspraak. Ik ga vandaag met de bus vanuit woonplaats Lepelstraat naar het werk in hartje Bergen op Zoom. Exact op tijd (8.51 uur) rijdt de bus (lijn 111) door de straat. Ik koop een dagkaartje à drie euro. "Kunt u de hele dag met ons meerijden", legt de vriendelijke chauffeur uit. Da's inderdaad handig, zo'n 'retourtje'. En goedkoper dan vorig jaar. In de bus zitten voornamelijk scholieren die óf de gratis krant lezen óf naar de muziek van hun i-Pod luisteren en strak voor zich uit kijken. Behalve dan Marlies de Ron uit Steenbergen. Zij reist elke dag met de bus naar haar werk in Bergen op Zoom. "Dat gaat prima. Ik ben ongeveer een half uur onderweg." Om 9.10 uur ben ik op de plek van bestemming, de halte aan de Burgemeester Stulemeijerlaan. Twintig minuten, een vlekkeloos ritje.
Bron: BN de Stem
door Florence Imandt. vrijdag 09 januari 2009 | 07:35 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 09 januari 2009 | 18:53
RIT1 : Wat ben ik een bofkont. Dat ik elke ochtend gewoon in de auto kan stappen om naar mijn werk te gaan.
Dat denk ik meer dan eens tijdens mijn bustocht Bergen op Zoom- Breda. Maar vooral wanneer ik sta te blauwbekken op het overstapstation in Oud Gastel, waar de aansluitende bus pas na een half uur komt.
Maar voor de hand liggend is het natuurlijk ook niet om een dagelijkse pendel van veertig kilometer per bus te maken. Een blik op www.9292ov.nl leert immers dat de geschatte reistijd twee uur en elf minuten is, terwijl je er met de trein of de auto een half uur tot een uur over doet. Ik moet om kwart over zeven vertrekken om om half tien op de redactie te zijn, zegt de site. Het is kwart over tien als ik het BN/DeStem-moederhuis binnenstap. Reistijd: drie uur.
Tja. Hoe kan dat nou toch, vraag ik aan busmaatschappij Veolia, dat zo'n aansluitende bus niet komt opdagen. Voorlichter Piet van den Bosch meldt na enig speurwerk dat mijn aansluitbus elders op de route een ongeluk kreeg en niet verder kon. "Het weer is erg slecht, hè. Daardoor ontstaan glijpartijen, technische problemen en dus ook vertragingen."
Met winters weer is het openbaar vervoer altijd van slag, weet ook de voorlichter van de provincie. Misschien is deze week daarom ook niet zo geschikt voor een bussentest. Maar och, het idee dat de tariefsverlaging acuut zal leiden tot massaal busgebruik, filevermindering en een gezonder milieu, hadden ze bij de provincie toch al niet. "Het gaat erom dat de actie 'De bus. Beter dus' het busvervoer op een ludieke manier onder de aandacht brengt", zegt Sonja van der Graaf. "Elke automobilist die overweegt om eens met de bus naar een pretpark of een winkelcentrum te gaan, is er één. En voor mensen die met de bus móeten, is de prijsverlaging alleen maar fijn."
Daarnaast zijn ook de dienstregeling en het buscomfort verbeterd, zegt ze. " Daar trekken we elk jaar in ieder geval acht miljoen euro voor uit."
Maar van die verbeteringen merkt Marianne uit Lepelstraat nog niet veel. Twee keer per week gaat ze met de bus naar haar werk in Etten-Leur. "Sinds de nieuwe dienstregeling is het in Oud Gastel steeds mis. Het mag dan goedkoper zijn, beter is het nog niet."
Anne uit Dinteloord knikt. Ze moet elke dag naar Oudenbosch, waar ze als kapster werkt. Een paar minuten te laat komen, vinden ze daar niet erg, een half uur is wat anders. Staande het koude oponthoud in Oud Gastel belt Anne de klantenservice van Veolia. Na een lang gesprek zegt ze: "Ze maken er een officiële klacht van. Nou ja, afwachten."
Maar gelukkig zijn er ook tevreden passagiers, zoals Ursula uit Halsteren. Ze moet om tien uur in Roosendaal zijn en is extra vroeg vertrokken. "Vandaag is mijn eerste dag bij Dirk van de Broek. Toen ik in Bergen werkte, ging ik ook altijd met de bus. Ideaal hoor: warm, comfortabel, goedkoop. En veiliger dan de trein."
RIT 2: Breda-Zuid - BN/DeStem Breda.
Wie: Geert Nijland
Van mijn huis in Breda-Zuid tot het kantoor van de krant aan het Spinveld doe ik er gemiddeld met de auto tien minuten over. Oké, ik verlies met dit winterse weer een minuut of vijf aan het ijsvrij krabben van mijn auto.
Ik doe er nu dus vijftien minuten over. Twintig jaar geleden heb ik voor het laatst een bus genomen. Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik haat bussen. Toch laat ik dit primaire gevoel met gemak van mij afglijden. Het experiment voer ik im- mers uit op kosten van de baas. Het begint teleurstellend. De bus arriveert niet om 8.46 uur, maar om 8.51 uur bij de halte aan de Ginnekenweg. Eenmaal op mijn plek valt het mij op dat de bus een stuk luxer is dan die uit mijn jeugd. En dat informatiescherm waarop elke halte keurig van tevoren wordt aangegeven... Briljant! In het centrum stap ik over op lijn 2 naar de Haagse Beemden. Ik hoef niet te wachten. Keurig op tijd stap ik even later de redactie op. De reis heeft 25 minuten geduurd.
Rond 11.00 uur ga ik naar huis om mijn auto te halen. Na twintig minuten is de bus er nog niet. Ik stap in de volgende bus, die drie minuten te vroeg is. In het centrum moet ik overstappen. Er ontwikkelt zich een horrorscenario. De bus rijdt om het half uur en ik heb hem net gemist. Pas als ik alle lijndiensten (stad en streek) voorbij heb zien komen - sommige zelfs meerdere keren - arriveert lijn 7 naar het Ruitersbos. Toch nog blij dat hij er eindelijk is, stap ik in een bloedhete bus.
Uiteindelijk doe ik er een uur en vijf minuten over om thuis te komen. Voor mij vertrekt de volgende bus weer over twintig jaar.
RIT 3: Breda - Oosterhout
Wie: Astrid van der Heiden
Als student beschouw ik mezelf als OV-expert. Zou ik met de auto van Oosterhout naar de krant gaan, dan ben ik, volgens de routeplanner, twintig minuten onderweg. Dezelfde reis duurt met het openbaar vervoer één uur en kost drie euro. Maar dan kun je wel dezelfde dag weer terug. Maar dat is voor mij en het grootste deel van mijn medepassagiers niet belangrijk. Wij hebben een OV- jaarkaart. Daarmee kunnen studenten gratis met het openbaar vervoer reizen. Als doorgewinterde busgebruiker vind ik het grote voordeel van de bus dat je rustig wakker kunt worden, mits je het geluk hebt nog een zitplaats te bemachtigen. De ochtendbus naar Breda zit namelijk vol met studenten die gezamenlijk bij de Avans Hogeschool weer uitstappen. Vandaag heeft de bus wat vertraging. In plaats van om 8.36 uur komt de bus om tien voor negen aan op de halte waar ik moet overstappen. Die aansluiting mis ik dus. De volgende bus die mijn richting op gaat, komt om 8.58 uur. Om kwart over negen kom ik op mijn eindbestemming aan. Vijftien minuten later dan gepland, maar wel lekker wakker.
RIT 4: Stampersgat - Roosendaal
Wie: Wim van den Broek
Zin in een stevige ochtendwandeling? Neem de bus. "Een enkeltje Stampersgat-RBC-stadion?", vraag ik de buschauffeuse als ik om 7.44 (acht minuten te laat) bij halte Fabriekstraat instap. Niet dat ik nou zo'n groot voetbalfan ben, maar daar zit ons Roosendaals kantoor nu eenmaal. Om 8.35 uur, als we door de Jan Vermeerlaan rijden met bestemming Wouw, druk ik op de stopknop. Vandaar is het nog 'slechts' 25 minuten schuifelen over de gladde trottoirs naar de Borchwerf, waar ik stipt om negen uur tot mijn verbazing toch een bushalte ontwaar. Slechte voorbereiding dus.
RIT 5: Lepelstraat - Bergen op Zoom
Wie: Sanne Schelfaut
Heel even is de verleiding groot als mijn buurvrouw vraagt of ik niet mee wil rijden naar Bergen op Zoom. "Ik zet je wel even af!" Maar dat was niet de afspraak. Ik ga vandaag met de bus vanuit woonplaats Lepelstraat naar het werk in hartje Bergen op Zoom. Exact op tijd (8.51 uur) rijdt de bus (lijn 111) door de straat. Ik koop een dagkaartje à drie euro. "Kunt u de hele dag met ons meerijden", legt de vriendelijke chauffeur uit. Da's inderdaad handig, zo'n 'retourtje'. En goedkoper dan vorig jaar. In de bus zitten voornamelijk scholieren die óf de gratis krant lezen óf naar de muziek van hun i-Pod luisteren en strak voor zich uit kijken. Behalve dan Marlies de Ron uit Steenbergen. Zij reist elke dag met de bus naar haar werk in Bergen op Zoom. "Dat gaat prima. Ik ben ongeveer een half uur onderweg." Om 9.10 uur ben ik op de plek van bestemming, de halte aan de Burgemeester Stulemeijerlaan. Twintig minuten, een vlekkeloos ritje.
Bron: BN de Stem