Re: Limburgse bushaltes weer normaal
Geplaatst: zo 17 mei 2009, 22:32
DIe mag dus ook niet (zie ook dat artikel), vanwege het verkeerde symbool, maar als je hier die sticker op plakt, is het dan goed?
Tja, waarom zijn hun bussen groenblauw?Geert schreef:Wat is trouwens de reden dat Arriva al die haltebordjes groenblauw heeft gemaakt?
Dat is een beetje het probleem.NS-Reiziger schreef:En het gaat wettelijk geloof ik alleen om dat blauwe gedeelte erboven, waarop die bus vanaf de zijkant te zien is. Al is het officiële ontwerp natuurlijk met een geel gedeelte eronder.
In het reglement wordt alleen een foto van zo'n bushaltebord getoond, waarmee wordt aangenomen dat een bord er zo uit moet zien. Bij andere artikelen wordt echter expliciet verwezen naar een bord uit de bijlage. En op dat bord dat in de bijlage staat, staan ook lijnnummers vermeld (moet ieder bushaltebord dan die lijnnummers tonen?) en er zijn tal van -rechtsgeldige- borden die niet in het RVV staan.Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 schreef:Artikel 23
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
e. bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;
Bovenstaande uitspraak zal wel de reden zijn waarom Huizinga vindt dat Veolia de oude bordjes weer terug moet plaatsen.2.3. Artikel 23 eerste lid onder e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geeft aan dat de bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord.
2.4. Uit artikel 23 RVV 1990 volgt dan ook dat een bushalte eerst een bushalte is indien deze wordt gekenmerkt door het verkeersbord L3 (bushalte/tramhalte) van bijlage I van het RVV 1990.
2.5. De stelling van mr. Meerts, dat het bord L3 ter plaatse is vervangen door de - thans in geheel Midden-Limburg bekende - ronde paal/zuil van het vervoersbedrijf Veolia, komt de kantonrechter aannemelijk voor.
Door de vertegenwoordigster van het Openbaar Ministerie wordt niet gesteld dan wel aangetoond dat er ter plaatse wél nog sprake is van het bord L3.
Dat er daadwerkelijk sprake is van een (bus)halte en dat deze ook als zodanig herkenbaar is voor reizigers, mede door de nieuwe paal/zuil van Veolia, kan dan wel zo zijn, maar dit houdt niet automatisch in dat het een bushalte betreft in de zin van het RVV 1990.
Dat het derhalve ter plaatse niet is toegestaan om, zoals bepaald in artikel 23 RVV 1990, stil te staan is de kantonrechter in deze zaak niet gebleken.
Voor zover ik kan zien is dat het standaard bushaltebord met een zuil eromheen, de paal of andersoortige ophanging van het bord is niet voorgeschreven. Zoals Chauf hierboven zegt het bord ook al niet echt, maar dat terzijde.klaxxon schreef:http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.47 ... 45.05,,1,8
Mag deze haltepaal eigenlijk wel?
Kennelijk blijkt het dus ook mogelijk om met zijn allen 1 standaard te accepteren zonder allerhande geregeltjesneuk :pos:NS-Reiziger schreef:Hoe anders is het in Duitsland, waar men gewoon een H-logo heeft bedacht voor elke halte. Men zou hier ook een dusdanig logo moeten verzinnen, die voor de eenduidigheid van alle haltes moet zorgen. Dat bord dateert al uit de jaren '60 en is niet eens officieel vastgesteld.
Misschien is het teken daar bij wet vastgesteld. Gezien de neiging van de Duitsers om alles nauwkeurig in regeltjes vast te leggen, en hierbij elke denkbare situatie uit te sluiten, lijkt me dat het meest aannemelijk. ;)Fles schreef:Kennelijk blijkt het dus ook mogelijk om met zijn allen 1 standaard te accepteren zonder allerhande geregeltjesneuk :pos:
NS-Reiziger schreef:Misschien is het teken daar bij wet vastgesteld. Gezien de neiging van de Duitsers om alles nauwkeurig in regeltjes vast te leggen, en hierbij elke denkbare situatie uit te sluiten, lijkt me dat het meest aannemelijk. ;)Fles schreef:Kennelijk blijkt het dus ook mogelijk om met zijn allen 1 standaard te accepteren zonder allerhande geregeltjesneuk :pos:
Edit: Ja dus. Verkehrszeichen 224 heet ie. :)
NS-Reiziger schreef:Hoe anders is het in Duitsland, waar men gewoon een H-logo heeft bedacht voor elke halte. Men zou hier ook een dusdanig logo moeten verzinnen, die voor de eenduidigheid van alle haltes moet zorgen. Dat bord dateert al uit de jaren '60 en is niet eens officieel vastgesteld.
Maar toch is ook dan Jan Boerenlul fout, want doordat een bus in veel gevallen halteert ter hoogte van het bord, kan J.B. het bord helemaal niet zien en moet hij ervan uitgaan dat een bus die wegrijdt bij iets dat op een halte lijkt, voorrang geniet.Fles schreef:In NL is het heikele punt geloof ik of een bus die vertrekt vanaf een officieel aangegeven halteplaats, voorrang heeft op het rechtdoorgaande wegverkeer. Oftewel: Jan boerenlul zet zijn petjesgolf tegen de bus aan WANT de bus beukt zo de straat op. Tenzij de halte aan zandkorrelduizend regeltjes voldoet natuurlijk :')
Hier zie je ook al gewoon aan dat die wet verkeerd geformuleerd is. Dat bord geniet te hoge prioriteit. Omdat het bord nu leidend is gemaakt in bijvoorbeeld de regel waarin een gebied van 12 meter vanaf dat bord waarbinnen je niet mag parkeren wordt bepaald, heb je die ellende. Invoegende bussen binnen de bebouwde kom zouden ook hoe dan ook voorrang kunnen krijgen. De situaties waarbij dat niet binnen een lijndienst gebeurd zijn ook minimaal, dus praktisch geen verschil in tijd voor automobilisten, maar wel in duidelijkheid.Chauf21 schreef:Maar toch is ook dan Jan Boerenlul fout, want doordat een bus in veel gevallen halteert ter hoogte van het bord, kan J.B. het bord helemaal niet zien en moet hij ervan uitgaan dat een bus die wegrijdt bij iets dat op een halte lijkt, voorrang geniet.
(en met een goede advocaat kan je dit best hard maken)