Goes wacht met smart op ProRail
Geplaatst: za 17 jan 2009, 21:01
Goes wacht met smart op ProRail
zaterdag 17 januari 2009 | 16:29 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 17 januari 2009 | 16:32
GOES - Met smart wacht de gemeente Goes op groen licht van spoorwegbeheerder ProRail voor het plan ter verbetering van het spoortracé door de stad.
Een uitgewerkt plan is al oktober vorig jaar bij ProRail neergelegd, vertelde Hans Veerman van de gemeente Goes vanochtend. Hij deed dat tijdens een door Goes georganiseerde excursie voor omwonenden van de spoorlijn door het haven- en industriegebied van Vlissingen-Oost. ProRail moet het project onder meer beoordelen op de gekozen bouwmethode en de gevolgen voor de treindienstregeling.
Veerman had rond deze tijd een antwoord verwacht. "Maar", gaf hij aan, "ProRail is een grote organisatie. Tal van deskundigen moeten er zich over buigen. Dat kost extra tijd.'' De verwachting is dat ProRail in maart haar onderzoek klaar heeft.
Het is de bedoeling het spoor door Goes - vanaf iets voorbij de Oostmolenweg aan de oostkant van de stad tot even voorbij de spoorwegovergang in de Kloetingseweg, bij restaurant Nieuw Ockenburgh - 'in beton' te gieten. Dat zal met voorgeproduceerde, prefab-elementen gebeuren. Ook een tunnel in de Van Hertumweg bij de Agrimarkt en een fietstunnel in de Kloetingseweg maken onderdeel uit van het plan.
Volgens Veerman zal ProRail vooral scherp letten op de betrouwbaarheid van de voorgestelde bouwmethode en of het treinverkeer zoveel mogelijk doorgang kan vinden. Met name de goederenvervoerders dulden geen stillegging van het treinverkeer. Veerman sprak zelf van 'een haalbaar project' waarvoor het beschikbare budget van ongeveer veertig miljoen euro als richtprijs heeft gediend.
"Wijst ProRail het plan af'', merkte Veerman op, "dan hebben wij een groot probleem. Wordt het goedgekeurd, dan beleggen we zo snel mogelijk een informatiebijeenkomst met alle betrokkenen."
Aan de vandaag gehouden excursie door het Vlissings haven- en industriegebied namen tegen de tachtig omwonenden van de spoorlijn deel. De excursie per bus en rondvaartboot was opgezet om de omwonenden een indruk te geven van de activiteiten in Vlissingen-Oost, waarvan zij via het goederenvervoer over het spoor de gevolgen ondervinden.
Het uit te voeren spoorproject moet de geluid- en ook trillingoverlast beperken én Goes via de tunnels helpen aan ongelijkvloerse kruisingen met het spoor. Een grote toename van het aantal goederentreinen is voorzien.. Van nu ongeveer 90 per week naar 190 à 240 in 2020. De wachttijden voor de spoorwegovergangen zullen aanzienlijk toenemen. Met een tunnel in de Van Hertumweg en een fietstunnel in de Kloetingseweg is dat probleem (deels) te ondervangen.
Zet ProRail in maart het licht op groen, dan kunnen de bouwwerkzaamheden in 2010 beginnen, verwacht Veerman.
Bron: Provinciale Zeeuwse Courant
zaterdag 17 januari 2009 | 16:29 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 17 januari 2009 | 16:32
GOES - Met smart wacht de gemeente Goes op groen licht van spoorwegbeheerder ProRail voor het plan ter verbetering van het spoortracé door de stad.
Een uitgewerkt plan is al oktober vorig jaar bij ProRail neergelegd, vertelde Hans Veerman van de gemeente Goes vanochtend. Hij deed dat tijdens een door Goes georganiseerde excursie voor omwonenden van de spoorlijn door het haven- en industriegebied van Vlissingen-Oost. ProRail moet het project onder meer beoordelen op de gekozen bouwmethode en de gevolgen voor de treindienstregeling.
Veerman had rond deze tijd een antwoord verwacht. "Maar", gaf hij aan, "ProRail is een grote organisatie. Tal van deskundigen moeten er zich over buigen. Dat kost extra tijd.'' De verwachting is dat ProRail in maart haar onderzoek klaar heeft.
Het is de bedoeling het spoor door Goes - vanaf iets voorbij de Oostmolenweg aan de oostkant van de stad tot even voorbij de spoorwegovergang in de Kloetingseweg, bij restaurant Nieuw Ockenburgh - 'in beton' te gieten. Dat zal met voorgeproduceerde, prefab-elementen gebeuren. Ook een tunnel in de Van Hertumweg bij de Agrimarkt en een fietstunnel in de Kloetingseweg maken onderdeel uit van het plan.
Volgens Veerman zal ProRail vooral scherp letten op de betrouwbaarheid van de voorgestelde bouwmethode en of het treinverkeer zoveel mogelijk doorgang kan vinden. Met name de goederenvervoerders dulden geen stillegging van het treinverkeer. Veerman sprak zelf van 'een haalbaar project' waarvoor het beschikbare budget van ongeveer veertig miljoen euro als richtprijs heeft gediend.
"Wijst ProRail het plan af'', merkte Veerman op, "dan hebben wij een groot probleem. Wordt het goedgekeurd, dan beleggen we zo snel mogelijk een informatiebijeenkomst met alle betrokkenen."
Aan de vandaag gehouden excursie door het Vlissings haven- en industriegebied namen tegen de tachtig omwonenden van de spoorlijn deel. De excursie per bus en rondvaartboot was opgezet om de omwonenden een indruk te geven van de activiteiten in Vlissingen-Oost, waarvan zij via het goederenvervoer over het spoor de gevolgen ondervinden.
Het uit te voeren spoorproject moet de geluid- en ook trillingoverlast beperken én Goes via de tunnels helpen aan ongelijkvloerse kruisingen met het spoor. Een grote toename van het aantal goederentreinen is voorzien.. Van nu ongeveer 90 per week naar 190 à 240 in 2020. De wachttijden voor de spoorwegovergangen zullen aanzienlijk toenemen. Met een tunnel in de Van Hertumweg en een fietstunnel in de Kloetingseweg is dat probleem (deels) te ondervangen.
Zet ProRail in maart het licht op groen, dan kunnen de bouwwerkzaamheden in 2010 beginnen, verwacht Veerman.
Bron: Provinciale Zeeuwse Courant