Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Marc

Berichtdoor Marc » Za 19 Sep 2009, 10:54

Veolia en de provincie Limburg stellen een ultimatum: als de NS niet vóór 2010 instemt met een 'eerlijkere' verdeling van het geld uit de kaartjesverkoop, zullen de spoorwegen op drie fronten worden aangepakt.

Lees hier het volledige artikel.

Bron: Dagblad de Limburger

Karl

Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst

Berichtdoor Karl » Za 19 Sep 2009, 14:32

OV chipkaart anyone?

Ik vind het wel zo prettig dat er in Nederland één instantie bestaat waar je kaartjes kan kopen voor een traject, dat het niet uitmaakt wie daar vervoerder is, maar er zitten voor met name de vervoerder ook nadelen aan. Zeker als de kaartverkoopexploitant ook een concurent kan zijn bij de volgende aanbesteding, beetje krom.

Je zou een onafhankelijke instantie (ProRail?) de kaartautomaten kunnen laten exploiteren, dat vervoerders dan hun tarieven/mogelijke kaarten doorgeven aan ProRail en wanneer er dan een kaartje Heerlen - Eindhoven via Maastricht koopt, automatisch een deel van het bedrag naar het rekeningnummer van Veolia gaat en een deel naar de NS. Gaat nog steeds op als je OV chipkaart producten kan kopen.
Nadeel is dat er weer een schakel tussenkomt en hoe meer schakels, hoe meer geld er 'verdwijnt'.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Geert
OVNL-beheerder

Berichtdoor Geert » Za 19 Sep 2009, 15:01

Ik heb me al vaker afgevraagd waarom de kaartverkoop niet naar ProRail is gegaan. Zo voorkom je tenminste (vermeende) concurrentievervalsing en bovendien blijft de verkoop dan nog bij een instantie. Maar hebben andere vervoerders zoals Arriva en Connexxion niet hetzelfde probleem? Die heb ik ook nooit horen klagen.

Overigens blijf ik opmerkelijk vinden hoe warm de band is tussen Veolia en Limburg. Dit is toch gewoon een exploitatief probleem van Veolia, moet daar zo nodig de provincie voor worden ingeschakeld?

Karl

Berichtdoor Karl » Za 19 Sep 2009, 15:14

Waarom denk je dat Maastricht een directe Thalys-verbinding met Parijs wilde, kunnen ze (nog) makkelijker naar Veolia in Parijs voor een leuk hotelletje, dinertje, bezoekje hier, bezoekje daar. :wink:

Suus

Berichtdoor Suus » Za 19 Sep 2009, 15:16

Ik zit mij ook te verbazen over de liefde tussen Veolia en Limburg, en vooral hoe naïef men in Limburg blijft. Valt het niet op dat er het ene na het andere negatieve nieuwsbericht over Veolia uit Limburg komt: Het begon meteen goed met de treinen, de dienstregeling die om de haverklap wordt omgegooid, de enorme verliezen die worden gedraaid, het gezeur met de haltepalen en nu weer te weinig geld van de NS.
Rame à l'approche

Karl

Berichtdoor Karl » Za 19 Sep 2009, 15:49

Overigens: "ul·ti·ma·tum het; o -s laatste eis, waarvan de afwijzing leidt tot uitvoering ve dreigement: een ~ stellen", aldus de Van Dale. Wat gaat er dan gebeuren als NS niets doet? Dan worden bij Weert de spoorstaven verwijderd zodat geen NS-trein het Limburgse meer in- of uitkomt en alle NS-bezittingen ten zuiden daarvan geconfisqueerd door de provincie?

JWM

Berichtdoor JWM » Zo 20 Sep 2009, 14:09

Dan brengt men de Limburgse minister van Verkeer en Waterstaat in stelling. Een Hoogeveens kamerlid heeft ook veel voor die plaats gedaan gekregen dus waarom zou een minister dat niet kunnen :evil:

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Sep 2009, 17:26

Bij de boedelscheiding tussen NS en Prorail was de kaartverkoop wel ondergebracht in een aparte organisatie, al was dat wel een onderdeel van NS. NS Stations deed toen de kaartverkoop en alles wat daar omheen hing. NS Stations bestaat alleen niet meer, en het kaartverkoopdeel van NS Stations is (terug) naar NS Reizigers.

JWM

Berichtdoor JWM » Ma 21 Sep 2009, 10:21

En ik neem aan dat door de OV-chipkaart de gezamelijke kaartverkoop verleden tijd is..?

Vinny

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2009, 10:22

Wordt de chipkaart niet door een apart bedrijf gedaan. Translink ofzo? (of ben ik nu in de war?)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

JWM

Berichtdoor JWM » Ma 21 Sep 2009, 10:24

Yep, wat weer eigendom is van de vervoersbedrijven. Maar de NS kortingskaart is bijvoorbeeld nu ook geldig bij de regiovervoerders. Ik denk dat zoiets wel eens verleden tijd kan zijn binnenkort. Met het GVB uurskaartje mag je tenslotte ook niet in de Connexxionbus binnen de Amsterdamse stadsgrenzen.

Vinny

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2009, 10:26

Afgelopen weekend ontdekt dat wanneer je "op saldo" reist, je gewoon kunt overstappen van Connexxion op het GVB zonder opnieuw het instaptarief te betalen :pos:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Geert
OVNL-beheerder

Berichtdoor Geert » Ma 21 Sep 2009, 11:06

Ja, dat is een van de weinige dingen die de vervoerders wel overeen zijn gekomen.

JWM

Berichtdoor JWM » Ma 21 Sep 2009, 11:57

Behalve de NS toch?

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”